Nyheter från FunBeat

Nu är nya Android-appen här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Idag kan du äntligen ladda ner FunBeats nya app för Android! Appen är en fullständigt omarbetad version av den gamla appen, och fungerar och ser likadan ut som appen vi släppte för iPhone tidigare i höstas.

Här kan du ladda ner appen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.funbeat.free&hl=en

External image

Från och med nu så kommer iPhone-appen och Android-appen att, så långt det är möjligt, att följa varandra funktionellt. Här är en lista med allt det fina i appen:

Nu släpper vi vår fullständigt omarbetade träningsapp spelar in alla dina träningspass och förstås även manuell registrering. Appen kopplar till Sveriges största träningssajt, funbeat.se. Vårt mål har varit att skapa den första träningsappen med alla rätt.

Extremt enkelt och tydligt gränssnitt
- Layout kan anpassas utifrån användarens behov
- Parametrar kan väljas utifrån typ av pass
- Etappdiagram med staplar för tider/hastigheter
- Snabb översikt
- Planerade pass visas i tydlig statusrad
- Högkontrastläge och lågljusläge

Otaliga träningsformer
- Lättanvänd både på löprundan och i gymmet
- Full integration med FunBeat
- Dela och jämför din träning med vänner
- Inbyggd GPS

Koppling till Spotify-låtlistor
- Dela dina låtlistor på FunBeat
- Sök efter låtlistor
- Populäritetsranking per träningsform
- Använd förslagsfunktionen

Fördefinierade träningspass
- Inkluderar ett antal färdiga intervallpass
- Möjlighet att bygga egna pass

Facebook-integration
- Inloggning
- Skapa konto
- Dela pass när du vill

Ny GPS-algoritm
- Noggrannare inspelning
- Bättre GPS-data

Dagsnotering
- Lägg upp och följ din vikt
- Vilopuls och kommentar

Här kommer några bilder till:

Se din topplista!
External image

Välj precis vilka fält du vill ha med på inspelningen:
External image

Definera egna pass, eller prova ett av de fördefinierade passen:
External image

Appen kräver Android 3.0 eller senare.

* En sak vi inte lyckades få med i Android-versionen var stöd för pulsbälte. Vi är dock mycket nära att få det klart. Det som kommer krävas är ett pulsbälte med stöd för Bluetooth 4, en telefon som också har det, samt Android 4.3 eller högre.

Äntligen!
*laddar genast ner*

2013-12-17 11:37
Mycket snyggare och säkert bättre på alla sätt och vis, men varför implementeras inte ANT+?

2013-12-17 11:44
finns inte på Google Play om man har samsung galaxy s2?!  

2013-12-17 12:26
Jippi, vad glad jag blev. Jag fick upp den i Google play, så nu ska jag prova den, ska bli kul. Smiley

2013-12-17 12:39
External image

Tillhör de 26,3% som nu dissats
Inte heller 4.4.2 är kompatibelt

Gamla appen avinstallerad = nu applös Smiley

Någon uppstyrning på detta i pipen?

2013-12-17 14:02
Laddade ner den under lunchen. Har inte mer än hunnit registrera morgonträningen men det ser klart tilltalande ut. Kul!  

2013-12-17 14:28
Mikael: Vi kör appen (nedladdad från Google Play) på en telefon med 4.4.2. Kan du berätta hur det syns att du inte kan köra den på en sådan telefon? Får du inte ladda ner den? Eller blir det fel vid installationen?  

2013-12-17 15:40
Detta SUGER! Inte kompatibel med varken Google Nexus 7 med Android 4.4.2 eller med Experia Neo med Android 2.3.4. WTF?  

2013-12-17 20:27
Nu har jag lagt en hel del tid på att kolla upp varför appen inte är tillgänglig för Nexus 7 så jag måste skriva ner det innan det är dags att sova.
Det beror på att Funbeat kräver permission android.permission.CAMERA vilket betyder att man måste ha en kamera på baksidan. Front facing räknas inte. Den förra modellen av Nexus 7 har ingen kamera på baksidan så för att den ska fungera så måste utvecklarna lägga till android:required="false" i taggen.

2013-12-17 22:53
Jag har verkligen längtat efter funktionen att skapa egna pass, äntligen.

Det finns klart rum för lite förbättringar, som att man bör kunna flytta färdiga block genom att dra dem. Sen saknar jag en påminnelse när en intervall är halvvägs avklarad och när den håller på ta slut.

Men jag är ändå oerhört nöjd med den nya appen. Nu behövs inte längre två.

