Bra mat

Bra "snack"

Hej!

Jag är absolut värdelös på att äta ofta under dagen (mellanmål och liknande) men har bestämt mig för att äta oftare i hopp om att få upp min förbränning och må bättre. Mitt stora problem är att jag inte är så förtjust i mackor eller flingor, de klassiska mellanmålen, så jag hoppas att någon här på forumet har några bra förslag till vad jag kan äta istället.
Äter väldigt lite grönsaker/frukter normalt så det kanske är ett bra alternativ :)

Hoppas ni kan hjälpa mig.

2014-02-22 01:49
Mer frukt och grönt kan aldrig bli fel. Smiley  

2014-02-22 10:24
Jag håller helt med Conny; ät frukt och grönsaker, för tusan! Speciellt om du vanligtvis inte äter det. Då kommer du må mycket bättre, både för att du får i dig mellanmål, och även för att du just får i dig frukt och grönsaker, som innehåller mycket av det man behöver få i sig för att må så bra som möjligt!

Mer frukt och grönt åt folket!
One love!

//Patrik

2014-02-22 17:49
Tycker också att frukt är bra mellanmål, men ofta är det inte särskilt mättande. Det kan därför vara bra att komplettera med något. Keso och lite nötter kanske?

Och om du orkar anstränga dig lite extra så kanske smoothies eller hemmagjorda proteinbarer kan vara bra alternativ?

2014-02-25 18:04
Kvarg och Bär är kanon  

2014-02-25 18:18
Har provat youtube-profilen scoobys bulkbar som består av mjölkpulver, havregryn, honung och jordnötssmör. 100 g av varje, blanda i bunke, tryck ut i form, kyl ner i frys så det går att skära. Smeten blir ibland lite lättare att hantera om du droppar i lite vatten. En sats ger mig 8 bars och då har varje bar strax under 200 kcal med vad jag förstår bra näringsvärden. Har med dem till skolan och tar dem som mellanmål, funkar kanon tycker jag.  

2014-02-26 13:01
Ja, nötter är såklart bra att äta till frukten. Helt rätt att det kanske inte alltid mättar så bra med bara ett äpple eller så. Men då helst naturella nötter, så slipper man onödigt fett och salt.

De där barsen lät ju jättebra, sånär som på mjölken och honungen Smiley Hmm, man kanske skulle sätta sig och söka på bra recept på bars.. :)

En kärlek!

2014-02-26 21:09
Visst ger honungen lite väl mycket socker men det finns andra fina grejer med honung, speciellt om du kan få tag på rå oprocessad honung. Det är grejer det. Vad är det för fel med mjölkpulvret?  

2014-02-27 17:38
Felet som jag ser med mjölken är att det är en onaturlig produkt för människor att konsumera (om man inte är ett ammande spädbarn, såklart, men då handlar det ju inte om mjölk från kor), samt att människor - för att få ko-mjölk - bl.a tvånginsiminerar korna och tar deras barn från dem, vilket skapar lidande för dem hela livet genom. Kalvar behöver ko-mjölk, inte människor Smiley  

2014-02-27 20:34
Frukt, färska och torkade
Övrigt grönt
Nötter och frön

Antingen i tuggbart skick eller mixade till en smoothie.

(och ett absolut +10 till att skippa mejerierna.)

2014-02-27 23:55
alltid lika komiskt när veganer komentera "bra mat"  

2014-02-28 13:00
Trevligt att man kan roa någon.  

2014-02-28 20:27
Patrik: Ola är ett troll så bry dig inte ens om att svara honom!
Självklart ska en vegan vara med i ett forum för bra mat, om inte frukt och grönt och baljväxter är bra mat vet jag inte vad som är det!

2014-03-03 14:07
Ola är inget troll.
Jag påstås så vara.
75 år och allätare.
Förra helgen 2 marathon på 24H.
Barfota.

Vegan?
Fullt så dum är jag ej.

Det är otroligt vad lite kött jag äter trots att jag älskar äta sådant. Plus hunden.
Jag lever fantastiskt gott på öl + vitt bröd + kött och allt som smakar gott.
Räkna ut hur mycket kött som ingår i en normal människas kostvanor?

