Vasaloppet på FunBeat

Vasaloppet guide

Tjena,
Ska åka VL för första gången.
Köpte ett skidkit med pjäxor o stavar dan innan julafton men knappt kunnat träna pga vädret.
Har enbart åkt nån mil om året med hyrskidor innan så jag börjar känna mej lite stressad.

Därför söker jag med ljus o lykta efter nån som kan beskriva hela loppet i delsträckor för mej.
Har sökt men inte hittat nåt. Jag startar i startgrupp 10.

Jag har förstått starten så här:
Starten går och det rör sej knappt framåt
Sen en jättebacke där alla knör på alla i ca 40 min.
Vad händer sen?? Några mil uppför har jag hört.
Kan nån skriva vad som händer, backar, kontroller, vetebullar, jobbigt, skönt mm mm mm

Måste ladda mentalt

Tack på förhand

/Micke

2014-02-22 10:00
Här hittar du det mesta om banan och mycket annat: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start  

2014-02-22 14:27
På skidforum.se finns flera trådar med info, mer än då orkar läsa  

2014-02-22 15:42
Tackar men det där var mer av praktisk information.
Jag tänker mej mer av någons beskrivning och tips av sitt egna lopp.
Lite om stigningar, var man kan spara sej, klassiska jobbiga partier mm

2014-02-22 15:56
Spara dig första tre milen. Loppet börjar i Tennänget, därifrån är det allt tyngre upp till Risberg. Sen allt mindre backigt till Evertsberg. Efter Evertsberg långa utför till Vasslan, där kommer en liten backe. Sen fin åkning till Lundbäcksbackarna, som följs av fler uppför till Oxberg. jobbigt!. Efter Oxberg lättåkt en bit, sen en del mindre backar till Hökberg som känns tunga eftersom man börjar bli rejält slut. Efter Hökberg en lång utför, och sedan platt spm ger återhämtning. Halvvägs till Eldris några små små backar som känns ändå för man är så trött. Från Eldris lättåkt in till Mora, men några brant små springbackar ett par km före mål. Ast då är du så taggad att du är framme så det klarar du lätt.  

2014-02-22 23:16
Om du vet att du är stark kan du ligga mellan spåren efter första fem km, och staka om många åkare. Platt förbi SmågAn sedan svagt utför förbi Mångsbodarna. Men många kör alldeles för hår detta lätta parti och är trötta när första backarna kommer efter Tennänget  

2014-02-22 23:18
Tack Anders!
Precis den form av info jag är ute efter.
Fler får gärna fylla i med sina erfarenheter.

2014-02-22 23:49
Jag instämmer med Anders:

Det är först efter Tennäng man eventuellt börjar känna av första tröttheten.
Det är så lätt att man går ut för hårt efter backen, "äntligen kan jag börjar åka!" Så ta det lite lugnare i början, det är trots allt mil en 7-8 mil kvar..

Jag gjorde en banprofil och delade upp loppet i etapper. Du hittar den här:

http://vasacoachen.nu/

Lycka till - vi ses i fäders spår

2014-02-25 10:14
Direkt efter Risberg kommer ett par respektabla backar uppåt. Är du trött fram till Risberg blir det ännu värre här. Har du sparat dig första lätta biten och hittat en bra rytm i slakmotorna upp till Risberg kan du ploacka massor emd tid och placeringar här. Sen är sista 7-8 km fram till Evertsberg mycket lättare.  

2014-02-25 10:45
Tackar för tips mm .
Imorgon smäller det i lite extrema förhållanden som jag förstår det Smiley

Jag kör kuzminskrapade skidor och tejp. Får sehur det funkar.
Kan väl inte gå värre än åt helveteSmiley

2014-03-01 08:30
*dubbelpost*

2014-03-01 08:30
Tror Kuzmin o tejp kan gå riktigt bra. Men du måste nog rilla ordentligt för att få bra glid, oavsett Kuzmin eller annat. Hade bättre glid än de flesta måndag med Kuzmin U + hård rillning.

(Ta ev med en sprayklister om det är blöt is sista biten)

2014-03-01 10:39