Bra mat

Hur vet man om man äter tillräckligt?

Jag tror jag förbränner rätt mycket energi dagligen. Jag har två hästar som behöver vård och motion varje dag, detta innebär en timmes ridning 6 dagar i veckan och allt fysiskt arbete som att mocka osv. Jag går dessutom gymnasiet, vilket innebär oändligt många trappor och jag har valt att ha idrott två ggr i veckan. Utöver detta så brukar jag gymma 2 ggr varje vecka. Jag vet att allt detta är mycket motion och kräver mycket näring och energi, men jag är ingen expert.

Hur mycket ska man äta egentligen eller hur kan man veta det? Vad händer om man äter för lite? Sparar man fett och bränner sina muskler då eller är det bara en myt?

2013-12-25 23:21
Om du äter för mycket blir du fet, äter du för lite så blir du smalare. Det är ganska enkelt i grund och botten faktiskt.

Sen kan man ju bryta ner detta i beståndsdelar men om man ska göra det eller inte beror helt och hållet på hur mycket tid du vill lägga på att kolla precis vad du äter.

Själv brukar jag peta mig i magen så där en gång i veckan och kolla om det sjunker in längre än vanligt eller inte, är det inte så har jag ätit som jag ska, är det något djupare än vanligt har jag blivit lite fetare. Smiley
Skämt å sido, måttband är bättre än vågen.

Vågen ser jag endast som ett komplement, har jag blivit starkare under en period och samtidigt legat stilla i vikt så har jag sannolikt blivit av med lite fett och lagt på mig lite muskler.

Ät av allt, i rimliga mängder, håll proteinintaget ganska högt (ca 2-2,5 gram / kg kroppsvikt) om du tränar tuff styrketräning. Gör du detta så utvärdera vad som hänt med fysiken om 6 månader, då kan du justera det som inte gått i den riktningen du hoppats på.

2013-12-25 23:50
Lägg dig på 2g protein, 1,5g fett per kg kroppsvikt. Fyll ut resten av ditt kaloribehov med bra kolhydrater och du kommer ha bra med energi och goda förutsättningar för att prestera både fysiskt och psykiskt.  

2013-12-26 16:24
Så allt handlar om att hitta sin egen balans om jag förstått rätt? Tack! :)  

2013-12-27 13:30
Ja! Allt handlar om att hitta rätt balans!

Läs på lite om kost och använd ditt förnuft. Lär dig lyssna på din kropp. Det är kanske inte så himla lätt att höra vad kroppen säger alltid, men det är något du har nytta av hela livet. Kom också ihåg att du varken blir fet eller undernärd om du slarvar med maten en vecka eller två.

Men du är tonåring, du växer fortfarande. Kanske inte så mycket på längden, men du ska bygga både muskelmassa och axel-och höftbredd inför ditt vuxenliv. Det kommer att kräva energi, liksom ditt liv i övrigt, därför tycker jag det är klokt att lära sig mer om näringslära och kost.

(det finns naturligtvis massor av information som är direkt felaktig vad gäller mat och matintag så man måste vara ovanligt källkritisk när man läser om kost, men det har du säkert redan märkt)

2013-12-27 16:50
(det finns naturligtvis massor av information som är direkt felaktig vad gäller mat och matintag så man måste vara ovanligt källkritisk när man läser om kost, men det har du säkert redan märkt)

Ack så rätt. En av de främsta orsakerna till de allt sämre resultaten är alla dessa kostexperter. Smiley

Vi är väldigt olika, men de allra flesta fungerar bäst på den mat de växte upp med.
Ett enormt tack för mammas mat. Smiley

2014-01-05 14:41
K-G, nu får du backa lite.
Det är väl rätt många av de ungdomar som äter såsom de serverats som inte mår så bra i dagens Sverige?

2014-01-05 21:55
ANTE.
Vad menar du med rätt många av dagens ungdomar?
De, som huserar i dagens resultatlistor är nog minst 30 år.

Eller vill du påstå att dagens mammor gått på nya vetenskapliga "sanningar"?

2014-01-05 22:08
Om du tror att mammor generellt stoppar i sina barn näring för prestation i högre grad än de som utbildats i ämnet så vet jag inte hur du tänker. Är det en genetisk färdighet som kvinnor föds med, eller plingar det till då de föder barn och blir mammor?

Hur tänker du?

