Nyheter från FunBeat

Vänner och följare - nu är det ordning och reda

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

På FunBeat har man alltid kunnat lägga till personer i sin lista med träningskompisar. Listan har styrt vilka som synts i din feed och vilka du givit tillåtelse att se din träning (givet att du ändrat under Mina inställningar -> Vad andra får se, där du kan välja vad dina kompisar kan se och vad andra på FunBeat kan se).

Det hela har blivit lite förvirrande eftersom man, helt naturligt, förväntat sig att en vän är något ömsesidigt.

På exempelvis Facebook är en vän något ömsesidigt, dvs man godkänner varandra. På Twitter finns något som kallas följare, vilket alltså handlar om att man i princip prenumererar på tweets från de personerna.

Idag har vi gjort en ändring för att reda ut begreppen. Vänner läggs till genom vänförfrågningar som godkänns (eller avböjs) av mottagaren, precis som på Facebook. Dessutom inför vi möjligheten att följa personer och deras träningspass eller blogg, precis som på exempelvis Twitter.

Kort och gott: En vän är en vän, och en följning är en följning.

External image

De som tidigare haft varandra på kompislistorna kommer att bli Vänner. Övriga stannar som utestående vänförfrågningar.

För att reflektera förändringarna kommer vi göra om sidan Mina vänner och dessutom lägga till två nya sidor: Följer och Följare.

Förstår jag det rätt om jag säger att ens "följare" bara får upp det man visar för alla på Funbeat fast får det serverat automagiskt i sin nyhetsström?  

2014-02-19 14:39
Korrekt!

Såvida du inte är vän med följaren förstås - och har valt att visa din träning/blogg för dina vänner.

2014-02-19 14:53
Hmm. Ja. Precis. Det var underförstått. Bra att du förtydligade! :)  

2014-02-19 15:21
Förlåt om jag var övertydlig - jag ville inte missa tillfället att berätta en extra gång hur det fungerar, för eventuella andra som också undrar. Smiley  

2014-02-19 15:36
Inget att be om förlåtelse för! Jag var inte sarkastisk! :)  

2014-02-19 15:40
Och om man då har inställt att bara visa sin träning för sina vänner så finns alltså ingen anledning för nån att följa mig. De får inte se nåt i sin nyhetsström i alla fall? För vad finns det mer att se än ens träning?  

2014-02-19 17:54
Blogginlägg - om man valt att visa dem för fler än sina vänner. Smiley  

2014-02-19 19:18
Ah, nej bloggar gör jag ju inte Smiley Använder bara facebook för att regga min träning.  

2014-02-19 22:36
Facebook? :)  

2014-02-19 22:38
Åsa: Det stämmer. Ja, förutom att du som sagt kanske vill blogga också - och välja att visa bloggen för andra än din vänner.  

2014-02-20 08:44
Kommer det läggas till bloggfunktion i appen? Saknar det idag...  

2014-02-20 11:44
Bra där. Mera debatt på funbeat. Forumen är ju stommen i detta byggeSmiley  

2014-02-20 12:40
Cathrin: Vi har inte bestämt det ännu.  

2014-02-20 12:43
Jag hade önskat en nivå till på att visa sin träning. Nämligen att info om passet (sträcka, tid, tidpunkt, rutt osv) är publikt för övriga på funbeat. Men att kommentaren samt ev. följdkommentarer bara visades för vänner.

Då skulle man kunna komma med i listor över tränade min osv i forumet som idag kräver att man helt öppnar sin träning för alla.

Nu när man kan följa vore det ju extra intressant.

2014-02-20 13:46
Kan man flytta vänner till följare!  

2014-02-20 13:50
Okej, hoppas mycket på att ni skall överväga att lägga till det även i appen – säkert många, liksom jag, som vill ha möjlighet att göra inlägg "på språng". Inte alltid man har tillgång till dator.  

2014-02-20 13:51
Sorry, menade såklart Funbeat Smiley
Facebook har jag till annat Smiley

2014-02-20 16:10
Kan jag se vilka som är mina följare?  

2014-02-20 21:20
Ja, det finns nya menyval i menyn under din avatar på hem-fliken. "Följare" och "Följer".

Om din följares avatar har en vän-ikon på sig så är det en vän som följer dig. Begreppet "vän" är viktigt då detta används när du anger vilka du vill dela med dig av information till.

