Bra mat

Kvarg

Tjena

Någon/Några som har lite tips på måltider med kvarg?

Frukost/Lunch/Mellanmål etc.

Det blir lite torrt i munnen efter 500g endast kvarg :)

2014-01-24 15:58
Enklaste mellanmålet är väl att blanda ner bär, jag gillar blåbär/hallon. Bra med antioxidanter så här års!  

2014-01-24 16:29
Jag vart tvungen att redigera lite. Jag inser att jag kanske inte förstår vilken konsistens din kvarg har. Är den fast eller flytande? Eftersom du tycker att det blir torrt gissar jag på fast.
Jag har ju aldrig testat kvarg, men intuitivt tycker jag att man borde kunna använda det lite som keso.
En bra macka med keso, och kanske med kvarg: lägg en hög keso eller hackad kvarg på en skiva grovt rågbröd, strö hackade tomater och paprika över och smaksätt med örtsalt och svartpeppar. (man behöver kniv och gaffel till mackan)
Eller en gammal favorit från skoltiden: blanda med banan och (salta) jordnötter

2014-01-24 16:38
Jag blandar ut kvarg eller kesella i filmjölk och har sen flingor (och kanel på). Brukar också ta i kvarg/kesella om jag gör smothies för återhämtning efter träning.

Har testat att ha kesella istället för grädde i varm choklad...funkade inte... Smiley

2014-01-24 22:30
Jag brukar ta ca 1 dl kvarg och hälla över några matskedar 92%-ig äppelmos, pumpakärnor, solroskärnor och en gnutta malen kanel. Alternativ till äppelmos är en skivad välmogen banan. Ett bra återhämtningsmål. Smiley

Frukost och lunch betyder för mig huvudmål och då ingår inte kvarg.

2014-01-24 23:24
En burk kvarg (250g), en näve blandade mandlar och nötter (vad skafferiet erbjuder) och häll på en liten skvätt vispgrädde. Funkar för mig både som frukost, mellanmål eller efter träning.  

2014-01-25 00:30
Om ni precis som jag jagar protein så kan jag tipsa om iden isländska yoghurten, Skyr, den innehåller 10-12g protein/100gram 17g per burk och då finns det en sked och i vissa även lite müsli med i locket.  

2014-01-25 10:34
Finns också olika typer av kvarg.
Personligen gillar jag garants bäst. På tät tvåa kommer coops.
lindahls är som du säger, torr och svårsvald efter ett tag.

Jag kör i typ en matsked funlight så blir det mycket godare.
Frukt/bär
Går även att hälla i proteinpulver i valfri smak.

2014-01-25 15:17
Äpplemos helst hemlagad samt lite kanel. Blir som en god efterrätt!  

2014-01-26 01:25
Kvarg och mycket hallon som jag rör runt. Supergott.

2014-01-26 18:23
Tack för tipsen, har också kommit underfund med att det är väldigt olika konsistens på vilken sort jag köper. Lindahls har ju en smaksatt variant, men där försvinner också en hel del protein.

Just nu blandas den ut med filmjölk/youghurt och äts tillsammans med en ekologisk musli. Funkar OK, men lite variation skador ju inte.

2014-01-27 09:54
Äter gärna kesella till dessert eller som mellis, ibland.För att minska färskostkonsistensen brukar jag äta den med upptinade hallon eller ett hackat saftigt päron.
Även provat med banan och kesella, det var ingen hit...

2014-01-27 12:39
Bara blanda med lite yoghurt för mer lättätlig konsistens. Släng ner i mixern tillsammans med massa bär mjölk eller yoghurt beroende på hur tjock du vill ha din smoothie. Gör tzatziki. Byt ut majonnäsen i skagenröra mot kvarg och servera i avokadohalvor med en god sallad till. Blanda i olika kryddor för en god kall sås. Finns massor du kan göra Smiley  

2014-01-27 22:49
Brukar blanda kvarg med fun-light, finns med Stevia(utan kolhydrater) ifall man vill köra på lätta versionen.
Sen har jag tips på en väldigt enkel "cheesecake" där jag blandar t.ex 500g lätt kvarg + 500g kvarg vanilj + 500g keso + 1.5skopa proteinpulver(brukar ta kassein) + apelsin/mandarin klyftor. Blanda allt och in med det i frysen...

