Nyheter från FunBeat

Version 3.0.5 av appen på AppStore inom kort

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Under de närmsta timmarna dyker version 3.0.5 av FunBeat-appen för iPhone upp för nedladdning på AppStore. Den innehåller några småjusteringar:

* Nu kan du välja vilka fält som ska synas på sidan där du redigerar/matar in dina träningspass.
* Appen berättar när du glömt spara ett inspelat pass.

Just nu beta-testas appen för Android för fullt!

Se nedan för en sammanställning av alla uppdateringar från version 3.0.0 som vi släppte i början av oktober:

External image

== Nytt i 3.0.5 ==

* Nu kan du välja vilka fält som ska synas på sidan där du redigerar/matar in dina träningspass.
* Appen berättar när du glömt spara ett inspelat pass.

== Nytt i 3.0.4 ==

* Förbättrad beräkning av stigning.
* Förbättrad stabilitet.
* Lägre batteriförbrukning och snabbare gränssnitt, under vissa förhållanden.
* Mindre buggfixar.

== Nytt i 3.0.3 ==

* Buggfix för inloggning och skapa konto mha Facebook samt ett antal mindre buggfixar för inspelningsfunktionen.

== Nytt i 3.0.2 ==

* En del upplevde problem vid inspelningen, vi har fixat en del allvarliga saker.
* Stigning/nedstigning lagras vid inspelning.
* Möjligt att välja boxar i inspelaren som visar stigning/nedstigning.
* Buggfix visning av tempo-värden.

== Nytt i 3.0.1 ==

Nya fält:
- Stigning, nedstigning
- Maxeffekt, medeleffekt
- Intensitet

Funktionsjusteringar:
- Möjlighet att välja om intervallpassen ska ha pipljud eller inte.
- Tydligare huruvida man kommer dela att pass på Facebook eller inte.
- Låset på inspelningssidan låses upp automatiskt när telefonen låser upp sig.
- Musikväljaren i inspelaren fungerar lite tydligare.

Buggfixar
- Nu fungerar retur-knappen korrekt vid inmatning av beskrivning av pass.
- Nu kan man radera kopplingen till en spellista på ett pass.
- Spotify öppnas inte längre när man lagt till en ny spellista.
- Nu går det att klicka på Nyheter från FunBeat mm.
- När man redigerar ett av sina pass så hoppar man inte längre hela vägen tillbaka till startskärmen.
- Kartan börjar med att vara låst så att det ska vara lättare att scrolla mellan sidorna.
- Om passet startas genom nedräkning och det är dålig täckning, så slipper man varningen när nedräkningen är klar.
- Det saknades en ikon på fältet hemlig kommentar.
- Rättat en bugg i kcal-formeln som gjorde att värdet blev för lågt, om man inte hade fyllt i ett vo2max

== Nytt i 3.0.0 ==

Nu släpper vi vår fullständigt omarbetade träningsapp. Vårt mål har varit att skapa den första träningsappen med alla rätt.

Otaliga träningsformer
- Lättanvänd både på löprundan och i gymmet
- Full integration med FunBeat
- Dela och jämför din träning med vänner
- Inbyggd GPS

Stöd för Bluetooth 4-enheter
- Pulsbälten
- Cykelsensorer
- Rapporterar signalstyrka och batterikapacitet

Koppling till Spotify-låtlistor
- Dela dina låtlistor på FunBeat
- Sök efter låtlistor
- Populäritetsranking per träningsform
- Använd förslagsfunktionen

Extremt enkelt och tydligt gränssnitt
- Layout kan anpassas utifrån användarens behov
- Parametrar kan väljas utifrån typ av pass
- Etappdiagram med staplar för tider/hastigheter
- Snabb översikt
- Planerade pass visas i tydlig statusrad
- Högkontrastläge och lågljusläge

Fördefinierade träningspass
- Inkluderar ett antal färdiga intervallpass
- Möjlighet att bygga egna pass

Facebook-integration
- Inloggning
- Skapa konto
- Dela pass när du vill

Ny GPS-algoritm
- Noggrannare inspelning
- Bättre GPS-data

Dagsnotering
- Lägg upp och följ din vikt
- Vilopuls och kommentar

Finns det någonstans man kan anmäla sig till betatestning av android appen?  