2014-03-03 14:18
jag är inget troll jag dela K-G positiva syn på livet och träning  

2014-03-03 17:12
Om du inte är ett troll, varför har du då ingen träning reggad och ingen profilbild?
och varför säger du bara något när du får chans att håna någon?
Jag är också allätare men tycker att jorden skulle må bättre av fler vegetarianer/veganer, dessutom har alla rätt att äta den kost de mår bra av, särskilt om det är en kost som är så miljövänlig och snäll mot djur och natur som vegankost.

2014-03-03 18:33
Jag har sprungit bra över 15.000 mil.
Fullföljt över 2.000 lopp, varav ca. 900 marathon + ultra.

Loppen kan jag bevisa, min träning icke.
Har ej varit intresserad av bokföra detta. Tar onödig tid.
Mer av att njuta av den korta tid jag finns på jorden. Hoppas bli 105 år.
Därefter är jag död för evigt.

En av mina bilder på mig säger: Lev nu. Smiley

PS. 19 år i skola - kemist från Chalmers. Har veganer en aning om hur mycket skadliga kemikalier som sprids över våra grönsaker?

2014-03-03 18:54
Nu menade jag i och för sig Ola men jag antar att detta betyder att ni är samma person Smiley
Ha en bra dag Kg/Ola!

2014-03-03 19:19
Kg har väl ej nämnts.
Jag heter K-G sedan 1952.
Ola är en annan person. Känner honom ej närmare. Har gjort en hel del inlägg så jag vet på ett ungefär vad han står för.

Kanske det är veganer som är en enda person. Unika är de i alla fall.

2014-03-03 21:21
"Det är otroligt vad lite kött jag äter trots att jag älskar äta sådant. Plus hunden."

Men K-G då, låt bli hunden! Smiley

2014-03-04 09:54
Nu blev det väldigt många OT-inlägg här..

Tack, Cecilia för att du håller med mig och förstår mig Smiley Och jag håller såklart med dig; om inte frukt, grönsaker och baljväxter är nyttigt, vad är då nyttigt?

Det vi behöver få i oss för att leva ett gott liv finns naturen, och ingen ska behöva dö bara för att vi ska äta Smiley

KG, du har inte tänkt på vad djuren du äter faktiskt själva äter? Genmodifierade grödor och restprodukter från besprutade industrier..? Plus all antibiotika och annan skit de har i sina kraftfoder.. Du tror inte att det finns kvar i djuren när du äter dem? Jag har inget intresse av hur många lopp du sprungit eller hur du tränar, och det har inget med tråden att göra.
Tråden skapades för att Jens ville ha tips på bra snacks. Släpp dina osäkerheter, så kanske du slipper slänga in sånadär försvars-rants såfort du känner att dina kostvanor blir det minsta hotade av oliktänkare.

Frukt, grönt, kärlek, respekt och toklöpning!

(Jag föreslår att det vi hoppar över att skriva fler OT-inlägg nu och håller oss till det tråden ursprungligen skapades för: tips på nyttiga snacks).

2014-03-04 10:43
kött är nyttigt och bra för kroppen  

2014-03-04 13:39
Trådskaparen ger noll information om sin löpning. Brukar leta information om trådskaparen.
Tråden börjar: Jag är absolut värdelös på att äta ofta under dagen.
Vem äter ofta under dagen?

Nåväl vill han springa långt så bör han äta allsidigt. Är han vegan så är kött positivt. Vräker han i sig kött så är grönsaker bra.

Vill han ha snabbeffekt så kan han ju testa 1 del tjockgrädde + 1 del espresso + så mycket socker han orkar med.

Utanför ämnet. Uppfödd på bondgård. Befinner mig dock ofta fortfarande med närmsta grannar kor. De vräker i sig obesprutat gräs. De är veganer. Smiley
Så jag äter gräs i annan form skulle man kunna säga.

Kristina. Hundar gillar ej veganskt. Smiley

2014-03-04 13:43
Frukt, torkad frukt, nötter, hemmagjorda chockladbollar (dadlar, valnötter, kakao), Oreos och Clif bars kan förekomma.

