Bra mat

Varför går diskussioner i denna grupp så ofta överstyr?

Jag vet att denna fråga varit uppe för diskussion tidigare men jag måste ändå än en gång undra, varför blir det så ofta hätsk stämning i den här gruppen?

När man ställer en fråga i löpargruppen får man bara trevliga och relevanta svar, samma sak i gruppen för styrketräning men i denna grupp får man först några relevanta svar och sedan visar sig ofta ett fullt troll och ger ett god-dag-yxskaft svar, varför?

Senaste exemplet är tråden om nyttiga mellanmål, först några relevanta svar, sedan har någon "fräckheten" att berätta att han inte dricker mjölk och då dyker genast ett fult troll upp och gastar.

Om någon väljer att inte äta kött så är väl det den personens val, samma sak om någon väljer att undvika kolhydrater. Det finns ju uppenbarligen toppresterande idrottsmän som är både veganer och går på LCHF, så kost verkar ju inte precis vara en exakt vetenskap!

Dessutom kan vi väl försöka argumentera med fakta, i stället för att kasta skit på varandra?

Det så uppenbart att de som håller den aggressivaste tonen är de som gömmer sig bakom tomma konton utan profilbilder. och det är klart att det är lätt att vara otrevlig i tonen när du gömmer dig bakom ett fejk-konto.

Ta en minut och fundera över om du skulle säga samma sak direkt till någons ansikte som du skriver på forumet, om svaret är nej, skriv något annat!

Fridsamma hälsningar

Cecilia

2014-03-06 13:21
Jag tror att tonen blir hätsk pga av kost till stor del är en integrerad del av ens identitet. I exemplet med mjölk så handlar det kanske om att känna hela sin kultur, uppfostran och allt man tror är rätt blir ifrågasatt. Det kanske handlar om det dåliga samvetet över att ens val inte är de bästa för natur och djur. Ibland undrar jag om vissa debattörer känner sin position hotad. De kanske har åtnjutit en hög forumstatus under en tid och blir helt plötsligt ifrågasatta.

För att se hur en tråd urartar kan man titta in på växtmjölk-tråden och läsa hur någon kommer fram till att jag borde, för att vara konsekvent, bo naken i skogen. Allt detta för att jag inte vill dricka komjölk.

2014-03-06 14:41
Jag som inte äter gris men inte heller är muslim... Huu - Törs inte ens fråga! Smiley

Inte alls svar på frågan men en insikt som kommer alltmer smygande är att vi alla är unika individer som kan må bra eller må dåligt eller tom bli sjuka av en och samma kost. Samma gäller långpass VS intervaller VS HIIT/korta maxintervaller, alla reagerar vi på olika sätt och kanske ökar förståelsen för allas individuella skillnader med tiden?

2014-03-06 15:02
Klart att vi tycker och känner olika men varför, som TS frågar, går det ofta överstyr?
Bara för att du har en anna åsikt än vad jag har så blir jag inte sur och tvär bara för det.

2014-03-06 15:18
Jag tror absolut att Mikael är något på spåren där. Jag har jobbat en del med djurrätt och varit rätt aktiv inom det, och man får möta väldigt mycket otrevligheter, bara av att man finns till och säger vad man tycker.
När någon ända sedan vaggan blir matad med lögner om att "mjölk ger starka barn" och "människan måste äta kött för att må bra", osv, så kan många känna sig hotade när allt detta blir ifrågasatt, om så av den enkla sak som att någon inte tycker att det är rätt att dricka ko-mjölk.

Indoktrinering av lögner, falska påståenden och spridning av fördomar (och mycket av det från lobbyister inom olika branscher) skapar denna aggression, tror jag.
Haha, så underbart konspirationsteoretiskt det där lät^^

Tack förresten, Cecilia och Mikael för att ni skrev lite för mig Smiley

En kärlek!

2014-03-06 16:34
Jag tror att påståenden där den som skrivit uttrycker sig som att personen sitter på "sanningen" kan skapa irritation. Uttryck som "mjölk är onaturligt" kan istället skrivas "jag tycker mjölk är onaturligt". En liten skillnad ja, men ger en helt annan innebörd och signal.

Själv kan jag bli ruskigt irriterad på det för mig ratade ordet "man". Försöker undvika det, kan jag inte byta ut "man" mot "jag" undviker jag hellre att skriva. När jag är på DET hummöret och någon använder man i ett påstående som inte stämmer in på mig får jag sitta på händerna.

