Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Nya FunBeat appen är här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Ser gärna att man gör det möjligt att söka ibland sina träningspass. Gärna att man kan tex hashtagga pass.

Ser gärna att man gör det möjligt att söka ibland sina träningspass. Gärna att man kan tex hashtagga pass.  

2014-01-26 11:15
Jag har två problem med appen till i-phone just nu:

Dels låser den sig ofta, bara dör efter kort tid, efter en km idag. Och då låser sig hela telefonen så jag blir tvungen att stänga av telefonen för att häva låsningen.

Problem nummer två är att jag upptäckte igår att flera träningsformer försvunnit. Jag skulle lägga in manuellt att jag tränat funktionell träning...men det finns inte längre att välja. Det finns inte under min senaste träningsform, och när jag söker i sökrutan hittas det inte, och saknas även i listan över vanliga träningsformer. Nån annan som märkt av detta?

2014-02-02 19:10
Ja, det sista har jag också märkt. När man försöker söka efter träningsformer, finns de inte trots att jag vet att jag använt dem tidigare.  

2014-02-03 09:58
Prova att "refresha" listan med träningsformer genom att dra nedåt med fingret och släpp. Jag kan inte återskapa problemet själv, så det är det enda tips jag kan komma med f.n.

Angående låst telefon tror jag inte att någon app kan ställa till det så att telefonen låser sig på det sättet. Min gissning är att något annat har hänt med telefonen som gör den instabil. Har du nyligen uppgraderat iOS-versionen? Vad har du för telefon?

2014-02-04 10:02
Ja, det hjälpte att "refresha" listan på det sättet, tack!  

2014-02-04 13:32
Är det fortfarande fler som har problem med att musiken inte tonas ner, så det är svårt att höra röstcoachen i den nya appen?  

2014-02-05 01:59
Tack så mycket för tipset, nu ser jag alla träningsformer.

I-phone 4..ja, det är nog den som trilskas.

Mvh Maria

2014-02-05 06:32
Per: Vi är ännu inte klara med funktionen som ska tona ner musiken.  

2014-02-05 08:50
OK, då vet jag hur det ligger till! Tack för ett snabbt svar! Smiley  

2014-02-05 09:47
Hej igen
¨
Måste tyvärr anmäla att appen gjorde så att min telefon hängde sig helt igen när jag försökte spela in en runda igår, det kom inte upp att skicka in rapport den här gången. Röstcoatchen var igång så idag när jag provade att spela in så stängde jag av den och då fungerade det.

//ylva

2014-02-07 10:31
När man registrerar tex gång på manuell registrering via appen kan man då få bort klockslaget eller måste man göra det via datorn?  

2014-02-08 08:40
"Vi är ännu inte klara med funktionen som ska tona ner musiken." Jag hejar glatt på det arbetet! Borde vara hög prio på det. Vad spelar det för roll vad röstcoachen säger om man inte hör det när man lyssnar på musik och springer? Prio 1: tona ner musiken, prio 2: ha röstcoachen att säga ditt eller datt.

Tänkte också passa på att ge en eloge för att löppasset sparas under tiden man springer. Min iPhone4 kraschade efter 8km streamat Spotify+Funbeat med GPS. 7,92 km gick att återskapa. Inte kul att luren kraschar såklart men desto bättre att det mesta av löpdatan fanns sparat vid återstart. Fin feature!

PS: Jag använder version 3.0.15.001.

2014-02-08 13:16
Någon som vet om man kan få bort klockslaget när man registrerar ett träningspass manuellt via appen? eller måste man gå in via webbläsaren och ändra det?  

2014-02-08 13:57
Camilla: Du kan klicka på timmen respektive minuten som är markerad. Då avmarkeras tidpunkten. Obs också att du under Mina inställningar -> Vad andra får se (här på sajten) kan välja att dölja tidpunkt för träningspassen.  

2014-02-10 08:45
KOM IGEN NU Funbeat - Röstcoachsproblemet ! Nya appen hade premiär i Okt -13. Dvs ett halvår sedan. Förstår att det är många andra saker/problem ni blivit tvungna att prioritera under den tiden men snälla kan ni inte ta tag i det här nu!? Det är faktiskt jädrigt irriterande.  

2014-03-02 12:13
Håller till fullo med Mats H här ovan. Ska jag behöva ändra träningsapp pga detta? Hoppas inte! Om det är lättare att implementera, pausa musiken helt när röstcoachen snackar, sedan play igen. Jag vet ju att det har fungerat i er app innan. Vad sägs om ingen mer nyutveckling förrän detta problem är löst? Tack på förhand!  