Alltid intressant att se vad som händer i en tråd då någon nämner att den inte gillar komjölk. Ola dyker genast upp och gastar om kött och kvarg. K-G drar den vanliga storyn om "mammas mat" och pratar löpning. Nämner gärna hur korkat det är att vara vegan och ultralöpare men ignorerar gärna Scott Jurek, Tim van Orden, Michael Arnstein. Eller det äldre paret som sprang ett maraton varje dag under hela 2013 utan en sjukdag. Eller vinnaren av 2013 Strava Base Mile Challenge som lyckades cykla 6190 km under en månad.

2014-03-04 21:04
Scott Jurek har jag pratat med i "enrum". Mycket trevlig och intressant.
Att det finns undantag har jag aldrig betvivlat.
Vi är ej olika, vi är väldigt olika.

Var skriver trådskaparen att han föredrar veganskt?
Han är ju okänd så hur vet ni få veganer att han håller på er?

Vad är det skåningen säger: God mat och mycken mat och mat i rättan tid.
Så sant för en majoritet.

2014-03-04 22:01
Han ville ha tips på snacks under dagen. Funderade på mer grönt. Var har du gett honom vettiga tips?  

2014-03-04 22:14
Några rutor högre upp var det allt några tips från K-G på saker att stoppa i sig ;-)

Det verkar som om Jens Kronqvist tänker att han skall öka sin förbränning med ökad frekvens i matintag?

Jag vet inte om det stämmer att det kan hjälpa utan funderar i stället i banor att om han rör sig mer kanske han blir hungrigare och då kommer att stoppa i sig mer fler gånger, eller?

Då är det väl toppen med frukt och grönsaker som mellis? Sill tycker jag är gott. Oliver, wienerbröd, skink eller -leverpastejmacka.

En del äter ingen frukost och då går kroppen lite på sparlåga och man blir inte hungrig, så det kanske kan vara något med?

Behöver man få i sig mer för att man väger för lite så måste man nog "tvinga" i sig ett par veckor och som sagt röra på sig.

2014-03-04 23:14
mjölk är naturlig kött är naturligt  

2014-03-05 07:28
för kalvar och rovdjur.  

2014-03-05 10:42
Måltidsfrekvensen ökar inte ämnesomsättningen. Så om det är syftet så kan du skippa mellanmål. Om viktnedgång är ditt mål är det snarare bättre att hoppa över ett mål mat. På så sätt äter du mindre mat.

Mitt tips är att skippa frukosten, som hade sitt syfte på den tiden då de flesta hade ett hårt kroppsarbete att utföra, men inte nu längre.

2014-03-05 10:44
och människor conny  

2014-03-05 12:18
Jag hejar ej på Patrik. Mycket bra tips på mellanmål?
Se tidigare i denna tråd.

Felet som jag ser med mjölken är att det är en onaturlig produkt för människor att konsumera (om man inte är ett ammande spädbarn, såklart, men då handlar det ju inte om mjölk från kor), samt att människor - för att få ko-mjölk - bl.a tvånginsiminerar korna och tar deras barn från dem, vilket skapar lidande för dem hela livet genom. Kalvar behöver ko-mjölk, inte människor.

Inlägget från Patrik är det 9:e i denna tråd.
Jag kommer in först när Cecilia N. anklagar Ola för att vara ett troll. Vad har det med mellanmål att göra?
( Cecilia måste haft ett uselt 2013. Hon skriver noll på sin sida. )

Ett tragiskt faktum är att personer med udda ( för dem vällovliga och således OK ) är så lättirriterade. Veganism/LCHF/barfotaskolöparna för att nämna några.
Häftigt är ju veganer vs. LCHF. Båda har givetvis rätt. På sitt udda sätt.

2014-03-05 12:29
Ett tragiskt faktum är att personer med animaliepreferens är så lättkränkta. Komjölksälskare, köttdyrkare och äggfanatiker för att nämna några.

Att svara på en direkt fråga, varför man inte vill dricka komjölk, är tydligen väldigt kränkande och kräver hänvisningar till normalitet, mammas mat och andra diverse ovidkommande exempel. Varför inte hänvisa till vetenskap, etik eller miljö istället - eller är det för udda kanske?

