Triathlon

Börja med Triathlon

Är sugen på att börja träna efter ett låååååångt träningsuppehåll och tycker att ett motionstriathlon eller sprint dito är ett lagom mål att sätta upp till 2014 eller så kanske man vågar sig på en olympisk distans om träningen slår väl ut.
Vad finns det för bra motionslopp i Stockholmsområdet?
Har löst ett träningskort i en simhall där jag kan träna simning, spinning och springa på löpband.
Tänkte lägga upp vinterträningen så här:
Måndag: Spinning
Tisdag: Simning
Onsadag: Vila
Torsdag: Löpband
Fredag: Spinning löpband direkt efter
Lördag Söndag Vila.
Längre fram när man kommit i bättre form så tänkte jag lägga till lördag el söndag som träningsdag åxå ( vad skulle vara bäst att träna då? ) och köra dubbla spinningpass efter varandra på måndagen.
Är detta ett vettigt upplägg eller för ambitiöst? Vet att jag aldrig kan bli elit men gillar att tävla mot mig själv och andra. Lite om mig själv 44år, 178 lång väger in på 86kg (toppnotering ett av skälen att jag vill börja träna igen) 23 % fett enligt vågen så man flyter iaf bra Smiley Har en idrottslig bakgrund som cyklist så cyklingen har jag koll på. Simnig är nog det som jag är svagast på tror aldrig jag simmat längre än 200m så jag behöver ta lite simlektioner.
 

2017-11-19 05:49
Ett tips från "en annan nybörjare", pyttsa en ett eller två pass till på din svagaste gren. gick själv en crawlkurs för 9-10 månader sedan, och är nu rena delfinen i vattnet :)
Men inte utan simmningsprioritet = flera pass i veckan.
Lycka till.
 

2013-09-14 12:07
Ja, gå en crawlkurs också. Det är jättesvårt att själv se vad man behöver åtgärda. Det är mycket värt att ha en expert vid sidan om som kan säga till om man till exempel råkar lyfta huvudet vid andning, får bakdelen att tippa ned och skapa för mycket motstånd, är för spänd eller något annat som gör det ineffektivt.  

2013-09-14 14:19
Till vårkanten: träna massor på växling och öppetvatten simning.
ITU i Stockholm anordnar träningskvällar som är värt o gå på.

En plan är alltid bra och ha.
Bara hitta knepet att hålla sig till planen. Smiley
 

2013-09-14 20:13
En crawlkurs ingår absolut i min plan, men man skulle kanske ändra lite i upplägget så det blir mer simning? eller lägga till ett simpass på helgen redan från start.
Visst är det bra att ha en plan, finns lite olika sätt att hålla sig till den.
1, Anmäla sig till ett lopp.
2, Skaffa en träningskompis som har ungefär samma mål så man kan peppa varandra.
3, Berätta för "alla" vad man har för mål.
4, Sätta upp delmål som man kan checka av.
5, Mäta framsteg.

Tack för tipset på träningskvällar det ska kollas upp, måste komma i lite bättre form innan bara.

Vad rekomenderar ni för lopp att starta med?

 

2013-09-14 23:54
Hopp!
Min simresa var ungefär att det tog 2 månader, inkl. 6ggr crawlkurs, att lära sig 0-75m, sedan tog det 1 månad till att gå till 400-500m, sen tog det bara någon vecka innan 1000m gjordes, sedan en vecka till så klämdes det 2000m crawl i sträck.
Men jag är ju gamal o trög åxå :)

Jag gjorde min triathlondebut med en Halv Ironmandistans i Sala nyss, och det var nog lite för långt, egentligen :)
Förmodligen är en olympisk perfekt att stiga in på.....

Over and out, lycka till.
 

2013-09-15 07:22
Jag har alltid tränat ganska mycket men är nybörjare när det kommer till simning. Nästa år är det första IM i Köpenhamn som gäller.
Började med en crawlkurs efter nyår. Kunde då köra 25 m sedan var jag helt slut. I somras gjorde jag 200 m och trodde jag skulle drunkna mot slutet. Tidigare i veckan gjorde jag 400 m och hade kunnat köra lite till. Det går framåt men väldigt långsamt för mig. Det jag gjort nu inför hösten är att öka på antal simpass. Har förmånen att jag kan träna på lunchen.
Mån
Lunchjogg 20-40 min
Simning 40 min

Tisdag
Crawlkurs 60 min

Ons
Lunchjogg 20-40 min

Tors
Lunchsim 40 min

Fredag
100 st Burpees

Så kör jag för att komma igång och få in det som en del av min vardag. Cyklingen får jag gratis genom att cykla till och från jobbet. Helger ger utrymme att köra vad jag känner för.
Att skaffa en träningskompis tror jag är en väldigt bra idé. Det är lite småtråkigt att alltid träna själv.
 

