Längdskidor

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2007-09-21 12:07

Vasaloppet öppetspår (måndag) (2008)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2008-02-25
Plats:
Sträcka: Annan
Typ av träning: Längdskidor

9 mil - men utan tävling och stress.

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

29 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Hej jag har funderingar på att köra öppet spår. Jag försökte mig på vasaloppet förra året men det gick åt he****e! Så jag tänkte att öppetspår måste vara lättare, för det är inte lika mycket folk och man får väl starta redan klockan sju? Sen 'är det väl samma reptider som i vasaloppet??

Skulle gärna vilja höra era synpunkter på öppet spår, vet dock inte vilken dag jag ska köra. Men har funderingar på att köra båda dagarna. Men det kanske är att sätta ribban väl högt. Nån som har gjort det?

Vänligen
Kalle

2007-09-21 12:19
Om man är ute efter att åka skidor och slippa den mesta trängseln så är Öppet spår det du definitivt ska välja.
Om du är ute efter massor med människor, stor publik, TV-bevakning, trängsel och lite sämre skidåkning då ska du definitivt åka Vasaloppet.

Jag har åkt Öppet spår två år i rad och kommer fortsätta med det tills jag seedar upp mig till startled 4-5 för att då åka Vasaloppet.

2007-09-21 13:47
Det är minst folk på måndagen, i år var det ca 3000-3500 som startade då vill jag minnas. På söndagen var det det dubbla. Reptiderna är desamma. Lycka till!  

2007-09-21 19:33
hur funkar det att köpa startbevis av någon som inte ska starta. Tänker på namnbyte? Är det någon som vet hur stor tillgång det finns på "överblivna" startbevis som är till salu?

2007-09-26 12:47
Namnbyte kostar 100 kr och kan göras ända fram till starten.
På Öppet spår kan du köpa startplats på plats för vad jag vet så finns det inget anmälningstak eller så brukar man inte nå dit i alla fall. Därför är antalet startbevis som man kan köpa av andra mer begränsat än för Vasaloppet då man måste köpa startplats i god tid innan.

2007-09-26 14:43
Det stora problemet med Vasaloppet och de andra loppen i Mora är väl snöbristen. Enligt Per Holmberg (meteorolog) så kommer loppen inte att överleva mer än tio år till. Att åka i "sockriga" spår känns inte så jättekul.

Åkarna sviker när spåren är dåliga och det kan man väl se på anmälningsläget också. För två år sedan var det fullt redan i slutet på maj men i år finns det fortfarande platser kvar.
Är spåren dåliga när jag ska åka så vete spörs om man åker igen Smiley kanske bättre att cykla Vasatrampet Smiley

2007-09-26 19:59
ne det verkar ju inte vara nån jättefart på anmälningarna iår. Finns det nån köp och sälj sida för vasaloppet, typ som på vätternrundans hemsida? Tänkte om det kanske va nån stackare som ville sälja ett startbevis till mig lite längre fram =)  

2007-09-27 11:02
Det brukar vara ganska många som annonserar på Vasaloppets köp-&säljsidor när det drar ihop sig. Att köpa sista veckan är billigast och funkar alltid.  

2007-09-27 21:03
nu hitta jag köp och sälj =) får hålla utkik där. När skickar dom ut startbevisen, körde j iår men kommer inte ihåg.  

2007-09-27 21:12
nu är jag iaf anmäld!  

2007-10-13 10:34
Grattis, får hoppas på en snörik vinter så vi får träna mycket.  

2007-10-13 10:43
Har äntligen lyckats ordna resa och logi till ÖS, nu dyker andra frågor upp som jag funderar på. Jag undrar vad ni som åkt tidigare har haft med er under loppet t.ex midjeväska valla ombyte vätska? Räknar med att vara ute runt 9timmar gissningsvis.  

2008-01-30 13:23
Ska du åka i hela nio timmar så hinner du stanna till vid vätskekontrollerna och dricka där, så vätskan kan du lämna hemma. Det kan vara bra att ha med extra valla i fickan/midjeväskan eftersom vädret brukar kunna ändras under dagen. Kanske extra handskar om du brukar bli blöt om händerna. Men egentligen behöver du inte ha en massa grejor med dig. Förra året hade jag med en tub klister, min astmamedicin just in case samt ett antal geler. Valde att ta gel o vatten vid stationerna för att prova ngt annat än sportdryck o blåbärssoppa.

