Min utmaning

Bilder från Tjurruset lördag 2013!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

4 274 löpare genomförde Tjurruset lördag och 3 892 löpare sprang söndagens ännu tyngre lopp. Banan är en av de tuffaste hittills och de flesta var ordentligt leriga när de nådde målet efter 10,4 kilometers löpning genom tuff terräng med branta backar och träsk.

På lördagen var Petra Kindlund från Stockholm snabbast bland damerna med tiden 52.11. André Rangelind från IF Göta i Karlstad vann herrklassen på 41.12.

På söndagen, när banan var mer tungsprungen efter nattens regn, segrade Kristin Larsson från FJS på 52:48. Christian Arnesson från Redvägs SK hade bästa tiden bland herrarna med 43.28.

Fler bilder och resultat hittar du på Tjurrusets hemsida.

Mer info om Tjurruset hittar du här

Allvarligt, kan någon som sprungit flertal lopp intyga att det här var bland de tuffaste banorna.
Hade själv förväntat mig mycket mer, med genomgående löpning i obanad terräng med småhinder i form av vindfällen och småbranter.
En slalombacke suger musten ur en, men vill inte riktigt kalla det för tuff utmaning. Genomgående småtufft så du klarar av att springa men med ett lägre tempo, det vill jag se i framtiden.
Fast eloge för bäverdammen, den var tuff Smiley

2013-10-07 20:50

2013-10-07 22:23
Håller med, bäverdammen var ju spektakulär, helt klart. Men resten var väl inte särskilt tuff direkt. En del branta backar. Men i stort kändes det som ett lite extra hårt trailpass. Ändå ett riktigt kul lopp. Körde 2011 också, det kändes tuffare med längre sträckor av lera och gyttja man fick ta sig igenom.  

2013-10-07 22:33
Själv tycker jag inte om detta. Jag sprang tjurruset 1998 och tänkte att det var dags igen. Jag kan nu bara uttala mig om hur det går strax bakom täten (blev 18:e -98 och 42:a i år) Det jag tyckte var bättre -98 var att det var mer i hållande terräng och ffa inget som motsvarade bäverdammen, som jag anser har för stor skaderisk. Du har ingen aning om vad som finns under vattnet, fastnar du kan det komma någon bakifrån som trycker till dig m.m. Sen kan jag förstå att en del tycker det är häftigt. Jag tyckte det var bra med myrar som det fanns -98, men det är klart ska banan hålla för ca 8-10000 personer så blir det svårt med myrar. Jag tror att jag hellre kommer attt springa terränglopp liknanade salomon trailtour eller helt enkelt lite mer orientering Smiley  

2013-10-07 22:50
Kan bara hålla med om att jag var besviken på banan, började ju okej med lervägen längs åkern och sen löpningen längs bäcken vid Lida, men efter backarna och fram till grustaget var det ju vanlig traillöpning. Tog det lugnt då jag förutsatte att strax kommer nästa jävlighet. Bäverdammen var dock det gyttjehål man förväntade sig av under hela banan.
Kommer troligen inte att återkomma då jag känner mig snuvad på konfekten.

2013-10-08 08:12
Sprang på lördagen och då fanns ingen lera. Vanlig, stundtals kuperad, traillöpning. Jag hade nog väntat mig mer extrem terräng. En orienterare skulle nog kalla det en vanlig dag på jobbet, plus två stora vattenhinder.

Men - det ska ändå sägas - alla banor som innehåller en bäverdamm förtjänar respekt... Smiley

2013-10-08 10:32
Jag har sprungit 5 år i rad, kan tycka att det märktes att dom anpassat banan för att köra en dag till.
Dom har ju ökat antalet löpare varje år och själv kan jag tycka att det finns en gräns, sen påverkas banan för mycket och det blir mest springa och inga hinder som stoppar upp, som i årets fall.

Det var ju typ 7 km löpning på elljuspår, samt lite packad lera.
Hade hellre sett 7 km obanat med diken och myrmark, men då funkar det inte med löparantalet.

Visst sög slalombacken, sandbacken och bäverdammen men om man jämnför med de föregående år så kan jag tycka att detta var det lopp som var minst tufft.
Då talar jag från min egna springstil, typ springa där det går men gå/halvspringa upp för backar och berg.
Springer man i täten och jagar seger kan jag säkert hålla med om att denna var tuffast, då det måste ha gått väldigt fort där framme.

Flikar in och berättar att jag har lagt upp lite bilder från Kalvruset på min hemsida om ni känner någon som sprang. Fotade lite medans jag väntade på mina egna kalvar.
www.caveman.se

Tommie

2013-10-08 15:16
Ja, ska vi dra ett snitt på dom här kommentarerna så har dom lite att tänka till på till nästa år. Då lär det väll krocka med 25-manna igen som brukligt, så då kan vi orienterare få springa i riktig terräng den dagen igen Smiley  

2013-10-09 22:02
Jag känner som ni. Jag hade förväntat mig en större utmaning.

Jag har anmält mig till loppet i ursprungs-orten Karlstad nästa år istället. Där är det mindre antal löpare och jag hoppas banan är lite mer tekniskt utmanande.

2013-10-11 09:37