2014-03-02 18:42
Hej!
Tvår frågor:
1. Jag har, likt flera andra tidigare inlägg, återkommande problem med att FunBeat-appen lägger av mitt under pågående löppass (iPhone4). Irriterade. Använder den oftast tillsammans med Spotify. Har prövat att ominstallera appen utan framgång. Någon lösning i sikte?
2. I den tidigare versionen av appen gav röstcoachen en sammanfattning av passet (total sträcka, snitt-tempo etc). Är denna funktion borttagen i nya appen - eller är det någon inställning man kan göra?
Hälsn
Martin

2014-03-04 22:31
Jag ser upplever samma problem som min namne här ovan.

Min setup:
iPhone4+FunBeat 3.0.15.001 (ska testa 3.0.17.001 till helgen)
Ca: 60% batteri kvar.
Spotify streaming + FunBeat med Malin.

Efter 7 km tvärdör hela telefonen. Försöker starta den igen men den indikerar bara "low bat, måste ladda". En minut senare eller så går det dock att starta telefonen igen. Över 50% batteri kvar!

Startar FunBeat appen men låter bli att starta Spotify denna gång.

Telefonen tvärdör. Försöker starta den igen men den indikerar bara "low bat, måste ladda". En minut senare eller så går det dock att starta telefonen igen. Över 50% batteri kvar! Vågar inte starta FunBeat appen utan kollar bara på vad klockan var när jag sprungit färdigt.

Hände samma sak för ett par rundor sedan. Då tvärdog telefonen efter 8km med Spotify + FunBeat "low bat" osv.

Håller en tumme för att detta (och röstcoachen) är löst i 3.0.17.001.

2014-03-14 07:48
3.0.17.001. ÄNTLIGEN! Röstcoachen verkar faktiskt funka som den ska! Musiken tystas ner och all data hörs klart och tydligt! Tack nu kan man börja använda appen igen! (Ska långdistanstesta den nya versionen också och kolla så att low-bat-krasch-buggen också är borta...)  

2014-03-15 10:42
Kanonskönt att ha röstcoachen funktionell igen! Precis när jag motvilligt laddat ner Endomondoappen för att gå över till den. Nu är till slut Funbeatappen riktigt bra! 10 tummarupp av 10 Smiley  

2014-03-16 13:02
Jag satt och letade ny cykeldator och snubblade över den här

http://www.maxpuls.se/cykeltillbehor/cykeldatorer/wahoo-fitness-rflkt-cykelda...

Är det nån som vet hur den fungerar ihop med Funbeat-appen?

Jag tilltalas av iden att styra vissa funktioner i telefonen/appen direkt på styret och slippa hålla på att fippla med telefonen i tid och otid

2014-03-18 13:31
Nej, vi har inte stöd för rflkt ännu. Om vi märker stort intresse bland medlemmarna kommer vi titta på det. Wahoo har en riktigt bra vattentät telefonhållare för montering på styret. Den kanske kan vara ett alternativ?

http://eu.wahoofitness.com/devices/protkt.html

2014-03-18 20:20
Det är så klart ett alternativ, men om man vill se data, som tex puls och hastighet så får man ha skärmen på och då kommer det här med batteritid in.

Det är förmodligen lika bra att vänta och se om det kommer en iwatch.

2014-03-18 22:33
Hej...igen.

iOS 7.1
FunBeat 3.0.17.001
Spotify streaming
48% batteri när jag startade

Telefonen kraschar efter 3,82 km. Försöker starta om, "low bat", springer vidare någon minut sedan går telefonen att starta igen. 44% bat kvar. Klickar på FunBeat-appen (inte Spotify denna gång). Telefonen kraschar. Försöker starta om, "low bat", springer vidare någon minut sedan går telefonen att starta igen. Ger upp och har på telefonen bara för att springa på klockan.

Ska testa med 100% laddad telefon nästa gång och med mp3 offline istället för Spotify streaming.

Ingen annan som har detta problem?

PS: Röstcoachen funkade fint de första tre kilometrarna!

2014-03-19 20:17
Det här med "low bat" - det är inte att tfn har blivit för kall då? Min iphone har dött med liknande symptom då jag har varit ute o sprungit i minusgrader och inte haft den så den hällt värmen!  

