Nyheter från FunBeat

FunBeat 3.0.1 för iPhone är här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Under de närmsta timmarna blir version 3.0.1 av iPhone-appen tillgänglig i AppStore. Den innehåller ett antal buggfixar, förbättringar och justeringar.

En sak som inte han komma med är följande: Om man spelar in pass med skärmen släckt så finns en liten risk att appen låser sig när man öppnar appen igen. Vi testar just nu en fix för detta och kommer att skicka den till Apple inom kort. För att vara på den säkra sidan tills dess: spela in passet med skärmen tänd (i några dagar till).

För er som missat det: Härom veckan släppte vi en helt ny version av iPhone-appen. Den är fullständigt omarbetad och har nu ett mycket modernt gränssnitt, stöd för pulsband, koppling till spellistor på Spotify och mycket mer. Android-version är på gång också.

Här är alla ändringar i 3.0.1:

Nya fält:
- Stigning, nedstigning
- Maxeffekt, medeleffekt
- Intensitet

Funktionsjusteringar:
- Möjlighet att välja om intervallpassen ska ha pipljud eller inte.
- Tydligare huruvida man kommer dela att pass på Facebook eller inte.
- Låset på inspelningssidan låses upp automatiskt när telefonen låser upp sig.
- Musikväljaren i inspelaren fungerar lite tydligare.

Buggfixar
- Nu fungerar retur-knappen korrekt vid inmatning av beskrivning av pass.
- Nu kan man radera kopplingen till en spellista på ett pass.
- Spotify öppnas inte längre när man lagt till en ny spellista.
- Nu går det att klicka på Nyheter från FunBeat mm.
- När man redigerar ett av sina pass så hoppar man inte längre hela vägen tillbaka till startskärmen.
- Kartan börjar med att vara låst så att det ska vara lättare att scrolla mellan sidorna.
- Om passet startas genom nedräkning och det är dålig täckning, så slipper man varningen när nedräkningen är klar.
- Det saknades en ikon på fältet hemlig kommentar.
- Rättat en bugg i kcal-formeln som gjorde att värdet blev för lågt, om man inte hade fyllt i ett vo2max

(Android-appen: För er som väntar på Android-versionen: ovanstående förändringar är redan implementerade och kommer att vara med när vi släpper Android-appen. Något datum är dock ej ännu satt.)

External image

External image

Det vore bra om det stod någon tids-stämpel på såna här nyheter - det står i nyheten "de närmsta timmarna" - vilka kan de vara undrar man då!?!?  

2013-10-15 17:34
Om man stå i grupp kan man ser detta tråd skapades 95min sen

Iaf kl 18:09 fick jag den nya app Smiley

2013-10-15 18:17
Inte helt genomtestad?

Dagens långintervallpass visar att allt inkl pausjoggen gick i 4:00-tempo. Längden & tiden för resp repetition är korrekt men tempo bli ändå 4:00-tempo...

Behöv visst en buggfix...

2013-10-15 19:06
Saknar appen på finska AppStore. Vi är många i Finland som har svenska som modersmål. Tidigare kom jag åt svenska AppStore, men det funkar inte nu.  

2013-10-15 20:21
Hann inte kolla in v3.0, men nu när jag tittar på mina gamla pass så har alla jämna minuter som tempo, typ 6:00 per km. Även när man kollar etapperna så ligger alla på 5:00, 6:00 osv  

2013-10-15 22:25
På min också. 10km på 56:53 men 5:00min/km tempo...

Ni lagt till stigning men appen räkna inte ut det själva?!?

Jag hitta inte start nedräkning inställning

Hur ska man välja musik? När jag klicka på välj så lämna jag appen.

2013-10-15 22:33
Kan man bara komma åt den nya appen via svenska itunes? Jag är på Nya Zealand och använde den tidigare verisionen här, men kan nu inte komma åt den nya?  

2013-10-16 01:06
Jag väntar med spänning på Andriod-appen. Ska bli kul att testa.  