Peace and love! Smiley

2014-03-06 18:54
När vi skulle lära oss skriva uppsats på gymnasiet fick vi lära oss att undvika man :/
Jag tror också att den där tvärsäkerheten irriterar. Jag har erfarenhet av mjölkallergi (inte intolerans alltså), min sons f d lärare kan berätta om en elev vars "diagnosproblem" i stort sett försvann när h*n slutade med mjölk, men jag går inte runt och säger att _alla_ ska sluta med mejeriprodukter för det. Andra jag känner tål inte nötter, baljväxter, äpplen, fisk, skaldjur (leddjur alltså) eller snäckor, för att lista några födoämnen som annars är populära, en kvinna berättade att i princip det ENDA hon tålde var kött. Grönsaker klarade hon bara om de var ordenligt kokta och helst utblandade med kött. Vi är olika. Vår ämnesomsättning har ibland skador, ibland anpassats till speciella förhållanden, ibland bristande anpassning ... Svaret på vad som är bra mat är troligen inte exakt detsamma för alla.
(Sedan finner jag t ex argument som att det inte är "naturligt" att dricka mjölk (kossa get, får buffel, ren, häst) ointressanta, men det är en annan sak. Andra argument kan ha varit helt korrekta, eller nästan helt korrekta för 100 år sedan, men är det inte nödvändigtvis nu. )

2014-03-06 19:10
Cecilia, i tråden du hänvisar till var ditt första inlägg följande: "Ola är ett troll så bry dig inte ens om att svara honom!"
och sen skriver du här och undrar "varför blir det så ofta hätsk stämning i den här gruppen?" och fortsätter: "Dessutom kan vi väl försöka argumentera med fakta, i stället för att kasta skit på varandra?"

Vad ska jag säga? Om någon kallade mig troll och sen tyckte det var för lite fakta i argumentationen skulle jag nog lämna tråden.

Men jag registrerar ju inte min träning här (utan på jogg.se och Garmin connect, jag hänger här för diskussionerna), så jag kanske räknas till fejkkonton som man inte behöver bry sig om, till skillnad från dig, som delar din träning med de du godkänner.

Om du träffade Ola i verkigheten, skulle du då gå fram till honom och skrika "du är ett troll" som du gjorde i tråden? A propos vem som är aggressiv, och fridsamma hälsningar, alltså?

Jag skulle nog säga att ditt inlägg rätt väl visar varför det ibland blir hätskt, men det kanske bara är jag?

2014-03-06 21:17
Mikael, jag fick exakt samma tankar när jag, alldeles nyss, började läsa denna tråden. Så nej, det är inte bara Du.  

2014-03-06 21:29
TS visar bara att hon vill skapa konflikter med en sådan här tråd  

2014-03-07 08:21
Observera hur tonen i den här tråden har utvecklats;-)

Mikael S: För att förstå Cecilas inlägg bör man titta på vad det var hon reagerade på. Tråden höll trevlig ton tills denna kommentar:

alltid lika komiskt när veganer komentera "bra mat"

Nu vill samme person påskina oss om att Cecilia försöker skapa konflikter.

Kristina: Bra inlägg! Det håller sig till ämnet och belyser något jag kan vara skyldig till ibland.

2014-03-07 09:03
Jag kan nog tycka att du Cecilia Norgren var med och bidrog till det du uppfattar som "hätsk" stämning. Jag tycker även att en del av det du inleder denna diskussionen med visar på oförlåtande och fördömande inställning av dem som du tycker har fel.

Bara för att någon inte tycker som jag blir det ju inte bättre av att jag tror mig ha större rätt att toffla till någon som enligt mig uttryckt sig illa.

Man(hukar mig för Kristina Smiley) skall inte ge uppmärksamhet åt ett dåligt beteende utan istället premiera ett bra. Då är det lättare att få en människa att ändra på sitt beteende.

Sedan tycker jag att när ämnet glider iväg blir det lätt lite rörigt i trådarna.

2014-03-07 12:41
Håller med de moderata. Smiley

Jag kan nog tycka att du Cecilia Norgren var med och bidrog till det du uppfattar som "hätsk" stämning. Jag tycker även att en del av det du inleder denna diskussionen med visar på oförlåtande och fördömande inställning av dem som du tycker har fel.

skrev "Running Cloud".

Fast "enväldige" domare Mikael V. har ju rätt?
Inte konstigt att diskussioner spretar.