2014-01-06 21:39
Jag tänker som så att mammor sedan urminnes tider försökt ge sina telningar så bra mat som fanns tillgänglig.
För att kunna överleva. Det s.k. bondesamhället.
Energin som tillfördes användes till att få familjen att överleva så bra som det nu var möjligt.
Sedan kom industrirevolutionen.
Fortfarande skedde utvecklingen dock i ett humant långsamt tempo.

De senaste 50 åren har det exploderat.
Bevis på bevis på bevis på att nu vet vi hur man skall äta, dricka etc..

Resultat. Fler och fler mår sämre.
Jag är ej emot vetenskap ( har själv forskat men ej på mat ), men dagens hallelujakörer får mig att må illa.

Funbeat. Här motioneras det, så att åtminstone jag tänker mat, dryck, idrottsresultat är väl ej konstigt.

Varit tävlingsledare på långa sträckor sedan 80-talet. Det är en skrämmande utveckling på dåliga magar, dåligt humör.

2014-01-07 13:40
ja det är alla så kallade "experter på forumen" som bara ställer till det framför allt kost frågan är en stor bov idramat  

2014-01-07 14:44
Sen får man ju tänka på att i dagens kylskåp och skafferier kryllar det av varor som inte fanns i stora mängder förr.

Chips och övrigt snacks.
Lösgodis.
Chokladkakor.
Glassar.
Olika bakverk.

Listan kan göras väldigt lång.

Det mesta är proppat med socker och konstgjorda ämnen, så det är väl inte så konstigt att antalet överviktiga ständigt ökar?? Dagens barn och ungdomar äter nog bra mycket sämre än förr (60-70 tal och bakåt) pga lättillgänglighet och lågt pris som ju går hand i hand.

Detta har iof inget med TS fråga att göra utan är mer en respons på duellen mellan K-G och ANTE.

2014-01-07 20:54
Balans i instoppande av mat?
Av uppräknat ovan fanns allt på 60-talet, möjligtvis kanske ej chips. Har för mig det fanns ostbågar som fastnade mellan tänderna.

Tror ej så mycket på att vi äter så fel.
Däremot så rör vi oss på tok för lite..
Åt man förr väl mycket så gjorde man något fysiskt.

Mer negativt än mat tror jag är att redan barn skall skjutsas härsan tvärsan.
Jag hade gymnastik med lek och idrott minst 7 timmar/vecka. Plus att vi hade mycket utomhusaktiviteter efter skolans slut.

Dagens hamburgare kallades för förr pannbiff. Vitt bröd åt vi stora mängder.
Plus annat som i dag nu anses onyttigt.

2014-01-07 21:37
K-G/

"Av uppräknat ovan fanns allt på 60-talet, "

I vilka mängder åt man det? Tex läsk; Från tidigt 80-tal minns jag att jag drack en halv eller högst EN 33 cl läsk när jag fick lyxa till det. Det var mycket mot på 50,- och 60-talet, men försvinnande lite mot vad många barn häver i sig idag. Läsk som deras mammor köpt, eller i alla fall betalat. Liksom godis och chips, sanslösa mängder kan konsumeras.

Sen är inte vetemjöl samma som vetemjöl. Bara på de senaste 10, 20, 30 åren har förändringen/förädlingen gått fort. Står en hel del i denna artikel även om man mest pratat 1800-tal.

2014-01-08 12:58
Givetvis har vetenskap förändrat en hel del. Tyvärr väl ofta till det sämre.

Jag var elitidrottare på 50-talet. Åt det som fanns. Smakade det bra åt jag mer. Liksom alla andra jag kände.
Vi åt för att må bra och orka med det vi ville.

1961 fick jag av läkare veta att vi barn ( 1961 var man barn så länge man ville ) åt för rent???? Redan då fanns kostexperter som ju ville få bort allt som var fel.
Innan gällde - lite skit rensar magen. Det var kanon, vilket kostexperter har svårt att förstå. De tror att ju renare och monotonare - desto bättre.

Hur förklarar de att fler och fler har sämre magar + sämre humör. Speciellt de som följer "perfekta" kostrådet.

Till tråden: Ät så att du kan skratta. Smiley
Ett gott skratt lär förlänga livet, men det finns väl nya vetenskapliga undersökningar på att också det är en felaktig gammal skröna.

