Min utmaning

Våra tips för veckan innan Lidingöloppet

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Snart är det återigen dags för Lidingöloppet och då kan det vara bra med lite tips på hur du kan förbereda dig under de sista dagarna inför loppet. Det mesta handlar naturligtvis om att vila och ha koll på sin utrustning men vi har också en hel del andra knep som är bra att ha med sig inför 30 km terräng.

Måndag
Gå igenom din utrustning och fundera på om det är något du behöver komplettera. Som alltid är det bra att vara beredd på  olika väderförutsättningar. Här är några bra saker att ha koll på:

  • Väl insprugna skor och funktionskläder som går att anpassa efter väderlek.
  • Sopsäck eller annat regnskydd att använda vid dåligt väder.
  • Tunn mössa + vantar om det blir rejält kallt.
  • Ev. energi i form av gel eller liknande som du är van vid.

När det gäller träning rekommenderar vi vila för dig som endast vill ta dig runt och ett lätt distanspass för den mer erfarna löparen. 

Tisdag
Idag är det lämpligt att köra det sista lite formtoppande passet inför loppet. Tänk bara på att inte köra för hårt eller för länge, du har redan klarat av den hårda träningen och nu handlar det bara om att hitta en skön löpkänsla till på lördag.

Förslagvis kan du köra några korta intervaller i lätt terräng i din tänkta tävlingsfart. Se till att vila ordentligt mellan intervallerna och få med dig rätt känsla inför helgens utmaning.

Onsdag
Återigen dags för vila eller kanske ett kort och lätt distanspass för den mer erfarna löparen. Kolla gärna igenom alla fakta som du har fått från Lidingöloppet så att du har koll på kommunikationer, nummerlappsutdelningen och starten. 

Torsdag
Vilodag och dags för energiladdning. Som inför en mara handlar det inte om att äta kopiösa mängder pasta utan se bara till att fylla på tallriken med lite större portioner idag och imorgon. Kolla gärna också in bankartan och hitta lite hållpunkter att ha koll på.

Fredag
Idag är det bra att hämta nummerlappen på Lidingöloppets sportmässa om du har möjlighet till det. Då slipper du att stressa under själva tävlingsdagen samtidigt som du får känna på lite inspirerande tävlingsstämning.

Det kan också vara bra att ta ett mycket kort löppass med lite stegringslopp om du vill få bort de värsta fjärilarna ur magen. Glöm inte heller att fylla på medvätska under dagen.

Packa dessutom en väska med allt du ska ha med dig så du slipper leta ihjäl dig efter favoritstrumporna på lördag morgon. Glöm inte heller att någon extra varm tröja och torra kläder är guld i väskan efter 30 km terräng.

Lördag
Börja dagen med en rejäl frukost i god tid innan start. Ät sådant som du vet att din mage klarar av och ta med dig en banan att äta på vägen till start om du har lång färdväg. Glöm inte att ha med dig vätska så du håller depåerna fyllda till start.

Tävlingsdagen på Lidingö betyder mycket människor och full fart. Se därför till att vara ute i god tid så att du kan missa både en eller två bussar i Ropsten utan att det blir panik.

Kom ihåg att börja lugnt, håll igen farten lite extra mellan 16-20 km tills du passerat Grönstabacken och avsluta loppet med en snygg sista mil. Spring inte heller förbi några vätskestationer utan se till att fylla på med energi hela vägen in i mål.

Söndag
Grattis till ett grymt lopp! Se till att njuta ordentligt av din insats och kanske gå en lätt promenad för mjuka upp eventuellt stela ben.