Nyheter från FunBeat

Nya FunBeat appen är här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Efter nästan ett helt års riktigt hårt arbete är nu äntligen FunBeats nya app här! Först ut är versionen för iPhone men inom kort kommer förstås även en Android-version.

Vi började om från grunden och försökte göra en app som har ett pedagogiskt och samtidigt avancerat användargränssnitt med fantastiska funktioner och som kopplas till Sveriges största träningssajt. Målet var att skapa den första träningsappen som har alla rätt. Mycket arbete har lagts på utbyggbarhet och flexibilitet så att appen kan vidareutvecklas i snabb takt.

Läs mer om appen här

Ladda ner till iPhone här

Tävling

Ladda bums ner och passa samtidigt på att bli en av 10 vinnare av ett pulsbälte från Wahoo från det grymma sportsortimentet på CDON.com (Nu kan du få 20% rabatt på sortimentet - ange kod "funbeat"). Pulsbältet fungerar direkt med nya FunBeat appen. Tävlingen är enkel och allt du behöver göra är att registrera ett pass med appen och svara på en fråga. (Vi kommer ha en till tävling så fort vi släpper Android-appen)

Läs om appen och tävla här

Grymt snygg app!  

2013-10-03 17:03
Hur blir det med Windows Phone?  

2013-10-03 17:09
Har man tagit med allt så finns det förmodligen oxå en möjlighet att tävla mot sina gamla pass, typ Garmins Virual partner.
Bara att det glömts bort i presentationen ;-)
Att då även kunna ladda in och köra mot träningskompisarnas pass är ett extra + i kanten.

2013-10-03 18:28
"Träningsappen som har alla rätt". Nja, inte riktigt va? En app som saknar möjlighet att välja autopaus, och där man bara kan använda Spotify och inte den musik man har i telefonen kan inte få mer än tre av fem i betyg.  

2013-10-03 18:57
Finns egen musik under iTunes.  

2013-10-03 19:07
Tommy: Knappen som visar "Spotify" kan byta funktion genom att man drar med fingret uppåt eller nedåt. Texten och funktionen på knappen ändras då till "iTunes".

Grundstrukturen i den nya appen ger oss stora möjligheter till vidareutveckling både för iPhone och Android. "Alla rätt" är förstås tänkt att provocera lite. Räkna med många nya funktioner i appen framöver. Men högsta prio är att få ut Androidversionen först.

2013-10-03 19:13
Ooookej, en knapp som är gjord för att dra upp/ner för att välja, men som har exakt samma utseende som de andra "klick-knapparna". Sådär "pedagogiskt användargränssnitt"...

Edit: Och väljer man iTunes ramlar man ur FunBeat-appen och hamnar i vanliga musik-appen. Smiley

2013-10-03 19:18
Tack för din input. Vi räknar med att få göra lite justeringar baserat på konstruktiv kritik.

När det gäller musik-knappen fanns förstås alternativet att dela upp funktionen i flera steg, men detta skulle ge fler klick. Vi har försökt jobba bort så många klick som möjligt för att få en snabbjobbad app, men specialhanteringen av musik-knappen kanske var att dra det lite för långt. Vi ska ta oss en funderare..

2013-10-03 19:33
Anders M: Windows Phone har tyvärr än så länge en alltför liten marknadsandel för att vi ska kunna lägga resurser på den plattformen. Men vi håller absolut ett öga på marknadsutvecklingen.  

2013-10-03 19:37
Vid det här laget är jag van vid det svaret Smiley  

2013-10-03 19:43
Snygg uppdatering men fixa snarast så man kan trycka "retur" på tangentbordet utan att tangentbordet bara fälls ned. När man trycker retur så vill man byta rad.

Detta är när man lägger in manuell aktivitet och ska skriva en kommentar.

2013-10-03 19:50
Anders dom får snart tänka om :- )
http://www.wpcentral.com/tags/kantar

2013-10-03 19:58
Samma sak när man ska kommentera någons pass... riktigt störande.

En annan knapp ni kan ta bort är facebook knappen, och istället lägga fotografi där så man slipper en massa onödigt klickande... eller åtminstone göra så man själv kan anpassa efter eget tycke..
Sveper man åt sidan på facebook så dyker det upp"radera" men den försvinner ändå inte.