Ett exempelscenario kan vara:
- Du visar din träning endast för dina vänner
- Du visar din blogg för alla
- Alla dina följare kan se din blogg
- Men endast de följare som är vänner kan se din träning

2014-02-20 21:25
Okej, men jag ser inte namnet då, utan bara om det är en vän eller inte?  

2014-02-20 21:34
Jo, du ser namn och bild (avatar). Har du provat att klicka på "Följare"? Ser du inte namn på dina följare?

När någon ny person börjar följa dig får du dessutom en notifiering precis som när t.ex någon skriver en kommentar på ett träningspass.

2014-02-20 21:51
Tack, nu hittade jag!  

2014-02-20 22:29
Jag har fått några följare i dag, som inte är mina vänner alltså. Men under "Följare" ser jag bara mina vänner och inte mina nytillkomna följare.  

2014-02-21 15:25
Vad är skillnaden på att följa mig och att följa min blogg?  

2014-02-22 11:08
Vad jag förstått finns det ingen sådan distinktion. Följare ser bara det du valt att visa för alla Funbeat-medlemmar och vänner ser det du valt att visa för dina vänner, oavsett om det är träning, blogginlägg eller både och.  

2014-02-22 12:08
Eller förlåt... Det kanske finns två sådana alternativ någonstans... Har inte så bra koll i så fall. ;P  

2014-02-22 12:10
Hm, nyss när kollade stod det faktiskt "följer dig nu" resp. "följer din blogg". Men nu står det bara "följer dig nu". Jag tror inte jag såg i syne, men man vet ju aldrig. Smiley

Undrar dock fortf. om man kan se en lista över sina följare.

2014-02-22 12:28
Starsidan -> vänstermenyn -> följare. Där listas alla som får upp dina träningspass/blogginlägg i sin ström.

Jag vet inte om det är oklart, men här kommer min bild av det hela (läs eller låt bli Smiley):
En följare är bara någon som valt att följa vad du postar, antingen det är dina träningspass eller dina blogginlägg. Vad en följare får se styr du.

En vän är en följare som du valt att följa tillbaka och som du har möjlighet att visa mer för än övriga besökare.

Därför listas både dina vänner och "oömsesidiga följare" bland dina "följare".

Edit påpekar att det är en lista av bilder, inte av namn. Det gäller att vara tydlig när man skriver saker. Huga!

2014-02-22 14:30
Japp, det är glasklart, Jenny. Smiley Tack! Men när jag klickar på "Följare" ser jag bara en lista med bilder över de som är mina vänner, men ingen lista över de som är mina följare.

Jag vet inte om det är en fråga om inställningar, men jag hittar inte någonstans där man kan ställa in det som visas där.

2014-02-22 14:54
Jasså? Jag ser både och... Förklarar varför jag svarar goddag yxskaft... Smiley  

2014-02-22 15:03
Hm, skumt. Smiley  

2014-02-22 15:34
De du är vänner med ska har en liten bild av två huvud på höger sidan
Är du inte vänner finns inte den bild

2014-02-22 17:18
Jo, nu står det "följer din blogg" på vissa och "följer dig" på andra. Okej, ska kolla.  

2014-02-22 17:23
Kan man får bort alla så kallade "tips" som sedan någon dag plågar min träningsström. Vill inte se något annat än mina eller mina kontakters träning - TACK SÅ MYCKET!
Kollat under "Följer" och "Följare" och inte sett några andra än mina vänner där.

2014-02-22 18:38
Mattias läser några svar ovanpå. Där hittar din svar ett par gånger.

Jag är nyfikna om man kan ser en lista över de som följa min blogg? Jag ser skillnad emellan mina vänner de jag följa och de som följa mig. Men jag har fått ca 20st som följa min blogg de siste 4-5 dagar och jag hitta inte de

2014-02-23 11:02
"Äntligen"! NU har jag samma problem som Ingmari och Ryan, d.v.s. att nya följare inte listas bland "Följare".

Sen undrade jag om man åtminstone kunde få en tooltip med namn på personerna i den listan? En bild säger kanske mer än tusen ord, men det går inte alltid att se vem som ska vara på bilden. Är det dessutom folk man inte känner vill man gärna få ett namn kopplat till bilden.

:)

2014-02-23 11:12
Jag ser namn på alla. Underkant vit text på grå band  

2014-02-23 11:29
Aha! På Safari i iPhonen ser det ut som du beskriver. I Firefox på desktopen ser man bara bilderna utan namnskylt och den där "vän"-ikonen har hamnat en gång långt upp till höger...  

2014-02-23 12:32
Inlägget raderat. Jag läste på och fick svar.  