2014-03-05 21:19
Hur naturligt är det att äta chips, eller Billys panpizza? Och var går gränsen för att använda mjölkprodukter? Filmjölk, yoghurt - finns folk som dricker yoghurt, keso, smör.......allt kommer från en naturlig kossa. Smiley
PS. Jag dricker inte mjölk, men har inget emot att andra gör det. :)

2014-03-05 21:42
Nejdå, vi är inte lättkränkta alls. Däremot kanske vi är lite trötta på alla pekpinnar om varför man INTE ska livnära sig på dylika livsmedel. Men visst, mår man bättre av att försöka ge andra människor dåligt samvete för att de äter eller dricker något, som de själva anser sig behöva så - varsågod. Mig biter det dock inte på.

Så, ang trådens fråga - Jens, Du har redan fått massor med bra råd och tips. Det jag funderar på är - behöver Du äta mellanmål? I min värld är mellanmål något man petar i ungarna så att de ska orka med livet tills nästa huvudmål står på bordet. Små barn orkar oftast inte äta så pass mycket vid huvudmålen att de står sig till nästa gång det är dags att äta. Min tanke är - äter man som man behöver vid huvudmålen så är mellanmålen överflödiga? Jag äter t ex väldigt, väldigt sällan mellanmål. Däremot är alla mina tre huvudmål stadiga och, dessutom, lagade två gånger om dagen.

Att äta tre gånger per dag är också att "äta regelbundet".

2014-03-05 22:03
Vilket tjat det blev.. :( Allt jag gjorde var att, som Mikael sa, svara på en fråga. Jag fick frågan om vad felet var med mjölk, och jag skrev vad jag ansåg vara fel med mjölk. Inte menat som någon "pekpinne" för hur folk ska leva sina liv eller något liknande. Det var ett svar på en fråga någon ställde till mig.  

2014-03-05 22:16
nu få man inte äta ägg heller hög nivå  

2014-03-05 22:22
Bra Sylvia.
Okände Jens har fått förslag.
Undrar vad han testat och kommer att testa?

Inte - fy och skam - är du dum i huvudet är ord från "perfekta" dietister.
Fattar ej detta lite väl kategoriska hur farligt vissa sedan urminnes tider goda och välbefinnande produkter numera är.
Ägg? Är det också dåligt.
Håller fortfarande på skåningarna om god mat.

Chips nämndes. Har köpt 1 påse - det smakade illa. Har sedan testat "fantastiska" chips styckvis, men ej ännu hittat något som tilltalat mig.

Nu gör jag middag med lättstekt oxfilé + vitlöksöverdoserad råstekt potatis + kantarellsås på överfet grädde + 1 glas rött vin. Därefter en whisky.
Jag kommer att må kanon. Smiley

Dagens mellanmål blev en starköl. Smiley

2014-03-05 23:25
Sen middag K-G, men nu blev plötsligt jag också hungrig.  

2014-03-06 07:26
Vad är det för naturligt med att odla mat då? Eller laga till den .. visst ja det heter raw food ...  

2014-03-06 12:42
Detta är komiskt!
KG/Ola, jag visar bara min träning för träningskompisar, du är välkommen att skicka en vänförfrågan om du är intresserad av min träningsfrekvens Smiley

Absolut INGEN har kommit med några pekpinnar förutom du som kände att det var väldigt viktigt att tala om hur besprutade grönsaker är.

Min poäng var just denna: sluta klaga på vad folk äter, om någon vill vara vegetarian eller vegan bör väl inte det störa dig? tvärtom gynnar det faktiskt den jorden som alla bor på!

Nu tackar jag för mig, jag har bättre saker att göra än att argumentera med troll :)

2014-03-06 13:08
jag har inte sett några troll här som sagt bra mellan mål tycker jag är kvarg bär och ägg  

2014-03-06 13:32
K-G säger: "Inte - fy och skam - är du dum i huvudet är ord från "perfekta" dietister." Gissa var dessa kommentarer kommer ifrån?

alltid lika komiskt när veganer komentera "bra mat"

Vegan?
Fullt så dum är jag ej.

Har veganer en aning om hur mycket skadliga kemikalier som sprids över våra grönsaker?