2013-12-03 09:31
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1383528  

2013-12-03 09:44
Tack :)  

2013-12-03 10:05
Varför lägger ni inte in en funktion för autopaus? Alltså att appen pausar inspelningen när man understiger en viss hastighet (borde kunna ställas in individuellt beroende på vad man utövar för sport också.).  

2013-12-04 00:32
Verkar kanon alltihop, men det finns en sak som jag saknar (har inte hittat i alla fall).
Möjligheten att kunna välja vilken runda jag ska springa, och när man väljer rundan se vilka tidigare tider jag har haft på rundan.

Det är enda anledningen som jag behåller runkeeper, men eftersom jag loggar alla mina pass på funbeat vill jag byta.

2013-12-04 07:20
Daniel: Vi kommer att lägga till det. Har inte hunnits med bara. Det är högt på priolistan.

Andreas: Vi kikar på det också!

2013-12-04 11:19
Ok... när är det dags att stödja den helt överlägset största plattformen, Android?

"IDC har presenterat preliminära siffror för den globala smartphonemarknaden under årets tredje kvartal. Enligt analysföretagets statistik är Androids andel hela 81 % medan närmaste konkurrenten IOS innehar 12,9 % av marknaden.

Windows Phone är avlägsen trea med 3,6 % av den globala smartphonekakan. Kanadensiska BlackBerry, ett företag i kris, har trots allt fortfarande 1,7 % av marknaden enligt IDC.

Företaget meddelar att Samsung stod för 39,9 % av alla levererade Androidenheter under tredje kvartalet 2013."

Slutsats: Android och framförallt Samsung dominerar nu mobiltelefonvärlden.

2013-12-04 13:14
Betatest pågår för fullt av Androiden
Läs några inlägg ovanför ditt - där finns en länk att anmäla dig på!

2013-12-04 13:21
Ok, tack, jag ska läsa lite bättre. Smiley

Fast risken är att jag förlitar mig på Runkeeper tills ni är klara sedan lovar att jag ge den en seriös chans. Hoppas ni har gott om betatestare ändå?

2013-12-04 13:38
Ska man välja för vilket OS man först ska utveckla något så gör man nog klokast i att ta hänsyn till vad de potentiella användarna främst faktiskt använder. Inte vad kreti och pleti äger.
Och såklart finns det ju en del andra saker att väga in men marknadsandel i sig är inte mycket att luta sig mot. Finns verkligen inget som säger att den största plattformen är den bästa för en Funbeat-app (eller för någons app). Även om det såklart kan vara så, analysen måste dock baseras på rätt underlag.

2013-12-04 13:55
Tror även att android dominansen i det närmsta är total i asien (möjligen med undantag för japan) och att europeiska och amerikanska marknaden är betydligt mer jämn, än så länge..  

2013-12-04 22:00
Ja, det beror ju helt på hur man räknar. Svenska surf-(inte ägar-)fördelningen iOS/Android var tidigare i år enligt mobilchefen på Aftonbladet 70%/29%. Svenska Dagbladet säger ungefär 80/20! Källa: https://twitter.com/johanasen/statuses/307379195443556354
Jag är personligen inte Apple-frälst men har en iPhone.

2013-12-05 18:54
Då vet vi det, appleanvändare surfar på aftonbladet medan andrioddito tränar Smiley  

2013-12-05 21:19
Smiley Kim ;-)

2013-12-06 09:56
Det anses allmänt att iOS är procentuellt större i Sverige än resten av världen...  

2013-12-06 18:33
Jag använder appen inomhus så här års för att spela in pulsen under passen på spinningcykel eller löpband, och det fungerar bra. Dock är det irriterande att få upp ett varningsmeddelande som jag måste klicka på varje gång jag startar passet, även fast jag kopplat bort sensorn GPS i appen. Jag syftar alltså på varningen om dålig GPS-mottagning.  

2013-12-11 22:05
Bra synpunkt Roger, vi ska kika på det.  

2013-12-12 13:49
Jag undrar när vi får möjlighet att börja testa Android-appen? Jag har anmält mig via länken tidigare i denna tråd.  

2013-12-13 12:35
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1383528
Här kan du anmäla dig som testperson

2013-12-13 14:14