2014-01-08 14:48
Här är artikeln förresten, glömde visst den:
http://www.svd.se/mat-och-vin/baksug-trots-veteforbud_7498372.svd

Lite information om vete, lite desinformation och lite allmän information.

Varför många klagar på dålig mage nuförtiden? Vad tror du själv? Vad menar du är det "perfekta kostrådet" och vad leder det till?

Ps: Glutenintoleransen skenar, varför det?

2014-01-08 22:01
Många?

Ytterligare en sak som förändrats med tiden. Överdrifter. Typ många, alla, stjärna, etc...

Många för mig är minst 100.000. Vi är 9 miljoner i landet.
Antal för mig som motionerar tillräckligt. 3 timmar/vecka minimum.
Kanske 100.000 i Sverige.
Många då blir 1.000 minst.

Glutenintoleransen ökar så sakteliga. Vi får fler och fler invandrare. Världen har varit och är orättvis. Under minst ½ miljon år har människor ätit det som funnits till hands. Vi i lyxdelen har haft det klart bättre vad gäller valmöjligheter. Kanske för många?

Jag tror att just mångfald ibland kan innebära att problemen ökar. När jag berättar om min barndom ( född 1938 ) för bara 70 år sedan så tror de flesta av dagens s.k. experter att jag ljuger. Speciellt när jag säger att jag stortrivdes.

"Perfekta" kostrådet.
Ät det som gör dig glad. Det är lättare att vara fysiskt aktiv om man är på gott humör. Det är på tok för mycket stillasittande nuförtiden. Kroppen är fantastisk, men det händer inget om man ligger på soffan och tittar på TV.

Det var klart sämre förr materialistiskt sett, men tror vi hade på något för dagens experter helt omöjligt ett roligare liv. Mer fysiskt, mer människokontakt.

PS. Har just fullföljt ett 6D(agars)lopp. Kom 334 km. Segraren mer än det dubbla. Vad jag åt? Det jag kom åt. Det serverades ej min mat speciellt ofta, men har inga problem med att acceptera det som finns. Det fanns även veganmat men den avstod jag ifrån. Det fanns en fruktian ( 1.a gången jag stött på denna "perfekta" diet ) men hon gick i stå efter 4 dygn. Inget underligt alls, men hon förstod ej varför.

2014-01-09 09:12
En motfråga.
Hur påverkas kroppen hos de som stoppar i sig kosttillskott, piller, pulver av mer eller mindre dubiös art?

Kan inte nya sätt att leva få en ur evolutionssynpunkt väldigt långsamförändrad människokropp att slå bakut?
Kanske svårare att finna en balans.
Tycker att vi är lite väl lättmanipulerade.

2014-01-09 14:29
Piller, pulver, kosttilskott vet jag för lite om så där har jag ingen åsikt annat än att jag tycker man ska vara vaksam.

Sitter och funderar om du ens svarat på mina frågor. Jag läser ditt förra inlägg flera gånger och förstår inte riktigt vart du vill komma Smiley

Men angåenda evolutionen så läs vad jag skrev om vete i förra inlägget och vad som stod i artikeln jag länkade. Självklart lider vi i stort ofta av att äta mat vi inte är anpassade för om den innehåller saker vi inte riktigt är kompatibla med. Som vete då tex.

2014-01-09 16:56
Magnus.
Ställ raka frågor så skall jag svara rakt.

Glutenintoleransen skenar skriver du. Belägg tack.

Det är ej lätt att vara rak i dagens skenande samhälle vill jag påstå.
Vem har rätt?

2014-01-09 17:27
Mamma har rätt  

2014-01-09 21:53
Jag har rätt såklart:

http://www.scuf.se/glutenintolerans/fakta-glutenintolerans/

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/artiklar/celiaki-glutenintolerans/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gluten-gor-fler-sjuka/

Vetet är idag enormt förändrat mot när vi började äta vete och den största förändringen har skett de sista 50 åren och har accelererat allt eftersom. Man förädlar ständigt och vill få ett tåligt vete med god avkastning och som är "lättbakat". För att få det så ökar man gluteninnehållet i vetet och i brödet tillsätter man dessutom extra gluten för att få ett fluffigt bröd. Det är vad som pågår och det är INTE bra. Men gott är det!