2013-12-18 05:40
Besviken, har nyligen en reboot på min gamla samsung och kan nu längre inte installera funbeat appen. Har anroid 2.3.6. Kommer ni lösa detta?
Alla har inte nya fräsha mobilerSmiley
Mvh
Fredrik

2013-12-18 09:59
Även jag gjorde tabben att plocka bort den gamla versionen innan jag provade att ladda ner den nya...Så nu är jag också utanSmiley
Hoppas ni fixar detta, så man åtminstone kan få tillbaka den gamla versionen.
/Lasse

2013-12-18 11:06
Tycker det fungerar jättebra. Bra med nya funktionerna. Bra med att kunna lägga in utrustning som skor, vilket jag alltid fick göra via hemsidan efter passet. Saknar dock min egen info t ex att kunna se hur långt jag sprungit av mitt veckomål (som syns på webben). Fixa det så blir det perfekt!  

2013-12-18 11:39
Kan inte ladda ned appen, står bara "Enheten är inte kompatibel med den här versionen" ?
Jag har en Xperia Active med 2.3.4
Måste jag uppgradera telefonen för att den här appen skall fungera, eller är det något annat fel?

2013-12-18 15:02
Minimikravet för att köra appen är Android 3.0.

Vad jag vet så har både Xperia Neo och Active fått åtminstone Android 4.0.

2013-12-18 15:42
Vad menas med att appen ges tillåtelse för att testa åtkomst till skyddad lagring?  

2013-12-18 16:01
Här är en till med den modellen av nexus 7 som bara har en kamera. Det skulle vara väldigt praktiskt för mig att kunna registrera transportlöpningen på den och lite tåhävningar och sånt som man gör mest hela tiden...

2013-12-18 16:12
Assså, gör om, gör rätt!! Se till att INTE spärra majoriteten av oss användare från att ladda ner nya appen, genom att sätta felaktiga krav på kompatibilitet för nedladdning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

2013-12-18 16:42
Nu blev jag också utan appSmiley Har Xperia Mini med Android 2.1.  

2013-12-18 16:50
Jag ber om ursäkt för att vi inte har svarat på tråden tidigare idag. Vi har kämpat med en del viktiga fixar i appen.

En ny version dyker upp på Google Play inom de närmsta timmarna (det tar ett tag för Google att få upp nya filer):

== Nytt i 3.0.8 (Android) ==
* Möjlighet att välja engelska som språk (igen).
* Facebook-inloggningen har fixats.
* Rätt länk till appen i Google Play när du tipsar dina kompisar.
* Kan installeras på fler enheter än tidigare (Android < 3.0)

2013-12-18 17:38
Jag glömde skriva att vi fortfarande har problem med kartorna. Vi jobbar på en lösning så att de ska synas ordentligt.  

2013-12-18 17:41
Men allvarligt vad menas med att appen ges tillåtelse för att testa åtkomst till skyddad lagring? Någon som vet?  

2013-12-18 18:01
Från Android 4.4 så måste en app begära läsrättighet till lagringsutrymmet. Om en app har skrivrättighet så får den automatiskt läsrättighet.

Rättigheten "testa åtkomst till skyddad lagring" är rättighet att testa den nya rättigheten på enheter som kör minst Android 4.1 där det finns en funktion under utvecklaralternativ för just det. På enheter som kör lägre än 4.4 så har appar alltid automatisk läsrättighet.

Sammanfattningsvis så är det inget du behöver bry dig om.

2013-12-18 18:54
Igår kväll uppdaterade jag den äldre varianten av appen. Det gick utmärkt och nu har jag den nya versionen. Kör på en gammal Samsung S1 med 2.3.5.
Tack för det. Synd att gpsn i telefonen blivit så dålig att det ändå inte går att spela in några pass. Smiley
Bra jobbat grabbar och tjejer

2013-12-19 05:14
Allt är ju snyggt, men man kan inte tilta när man skriver! Det kunde ju den gamla appen... Hoppas verkligen ni har med det på er to-do. Det tar ju en halv evighet att fippla med minitangentbordet i portrait mode. Jag reggar passen med Opera Mini istället så länge.  

2013-12-19 08:22
Kul att den funkar bra! Flindra: Jag skriver upp ditt önskemål kring att kunna ha telefonen i landskapsläge när man skriver in långa texter.  

2013-12-19 09:04
Kanon, Som en av de 26,3% Android 2.3.6 säger jag tack Smiley
Appen flyter fint på min Galaxy Beam (midrange lur)
Går även att installera o köra på Nexus 7 med 4.4.2 o bra ser det ut.

De flesta små grejjer o buggar är nämnda och kommer säkert att försvinna iom kommande uppdateringar men kan nämna att samtliga träningsformer inte är översatta, t.ex. Running, Cycling.

Bra jobbat Olle och gänget Smiley

2013-12-19 11:42
Kanonhärligt.....man e me app igen.....STORT TACK för d.....God Jul o Gott Nytt År till FunBeat Smiley  

2013-12-19 14:29
Kunde installera den nya appen (snygg!!), men nu kom det däremot en uppdatering som jag inte kan installera. Kör Android 4.1.2 på Samsung Galaxy S2.  