2013-10-16 08:13
Instämmer med föregående kommentar gällande Appen i Finland. Vore kul att få appen i Finland också  

2013-10-16 08:44
Utskrift av tempot: Det är förstås en ny bugg att utskriften av tempo blir felaktig. Obs att allt lagras korrekt i passet och att inspelningen blir rätt, det är bara utskiften som har blivit fel. Vi kommer att skynda på en uppdatering som inkluderar en lösning på detta.

Lagring av stigning/nedstigning: Kommer med i versionen vi nu skyndar på hos Apple (3.0.2).

Angående appen i Nya Zeeland och Finland: Vi jobbar på för att kunna skicka ut den där också. Håll ut.

Start för nedräkning: Håll inne startknappen några sekunder så påbörjas nedräkningen. För att ändra antalet sekunder, gå till startskärmen på appen, scrolla till andra sidan och klicka på Inställningar. Därunder finns möjlighet att ändra antalet sekunder.

Välja musik: Om man inte har Spotify installerat så kommer iTunes/Musik att öppnas om man klickar på Välj. Vi kommer framöver att göra det möjligt att välja musik från sitt iTunes-bibliotek utan att behöva lämna FunBeat-appen.

2013-10-16 10:19
Jättetråkigt att den togs bort för oss som ej bor i Sverige. Ej heller är den nya appen tillgänglig för oss utanför Sverige.  

2013-10-16 17:50
Jag har inte hittat någon inställning för autopaus om man underskrider en viss hastighet/tempo. Skulle gärna se att den funktionen läggs in i nästa uppdatering. Smiley  

2013-10-16 18:08
Tempot stämmer inte :/ det är för mig det viktigaste av allt! Dessutom vore en tempokalkulator skitbra som funktion i appen, tex om man undrar vilken sluttid man har som mål på intervallpassen, om varje 400 m ska springas i 4:10 min/km. En kalkylator som hjälper en innan man börjar springa alltså!  

2013-10-17 18:15
Lotta: Tempot visas fel i 3.0.1. Men det beräknas rätt (om det nu är en tröst). Vi har en uppdatering hos Apple som vi inväntar godkännande på, så den finns för nedladdning inom några dagar.  

2013-10-18 08:33
Har funktionen som gör att Iphonen vibrerar till varje kilometer glömts bort eller hittar jag bara inte inställningarna???  

2013-10-18 10:55
Min telefon låser sig fortfarande efter sista uppdaten.
Idag så hade den återskapat runda som flera gånger innan, synd att ingen info finns med.
Jag vill ha tillbaka den gamla appen som fungerade problemfritt.

2013-10-23 19:02
Roger: Jag har mailat dig lite frågor. Kolla gärna!  

2013-10-24 09:10
Jag har version 3.0.2.

Löpning.

Jag upplever det som att röstcoachen Malin blivit svagare i volymen jämfört med musiken jag lyssnar på. Innan "dimmades" musiken ner vid varje kilometer och jag hörde vad hon sa, är den fina featuren borta eller är det jag som hör sämre?

Appen är nu jätteflashig men fonten som används är nästan oändligt liten. Har appen testats ute i fält? Det är jättesvårt att se vad det står på knapparna, speciellt om man är ute och springer och vill åt någon specifik funktion. Det borde gå att öka både en och två storlekar på texten utan problem.

Vet inte om det var appen eller GPS:en men en gång fick GPS:en spel och visade 9,9 km på 32:36, det hade varit något det! Rättare sträcka: 7.1. (http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=32076393)

Annars funkar appen bra tycker jag och det är alltid lika kul att titta på sina rundor i efterhand här på siten.

2013-10-24 19:17
Martin: Vi kommer att lösa detta med att rösten hörs lite svagt i en kommande version. Obs att du kanske inte har höjt rösten till max, så det går kanske att få den lite bättre redan nu (vi kommer dock att göra så att musiken sänks en aning när rösten pratar).