2014-01-10 00:17
tror inte på allt ni läser  

2014-01-10 08:16
ola/

Nä "dom" ljuger bara och vetet innehåller inte massor med mer gluten än tidigare och man tillsätter inte ändå ytterligare gluten för fluffigheten och glutenintoleransen ökar inte alls.

Var det så du menade?

2014-01-10 09:29
tycker bra denna tråden spåra ut  

2014-01-10 09:39
Ju mer kunskap man har desto lättare att fatta ett beslut som passar en själv. Att fatta beslut åt andra skall man nog passa sig för.
Kunskap väger dessutom noll.

Trådskaperskan går i skolan och där bör hon enligt mig stanna så länge som möjligt. Livet är tillräckligt långt därefter.
Hennes balans bör hon finna själv med hjälp av kunskap hon kan insupa. Kunskap som hon kan delges även utanför skolan.

Som Ola skriver: Tro ej på allt. Smiley

Magnus. Så artikeln som säger att glutenproblemen ökar har fel. Du skriver ju skenar, vilket är en i dag allt vanligare feldiagnos - överdrift. Smiley

ANTE. Mammor har ej alltid rätt, men troligen oftare än rätt många av dagens nya rön. Magproblemen ökar kan vi kanske hålla med om.

2014-01-10 12:21
tack KG  

2014-01-10 12:50
En rent allmän reflektion från mig baserad på alltför mycket hängande på massa olika forum är att när folk tycker att en tråd spårar ur så betyder det att man inte håller med en eller flera debattörer, personligen tycker jag inte att tråden spårat ut :)

Iof har den det om vi utgår från trådstarten men det gjorde den väldigt snabbt.

2014-01-10 14:15
Om jag uppfattat dig rätt Peter så måste man ej hålla med.
Tyvärr är ibland trådar skapade för medhåll och ibland ännu värre - läs, acceptera, köp = någon vill göra pengar.

För mig spårar trådar ut när överdrifter används - typ glutenintoleransen skenar.
Sanningen är oftast ej glasklar.

Tråden?
Hon går i skolan, så jag tror och hoppas att hon där kan få svar. Svar som ej alltid = så här är det. Men en bra början. Är hon nyfiken så ställer hon frågor. Som här.

2014-01-10 14:32
K-G/

"För mig spårar trådar ut när överdrifter används - typ glutenintoleransen skenar.
Sanningen är oftast ej glasklar."

En femdubbling på två decennier bland barn från en andel på 0.5% av barnen till nästan 2.5 %. Det är en ökning med 400%. I min värld är det att skena.

Vetet du åt på 60-talet är otroligt förändrat mot vad du äter idag. De som har anlag för överkänslighet "åker oftare dit" idag pga enormt högre glutenhalt i vetet, samt pga att man tillsätter dessutom extra gluten i brödet för fluffigheten.

2014-01-10 15:01
Jag minns en tjej på mellanstadiet på det glada 70-talet, Frida hette hon, som sas inte tåla bröd eller kakor. Å, vad synd jag tyckte om henne som inte tålde kakor! Smiley

Hursom, Magnus, har Du någon kommentar kring att de diagnostiska metoderna blir allt bättre och man därför "fångar" fler glutenintoleranta, att människor idag är mer medvetna om den autoimmuna sjukdomen celiaki och därför begär och underkastar sig utredningar i allt större omfattning än man gjorde förr och att läkarkåren har fått upp ögonen för att div, ofta diffusa, symtom kan bero på t ex celiaki och därför skickar patienter till utredning? Är det så konstigt att antalet fall ökar då? Tänker jag. Smiley

Har Du några tankar kring herediteten som ju tydligen är den absolut vanligaste "orsaken" till att sjukdomen bryter ut?

2014-01-10 20:22
Tack Sylvia.

Att fler felaktigheter hos människor upptäcks beror till en del på bättre metoder + att människor uppmanas att testa sig för både det ena och andra.

Magnus. Så det är "bara" 2.5%.
97.5% låter för mig "lite" mer.

2014-01-10 23:24
"En frisk människa är en människa som inte är tillräckligt undersökt".

Ska bli spännande att få höra om Magnus´ tankar kring det jag frågade om. Smiley

2014-01-10 23:46
När det gäller glutenintolerans är en stor riskfaktor är andra autoimmuna sjukdomar verkar det som. Ärftlighet ökar risken med ca 8%.

Enligt det jag läst har inte glutenhalten ökat i vete.

