Vasaloppet på FunBeat

Morskt gjort

Är det inte lite väl vågat av arrangörerna att flytta fram Vasaloppet en vecka kommande år med tanke på årets väderlek? Hade det inte varit bättre att lägga Vasaloppsveckan några veckor tidigare?  

2014-03-11 10:01
Gissar det går mer på när det är ledigt i skidkalendrarna. Annars är det ju titigare i februari dels mörkare/kortare dag, dels större risk för stark kyla. Årets väder var ju statistisk sett inte så vanligt, och nästa vecka blir det kallt igen.  

2014-03-11 10:16
Det flyttas ju för att det krockar med skid-VM i Falun och man hade fått flytta fram det till FÖRE den 18e februari (typ 8-15 feb som Vasaloppsvecka då?) för att det inte skulle krocka alls.
Kanske ett för stort problem om det ska passa in med långloppscupen också?

Plus att jag utgår ifrån att det är delvis samma organisation av frivilliga och andra som ska arrangera båda sakerna med tanke på den geografiska placeringen.

2014-03-11 10:21
Vilket nog hade inneburit start i kolmörker, och mörkt sista 3-4 milen för väldigt många åkare. Undrar hur första backen ser ut med femtusen pannlampor? Spännande helikopterfilm.  

2014-03-11 11:08
Bara det finns snö. Webkamrornas bilder visar en inte alltför rolig omgivning så här veckan efter Vasaloppet. Spåren var inte alltför roliga i år och jag betvivlar det blir mycket bättre nästa år. Rätt många gånger har det varit slask när jag varit där. Jag hoppas att jag får fel men om det var nära att de hade måst ställa in Vasaloppet i år tror jag att risken blir än större nästa år en vecka längre fram.  

2014-03-11 11:29
Har åkt 17 av de senaste 18 åren o visst har vädret varit varierande. Men inget av de åren avgörande brist på snö.  

2014-03-11 16:40
Hela arrangemanget vilar även på det faktum att eleverna i områdets skolor har sportlov. Dels för att de ska kunna ställa upp och servera dricka, hämta väskor, etc men även för att skolorna och kringliggande lokaler används för administration, matlagning, sovplats, ombyte, mm.

Så det är en rätt stor apparat att flytta sportlovsveckan bara en vecka fram eller tillbaka i tiden. Februari känns inte aktuellt.

2014-03-14 08:05
Skottår kan det hamna på "samma" datum. Öppet spår 29/2 och Vasaloppet 7/3 så skillnaden mot vanligt är hårfin...  

2014-03-23 20:46