Angående fontstorleken: Har du testat att ändra till högkontrastläget som finns i inspelningsläget? Jag vet att det inte höjer fontstorleken, men läsbarheten kanske kan bli lite bättre i alla fall.

Jag kikade på ditt pass och den noggrannhet som GPSen i telefonen levererade till appen blev riktigt dålig (flera hundra meters fel) vid ett tillfälle och då lyckades inte ens vår algoritm för att jämna ut fel ta hand om problemet.

2013-10-25 08:50
Provade nya appen idag men den kraschade...igen. tredje gången av 8 löpningar sedan nya appen kom.

Har en iPhone 5S, iOS 8.0.3. Funbeat version 3.0.2 och Polar H7 pulsband. Hade ingen musik igång. Låste inte skärmen under passet.

2013-10-27 08:38
Olle: Tack för svar!

Hur höjer jag rösten till max (utan att höja musiken till max)? Jag har kollat under "inställningar" men hittade inte någon sådan option.

Toppen om ni gör så att musiken sänks rejält när rösten pratar!

Har testat högkontrastläget men fortfarande är den lilla fonten för liten enligt mig.

OK, sunkig GPS kan jag ju inte belasta er för :) Men med en "rimlighetsalgoritm" hade det kanske gått att stävja något men säkert inte helt.

2013-10-27 16:55
Hej

Jag skulle gärna vilja kunna tagga vänner som man tränade tillsammans med. Då slipper även kompisen att skriva in passet.

Vill också gärna kunna ta bort fält vid manuell registrering.

Tack för ordet.

2013-10-27 18:21
Micke K: Jag har mailat lite frågor till dig, kolla gärna din mail.

Martin: När du öppnat inspelningssidan så kan du höja rösten genom att använda vanliga volymknapparna. (Eventuellt måste du stänga av musiken först)

Patrik W: Du kan ta bort fält genom att swipa till höger över fältet. (Och tack för förslaget om att kunna tagga kompisar)

2013-10-28 11:25
Olle: Jag mailade dig alla uppgifterna igår. Hoppas de hjälper!  

2013-10-28 23:55
Provade att regga löppass med nya appen för första gången igår. Tyvärr mättes sträckan mycket felaktigt! Jag sprang en löprunda som jag är van vid som är 13,5 km. Funbeat mätte upp den till 14,35 km. Parallellt på telefonen körde jag Endomondo som mätte upp 13,6 km. Någonting är alltså mycket skumt eftersom själva GPS-signalen var god under hela passet.

Kan det ha något att göra med att iPhone 4 är en för gammal telefon att köra nya appen? GUI:et blir outhärdligt långsamt när inspelning är påslagen och man till exempel vill ändra på vyerna (blocken med olika mätvärden).

mvh Arne

2013-10-30 11:09
Birdie: Hur har du mätt sträckan till att börja med (dvs hur vet du vad som är korrekt sträcka)?  

2013-10-30 12:11
Har appen Auto Pause? Är ju inge kul att få med stoppen vid rödlysen i träningen...  

2013-11-01 08:28
Nu har inte jag läst alla inlägg om 3,0,1 - men är det fler än jag som har problem med att stoppa en runda när man är klar...?? Jag trycker febrilt på stopp men tiden bara rullar vidare  

2013-11-02 09:31
Ja jag har samma problem men inte varje gång.

Jag brukar titta på tiden och sedan ta bort de extra 5-10s från siste etapp och total tid

2013-11-02 09:56
Jo, jag gjorde så också.. :)  

2013-11-02 15:49
Det där med att kunna ta bort oönskade fält vid manuell registrering funkar inte alls för mig. Där finns tex 2 fält som jag aldrig kommer att använda, nämligen facebook och spellista o dessutom så ligger de så högt att man måste scrolla neråt för att komma till viktigare uppgifter. Så om jag försöker ta bort facebook så börjar den istället starta facebook, och om jag då avbryter det, hänger sig funbeatappen och enda möjligheten att komma tillbaka blir då att starta om telefonen.  