2013-09-15 07:41
Kör en tri på Stockholm. Bra lopp och börja med.
Gå in på svenska triathlonförbundets hemsida o spana på lopp.
Släng in några duatlon. T.ex Spring 2,5km-cykla 20km-spring 5km. Riktig pulshöjare inför säsongen.

Om du tycker en mil är rätt lätt att springa så väl olympiskt.
Gillar du träna, välj olympiskt distans.
Om du vill inte vars ute så länge väl sprint och om du vill bara testa på.

Min första var sprint och jag tyckte det gick för fort, jag ville springa mera!
Smiley
Vad du nu väljer spelar inte stor roll för du hinner träna till den.
Träna smart och lycka till!


Åh! Jag ska oxå köra IM Denmark. :)
 

2013-09-15 08:39
Stockholm är kul, men en premiär i en liten tävling med överskådligt växlingsområde och okomplicerad cykelbanan är inte fel  

2013-09-15 10:36
Jag förstår inte varför man rekommenderar dig till att börja med en olympisk? Du har inte simmat längre än 200 meter idag och skall då börja med att simma 1500m på din första tävling? En sprint har ändå 750 m som du skall klara av. Jag lovar att du blir rejält trött ändå när man lägger ihop allting och det är väldigt kul ändå.Smiley

Sen är det ju bara att gå upp ett snäpp om det känns bra. Man kan ju anmäla sig till fler tävlingar vart efter som.
 

2013-09-15 10:37
Om ni kan hitta en mini är det kanske även bättre som premiär då simning är bara 400.

Jag körde 9st mini och sprint innan min HIM premiär sedan tre veckor senare en Olympisk. Jag planera minst 4-5 tävling i 2014 innan jag starta i Kalmar.
 

2013-09-15 10:45
Har redan lurat in en träningskompis i detta, han är gammal simmare och han har lovat att lära mig crawla men tänker ändå gå en crawlkurs som komplement.
Har förstått att detta med simning kommer ta lite tid.

Lunchsimning låter som en bra idé under vintern det hade jag inte tänkt på, skulle funka att lägga in några gånger i veckan. Jag och min träningskompis har åxå möjligheten att träna på lunchen. Tror att mitt träningskort gäller på flera simhallar i sthlm.

Den första tävlingen jag kollade på var Stockholm triathlon men tycker denna är för stor att starta med.

Har kollat Tyresö Triathlon och Lidingö Triathlon någon som har erfarenhet av dessa? eller någon annan lämplig tävling?

 

2013-09-15 13:18
Som redan nämnts - missa inte möjligheten att testa att köra alla grenarna i "miniform" dels vid träningskvällarna inför Stockholm Triathlon (som i år gick på tisdagar vid Sjöhistoriska) och dels Sickla Triathlon som i år gått på onsdagar. Båda har åtminstone hittills varit helt gratis att delta i, och man får både testa att köra alla grenar inklusive växling och hur det är att trängas med andra i simstarten.
Har du sen en "riktig" tävling som mål är det förstås inte fel - håll koll på triathlonförbundets tävlingskalender som brukar ta form först efter årsskiftet nån gång.
 

2013-09-16 10:37
Om du ändå har gym-kort, varför inte lägga in ett styrketräningspass också? Det blir nog bra.  

2013-09-16 10:59
Träningskvällarna låter som bra träning för att lära hur det fungerar, hur kort är varje sträcka?

Har lite problem med mina axlar så jag vågar inte styrketräna därför vill jag börja simma, annars är det nog kanon att lägga in lite styrketräning off season.
 

2013-09-16 19:31
Jag gjorde min debut på just Tyresö Triathlon i år och det gav mersmak. Och Lidingö terräng triathlon har jag varit funkis på och tycker det också är ett bra lopp för att prova på.

Lycka till!
 

2013-09-16 19:51
Kan rekommendera Lidingö Triathlon som en första tävling. Det är sprint och inte så himla "stor" tävling som ITU Stockholm. Den är trevlig och väl organiserad men har ett himla långt växlingsområde och mycket folk.  