2014-02-23 14:05
Kan man låta bli att få upp "XYZ följer dig nu" i sin nyhetsström? Min ström består snart BARA av sådana poster medan det jag är intresserad av att få upp i min ström försvinner längre och längre ner för att så småningom inte visas alls (eftersom det är begränsat till 50 poster per sida).

Det räcker att få notifikationer och även dem hade man velat stänga av.

Funderar starkt på att gömma min blogg och sluta blogga just nu om det ska fortsätta såhär.

edit: rättade till vad som verkligen står för bättre tydlighet.

2014-02-23 16:29
Jag undra om det är något fel med följa funktion.

Om någon läsa min blogg är det automatiskt att de följa min blogg?
Eller måste man aktiv välja att följa någon.

Sedan jag hålla med Jenny en nyhets flöde som samla alla nya som följa eller plocka bort den från flöde. Det var rolig att ser de första 3-4 som vill följa min träning eller blogg, men inte om det ska begränsa min möjlighet att följa min egen vänners träning. Men om det var en inlägg med alla från den dag kan jag leva med det

Idag är det knappt senaste 24 timmar få plats då det är bara de siste 50 inlägg

2014-02-23 18:29
+1 på Jenny. Det är stor skillnad på hur det presenteras mellan t.ex. Internet Explorer och Mozilla Firefox när man kör på datorn.

I Internet Explorer ser jag i flikarna Vänner/Följer/Följare allas bilder med namn i underkant av bilden, och en vän-ikon om de är vänner och utan ikon om det inte är.

Men i Mozilla Firefox ser jag bara bild, och namnet hamnar precis ovanför undre menyraden (den där med Kontakt/Om Funbeat/Hjälp & FAQ/osv) och ikonen på samma ställe som den andra ikonen för att "släcka" föreslagna blogginlägg (längst upp till höger, se tråd om Bloggar)

2014-02-24 08:28
Nu har vi gjort ett par justeringar:

Vi tog bort följare från nyhetsflödet - informationen finns ju trots allt som notifiering/händelse, vilket räcker gott och väl.

Vi har lagat ikonerna och knappen som hamnade tokigt i Firefox.

2014-02-24 09:25
Angående hur det fungerar: Vi har inte gjort någon ändring kring hur det fungerar för vem som kan se vad. Och det hela är mycket enkelt: Om du valt att visa din träning för bara din vänner så är det bara dina vänner som kan se träningen. Personer som försöker följa din träning kan då inte se den. Detsamma gäller för din blogg.  

2014-02-24 09:25
Tack! Då kan jag våga mig på att visa min blogg för mina följare igen. :)  

2014-02-24 10:08
tack för de senaste ändring. nyhetsflöde är användbar igen.

Men det är fortfarande oklart till mig skillnad emellan

de som följa dig
vs
de som följa din blogg

Sedan vill jag gärna att de som är min vän ska inte synas på den följa listan. Vänner bodde syns bara i vänlistan.

de jag följa som jag inte är vänner med på följer listan

de som följa mig men är inte vänner på följare listan

Också varför är inte följare listan komplett? jag har haft betydlig mer som har bestämt att följa mig eller min blogg än vad syns i den listan. jag hade tänkte att kolla upp alla och ser om där fanns något genomensam så jag kanske skulle följa de eller skicka vänförfrågan men nu kommer jag inte ihåg alla och det gå inte att hitta alla heller.

2014-02-24 14:26
Ryan: under tiden som Funbeat fixar så att listorna visar rätt information, kan du prova att klicka på notifikationsikonen så du får upp listan över alla dina notifieringar. Där ser man namn på de som följer en[s blogg].

Edit påpekade att de inte nödvändigtvis följer just ens blogg. De följer egentligen det du har valt att visa för alla. :)

2014-02-24 14:29
Tack för tips. Men sedan jag postade har jag fått 27st till. Ibland är det ett namn som följa mig och ibland 4 namn och 6 andra följa din blogg. Så jag ser bara 4 av 10 i detta fall.

Men jag kolla på en del andra blogg inlägg. Men har hittills inte sätt att jag kan följa en person blogg utan bara följa en person.

Jag trodde inte min träning eller blogg inlägg var så intressant.

Då tänkte jag att alla som läsa min blogg kom upp som en följa din blogg?!?

2014-02-24 17:56
Intressant teori. Det skulle ju förklara varför dessa människor inte listas bland "följare"... :)  

2014-02-24 19:50