2014-03-20 08:20
Tror inte temperaturen har spelat in. Är omkring 10 plusgrader här i Lund där jag springer. Men tack ändå för förslaget!  

2014-03-21 00:28
iOS 7.1
FunBeat 3.0.19.001
mp3:or (ej streamat)
75% batteri när jag startade
10,33 km
Krash

Försöker starta om, "low bat", springer vidare någon minut sedan går telefonen att starta igen. 55% batteri kvar. Vågar inte starta FunBeat-appen igen utan springer vidare och tittar på klockan.

Suck.

2014-03-27 19:11
PS: 5 grader i Lund just nu. Säkert någon grad varmare när jag började springa för någon timme sedan.  

2014-03-27 19:12
Funkar pulsfunktionen i appen ihop med Polars pulsband?  

2014-03-30 13:13
Ja, Polar har Bluetooth LE-pulsband. Dessa funkar med appen. Bluetooth LE (även kallat Bluetooth Smart och ibland Bluetooth 4.0) är så pass väl definierad så alla pulsband som håller sig till standarden ska fungera med appen. Vi har bara sett små skillnader som t.ex hur de rapporterar batteristatus. Polars band rapporterar batteri enligt standarden.

Vi har testat en handfull Bluetooth LE-pulsband och alla har fungerat bra. Det finns även cykelkadensmätare med Bluetooth LE (t.ex Wahoo Blue SC). Appen kan läsa kadensvärdet från dessa.

Obs, Polar har även Ant+ bälten. Dessa fungerar inte med appen.

2014-03-30 22:12
Hej!

Jag försökte att lägga in ett pass som utfördes den 31/3 men då det har gjorts en liten miss i kalenderdelen. Om en månad sträcker sig över sex veckor (händer inte så ofta troligen) så visas inte de dagar som ingår i den sjätte veckan. Hoppar man fram till april och väljer den 31/3 så hoppar man tillbaks till mars och där visas inte den 31:a.

Snurrigt? Testa att lägga in ett pass via appen (iphone) på den 31/3...

Mvh,
Henrik

2014-04-02 10:14
Henrik: Vi lade ut en liten nyhet om den missen i förrgår:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1401875

2014-04-02 11:04
Med överhängande risk för att bli tjatig men denna gång med en twist!

iOS 7.1
FunBeat app 3.0.19.001
Spotify streaming
64% batteri när jag startade
5.85 km
Krash

Försöker starta om, "low bat", springer vidare någon minut sedan går telefonen att starta igen. 43% batteri kvar. Vågar inte starta FunBeat-appen igen utan springer vidare och tittar på klockan.

Twist:
Röstcoachen Malin har börjat klippa bort vad hon säger (samma problem som jag läst om för Android-versionen av denna app). T.ex. "En kilo....... Fyra o ........." sedan tonas musiken upp igen.

Jag vet att appen är gratis men dessa buggar har kostat mig 900:- för nu har jag fått köpa mig en Garmin-klocka för att hålla reda på tider och avstånd.

2014-04-10 20:20
Martin: Tack för rapporten om röstcoachen. Vi ska titta på det.

Angående att telefonen stänger av sig helt: Detta är nästan helt säkert något som _inte_ har med appen att göra. Jag har själv samma problem med min iPhone - när batteriet börjar bli dåligt så räcker det med att belastningen på batteriet blir aningens högre för att den ska stänga av sig. Det kan utan problem hända vid 40-50% laddning. Ofta visar telefonen ännu sämre procent först, men poppar sedan upp högre efter omstarten. Särskilt illa blir det så fort det blir bara lite kallt. Det ska tilläggas att det gäller även när FunBeat-appen överhuvudtaget inte används - dessutom är det i allmänhet inte så enkelt att få telefonen att stänga av sig genom enkla programfel av den karaktär som finns i vanliga appar.

2014-04-11 09:12
Hej och tack för svar!

Low bat. må vara som du säger men det hände _aldrig_ med FunBeat-appen innan 2014 och det har _aldrig_ hänt när jag bara streamat musik och/eller haft GPS:en på en längre stund utan FunBeat-appen (exakt samma iPhone). Dock händer det _alltid_ med FunBeat-appen på nu för tiden, även då jag inte streamar musik och det är iaf 10 plusgrader ute. Skäligen misstänkt enligt mig. Kan ju vara så att FunBeat-appen överbelastar min stackars lur? Men det är mycket riktigt bara spekulationer från min sida. Ska som sagt testa med 100% bat. någon gång framöver också.

