Min utmaning

Så klarar du utmaningen Tjurruset 2013

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

På lördag och söndag går det minst sagt tuffa loppet Tjurruset av stapeln i Stockholm. Det rekordstora startfältet kan förvänta sig en lerig utmaning och i år utlovas en extra tuff bana. Här får du de bästa tipsen för hur du klarar den hemliga banan på bästa sätt.

Det som gör Tjurruset till en speciell tävling är att den löps i extremt utmanande terräng. Varje år hålls den cirka 10 km långa banan dessutom hemlig tills tävlingsdagen vilket gör att ingen vet vad som väntar dem när de kommer till startplatsen. Men arrangörerna utlovar en av de tuffaste banorna hittills, med fler branta backar och ännu mer löpning i träsk och vatten än vad deltagarna är vana vid.

I år är det 16:e gången tävlingen går av stapeln i Stockholm och årets tävling avgörs i Riksten, tre mil sydväst om stan. På grund av ett stort intresse har loppet för första gången två tävlingsdagar. Till lördagens tävling är 6 264 löpare anmälda och ytterligare 5 395 är anmälda till söndagen.

Här är trots hemlighetsmakeriet våra bästa tips inför Tjurruset

  • Vila ordentligt dagen innan loppet och ät en bra frukost
  • Använd gärna terrängskor med ordentliga dobbar som släpper igenom vatten
  • Använd kläder i funktionsmaterial som leder undan vatten
  • Eftersom banan kan innehålla mycket sly rekommenderas byxor med långa ben, till exempel tights och en tröja med långa ärmar
  • Använd funktionsstrumpor för att undvika skavsår
  • Äldre och slitna kläder kan vara att rekommendera då det är svårt att tvätta dem rena efter Tjurruset.
  • Ta inte med teknikprylar som mobiltelefon eller GPS runt den blöta banan, de riskerar att blir skadade under loppet.

Lycka till!