2013-11-05 16:25
Bra kommentar. Varför måste allting kretsa kring Facebook?  

2013-11-06 08:08
Robert: Vi kommer att införa möjligheten att stänga av vissa fält (eftersom en del personer aldrig kommer vilja använda dem). Det kommer i en kommande version.

Har du förresten uppgraderat till 3.0.3?

2013-11-06 09:33
Hur mäts stigning? Jag springer en runda på ca 7.5 km och enligt appen så har jag en stigning på ca 1200 m. Det är ju nästan som att springa uppför Kebnekaise. Högsta punken i min runda är dock ca 45 m. Mäter jag manuellt i grafen så kommer jag upp i ca 140 m. Har jag missuppfattat vad stigningsfältet verkligen mäter?  

2013-11-06 11:25
GPS (som ju alla appar använder) är uselt på att mäta stigning, men ditt fel är betydligt större än vad min Garminklocka t ex brukar ge...  

2013-11-06 13:24
Vi överväger faktiskt att stänga av funktionen som mäter stigning just eftersom GPS:er är otroligt dåliga på att ta fram den siffran. Dels för att noggrannheten är så dåligt och dels för att om man t.ex. springer på en bergskam så finns risken att koordinaterna hoppar mellan bergskammen och strax bredvid, och då spelar det ingen roll om man har uppslagning i tabeller med bättre noggrannhet. För att få vettigt resultat behövs barometrisk mätning, och det saknas i telefonerna.  

2013-11-06 13:30
Jag köper att GPSen är ganska dålig på att ange rätt höjd. Frågan är dock hur det i mitt fall kan bli så fel som ca 1200 m. Men när jag mäter i grafen som skapats från GPS data så får jag ca 140 m. Det är ju ganska enkelt att komma fram till det. Bara följa kurvan och summera stigningen då jag sprungit uppför.
Jag skulle gissa att 140 m är +- 10% av verkligheten. Så det känns som beräkningen är helt fel på något vis. 100% blir den ju aldrig och det gäller ju även barometrisk mätning som jag hade på förra klockan. Det är mest lite kul att kunna ha ett riktmäekr på hur stor stigning är på rundan. Att säga att jag sprungit uppför halva Kebnekaise på en 7.5 km statsrunda där högsta punkten är ca 45 m känns lite fel.

2013-11-07 04:53
Att mäta stigning, även om man har bra data, är svårt! Micke Forsström och jag (bla) hade en liten diskussion i nån tråd här förra året (tror jag). Problemet är av fraktal-typ - dvs samma problem som att mäta tex en kustlinje. Den kan bli väldigt lång om man mäter varenda lite millimeterstor in-/utbuktning av stranden. Det kan vara att appen kollar varenda mätpunkt och lägger till förändringen om det går uppför (oavsett hur lite det är). Med lite otur kan man få ganska många höjdmeter på en helt plan bana!
Algoritmen måste ha definierat vad som är uppförs-(nedförs-) lutning: "på en viss sträcka X ska förändringen i höjdled vara minst Y mm" tex.

Olle, har ni tänkt på detta?

2013-11-07 16:12
>Birdie: Hur har du mätt sträckan till att börja med (dvs hur vet du vad som är korrekt sträcka)?

Jag har mätt upp ett varv med Google-maps-funktionen här på Funbeat till 4,52 km. När jag mätt med Funbeats tidigare app har ett varv i snitt blivit blivit 4,58 km. Den gps-mätta kartan är något knixigare än den google-maps-mätta och kanske därmed mer korrekt.

Senaste löpet mätte alltså 4,78 km i snitt på tre varv. Endomondo mätte 4,55 km.

Här är det "felaktiga" passet: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=32678218

2013-11-07 17:22
Christer: Japp, vi har tänkt på det, men tyvärr kom det inte med i senaste versionen. Vi sitter just nu med att se hur pass bra vi kan få det, och det är precis som du säger, mycket beroende av linjalens längd.  