2014-03-07 12:54
Hätsk stämning uppstår när folk inte har samma åsikter som en själv, många tycker att deras åsikter är de enda riktiga vare sig det handlar om politik, kost eller träning och de som säger emot får automatiskt troll eller nazist eller idiotstämpel på sig av de som tror sig veta bäst och har de "rätta" åsikterna.

Tänk vad skönt om alla hade "rätt" åsikter och var exakta kopior på varandra och tyckte och gjorde allt likadant? :p

2014-03-08 00:06
Ganska meningslöst att börja argumentera om vem som började, vems felet är & vem som är dummast.

Nu bjöd TS till och öppnar för en förändring. Gott!

Jag äter inte gris eftersom fläskets fettsyror innehåller en hög andel palmitinsyra som innehåller 16 kolatomer. Det finns vissa indikationer på att det ökar plackbildning och risken för hjärt-kärl. Eller snarare så har jag "hört" att det är så. Någon som vet och kan bekräfta eller dementera?

2014-03-08 09:12
Finns massa anledningar att inte äta gris.....tycker jag. Hälsoaspekten är en av en mängd skäl imho.

Det verkar som att vi får leva med stämningen. Peter har en poäng i att ett forum med uniforma åsikter skulle nog automatiskt dö sotdöden. Jag har iaf beslutat att inte hugga på tveksamma uttalanden som:

"Fast "enväldige" domare Mikael V. har ju rätt?
Inte konstigt att diskussioner spretar."

Ska se detta som beröm kanske? Välskriven sarkasm?

2014-03-08 09:28
Man behöver inte vara otrevlig för att man tycker olika. Det är utmärkande för vissa rörelser att vara intolerant och inte kunna inse att man kanske har fel, eller iaf fel på vissa punkter.
Nu har folk också olika uppfattningar om vad som är trevlig ton saklig argumentation osv, så det finns alltid de som tar illa upp eller inte förstår varför någon tar illa upp. Men en god regel som formulerades på ett annat forum var "tänk dig att du sitter på en middag med dina vänner och nya bekanta och uppför dig enligt det".

2014-03-08 09:56
Mikael V.
Tycker "otroligt" nog att det är bra att trådar spretar.

Tillhör dessa som fått läsa: "K-G ( skall det vara så svårt att skriva mitt namn rätt. OK, jag är ju okänd hos de yngre. :) om du inte håller med oss så kan du väl sluta skriva.
Vilka?
Barfota
Veganer
LCHF
3 extremt udda företeelser. ( Jag räknar "pocent"- http://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo av befolkningen. )

Jag är 75 och försöker fortfarande lära mig nytt.
Ibland tycks som att man måste provocera annars blir det lite väl mycket Halleluja så jättebäst vi är i just "min" minimalistiska grupp.
Numera.

2014-03-08 13:29
Det enda problemet jag har med dina inlägg är att jag har vissa svårigheter att avkoda dem.  

2014-03-08 15:38
Ordet avkoda kan betyda olika. Vad avser du?

Jag = troll?

https://www.facebook.com/kg.nystrom

2014-03-08 17:08
Har jag sagt att du är ett troll? Jag menar att jag har svårigheter att förstå andemeningen i dina inlägg ibland.  

2014-03-08 20:05
Och jag i dina.
Åtminstone där är vi lika. Smiley

Vilket borde vara positivt.
Jag tycker ej heller om kategoriska uttalanden. Smiley

2014-03-08 20:20
Jag är dock svag för kategoriska uttalanden. Kanske pga av jag gillar att debattera.

Vänförfrågan skickad...

2014-03-08 20:23
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18486055.ab

haha känns bara pinsamt

2014-03-09 09:35
Detta fick jag för några dagar sedan:
Betydligt roligare är att nu sägs personer 65+ skola äta mycket proteiner som i kött och mjölk för att leva längre.

Med fyllda 75 så kanske jag kan få äta lite kött.
Om jag summerar vad jag äter så är andelen kött väldigt liten.

Kom nu inte och påstå att jag varit kannibal. Smiley Det var vi förr.
När slutade vi vara allätare enligt vetenskapliga hypoteser?
PS. Även grönsaker lever. Smiley

2014-03-09 11:10
Ja, det stämmer att grönsaker lever. De saknar som tur är ett centralt nervsystem och hjärna som gör att de kan förnimma smärta eller skräck. Till skillnad från en ko, gris eller kyckling.

Studien visar att 65+ kan öka intaget av protein. Som tur är behöver det nödvändigtvis inte vara animaliskt protein. Det går lyckligtvis lika bra med bönor, potatis och broccoli.