2014-01-11 13:01
Redan på 70-talet så intresserade sig experter/"experter" för hur sjuk är människan. Så de gjorde "undersökningar".
Resultat: Varje dag hade vi i Sverige sammanlagt ca. 15 miljoner sjukdomar/allergier/etc.
2/person.
Detta var allvarligt så det offentliggjordes i radion.
Några inkl. mig skrev inlägg.
"Propagandan" för hur sjuka vi var stoppades.

Hur många är vi inte som fötts med sjukdomar/allergier/etc. som mår fantastiskt bra tack vare att experter/"experter" höll tyst. Alla sjukdomar är ej alltid negativa.

Varför väcka den björn som sover?

Ett ex.: Våra psykologer är välutbildade, men deras sätt att arbeta innebär att för en person de hjälper, så stjälper de fler. Tragiskt.

2014-01-11 13:19
Det känns väl ganska självklart att livstilen ändras med tiden. Kanske inte till det bättre. Själv är jag inte särskilt gammal så har inte koll på hur det var på 70 talet osv.  

2014-01-11 16:34
det är många som lever kvar i 70talet här  

2014-01-12 10:07
Hahahah sant!  

2014-01-12 21:13
Sylvia/

"Hursom, Magnus, har Du någon kommentar kring att de diagnostiska metoderna blir allt bättre och man därför "fångar" fler glutenintoleranta, att människor idag är mer medvetna om den autoimmuna sjukdomen celiaki och därför begär och underkastar sig utredningar i allt större omfattning än man gjorde förr och att läkarkåren har fått upp ögonen för att div, ofta diffusa, symtom kan bero på t ex celiaki och därför skickar patienter till utredning? Är det så konstigt att antalet fall ökar då? Tänker jag."

Det kan säkert vara en del i det hela. Men att antalet med symptom på glutenintolerans ökar explosionsartat är de som sägs kunna området väldigt överens om. Iofs så är ju forskningen "överens" om en massa tokiga saker så man vet ju adrig....men har tror jag forskningen har rätt.

"Har Du några tankar kring herediteten som ju tydligen är den absolut vanligaste "orsaken" till att sjukdomen bryter ut?"

Vilka tankar ska det vara? Är det invandrarna som är mer känsliga än "infödda" och det är därför det ökar eller vad?

2014-01-13 12:25
K-G/

"Att fler felaktigheter hos människor upptäcks beror till en del på bättre metoder + att människor uppmanas att testa sig för både det ena och andra."

Nu är du där igen och förringar andras besvär, det har du gjort förr.

"Magnus. Så det är "bara" 2.5%.
97.5% låter för mig "lite" mer. "

Ja det har gått från ca 0.5% till ca 2.5% (vissa säger 3%) bland barn. Minst 400% ökning alltså på 20 år och jag tycker inte man ska raljera över det. Sen tillkommer alla av dagens barn (där förekomsten nu ligger på ca 2.5-3%) som kommer att känna tydliga symptom först i vuxen ålder.

2014-01-13 12:29
Mikael/

"När det gäller glutenintolerans är en stor riskfaktor är andra autoimmuna sjukdomar verkar det som."

Eller så är det glutenintoleransen som leder till andra autoimmuna sjukdomar.

"Ärftlighet ökar risken med ca 8%."

Jo nåt sånt verkar det ligga på.

"Enligt det jag läst har inte glutenhalten ökat i vete."

Sammansättningen av glutenproteinet har ändrats ganska mycket. Balansen Glutenin/Gliadin bla.

Sen så tillsätts extra gluten i brödet numer för att det ska bli fluffigt, detta samtidigt som vi äter mer "industribakat". Vad det ger på glutenkonsumtionen kan man räkna ut...

2014-01-13 12:34
Magnus, vad är det för symtom då, som ökar så explosionsartat som direkt är kopplade till glutenintolerans? Mer än de symtom som redan är vedertagna?

http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Jag är nyfiken, därför frågar jag.

Nja, jag tänkte mer på herediteten inom familjerna. Om t ex en släkting är glutenintolerant ökar ju risken att någon annan inom familjen också blir det?

2014-01-13 13:25
Förlåt en som ej vet allt.
Gluten vs. laktos. 2 nya ord. Hänger dessa ihop?

2014-01-13 13:39
K-G/

"Förlåt en som ej vet allt.
Gluten vs. laktos. 2 nya ord. Hänger dessa ihop?"