2013-11-08 09:17
Jag har provat lita andra appar, Strava och endomondo verkar ha löst problemet i alla fall. Jag loggade en jobbpendling med både funbeat och strava, funbeat = 1097m, strava 74m. Jag kollade lite historik och såg att samma tur med strava tidigare datum visade snarlika höjdmeter så det borde gå att få det att fungera.

http://app.strava.com/athlete/calendar#Oct (25 okt)

2013-11-08 10:32
Vi har löst problemet nu, men innan vi släpper ny version vill vi köra lite tester och kalibrera modellen. I ärlighetens namn hade vi gjort alldeles för lite tester med vår första modell. Gör om - gör rätt..

Det finns inget *rätt svar* eftersom det handlar om att bestämma sig för hur långt man måste färdas för att det ska räknas som stigning.

Ytterligheterna kan beskrivas så här:
A: Frånskjuten i varje löpsteg räknas som en liten stigning
B: Stigningen är höjdskillnaden mellan start och mål.

Vi har gjort simuleringskörningar med nya modellen på GPS-spår från Lidingöloppet. Vår nya formel ger ca 320 meter stigning på Lidingöloppet (30km). Lidingöloppet själva anger visst 500 meter, men jag undrar om det verkligen stämmer.

Nya modellen ser ut ungefär så här:
1. Jämna ut höjdkurvan med en smoothing-modell som bl.a. tar hänsyn till gps-noggrannheten. (Samma modell som används för long/lat-utjämning.
2. Ta bara hänsyn till höjder var 20:e meter.
3. Ta även hänsyn till högsta eller lägsta punkten under de 20 meterna för att inte missa en eventuell topp på backen eller botten i dalen.

Om någon har bra indata som vi kan köra simuleringar med så tar vi tacksamt emot.

2013-11-08 13:47
Jag springer till musik via Spotify och har problem med att lägga till spellistor via min iPhone. Även om jag gör precis som det står i instruktionerna och lägger till en befintlig spellista från mitt Spotify Premium konto och sen klickar på spara. Så ser det ut som att spellistan sparas men nästa gång jag klickar in till "Välj musik" i funbeat appen så finns den nya spellistan inte kvar.

Går jag in via datorn så kan jag lägga till en spellista och då syns den i iPhone-appen också, men det känns lite omständligt.

2013-11-08 15:40
3.0.4 på plats. Kanon med lite justeringar! Men när blir röstcoach-problemet åtgärdat? Dvs eftersom musikvolymen inte sänks så hörs inte informationen från coachen. (som fungerade utmärkt i gamla appen) Börjar bli irriterande.  

2013-11-18 19:06
Mats: Vi kommer lösa det ganska snart, hittils har vi fokuserat på att jobba bort några lite allvarligare saker (t.ex. stabilitet och konstig mätning av stigning). Jag är ledsen att vi inte har hunnit fixa detta redan nu.  

2013-11-19 10:58
Men så till den största frågan av alla, när kommer nya android-appen? Smiley  

2013-11-19 14:59
Ja man får väl hoppas att dom har byggt appen i t ex Unity eller liknande så att dom bara kan bygga paketet mot annan plattform och inte behöva utveckla den vid sidan av.  

2013-11-20 08:28
Hej igen!

Jag väntar också på fixen för röst-coachen (sänk musikvolymen)! I väntan på den ser jag även en konstig sak på själva siten, nämligen att under "Hem"-tabben ser jag inte antal kilometer längre:

Martin Aghed har tränat Löpning
39 min | 0 km

Samma under "Visa hela passet":
Sträcka:0 km

Klickar jag däremot på "Redigera" står där det rätta: 8.01 km.

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=33135848

2013-11-24 15:17
Martin: Har det hänt flera gånger? Redigerade du passet i telefonen efter det att det hade sparats? Redigerade du det på sajten?  

2013-11-25 08:47