Vasaloppet på FunBeat

Massivt fusk på Vasaloppet 2014

Väldigt många skejtade och än fler tog av sig skidorna och gick uppför första backen.

VL har diskat en del i efterhand men det måste göras mer, det var löjligt mycket fusk i år.

Mer info finns på:
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10386

Fuskarna förstör på flera sätt, dom värsta är:
- Folk gick förbi annat folk som var bättre seedade än dom i första backen vilket ledde till krockar, kaos, onödigt många omåkningar för dom seriösa som ÅKTE skidor i första backen.
- Dom skejtade sönder spåren för folk som försökte staka/diagonala.

Skäms på er fuskare!

2014-03-06 16:34
Håller med bara att plocka bort folk från resultatlistan så dåligt gjort:(  

2014-03-07 08:15
I Kortvasan fuskade jag. Efter en vådlig vurpa i rodelbacken efter Eldris som så när fick mig att bryta loppet valde jag till skam att att ta av mig skidorna och promenera nerför resterande större utförslöpor. Jag hade för svårt att hålla ihop och styra skidorna nerför på det hårda underlaget som saknade spår över huvudtaget. Då skulle jag mer eller mindre ställt mig tvärs över spåren och gått ner sidledes och tagit alltför mycket plats.  

2014-03-07 09:00
Värt att notera är dessutom att jag har kompisar som fått stavar avskejta av fuskare i klassiska lopp. Inte alls någon höjdare, och även om man har koll på sina stavar så förväntar man sig inte att någon ska komma skejtande.

Sedan tycker jag att VL i efterhand ska diska alla i som ses fuska på filmerna, både skejt och gå upp för backar. Det är en tävling och många lägger ner mycket tid och kraft för att seeda upp sig till bättre startgrupper. Att få upplevelsen förstörd av fuskare är inte roligt.

Sedan är det tydligen tillåtet att gå nedför backarna vilket jag tycker är mycket märkligt. Men står det så i reglerna är det väl bara att gilla läget.

2014-03-07 18:36
Jag tror det bara är några få utmarkerade backar man får gå utför och denna regel infördes förra året. Det är mer ok än det andra för detta tjänar man inte direkt några placeringar på. Så tycker i alla fall jag....  

2014-03-08 13:45