Röstcoachens "klippande" borde dock med väldigt hög sannolikhet vara kopplat till just FunBeat-appen (eller glapp i mina hörlurar men musiken klipps inte).

Lycka till i bug-jakten!

2014-04-13 18:43
Händer (oftast vintertid) med min Geocaching-app (GPS) eller kamerafunktionen. Dom drar extra mycket ström, batteriet dippar fort och tfn stänger ner sej utan att starta igen  

2014-04-18 06:18
Gillar/använder appen mycket men jag har tyvärr börjat sakna lite saker. Har ni någon sida/mejladress där man kan komma med förslag på nya funktioner som man önskar eller är det här som gäller om man vill komma med önskemål?  

2014-08-16 11:49
Hej!

Råkade ut för en rolig liten bug häromdagen på detta pass (http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=37928332), där röstcoachen Malin säger tempot "4 minuter och 60 sekunder". Borde det inte ha varit 5 minuter och 0 sekunder?

2014-08-19 20:17
I den gamla appen kan man få landscape mode så att man kan skriva snabbt. Man kan också se kartan medans man springer. Däremot kan man inte lägga in utrustning.

I den nya kan man lägga in utrustning, men man ser ingen karta när appen är igång, den reggar ofta fel i gps-rundorna och det är fullständigt olidligt att försöka skriva något på det pyttelilla tangentbordet.

Jag är tacksam att Funbeat gav möjligheten att ladda ner den gamla appen igen.

2014-08-20 05:28
När kommentarsfältet blir fullt scrollar det dessutom inte ner, så att man får skriva "blint".  

2014-08-20 09:03
flindra: Att det inte syns någon karta låter lite besynnerligt. Har du provat att byta skärmsida i inspelningsläget? Det gör man genom att dra med fingret till höger eller vänster.

Tack också för felrapporten angående att det inte scrollar när man matar in text ordentligt.

2014-08-20 15:22
Hej
Jag har bytt telefon till Samsung S5 (från S4 där den funkade klockrent) och har nu fått problem med att det finns väldigt få träningsformer. Jag såg att någon tidigare tipsat och att det funkat med att skrolla ner och försöka skrolla ännu mer för att uppdatera men det funkar inte för mig. Lite jobbig att behöva gå in i dator och justera till rätt.

2014-09-09 09:01
Simon: Använd menyknappen när du är i listan. Där finns alternativet Uppdatera.  

2014-09-09 11:20
Hej. Helgen som gick blev jag tvungen att starta om telefonen (gjorde en fullständig tömning och omstart från säkerhetskopia) och när jag sen skulle se så allt fungerade så hittades inte pulsbandet (wahoo). Testade på några andra appar och där funkade det direkt. Vad gör jag för fel? Tips tack. Lars  

2015-03-16 10:23
Detta problem brukar oftast bero på att pulsbandet redan är "taget" av någon annan app eller av telefonens egen Bluetooth-parning.

Gör så här:
1. Ta bort pulsbandet från telefonens egen bluetooth-parning (om den finns där)
2. Ta bort pulsbandet från de andra apparna (borde iofs räcka med att stänga apparna helt)
3. Prova att koppla bandet till FunBeat-appen

2015-03-16 12:00
Jag testar detta så får vi se.  

2015-03-16 14:22
Det funkade.  

2015-03-17 08:27
Finns det några planer att låta appen skriva/läsa data i Hälsa (iPhone)?  

2016-09-29 18:34
@Emil. Nej, vi har inga planer på det. Om efterfrågan var stor skulle vi nog överväga det, men Hälsa har inte fått det genomslag som Apple nog hoppades på. Jag tror det beror på att det inte är en öppen plattform.  

2016-10-05 12:22
Är det någon mer än mig som har problem med GPSen på en iPhone 7?

Min runda är nästan 10% fel sedan jag bytte telefon. Rundorna ser inte så olika ut mellan 5S och 7:an men resultatet är inte ens nära. Har problem varje gång jag startar. Det tar betydligt längre tid för 7:an att kopla upp sig mot GPS saterlitena. Sedan har 7:an även mer problem med BT än 5S hade. Nu får jag stäng av/sätta på BT ett par gånger innan den hittar pulsbandet.

Skulle vara kul om step count och flights climbed registrerades för en runda. Ingen superviktig funktion men mest för att möjligheten finns.

2016-10-25 04:30