2013-09-16 19:55
Synd att dom ligger så nära varandra i tiden annars skulle jag vilja köra båda.
Ser två fördelar med Tyresö tri man kan köra på lvg-cykeln antar jag, sen är simningen kortare Smiley 400m mot 850m.
 

2013-09-16 20:28
Träningskvällarna vid Sjöhistoriska kör man ca 400 - 7 - 2,2. Sickla är lite längre, 750 - 13 - 3,2. Så det är bara att välja vilken man vill. En kul skillnad är att det är vattenstart vid Sjöhistoriska men start från stranden i Sickla, och eftersom det varierar mellan olika tävlingar är det bra att träna på båda varianterna.  

2013-09-17 10:37
Verkar vara en bra genomkörare innan tävling! Det tar ett tag innan jag är där.  

2013-09-17 21:15
Jag kan rekommendera Hallsta triathlon i Hallstahammar. Det är inte så långt att åka från Stockholm och den brukar gå i början på säsongen, i slutet på maj. Lite mindre tävling än stockholm och olika distanser att välja mellan.  

2013-09-17 21:43
Den ska jag kolla upp, bra att den är i början av säsongen annars har alla lopp jag kollat på varit i augusti. Vet inte hur många lopp jag kommer köra men har man tränat hela vintern så vill man ju inte vänta till augusti med att köra.  

2013-09-17 23:15
Det går tävlingar regelbundet från slutet av maj. Kolla triathlonförbundets tävlingskalender som sagt - men den är normalt inte slutligt satt förrän ett par månader in på året.  

2013-09-18 11:36
att titta på årets kalender kan ger dig något uppskattning då de flesta tävling försöka hålla samma helg.  

2013-09-18 11:41
Den är normalt inte slutligt satt förrän ett par månader in på säsongen. (Men framåt mars brukar det mesta finnas med åtminstone.)  

2013-09-20 12:14
Jag körde mitt 1a lite seriösa år säsongen som va, efter att ha testat Sthlm ITU Sprint förra året. Jag valde att börja med Kilsbergen Sprint i juni, bra arrangemang, men rätt styv backe i slutet av både cykel och löp.

I mitten av sommaren körde jag Västerås Olympiska - och den kan jag verkligen rekommendera, bra arrangemang mitt i stan och inte så mkt folk. Då är man lite inkörd i distansen och har kanske lite lättare att hantera ITUs stora växlingsområde m m.
 

2013-09-21 14:23
Tack för alla tips!
Jag tänkte att motionslopp eller lite minder tävlingar kanske inte var med i triathlonförbundets tävlingskalender.
 

2013-09-21 17:39
Jag vet inte om du gjort det men gå med i en klubb. Där finner du allt från nybörjare till rävar och dessutom ofta gemensamma träningspass och träningstriathlon.

Jag vet inte hur det är annat än i Bergen där jag bor men här kom man väldigt fort in i gänget.
Håller med tidigare talare om att ju mindre de första du/triatlonerna är desto bättre. Mindre boxning i vattnet och lättare att hitta sakerna.

Det är långt till säsongen börjar så kör inte för hårt, träningseffekten är fint liten om man skadar sig.

Triathlon är roligt, lätt att bli för ivrig och sjukt mycket mer eller mindre nödvändiga gadgets Smiley



 

2013-10-10 15:34
Hej!

Tänkte väcka liv i denna tråd igen. Jag är helt ny när det kommer till Triathlon och tar emot alla tips vad gäller träning/kost/utrustning. Tanken som går nu är att lägga in 2 stående spinningpass i veckan på mitt gym som erbjuder flera olika klasser + 2 simdagar ( min största svaghet ) Men har en kompis som tidigare tävlat som ska ställa upp och lära mig crawl. Sen eventuellt klämma in 1 löppass? Vad tycker ni? Ska 1-2 gymdagar in eller inte?

Har ni tips på bra bloggar eller liknande så hojta till.

Har en relativt god grundkondition tack vare att jag spelat fotboll hela livet.
Jag är 26 år, 179cm och väger 74kg.

Det blev mycket frågor, men så får det vara ibland.

// Erik
 

2016-02-12 16:15
Löpning kan inte var ev?

Om du inte redan springa skulle jag säg att du ska springa innan du fundera på styrka
 

2016-02-13 09:01
Bidra inte med svar, bara ny frågaSmiley Ungefär när under våren börjar ni tänka på att börja simma i sjö?  

