Bra mat

Hur mycket protein behövs?

Vad jag har läst har jag för mig att man ska äta 1,5 g protein/kg kroppsvikt för att bygga muskler. Lilla jag som bara väger runt 53-54 kg behöver alltså inte äta jättemycket protein och har märkt att jag har ganska lätt för att få i mig någon stans runt 70-90 gram per dag om jag äter frukost, lunch, middag och mellanmål.

Jag drar då slutsatsen att proteinpulver är helt onödigt för mig, för jag antar att kroppen ändå inte kan ta tillgodo det extra proteinet som det skulle tillföra? Eller klarar kroppen av att ta upp runt 2-2.5 g/kg kroppsvikt och får jag då fortare bättre resultat av styrketräning?

2013-12-09 15:19
Jag tror inte det är mer protein du behöver för optimal effekt, utan att optimera träningen. T ex att lägga in en del tunga helkroppsövningar för att öka kroppens testosteronproduktion. Tränar du betydligt mer än idag blir du gissningsvis också hungrigare och äter mer, därmed mer protein. Mjölk, fil, ost är exempel på sånt som enkelt och billigt ger bra protein i din vanlgia kost.  

2013-12-09 18:29
Tack för svaret. Har tränat på gym i tre år, men aldrig fått in någon bra rutin, så tänkte att jag skulle ha koll på om ALLT så kanske det är lättare att hålla igång.

Jag gillar övningar som involverar flera muskelgrupper, har du tips på några?

2013-12-10 10:39
Helkroppsövningar:

Knäböj, Bänkpress, Marklyft, Stångrodd, Militärpress, Good Mornings t ex dessa utförs med fördel med skivstång.

De olympiska lyften är också suveräna men mer tekniskt krävande. Ryck, Stöt och Frivändningar tex.

Sen finns det ju övningar man utför med kroppsvikt samt ev extravikt om man vill.

Armhävningar, Burpees, Chins, Dips, Pullups, Utfall t ex, det finns hur många övningar och varianter som helst.

2013-12-10 11:01
Men det är väl dumt att göra helkroppsövningar om jag tex egentligen ska träna armar, axlar och bröst den dagen? Då hinner ju tex inte benen vila mellan passen?  

2013-12-10 13:36
Charlotte, fall inte in i det där tänket om att man måste vila ett visst antal dagar mellan de olika muskelgrupperna, om du tränar en muskelgrupp med sånt gymduttande som issoleringsövningar är så kan du köra samma muskelgrupp igen när du känner att den är redo för det, dvs redan nästa dag om det skulle kännas roligt.
Börjar du bli småskadad (inte bara träningsöm), känna dig less på skiten så trappa ner lite. Den som bästa har åsikter om din träning är din kropp.

Jag är tävlande i bänkpress, jag tränar 3-4 väldigt tunga träningspass i veckan med just bänkpress, ibland ett morgonpass och ett kvällspass på lördagarna och tro det eller ej men jag är hyffsat stor och ganska stark trots att jag bara har vila från träningen på tisdagar, torsdagar, de flesta fredagarna och söndagar, resten är det bänkpress med tillhörande komplementträning och så många benpass min kropp lyckas klara av.

Oavsett vad PT och "normalt" gymtänk säger så är helkroppsövningar helt oslagbara när det gäller att bygga muskler och styrka! MEN, övningarna ska utföras på rätt sätt.

Lycka till och ha så skoj Smiley

2013-12-10 15:41
Tack för svaret!

Tanken är att jag ska träna minst 3 dagar i veckan, sedan gärna mer om jag har tid eller känner att jag vill klämma in mer. Om jag har kört ett tungt benpass kan jag knappt gå dagen efter, så rent instinktivt känns det fel att då träna ben igen. Jag vet att det kan hjälpa att ändå träna, men antar att jag inte ska köra samma tunga pass två dagar i rad?

Kan det funka att tex köra enskilda övningar först, och sedan avsluta passet med lite helkroppsövningar? Då kan jag pumpa ut det sista ur de musklerna jag tränat innan, men kanske inte belastar övriga muskler så mycket att jag får träningsvärk nästa dag i dem? Eftersom att de inte har jobbat tidigare under passet så lär det ju inte bli lika jobbigt för dem?

Alltså, som idag så körde jag armar, axlar och bröst. Jag gör redan en del större övningar där, men även enskilda övningar för varje muskelgrupp, när jag är klar med det så avslutar jag med burpees, kanske 3xfailure?

2013-12-10 21:07
Kör alltid din huvudövning för dagen först och sen kan du träna komplement för dina styrkebrister.
Är det ben på schemat så kör knäböj först och sen kan du gå på benspark eller nått annat efter det.

Med styrkebrister menar jag att om du är lite svag i botten på knäböj så tränar du den muskulaturen lite extra i antingen maskiner av något slag men allra helst hantlar eller skivstång.

2013-12-10 21:16
Okej! Tack så mycket Smiley  

2013-12-10 21:31
Håll upp proteinet till 2-2.5g per kg kroppsvikt och dag.
1.6g per kg kroppsvikt rekommenderas till konditionsidrottare.

2013-12-22 17:35
Igår hade Kunskapskanalen temadag om protein. Flera timmars program om enbart detta. Bland annat just om protein för träning och muskeluppbyggnad, av Eva Blomstrand, professor på GIH. Hon är inte någon särskilt skolad presentatör, men har koll på forskningsläget.
http://urplay.se/Produkter/188559-UR-Samtiden-Protein-protein-och-mera-protei...

2015-06-21 10:59
Är ju inte bara protein-intaget som har effekt vid styrketräning. Utan även energibalansen i sin helhet d.v.s. enegi in och enegi ut. För att bygga muskler kan det vara bra att försöka ha ett litet överskott på energi. Sen kan det vara en god idé att försöka sprida ut intagen över dagen. Har man inte möjlighet att äta ett vettigt mellanmål så kanske en protein-shake är en bra lösning, annars tycker jag personligen det är överflödigt.  

2015-06-23 16:18
http://tranastyrka.se/protein-och-styrketraning-nar-hur-och-varfor/  

2015-08-19 14:22