Min utmaning

Visdomord för din första vätskestation

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Sammanlagt har Runner’s Worlds medarbetare sprungit hundratals maror och ett otal Lidingölopp. Vi har passerat flera vätskestationer än vad vi kan räkna – så många att vi faktiskt vet hur man bär sig åt. Här är några tips för dig som aldrig sprungit Lidingöloppet förut och som därför kanske känner dig lite vilsen.

Passera. Spring förbi de första borden, där nästan alla andra skockar sig, och sikta i stället på något bord längre bort, där det inte är så mycket folk.

Håll vänster. Eftersom de flesta löpare är högerhänta, söker sig de flesta till vätskestationer på den högra sidan av vägen. Finns det bord även på den vänstra sidan av vägen, brukar trängseln där vara betydligt mindre.

Drick sportdryck. För att inte göra slut på bränslet, bör du redan tidigt fylla på med sportdryck, varvat med vatten.

Ögonkontakt. Sök ögonkontakt med den funktionär som ska ge dig vätskan så att han ger dig muggen direkt i handen.

Minska farten. För att undvika att sätta vätskan i vrångstrupen ska du minska farten  eller gå medan  du dricker. Detta tar bara några sekunder och har mycket liten påverkan på din sluttid.

Gå åt sidan. För att undvika att bli knuffad, medan du dricker ska du gå åt sidan  eller avlägsna dig en liten bit från vätskekontrollen, innan du börjar dricka eller äta.

Forma en pip. Kläm till muggen, så att den bildar en liten pip, om du absolut vill springa medan du dricker. Då är det lättare att svälja. 

Spara slumpen. Om du inte klarar av  att dricka all vätska på en gång, kan du klämma åt överdelen av pappmuggen så att innehållet inte skvalpar ut medan du springer och svälja resten lite senare.

Tag hänsyn. Kasta muggen åt sidan i den riktning, där risken är minst att någon annan halkar på den.