/aldrig åkt ÖS men väl en handfull VL på tider mellan 8 o 9 h

2008-01-30 15:23
"HELA nio timmar."

Sara!
Du får inte trycka ner Göran (min svåger) på det där sättet
40-årskriser är inte att leka med Smiley

2008-01-30 15:29
Oups, det var ju inte meningen att det skulle se så illa ut!

Undras vad jag ska hitta på vid min kommande 40-årskris? Hawaii ironman kanske? Smiley

2008-01-30 15:38
Då måste du ha ngn slags förkris för att kvala in eller hur funkar det?

Jag kan nog tänka mig Järnmannen i Kalmar som 40-årsterapi, men den livlinan har du redan gjort dig av med Smiley

2008-01-30 15:43
Jag skrev nio timmar för att reta Anders, att vissa av oss är mer uthålliga än andra Smiley , ärligt talat har jag inte en aning om vad jag får för tid då jag aldrig åkt längre än 3mil och det var innan den seriösa 40års satsningen.  

2008-01-30 17:18
Precis Göran! Du kan behöva 9 h per dag för att komma ikapp på topplistan! Smiley  

2008-01-30 18:19
Skulle jag åka på 9h, ja, då skulle det överträffa alla mina vildaste drömmar! Hur länge får man hålla på?  

2008-01-30 22:33
Målet under 10 h...och samtidigt tappa lite vikt...inför orienteringssäsongen..  

2008-01-31 07:08
> Skulle jag åka på 9h, ja, då skulle det överträffa alla mina vildaste drömmar! Hur länge får man hålla på?

Målet stänger 20:00 och på ÖS så startar man mellan 07:00 och 08:00. You do the math... Smiley

Det finns dock ett antal "reptider" att passa längs loppet. Om man inte håller dessa så åker man av.
För egen del brukar jag mest bry mig om "repet" för medaljen på VL... Smiley

2008-01-31 07:51
men de känns som man borde klara reptiderna på öppet spår (peppar peppar). För de är ju kanske högst 3000 startande, och då slipper man köerna i början + att om du startar 7 så får du en extra timme =)

hade som mål att köra under 10 timmar men nu är jag mest glad om jag tar mig i mål......

2008-01-31 10:58
I min tidigare fråga angående tips att ta med sig, undrar jag ifall ingen av er har extra underställ med sig och i såfall tips på bra midjeväskor.  

2008-01-31 13:36
Ja köpte en midjeväska förra året i sälen. Den är rätt "stor" så där kan man nog packa ner en xtra underställströja. Tror inte att de är de jag kommer att packa ner utan jag har nog med mig lite bars och liknade energitillskott. Sen tror jag att jag slänger ner en burk me tjärvalla.  

2008-01-31 13:57
När har ni tänkt att starta?? Jag ska satsa på att staka iväg redan kl 7. Nån som har åkt tidigare år och vet när dom flesta drar iväg??  

2008-01-31 13:58
Vi har också tänkt komma iväg så nära 7 som möjligt, man vet ju aldrig vad som kan inträffa längs vägen! Vet också att jag oraode mig över reptiderna i Tjejvasan ifjol, men det var helt i onödan - körde mycket fortare än jag trott när det fanns en massa folk att köra om! Smiley  

2008-01-31 14:05
de blir nog värre med att köra om på öppetspår. drygt 2500 anmälda. Och dom flesta åker säkert snabbare än 9 timmar.....  

2008-01-31 14:20
Startade 08:00 förra året på måndagen, var mycket lite folk i spåret de första milen. Sen var det lite knöligt i några mil när man kom ikapp 10-12 h åkarna. Skulle start vid 7 om jag skulle köra igen.  

2008-01-31 15:35
Ja, det kanske inte finns lika många att köra om, men å andra sidan var det rätt jobbigt att byta spår hela tiden och att stå och vänta ovanför backar eftersom folk trillat i en hög på varandra. Går på ett ut?!  