2014-01-28 09:53
Öppna burken med kvarg--->häll på Canderell--->ÄT  

2014-01-28 12:51
Brukar äta kvarg på min gröt på morgonen, med honung och bär på. Håller man sig mätt till lunch på utan att bli grinig Smiley  

2014-01-28 15:23
Blandar i två matskedar hemmagjord hallonsylt i en burk lindahls. Det gör den något lenare. Även naturell så har jag upptäckt att den blir lenare om man rör runt frenetiskt i den med en riktigt styv sked. Jag tänker som Scooby: är det gott så är det onyttigt, alltså gör det inte så mycket att det är tråkig näring.

/Sam

2014-01-30 20:56
Lite flytande honung/lönnsirap på kvarg och en massa bär till är gott och mättar  

2014-02-07 09:06
External image  

2014-02-07 09:24
Jag blandar i en sked proteinpulver o lite vatten - toppar med frysta hallon, mums!  

2014-02-10 09:52
Proteinpulver i kvarg? Är inte det lite kaka på kaka. När jag tar cirka 1.5-2 DL kvarg så blir det 18-24 gram protein. Det och lite bär i står jag mig på i nästan tre timmar.  

2014-02-10 11:23
3 timmar på så lite kvarg, jösses... Smiley

Jag brukar ta två strukna matskedar sylt av något slag i 5 dl kvarg, det åker ner lite då och då mellan måltiderna. Funkar kanon.

2014-02-10 22:34
Funkar perfekt för mig med ett stillasittande jobb att ta en mellis på cirka 200 kcal. Vi är alla olika. Jag bygger inte kropp. Jag kör bara konditionsträning. Vill inte väga bly.  

2014-02-11 06:52
Smoothie med banan, mjölk och frysta blåbär är riktigt bra!

Jag brukar även blanda kvarg med keso och lite honung och sen röra om - tycker jag också är grymt bra!

Tycker man den blir för tjock går det att spä den med yoghurt, mjölk eller vatten!

Som många säger så är smaken på olika fabrikat lite olika, personligen föredrar jag ica's. Den äter jag utan problem som den är.

Man kan även blanda ägg, keso och kvarg och grädda i ugnen för att en lite annorlunda variant av omelett.

2014-02-11 23:24
Inte för att vara någon glädjedödare eller så, men jag hoppas att storkonsumenterna i den här tråden tänker på att det kan finnas risker med ett stort intag av kasein. Sambandet mellan kasein och IGF-1 är klarlagt och att det i sin tur verkar leda till ökad risk för tex prostatacancer.  

2014-02-12 12:11
Mina två favoritmellanmål med kvarg:

http://naringslara.outsideonline.se/2011/02/22/far-man-ata-ris-a-la-malta-til...
http://naringslara.outsideonline.se/2011/01/03/mellanmalsforslag/

2014-02-13 10:30
@ Mikael Vesterberg. Källa tack.  

2014-02-13 20:21
Mikael Vesterberg

äter du ej kvarg

2014-02-14 13:29
Som sagt, vissa forskare påstår att det finns ett samband. Andra säger att det inte finns det. Eftersom det finns en del stora studier som visar att det finns ett samband tycker jag att man kan iakttaga en viss försiktighet.

Källor? China Study är en stor studie som visar på sambandet mellan kasein och cancer. Ni som gillar träningslära kan läsa här: http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

2014-02-14 21:56
Jag är inte särskilt oroad för prostatacancer. Smiley

Alltså, skulle man gå och oroa sig för alla cancertyper och sjukdomar som finns och försöka leva efter alla nya rön, som dessutom tenderar att växla lika mycket som våra årstider, så hade man inte tid för det allra viktigaste:

Att leva livet medan man kan.

Det kanske inte finns någon morgondag och vad har man för att man har levt enligt skolboken? Som ingen egentligen vet hur den är, eller ska vara, skriven...

Gillar man kvarg och man tycker att det är gott så ÄT kvarg! Livet är för kort för att greja med petitesser!

Tycker jag. Smiley

2014-02-14 23:36
havregrynsgröt med kvarg, skivade bananer och eventuellt kokosflingor som topping Smiley  

2014-02-15 01:59
Precis, Sylvia...eller? Nu är det väl så här att de flesta som äter kvarg är ute efter proteinet. Om det då finns andra proteinkällor som innebär mindre risk skulle du då inte vara intresserad?  