2013-10-03 20:15
Snygg app. Ett riktigt lyft.

Jag håller med föregående talare angående returknappen i kommentarer.

Jag skulle gärna vilja kunna byta ut knapparna när man lägger in pass manuellt. Jag kommer tex aldrig att använda Facebook-knappen och hade hellre sett en knapp för foton där.

2013-10-03 20:56
Härligt! Stort grattis till teamet för fint jobb.
Helt klart ett lyft och verkar lovande för fortsatt vidareutveckling.

2013-10-03 21:10
Världsklass. Grattis! Kul! Längtar redan efter nästa träningspass! Smiley Smiley
Nu vill jag skaffa mig en sån där stjärna i ena hörnet på min profilbild.

2013-10-03 21:28
Riktigt snygg App. Betydligt snyggare och roligare än tidigare! Bra jobbat Smiley Smiley  

2013-10-03 21:31
Hur gör jag för att se vilka som "gillat" mitt träningspass eller för att se mina kompisars "gillare"?

2013-10-03 22:08
Jag kan inte ens logga in i appen. Smiley Den påstår att varken min epost eller alias finns. Någon annan som har råkat ut för det?  

2013-10-03 22:53
Catarina: Nej, vi hann inte med det. Men det ska förstås läggas till.  

2013-10-04 06:25
Åsa: Jag har mailat dig hjälp.  

2013-10-04 06:27
Hej,
för min del så använder jag bara appen för manuell registrering av träningspass (alla "garmin"-pass går via import), och har alltid tyckt att det funkat bra men jag har en efterlängtad önskan som jag tänkte passa på att nämna i tråden.

Då reggar oftast mina pass direkt efter avslut i mobilen så skulle det snabba upp processen en del om tidsfältet automatiskt justerade sig efter varaktigheten på passet.

Alltså:
Jag ex jag kör ett gympass och är klar 08:05 på morgonen, reggar passet och anger varaktighet 45 minuter, tidsfältet justeras då automatiskt till att passet startade 07:20.

2013-10-04 08:20
Tack Daniel, bra synpunkt!  

2013-10-04 08:24
Jag har bara provkört, men det jag kände att jag saknade var att röstcoachen talade om aktuell puls. Det skulle vara användbart vid viss intervallträning bland annat:  

2013-10-04 08:28
Lars: Bra synpunkt! Vi planerar att utveckla feedbacken som röstcoachen ger i kommande versioner.  

2013-10-04 08:58
Snygg ny app!!

1. Kan inte läsa Funbeat inläggen under Nyheter och vänner. När jag klickar på dem kommer jag ingenstans
2. Jag saknar att kunna lägga till intensitet manuellt i ett pass - eller kan jag det?

2013-10-04 09:20
1. Det är en bugg som vi också precis upptäckt. Vi kommer ordna det i nästa version som vi släpper inom kort.

2. Kommer i nästa version också.

Tack för synpunkterna!

2013-10-04 09:22
När kommer den till android? Måste man ladda ner den på nytt då?  

2013-10-04 09:45
Camilla: Vi har inte spikat datum för Android-versionen ännu, men vi håller på med beta-testningen för fullt. Det kommer att komma som en uppdatering via Google Play (Market).  

2013-10-04 09:48
Tack för svaret. Menar du play butiken?  

2013-10-04 10:04
Tack för att man kan logga vikt i appen!  

2013-10-04 10:30
Det verkar inte gå att lägga in radbrytningar i kommentarer. När jag gör det så är det enda som händer att tangentbordet försvinner.  

2013-10-04 13:18
Leif: Det är en bugg. Vi ska fixa det till uppdateringen vi kommer med inom kort.  

2013-10-04 13:25
Jag hittar inte appen i AppStore och inte funkar länken som man kan ladda hem den via heller? Har en 4s, borde ju funka? Kan nån hjälpa mig? :)  

2013-10-04 15:32
Appstore -> Sök -> skriv funbeat så ploppar den upp för mig... Borde inte kunna bli fel?  

2013-10-04 17:31
https://itunes.apple.com/se/app/funbeat/id392537518?mt=8

Klick klick... :o)

2013-10-04 17:48
Det är just det som inte funkar, kan det ha att göra med att jag bor i Finland? Länken funkar inte. Hittar alla möjliga appar men inte funbeat :(  

2013-10-04 17:51
Jag kan inte öppna den här nyheten och andra nyheter som inte är träningspass från mig eller en kompis.  