2014-03-09 13:30
Bönor.
Jag spyr. Smiley
De smakar urrrrrrk.
Konsistensen skall vi bara inte tala om.

PS. Uppväxt under kriget så var det ofta grönsaksstuvningar. Fick mer än nog.

Potatis äter jag fortfarande ofta. Broccoli ytterst sällan.

2014-03-09 14:00
Inga bönor och knappt någon broccoli? Var du allätare sa du?  

2014-03-09 17:09
Jag var i Skövde igår och sprang ett 6-timmarslopp. På kvällen bjöds det in på festligheter för alla löparna och efter middagen samlades ett stort gäng framför TV:n för att kolla på Mellon och umgås.

Själv missade jag hela spektaklet för jag kom i samspråk med en väldans trevlig, ödmjuk och respekterande person och vi pratade väldigt länge. Han var...vegan.

Under tiden, som vi pratade om hans veganism, och jag berättade om min "vegetariska tisdag, som vi i min familj införde vid nyår, så kom jag att tänka på denna tråden och kom på vad det är som gör att JAG blir irriterad över att få läsa att jag bidrar till djurs lidande, miljöförstöringen och att jag ökar risken för att jag ska få prostatacancer.

Han var oerhört respektfull och förstående inför mina kostval i livet och tyckte det var jättebra med vår vegetariska tisdag - alla gör så gott de kan och vill, som han sa - vilket ju resulterade i att jag var lika respektfull tillbaka och hade inte en tanke på att börja ifrågasätta och debattera hans val, med allt vad det innebär.

Så, denna lilla historia är min reflektion över trådens rubrik. Smiley

2014-03-09 17:41
Sylvia, jag tror risken att du ska råka ut för prostatacancer är ganska låg, oavsett kost Smiley  

2014-03-09 21:31
När hustrun vart gravid sade jag att vi var med barn. Får jag prostatacancer (Sveriges vanligaste cancerdiagnos) blir väl det på samma sätt, hustrun får det också?

För övrigt anser jag att mjölk är det godaste och mest nyttiga en vuxen karl kan dricka.

2014-03-09 21:37
Jag vet det. Smiley

Och det är ju i såna diskussioner det blir så komiskt, när det varnas för EN sjukdom för ETT av könen. Jaha, den andra delen av befolkningen då? Vad får VI cancer av...?

Men, för att återgå till trådens ursprung så - det är helt fantastiskt när man möter en människa, som lever annorlunda än vad jag gör (förutom att han också gillar att springa 6-timmarslopp Smiley ), men som ändå inte påtvingar sina egna ideologiska värderingar på mig och talar om för mig allt elände jag bidrar med i och med mina kostval utan respekterar de val jag har gjort och gör.

Det är respekt!

2014-03-09 21:48
Sylvia.
Känner ej många veganer på riktigt, men de accepterar mig ( ett enda undantag ) och jag dem. Vill de ha tips så får de. Har själv testat en hel del veganska/vegetariska smörjor ( de är ofta i en enda röra ) och gillat lukten. ( Dock ej låtsaskött )

Det är enbart på Forum + tidningar jag läser om lite väl kategoriska åsikter.

2014-03-09 23:41
"Det är enbart på Forum + tidningar jag läser om lite väl kategoriska åsikter."

Ja, forum är just till för att debattera. Vill man ha rosiga kinder, rött vin och mellomys då är ett forum ofta fel plats, iaf enligt min ödmjuka åsikt.

"För övrigt anser jag att mjölk är det godaste och mest nyttiga en vuxen karl kan dricka."

Å jag tycker precis tvärtom.

"Och det är ju i såna diskussioner det blir så komiskt, när det varnas för EN sjukdom för ETT av könen. Jaha, den andra delen av befolkningen då? Vad får VI cancer av...?"

Komiskt vet jag inte om jag tycker cancer är. Vill du bli inkluderad? Var så god: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2293426/Breast-cancer-patients-eat-...

2014-03-10 08:34
"Ja, forum är just till för att debattera."

Problemet är att alla håller nog inte med om att de befinner sig i ett debattforum. En del vill bara ha tips och pep i all välvilja och är inte alls med på träningsforum för att debattera.

2014-03-10 08:40
har inget emot debatt-trådar, men när varenda tråd omvandlas till en debatt om samma (ja oftast är det samma) ämne så blir man lite uttråkad...  

2014-03-10 08:44
Håller absolut med. Vi kanske kan ta Snack-tråden som ett exempel, eftersom det var ju den som ledde till just den här diskussionen.