2016-04-24 17:13
lägger ut bojarna i växjösjön denna vecka så de bli simning för min del ut senaste 1 maj, men tidigaste fredag 29 april Smiley  

2016-04-25 07:27
Men shit!!! Hur kallt är det där? Har det kommit över 10 grader? Hur kallt kan "man" simma i (förstår att det är olika).
/c
 

2016-04-25 13:48
Om du ska tävla i triathlon så bör du ju träna löpning. Skippa gympassen. Kost behöver du inte bry dig om mer än du gör idag. Krångla inte till det utan kör bara :)  

2016-04-26 20:41
Like på Kalles inlägg ovan!  

2016-04-27 12:54
Ja, min tanke är att nya mål ska ge inspiration till ny form av träning. Har nog lagt ned det där med prestation, utan har mer fokus på att ha kul😄. tack snälla för tips!!! Hälsar Cilla  

2016-05-01 13:57
jag har ingen presentationsmål längre

har gått upp ca 20kg sedan augusti men träna för att det är kul.

men tyvärr så min träning för att det är kul ledar till att jag är inte alts på den nivå som det är kul att tävla.

spräng en mil för första gång sedan aug i söndags och det var ca 15min långsammare än siste.

helt ok för en tränings pass, men inte kul att kämpa över mållinje

 

2016-05-02 20:28
Heja dig, Rykno!!! Det är många extra kg du och dina ben har att bära på. Kämpa på, och tänk att du ska hålla länge! Kram! Cills  

2016-05-04 22:00
Hej!

Jag har bestämt mig för att börja med triathlon efter en lång frånvaro och söker träningskompisar.

Kort om anledningen till min träningsfrånvaro:
För ca 9 år sedan utövade jag MMA 6 ggr i veckan, gymmade och löpte nästintill varje dag. PB på 18 rundan jag tog var strax under timmen. Men efter en sparring fick jag ett litet brännsår som tyvärr utvecklade sig under en varm sommardag i arbetsskor.

Kort sagt så fick jag blodförgiftning och blev ganska dålig. Sov nästan hela dygnen under de första veckorna, åt inget och tappade närmer 17 kg. När jag tog upp träningen så funkade kroppen inte som tidigare och fick gå hos sjukgymnaster under en längre tid, tills det gick upp för sjukgymnasten att jag fått kompartmentssyndrom.

Hos läkaren avråddes jag operationer pga riskerna. Men jag flyttade till Stockholm och fick mig en operation. Läkaren lurade mig och gjorde en dr House. Han gjorde ett bra jobb, men jag fick de följande dagarna väldigt otrevliga postoperativa komplikationer. Kort sagt kraftiga blödningar, syrebrist i benen, nekros och fick lära mig gå igen.

Så om det finns andra som har lust att träna ihop, släng iväg ett meddelande.
 

2016-06-04 11:34
Hej!

Jag har funderat på att testa på triathlon och vet inte riktigt vilken typ av cykel som är bäst. jag har hittar några här https://www.smartcyklar.se/ men svårt att välja. vilket märke, typ av cykel och ram och allt vad det nu heter. Hur vet jag vad jag ska ha?

Någon med erfarenhet som kanske har något tips till en nybörjare!

Linne
 

2017-01-25 15:11
på just denna sidan har du ca 14 cyklar som skulle passa dig som nybörjare.

så jag tror att prisnivå och färg är något som kan vara avgörande för

 

2017-01-25 15:29
Tack för snabbt svar!  

2017-01-26 08:38
bäste option är att gå till en cykel affär och prata med de om din behov och ambition.

om du har rad för en kolfiber cykel är den lättare att sälja sen.

Finns många begagnade cyklar på blocket och happymtb.

när man ska kom igång är risken alltid att man köpa en cykel som var OK för din första sommar men om du älska det och vill mer behöver du köpa en till.

så lägga lite extra på din första cykel och gillar du inte det efter sommar har du en cykel som är lättare att sälja.
 

2017-01-26 16:34
tips från Coachen...

Träna teknik på det du är dålig på , och läg in distans på det...sen sitter det.

Simning/crawl är den gren flest är osäkra på, men det som är "lättast" , och man inte har så mycket tidsvinst på att vara snabbast på.

Ställ in cykeln så du är bekväm med "tempoställning". kör distanspass.

