Vasaloppet på FunBeat

Hur klara reptiden?

Mellan Risberg och Evertsberg är det 13 km, om man kommer till kontrollen i Risberg lite innan repet dras så har man endast 45 minuter på sig... hur ska man klara det om man inte är Gunde Svan?

Förstår att repet behövs och är till för att stoppa de långsammaste av oss blåbär men jag trodde ÖS hade generösare reptider men dom verkar vara samma som VL?

När jag tränar på en kuperad 2 kms slinga åker jag på ca 7 km/h som tempo (använder fästtejp oich upplever dåligt glid).
På ÖS, är det väldigt mkt raksträckor så att man kan räkna med att åka i lite högre tempo?

Jag kommer behöva hjälp av vädergudarna, bra vallning och en extra stor tallrik gröt för att fixa detta!

2014-02-15 11:26
Reptilerna är mycket generösare än Vasaloppet, man startar ju 1 timme tidigare.
Sen är väl restiderna satta så att om man är nära att fastna i repet på en stationen så måste man höja farten rejält för artiklar det på nästa station annars ärm an för långsam helt enkelt.
Det är ju trots allt riktigt generösa tider och har man bara tränat så klarar man det galant

2014-02-15 14:01
Men det är ju det som inte stämmer? Om man är nära att fastna på repet i ezemplet ovan så har man 45 min på sig att åka 13 km (vilket inte är ngt nybörjar tempo direkt) men på kontrollen efter det är det lite mer humana tider...  

2014-02-15 14:50
Antagligen har de satt reptiden i Evertsberg för att man ska hinna i mål innan maxtiden. Evertsberg ligger bredvid vägen och därifrån är det enkelt med transport till mål. De vill inte att åkare ska bryta i Risberg så där är reptiden satt för att "alla" ska klara den. Dessutom kan det ju vara kul att ha kommit till Evertsberg och passerat hälften innan man får kliva av. Se till att ha gott om tid till repet i Risberg så ska du se att det kommer gå bra hela vägen. Tittade lite snabbt på mina tider mellan Risberg och Evertsberg och brukar ta ca 1.10 och då kommer jag in på tider mellan 8 och 9 timmar. Inte alls fort, men med god marginal till alla rep.  

2014-02-15 15:17