Samuel nämner proteinbars och ett recept.
Patrik tycker att bars är bra men vill gärna utesluta mjölk och honung.
Samuel frågar varför.
Patrik svarar varför han tycker så.
Tissi kommer med tips.
ola tycker att det är komiskt att veganer kommenterar bra mat.

Det är nu tråden går överstyr. Här tycker jag att olika åsikter lever sida vid sida i harmoni tills ola dyker upp. Felet är förstås att Cecila kanske överreagerar men faktum kvarstår. Man kan ha olika åsikter och man kan säga vad man tycker är rätt utan att det måste bli ställningskrig.

2014-03-10 09:06
Debattera behöver inte betyda invektiv och insinuationer.
Debatter kan äga rum vid middagsbord och fikabordet på jobbet utan att man är otrevlig eller respektlös.

2014-03-10 09:49
Så sällan.
Deltar i max. 1 av 100 trådar på Funbeat.
Det debatteras oftast olika syn på den specifika trådens ämne. Vi är väldigt olika. Mer numera tycks det. Vad är så fel i det?

elly. Varenda debatt-tråd?

Mikael. Då är vi överens igen om något. Cecilia kvaddade snack-tråden. BARA DEN tråden.
Mikael gillar att provocera så också jag, så vi båda skall kanske tacka Cecilia. Smiley

Fler "Cecilia" kanske?

PS. Blev ju utslängd från jogg då jag ej alltid höll med. Då gällde det fuskbarfota. Man skulle ha skor ( tåskor), käka LCHF och springa på tårna. Roligt var det så länge jag fick vara med.

2014-03-10 12:19
men det är ju kul att folk är rädda för mjölk och kött som är bland det mest naturliga man kan äta och dricka  

2014-03-10 13:21
Nu är du heldum Ola.
Kor käkar grönsaker även där det produceras billigt kött tyvärr då inklusive kemikalier.

Veganer går ej den dumma omvägen. De käkar kemikaliegrönsaker rätt av.

Nu tog jag i. Smiley

2014-03-10 13:32
"Mikael. Då är vi överens igen om något. Cecilia kvaddade snack-tråden. BARA DEN tråden."

Hur kom du fram till den slutsatsen? Cecilia överreagerade kanske, skrev jag.

2014-03-10 13:48
Mikael. Så du bestämmer?
Jag skrev hur jag kände det.
OK. :)

2014-03-10 13:51
Du skrev att vi var överens att Cecilia kvaddade tråden. Det var inte det jag skrev. Läs igen och sluta vantolka mina inlägg.  

2014-03-10 14:36
Att kött är livsfarligt för människan vet väl alla, vi har bara funnits på jorden några hundratusen år och vi har alltid varit ämnade att leva på sallad och andra grönsaker. Artikeln i aftonbladet som det länkas till känns överflödig tycker jag.  

2014-03-10 14:54
haha  

2014-03-10 15:31
Ordet vantolka är ett överdriftsord.
Cecilia kvaddade tråden enligt mig.
Du gillar skriva rakt ut. Eller?

Såg detta till försvar för veganer? Eller?
Kostdoktorn tillhör väl de som överdriver.
Detta att man skall röra på döfläsket är en gammal nu urdålig sanning?

http://www.expressen.se/gt/kostdoktorns-kritik-mot-mia-skaringer/

2014-03-10 15:38
Den säck i vår mag-tarmkanal som en gång var fylld med cellulosanedbrytande bakterier har tillbakabildats till ett maskformigt bihang - blindtarmen - och så har vi utvecklats till att ha en stor och energislukande hjärna.

IMHO, frågan om vi är avsedda att vara veg eller inte är en så intressant diskussion i sig att alla tvärsäkra uttalanden i frågan är och förblir tämligen ointressanta.

2014-03-10 16:18
Problemet med mat tror jag är att det är så inviduellt och att det ofta inte finns något rätt och fel (med vissa undantag så klart) eftersom vi alla fungerar på olika sätt. Förstår mig inte riktigt på dem som gör en viss diet till någonting nästintill religiöst och sedan försöker predika denna övertygan för allt och alla samtidigt som man attackerar oliktänkandes åsikter utan att kunna föra en konstruktiv och trevlig argumentation. Det rätta måste ändå vara att själv testa sig fram för att se vad du mår bäst av.  

2014-03-10 17:10
"vi har alltid varit ämnade att leva på sallad och andra grönsaker."

Människan har utvecklats till upprättgående varelse och jordens mest löputhålliga djur för att jaga sallad och gräs?

2014-03-10 22:09