2008-02-01 13:00
ÖS brukar inte ha lika många spår dragna som VL, så det kan bli trångt även med få åkare. Det kommer att starta ett ganska stort gäng kl 7, Försvarsmaktsvasan, om det sedan går fler "privata vasor" samma dag vet jag inte - däremot vet jag att Stafettvasan är flyttad från måndagen till fredagen i år så ni slipper trängas med dem i alla fall. Därför kan det vara ganska trångt om man försöker starta direkt klockan sju skulle jag i alla fall komma fram till med svamlet...  

2008-02-01 14:36
Jag är av den bestämda åsikten att de som tänker ta lång tid på sig ska starta så sent som möjligt för att inte hindra de som vill åka snabbare. Om man inte tror att 12 timmar räcker så bör man nog allvarligt ta sig en funderare på om man inte ska göra något annat den dagen... Smiley  

2008-02-02 09:28
Hm, Fredrik, känns som att den kommentaren var till mig. Jag hoppas verkligen inte att det tar 12h för mig, men man vet ju aldrig vad som händer. Jag skojade mest innan när jag frågade hur lång tid man hade på sig. Om man nu håller reptiderna så ser jag ingen anledning att nån annan ska ha åsikter om om man ska åka eller inte. Det är faktiskt upp till mig! Smiley  

2008-02-02 17:28
Om jag skulle åka ÖS och varit lite osäker på formen så hade jag definitivt startat så sent som möjligt.
I det fall man skulle tvingas bryta så blir tiden man får sitta i brytbussen och vänta kortare. Bussen kanske måste vänta tills siste-man nått kontrollen, och man kanske inte är jättemunter just då...

2008-02-02 18:54
Jag tror Fredrik menar väl, att inte kunna träna och lägga ut massa pengar, ledighet, och resa för att tvingas bryta ett lopp kan inte vara kul. Lider med de stackarna som tvingas bryta p g a repdragning (ifjol på TV t.ex.)
För mig är inte farten viktig utan att jag har mil i benen så jag får en relativt behaglig resa.

/Karin, startled 7

2008-02-02 19:52
Jag trodde att den här sajten och trådarna här var till för att ventilera olika saker. Om man aldrig har åkt Vasaloppet förut är det väl naturligt att vara osäker på om man har det som krävs och hur loppet ska gestalta sig. Jag förväntade mig faktiskt stöd och tips om loppet! Har inte ett ögonblick för avsikt att starta senare än tänkt för att jag annars möjligen skulle vara ivägen - Öppet spår är uttryckligen ett lopp utan tävling och stress. Och när det inte finns snö på dess breddgrader, ja, då försöker jag träna så mycket som möjligt på annat för att vara så välförberedd som möjligt.  

2008-02-02 23:40
katharina ska vi starta längstfram och ta upp två spår, så kör vi i vårat eget tempo så får dom andra ropa ur spår bäst f*n dom vill Smiley  

2008-02-03 00:04
> Öppet spår är uttryckligen ett lopp utan tävling och stress.

Öppet Spår är en tävling för många. Dels körs ett antal "företagstävlingar", t.ex. Försvarsmaktsvasan, under ÖS och dels är det ett lopp som är seedningsgrundande för Vasaloppet. I och med detta så finns det ganska gott om åkare av varierande kvalitet som har bråttom och är mer eller mindre stressade.

2008-02-03 07:46
Träffade en väninna idag som ska åka öppet spår, åkte även ifjol. Hon tänker starta så tidigt som möjligt. Ifjol startade hon vid 7 och tyckte det var perfekt. Hon kallar sig definitivt inte "snabbåkare" .
Skulle jag åkt ÖS så hade jag också hakat på den tiden.

2008-02-03 18:22
Ja, vi är tre tjejer som ska starta samtidigt, men sen kommer var och en göra sitt eget race. Om det nu är en massa militärer där på morgonen, så får vi väl anpassa oss. Det får lösa sig på plats.

Så här står det på Vasaloppets sida:
"Koncentrerade förberedelser följs av en lugn start där åkare i jämn bred ström drar iväg en och en eller i grupp. --- Öppet Spår är skidåkning då den är som allra bäst - lika långt som Vasaloppet - samma utmaning och äventyr men utan tävling och stress"

Falsk marknadsföring?