Kanske det är veganer som är en enda person. Unika är de i alla fall

Däremot kanske vi är lite trötta på alla pekpinnar om varför man INTE ska livnära sig på dylika livsmedel. Men visst, mår man bättre av att försöka ge andra människor dåligt samvete för att de äter eller dricker något, som de själva anser sig behöva så - varsågod.

nu få man inte äta ägg heller hög nivå

Som sagt, Patrik svarade på en direkt fråga. Han inleder sitt svar med "Felet som jag ser med mjölken är...", rätt ödmjukt och ickeaggressivt imho. Det är alltså detta som är pekpinnen och ni-är-dumma-i-huvudet-argumentationen?

2014-03-06 13:57
Man kan också välja att slå upp ordet omnivor och sen kolla vilka arter som är det. Hominider är omnivorer. Vi är en hominid art.

Sen får för all del alla äta vad de vill och hur de vill, men att kalla det naturligt att utesluta alla animaliska produkter är, rent vetenskapligt sett, nonsens. Om du tvivlar på det jag skriver - se dig i spegeln - kolla in hörntänderna, kolla in ögonens placering - ser du ett djur som uteslutande äter växter? Kolla igen...

Här kommer ett förslag till TS som kompensation för mitt OT-inlägg ovan:

GRÖT. Tycker du gröt är tråkigt så piffa med bär eller frukt eller sylt eller kanel, eller en klick smör eller... Dessutom vill jag påminna om att det finns annan gröt än just havregrynsgröt om du inte gillar det. Mannagrynsgröt är gott och går fort att göra! Med lite äppelmos på blir det ännu godare! YUM!

2014-03-06 20:23
Mikael, vad får Dig att tro att jag svarade på Patriks inlägg? Vad jag kan se nämns inte något om lättkränkta köttdyrkare i hans inlägg?

I övrigt så tycker ju jag själv att det verkar mer naturligt - vad det nu är? - att äta animalier än att sätta sprutor i låren eller äta piller. Menmen, vad vet jag?

Hoppas att Jens har fått några bra tips! Smiley

2014-03-06 21:16
Otroligt att man kan gå i skola i 19 år och studera på chalmers utan att fått någon kunskap om ekologisk odling. Det finns massor av gifter i djurkött också om djuren ätit konstgödslad besprutad mat och fått antibiotika, tillväxtpreparat eller annan medicin.
Okunskap är källa till mycket elände här i världen.
I stället för att argumentera om vegetarisk- eller köttkost, borde en giftfri kost = kravproducerade varor vara en självklarhet för människor som tränar och är måna om sitt välmående.

2014-03-06 21:23
Cecilia. Jag hänvisade till dina resultat 2012. Som finns här på Funbeat. Varför ej 2013.
Besprutat? Kött + grönsaker ++++++. Lika illa.
Troll? Jag?
Veganism/LCHF är undantagsfall. 2 udda dieter. Men ni får leva som ni vill.

Mikael.
Äter man margarin är man rubbad kommer ju givetvis från en LCHF:are.

Josefin + Sylvia. Bra inlägg. Håller med om att trådskapare Jens borde skriva något. Hur annars veta vad han önskar? Förslag har han fått så han borde ju kunna kommentera.

Matte. Redan på 60-talet var miljöfrågor på tapeten. Håller med om - som jag skrivit rätt många gånger i olika trådar - att en giftfri kost vore en dröm.

PS. Har skrivit då och då om mitt liv. De flesta försöker göra så gott de kan. Har sluppit se överdriven användning av kemikalier. Kämpar nu i Florida för att de skall minska användandet.

2014-03-07 12:21
Man kan ju göra något lite "matigare" att ha som mellis om man inte gillar yoghurt/mackor.

Broccolifritters: http://www.tasteline.com/Recept/Broccolifritters_med_parmesan

Mellanmålsmuffins: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2013/09/01/10146671-recept-m...

2014-03-10 09:58
Finns Jens i verkligheten?
Om han vill ha tips så borde han kommentera.

2014-03-10 11:51
Han ville nog bara få till lite stämning K-G Smiley  

2014-03-11 22:02