Det är sen på löpningen allt avgörs. Spar krafter till den, och disponera loppet väl. Här är det pannben som gäller.

Öva växlingar, dv. dualtonlopp. viktigast är växling mellan cykel och löpning. Det finns tid att tjäna på att ha väl (ha koll på sina saker) förberedda växlingar , men , stressa inte , såvida man inte har vinnarambitioner.

ha bra kolhydrater med dig på cyklingen. själv kör jag nötter , russin och wienerbröd (chips funkar med (salt och fett) om magen pallar det.
Växeldricker sportdryck och buljong

Ta gärna med en som cyklar sidan om på längre distanspass på löpningen. den personen kan ha mat o dryck med sig.

och lycka till

50 år , femte IM I Kalmar till sommaren.
 

2017-01-30 14:59
Bumpar denna tråd lite och hoppas på lite hjälp till en triathlon färsking.

Jag tänkte köra Stockholms Triathlon OD i år, mitt första. Har inte riktigt nått den träningsmängd som jag önskat, men det bör funka ändå även om tiden inte kommer bli något att skriva hem om.

Siktar på sub 3:30 iallfall.

Men nu till mina funderingar som jag skulle behöva lite hjälp med:
Har övat växling OW-> Bike några gånger, men kan inte riktigt greppa vad jag ska ha på överkroppen, om jag ska vara bar under dräkten och sedan dra på en tröja i växlingen eller ha en tröja under dräkten och bara köra på. Provade det sist, det var ok att simma i, till och med bättre än utan. Inget problem med skav/knöl i nacken på dräkten. Men tycker tröjan bär för mycket vatten, blir tung och kall. Hur gör man, vad har man för typ av tröja?.

Om man drar på sig en ny, tips på hur tas tacksamt emot, det är ju knöligt som f-n att dra på sig en tröja när man är blöt.
Tänkte öva på det oxå, tex rulla upp den.

Sen är det skorna, tror jag landat i att ta mig tid att dra på mig strumpor, vika ut plösen så att skorna blir "plöslösa", och ha ett litet skohorn.

Känns som cykel till löpning är mer "no brainer" även om den oxå är knölig, men klädesmässigt så är det lite ba å åk liksom.
 

2017-07-23 17:23
Eftersom du sikte på 3:30 tycker jag du ska inte stressa växling.

Men vill du spendera mindre tid på första växling, T1, ska du har på dig kläder under våtdräkt att du ska har på cykling och löpning. Men kom ihåg att du kan inte har nummer lapp på under simning. Så om du inte har ett band som du kan ta på efter simning och vill heller har din lapp på tröjan med säkerhetsnålar behöver du ta på dig den vid växling.
 

2017-07-24 11:17
Simma med tröja under våtdräkt är inga problem, torkar fort när du kommer upp på cykeln.

Gällande skorna så har jag alltid strumpor och det tar förstås lite tid, men har inte de tidskraven på mig. Tar kanske 10-15 sek att få på dem på fuktiga fötter.
Skaffa racesnören, dvs gummiband som skosnören till löparskorna, funkar perfekt att lyfta tungan och trycka i foten, kan hjälpa om man har skohorn i metall (så du inte trampar sönder det).

 

2017-07-24 17:25
Skaffa en triathlondräkt så kan du ha den i alla 3 grenarna, tröja behövs inte. Bara ta av dig våtdräkten i T1 och sätt på dig nummerlappsbandet, skorna och hjälmen, skippa strumporna. I T2, som sagt, Lock Laces istf vanliga skosnören, skohorn är som sagt bra att ha!  

2017-07-25 21:18
Hej
Lidingö Triathlon Terräng är ett bra triathlon-lopp här i Stockholm.
Det går söndag den 13 augusti, på Lidingö.
Är intresserad själv men tränat för dåligt pga sjukdomar så ska dit i alla fall och heja, och kika in hur det fungerar.
 

2017-07-29 11:46
Den hade varit kul att testa, men är inte hemmavid då.

Har iallfall hittat kläderna nu (tror jag).

Köpte ett par Trishorts och en cykeltröja. Testade fullskaligt idag med cykling-löpning, funkar bra även om det finns annat som måste justeras Smiley för lite vätska i kroppen idag.

Hoppas tröjan funkar under dräkt men borde vara lugnt, det är väl bara dragkedjan fram som kan ställa till det.
 

2017-07-30 16:15