2008-02-03 18:43
Du behöver bara bry dig om skidåkare framför dig, inte bakom. De som ligger bakom ska alltid köra om, att höra "Ur spår" skiter du i. Tidigare hade vi regeln här att när det bara är ETT spår så kunde man få ropa (typ milspåret), men idag finns ett klassiskt spår och ett skate spår hela sträckan.
Jag har t.o.m. blivit tillsagd att inte gå ur spår (artighet) när jag hört någon närma sig. Det är upp till bakomvarande att väja (samma sak i slalombacken).
God Tur Smiley

2008-02-03 18:56
Jag har inte tänkt att stå först kl 7 när starten går. Utan jag går in i startfållan vid sju. Så får dom som är snabbare skylla sig själva om dom inte har valt att lägga ut sina skidor innan start.  

2008-02-03 21:18
Iår kommer jag åka mitt 6:e öppetspår i rad (söndag) och min erfarenhet är att man ska komma iväg så fort man bara kan! Rätt om man är långsam/snabb! Det blir alltid kö uppför de första backarna, men där är de ingen mening att stressa ändå! Mitt motto: För få de bästa spåren gäller det vara ute tidigt". Iallafall Sen så fort man kommit upp på myrarna (efter låånga backen) brukar det lossna och man kommer in i sin egen takt! Sen brukar jag köra att alltid försöka hålla mig så långt till höger som möjligt, så det lite snabbare åkarna alltid har vänster spåret fritt! Lycka till!
/Kristian

2008-02-08 17:12
tror inte de blir spevciellt mycket kö på måndagen. De är väl ungefär 2500 som ska köra som de ser ut nu. Och sen får man väl räkna med att alla inte kommer till start. Inte så många som ska iväg med andra ord.
Fast dom kanske inte har dragit lika många spår som ¨på vasaloppet??

Förra året starta jag i led 10 på vasan och då kan vi snacka kö, och så illa kommer de förhoppningsvis inte bli!?

2008-02-10 12:14
Räkna med kö så blir ni iallfall inte negativt överraskade. Smiley
När jag körde ÖS 2004 på måndagen, då var det kö i backen.

Samtidigt med ÖS gick då Travvasan, Stafettvasan, Förvarsvasan mfl men vet inte hur det är i år.

Jag upplevde att det flöt betydligt bättre när jag körde Vasaloppet året därpå trots att det var betydligt fler med än på måndagens ÖS, det blev färre spårbyten pga omkörningar etc. Sen tror jag att de spårar upp fler spår till VL.

2008-02-10 16:13
En vecka kvar, och jag har en envis förkylning som nu övergått i illamående och yrsel. Verkar som att starten är i fara... Inte roligt alls! Smiley  

2008-02-18 09:19
Känner mig väldigt otränad. Starten är inte i fara, men målgången.........  

2008-02-18 21:15
Jag börjar bli livrädd för ÖS nu på måndag.....
Jag kan verkligen inte åka skidor....... jag har ingen teknik alls, bara vilja...
Jag vet att jag orkar köra distansen men med min usla teknik kommer jag ju ingenstans. Det går jättelångsamt.
Jag har räknat ut att man måste snitta 7,5 km/h för att hinna i mål och jag åker i ca 7.6 km/h i dagsläget... inte så stor marginal och det är även utan raster....
Det går fortare om jag tar av mig skidorna och springer....

2008-02-19 09:22
Då sitter vi lite i samma båt. Men du har iaf åkt skidor denna säsongen. Jag har inte åkt skidor sen förra året och då åkte jag ngo 5 ggr. Och innan dess, inget..

Men jag tror att när du väl kommer till berga by så får du nog en annan inställning. Och träning är träning, och tävling är något hetl annat då brukar man hitta extra krafter.

Du kommer klara de!

2008-02-19 11:02
Inte för att jag vet riktigt hur mycket ni har tränat. Men min erfarenhet av längre lopp inom både cykling och skidåkning är att riktigt mycket sitter i huvudet. Börjar man tro att man inte klarar det sjunker förutsättningarna verkligen för att klara det. Det är mycket bättre att räkna upp alla saker som talar för att klara av det. Det bygger upp en positiv känlsa som räcker riktigt långt. Inte för att det inte blir mindre jobbigt men det är klart att det kommer att gå. Till skillnad från här nere i Skåne så är det ju snö uppe i Dalarna ju. Smiley  

2008-02-19 12:41