2014-02-17 10:45
håller med Sylvia  

2014-02-17 10:47
Mikael, faktiskt inte. Jag lever inte i skuggan av eventuella sjukdomar i framtiden.

Faktum är att proteiner över lag, precis som hård fysisk träning, ökar mängden av hormonet IGF-1, som senaste tiden har fått så mycket fokus som en pusselbit i celltillväxten vid olika typer av cancerformer.

Så, det enda hade väl varit att minska sitt proteinintag och börja promenera som träning, om man vill undvika cancer? Som man kanske inte ens får för att man inte bär på ärftligheten eller att man dör i en bilolycka istället? Jag tror att min poäng har framgått.

Men Du är fri att tipsa andra i tråden här. Smiley

2014-02-17 22:17
Äpple å kanel! Och kanske lite honung på toppen.  

2014-02-17 23:03
vanilj kvarg och bär med ett glas mjölk till  

2014-02-18 07:45
Har nyligen ätit mina första portioner kvarg, hittade någon smaksatt sort på ica som hette exquisa creamy quark, konsistens och smak ungefär som smaksatt yoghurt dock inte lika söt. Jag käkade med någon frukt och bär müsli till, funkade riktigt bra :)  

2014-02-18 11:51
Vad generöst att du, trots ditt ointresse, ger mig din tillåtelse att få fortsätta skriva i tråden, Sylvia. Man tackar!  

2014-02-18 13:24
Ja, jag är ju medveten om att alla inte tänker som jag, så de kanske är intresserade av alternativa proteinkällor, som man INTE får prostatacancer av, vilka de nu är?

Dina tips kan vara guld värda! Det var så jag menade. Smiley

2014-02-18 16:10
Ja, det behöver ju inte vara en hel måltid med kvarg, för mig blir det mer ett snack eller del av ett mellanmål. Mitt problem är att jag tycker den "dödar" smaken av mycket som jag tar till, men lingon går i mitt tycke riktigt bra ihop med kvarg.  

2014-02-18 19:43
kör kvarg och bär till frukost stå sig lätt 3-4 timmar på det  

2014-02-19 08:42
125 g kvarg + 125 g frysta hallon som du kör i matberedare/stavmixer blir en go "glass" variant. Annars är kvarg med mycket kanel också fint.  

2014-03-03 15:40
Jag brukar grovriva ett äpple, då får jag med saften från äpplet och ta i lite kanel eller kardemumma. Mums!

2014-06-14 19:34
Jag brukar äta kvarg med bär, frön och havregryn som en större måltid klarar mig väldigt bra på det.

Brukar även äta det som det är men för det mesta brukar det bara bra kvarg och bär (hallon eller röda vinbär) vilket jag tycker passar väldigt bra tillsammans.

2014-06-14 22:29
@Mikael Vesterberg

Kan du rekommendera någon annan bra proteinkälla?

2014-06-15 10:37
"Kan du rekommendera någon annan bra proteinkälla?"

Jag lever efter devisen att om du äter tillräckligt med kalorier får du också i dig nog protein. Alla växter innehåller protein så allt jag gör är att äta en varierad växtbaserad kost. Den här bilden visar en jämförelse mellan vanliga växter och vanliga animalier. Notera särskilt kolesterol, fibrer och protein!

External image

2014-06-15 11:40
Jag har börjat blanda ut kvargen med mjölk för att få bort den torra och relativt tjocka konsistensen. Jag blandar ofta naturell kvarg med en msk smaksatt kvarg och sen lite mjölk tills önskad konsistens och smak nås. Toppa detta med färska bär och hemmagjort müsli och det är perfekt!  

2014-06-23 13:12
Jag älskar kvarg med kanel :) äter också ibland med olika slags bär, speciellt på sommaren med jordgubbar, blåbär, smultron, hallon osv. Kvargen blir oftast antingen mellanmål eller efterrätt, nam! ^^  

2014-06-24 09:16
Jag har börjat med kvarg på frukost smörgåsen och lite färska grönsaker på! perfekt om man vill byta ut smör, ost ect..... t+  

2014-06-24 16:07
på mackan nejnejnej  

2014-06-25 10:41