2013-10-04 18:26
Jenny, det är samma sak för mej, och jag bor också i Finland.  

2013-10-04 18:42
Lena och Jenny: Vi harnu till en början bara släppt appen Sverige, därav problemet att ladda ner i Finland och andra ställen. Vi kommerev att ändra på det inom kort.  

2013-10-04 19:04
David: Det är en bugg. Vi ska lösa det inom kort.  

2013-10-04 19:04
Jenny & Lena:
Appen finns för närvarande bara i svenska App Store. När Android-appen är klar ska vi släppa i flera länder.

David:
Det är en bugg i nuvarande app. Man ska förstås kunna öppna nyheterna. Detta är fixat i en ny version som kommer inom kort. Det är lite ledtid hos Apple när man ska släppa uppdateringar. Därför vill vi samla ihop några fler buggfixar innan vi släpper.

2013-10-04 19:06
Tack för svar Michael och Olle! Hoppas det blir snart, ser fram emot att få testa appen! :)  

2013-10-04 19:08
Är det bara jag som får en rätt tom diagram efter att ha lagt in träning med nya appen? Intervalltiderna och snitthastighet kommer upp, men i diagrammet finns bara gps och höjd över havet/Klas  

2013-10-05 12:54
Appen ser riktigt trevlig ut. Ett par frågetecken vad gäller träningspass och kartor från tidigare rundor:

1. Då jag går in under "Min Aktivitet" och tittar på ett gammalt träningspass med en runda som jag lagt in manuellt (genom att klicka på kartan på hemsida) så syns inte rundan i kartfönstret (andra rundor där jag spelat in GPS-spåret mha den gamla appen visas som förväntat).

2. Under "Manuell Registrering" saknar jag möjligheten att lägga till en runda från ett av mina tidigare träningspass (både sådana som jag skapats av den gamla resp nya appen och de som jag skapat manuellt).

2013-10-05 18:05
Nu har jag testat appen. Mycket är en klar förbättring från förra versionen. Jag har dock två önskemål så här långt.

1 ) Kan ni lägga in så man kan välja intensitet på passet (både manuella och gps-rundor)? Jag har i alla fall inte hittat den funktionen någonstans.

2) Kan ni ordna en funktion för att radera inlagda spellistor från Spotify, och framförallt se till att det inte automatiskt och obligatoriskt blir reggat i passet vilken spellista man har lyssnat på. Jag får inte bort den. Förut gick det utmärkt att lyssna på Spotify utan att blanda ihop apparna, och så vill jag ha det nu också.

2013-10-05 18:15
Mattias:

1) Det är en bugg. Vi ska kika på det.

2) Vi ska fundera ut en vettig lösning på det - just nu är det ju lite rörigt eftersom man får så otroligt många rundor efter ett tag.

Åsa:

1) Japp, intensitet ska vi lägga till inom kort, antagligen i nästa uppdatering som vi skickar till Apple i nästa vecka.

2) Det låter som en bugg, självklart ska man kan kunna koppla bort en låtlista från sitt pass.

Obs att man självklart fortfarande kan använda Spotify utan att koppla ihop med FunBeat. Det är bara att göra precis som du brukade göra, då lägger sig förstås inte FunBeat-appen i vad du lyssnar på.

2013-10-06 08:30
Lyckades inte gå in på den här nyheten i appen, så finns väl lite buggar att fixa. Men det är en RIKTIGT snygg uppgradering, bra jobbat!  

2013-10-06 11:18
Premiärtestat appen på löprundan i dag. Helt klart flera förbättringar men dessvärre ett ganska besvärande problem med att röstcoachen hörs dåligt med musiken. I gamla appen sänktes volymen på musiken när röstcoachen gick in. Fungerade mycket bra. Nu sänks inte musiken utan överröstar coachens information. Är detta en bugg i nya versionen? Skulle vara ytterst tacksamt om det gick att fixa eftersom det är en ganska vital funktion tex för att höra status under löpet typ startnedräkningen, km-tider, varv osv.  

2013-10-06 17:03