2013-12-19 17:38
Inom några timmar kommer en ny version där kartorna fungerar ordentligt.  

2013-12-19 18:00
Den nya appen är jättebra
Jag använder appen bara till att registrera mina träningspass men tycker om den nya appen

2013-12-19 23:13
Senaste versionen har en rejäl bugg vad jag kan se.
På min Samsung som rullar op Android 2.3.6 laddas inte "Mina aktiviteter" eller "Nyheter och vänner", det bara snurrar.

2013-12-20 09:18
Mikael: Vi har upptäckt att en del enheter med äldre Android-versioner har problem att ansluta till vår server. Vi jobbar för fullt på problemet just nu.  

2013-12-20 09:26
Kanon Olle Smiley
Ville bara flagga för det OM det skulle ha passerat obemärkt, nu då man har en app igen så vill man ju använda den typ hela tiden för att hålla kolla på vad träningskompisarna sysslar med Smiley

Ser fram emot uppdateringen.

2013-12-20 09:31
Hej,

Den ser jättefin ut (Xperia Z1). Äntligen, tack! Är dock besviken över att inte Ant+ nämns. Skulle vilja kunna slänga min gamla Garmin-GPS till förmån för appen. Då behöver dock pulsbandet och kadensmätaren fungera.

Finns planer på att stödja Ant+??

Hälsn/Leroy

2013-12-20 09:37
Mikael: Nu har vi skickat en uppdatering till Google Play. Google behöver några timmar på sig innan den dyker upp live. Versionen heter 3.0.10.

Leroy: Initialt är fokus på att få färdigt pulsbandsstödet för Bluetooth 4. Därefter kommer vi undersöka möjligheterna till ANT+.

2013-12-20 11:43
Tack Olle Smiley
Snabba puckar på Funbeat...

2013-12-20 19:28
Ni har gjort ett kanonbra jobb med den nya appen. Jag gillar den skarpt. Det problem jag hade med den gamla appen (att den tog egna omvägar så det såg ut som att jag hade sprungit mycket längre) är borta. Kul att man kan lyssna på spellistor med Spotify i appen.
/Sabina

2013-12-21 09:43
Angående Funbeat-appen och Spotify: jag måste erkänna att jag inte har testat detta. Men vad är det för problem man har löst? Spotify gick ju att använda med den gamla appen. Man kan ju köra flera appar samtidigt. Vad är det som är nytt och revolutionerande med den nya appen med avseende på musikspelning?  

2013-12-21 10:59
vågar jag ladda in den på min nexus 7 nu, eller kommer det bara att leda till att jag inte har någon fungerande funbeatapp alls nu?!  

2013-12-21 11:38
Jag har den på min Nexus 7 (2012) och det fungerar lika fint som på mobilen.

2013-12-21 12:19
Dubbel postning...

2013-12-21 12:19
Va bra då ska jag ladda in den Smiley  

2013-12-21 21:38
Magnus, antingen skrev jag luddigt eller så läste du mitt inlägg slarvigt Smiley
Jag syftade inte på att jag hade problem med Spotify i den gamla appen. Mitt problen där var att den tog egna omvägar, så det såg ut som att jag hade sprungit mycket längre än vad jag hade gjort. Pga det problemet i´den gamla appen använde jag inte Funbeat förut, men har börjat använda FB igen

2013-12-23 13:42
@Sabina: Jaha, näe jag syftade inte alls på dina problem. Det var en rent allmän fråga angående funbeat-appen och spotify. Eftersom jag inte förstår finessen eller vad det tidigare var för problem.

Men apropå gps och omvägar: är det skillnad med den nya? Är gps-spåret bättre, lika eller sämre än gamla appen. Själv har jag bara provat ett par ggr med den nya och märker väl egentligen ingen skillnad.

2013-12-23 19:59
Appen samlar väl bara in vad telefonen får för värden. Den använder telefonens gps och kan inte ändra på gps:en om jag förstått det hela rätt.  

2013-12-23 20:14
Nej, den kan inte ändra gps:en. Men gps:en ger en del felaktiga värden. Olika appar har olika algoritmer för att filtrera bort dåliga värden. Det skiljer en del mellan apparna. Dessutom kan man sampla värdena med olika intervall.  

2013-12-23 21:16
Nu när jag betatestade appen så var spåret jag fick lika bra som från min Garmin FR405 (hade båda med på samma pass)
Klockan på armen och telefonen i vätskebältet i svanken

2013-12-24 00:50
Vad gäller gps-spårning så märker jag stor skillnad mellan den gamla och den nya appen. Den nya tar inte egna omvägar som den gamla gjorde i mitt fall.  

2013-12-28 14:11