Ja, kanske i hur dessa påverkar oss.

2014-01-14 09:42
Sylvia/

"Magnus, vad är det för symtom då, som ökar så explosionsartat som direkt är kopplade till glutenintolerans? Mer än de symtom som redan är vedertagna?

http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Jag är nyfiken, därför frågar jag."

Jag menar såklart att antalet personer som drabbas ökar explosionsartat

"Nja, jag tänkte mer på herediteten inom familjerna. Om t ex en släkting är glutenintolerant ökar ju risken att någon annan inom familjen också blir det?"

Ja vad ska jag säga om det? Självklart är vissa genuppsättningar mer känsliga för att utveckla vissa sjukdomar det är väl vedertaget?

Sen tror jag, obs tror, att många fler påverkas negativt än de som får tydliga symptom...Vilka andra däggdjur äter spannmål?

2014-01-14 09:47
Magnus. Ditt svar var lite svårförståeligt.

Vad gäller laktos så ökar det så sakteliga i Sverige beroende på att antalet invandrare ökar. Vad jag läst så är människor i "industrivärlden" mer toleranta. Fler invandrare, fler laktoskänsliga.

Gäller kanske gluten också?

Magnus. Vad är för bra att som du måla f-n på väggen. Smiley

2014-01-14 14:21
K-G/

"Vad gäller laktos så ökar det så sakteliga i Sverige beroende på att antalet invandrare ökar. Vad jag läst så är människor i "industrivärlden" mer toleranta. Fler invandrare, fler laktoskänsliga."

Jo visst är det en (stor?) dela v förklaringen vad gäller laktoskänslighet. Men det är samma sak där, mjölken idag är inte likadan som på 50,- och 60-talet då korna äter annorlunda nu med mer spannmål istället för gräs som är deras naturliga föda. Men det vet jag för lite om för att utveckla mer Smiley

"Gäller kanske gluten också?"

I mycket mindra grad.

"Magnus. Vad är för bra att som du måla f-n på väggen"

Men det finns ju ett stort och växande problem, det måste man inse. Och är det dessutom så att de autoimmuna sjukdomarna dessutom kan kopplas till spannmål (OM betonas) så .....Smiley Men en lätt spekulation är ju det från min sida, än så länge, även om det finns de som är "säkra" på sambandet.

2014-01-14 15:06
"Sen så tillsätts extra gluten i brödet numer för att det ska bli fluffigt, detta samtidigt som vi äter mer "industribakat"."

Ja, att vetegluten tillsätts har du rätt i. I vilken utsträckning vet jag dock inte.

Det är intressant att du nämner laktosintolerans i sammanhanget. Det finns ju flera som pekar på bla komjölk som en orsak till ökningen av autoimmuna sjukdomar. Det är ju klarlagt att både komjölk och gluten är inflammatoriskt tex.

2014-01-14 22:21
En fråga till.
Är den svagt ( i % räknat av befolkningen ) ökande intoleransen för gluten ( laktos ) mer märkbar bland yngre?

Tillhör ju de äldre. Även vi utsätts ju för förändringar som "måste" till för att folk ej skall bli sjuka av mer eller mindre kufiska påståenden. Bland mina jämnåriga och nedåt något decennium märker jag ej något.

Kanske vi äldre fått i oss tillräckligt med "skit" så vi blivit härdade?
Dåvarande "skit".

En sanning som är nästan alltid gällande.
Har flugit sedan 60-talet. Ofta atlantflygningar. Då fram till 80-talet noll problem att äta sig mätt + nöjd. Maten hade smak och de flesta resenärer var nöjda.
Sedan kom experter som påpekade att alla ej tålde normalt smakrik mat. Så det har blivit mer och mer intetsägande dietmat. Plus fler klagomål från vanligaste typen av människor - de utan problem.

I dag så bestämmer minoriteter mer och mer över majoriteten.

2014-01-15 14:11
Magnus, just nu lyssnar jag på detta programmet. Det berör en stor del av det som har sagts i tråden, från det alldeles för myckna glutenätandet i Sverige (tydligen är vi den befolkning i världen som dricker mest välling och det ända från spädbarnsåldern!) till mina teorier om varför glutenintoleransen har ökat - bättre diagnostiska metoder och mer medveten läkarkår.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1272

Spännande!

2014-01-21 10:52