Min utmaning

Lisa Nordén om hur hon tränar löpning

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Triathleten Lisa Nordén är en stark löpare som ofta avgör sina tävlingar under den avslutande grenen i triathlon. Vi bad henne därför berätta lite mer om hur hon tränar, hur hon hanterar olika skadebekymmer och vilka råd hon vill ge till oss vanliga motionärer.

Stenhårda intervaller med fart, bara nyckelpass, ingen vilovecka .... och skador under hela säsongen. Tack för en bra föreläsning om hur man inte bör träna.  

2013-09-04 08:35
Det var inte bara nyckelpass. Lyssna en gång till. Det var många tänkvärda saker. Elitidrott är inte friskvård, det får man också komma ihåg. Hon säger också att motionären skall se över sina nyckelpass/kvalitetspass, sprida dem under veckan och i mån av tid lägga till A1 och A2 pass om jag tolkar henne rätt. Blev nyfiken - toppar man inför tävling, för då sker en viss typ av periodisering kan inte tänka mej annat.  

2013-09-05 10:50
Det kostar att ligga på topp som man säger, men jag tyckte även hon var tydlig med att med hjälp av coachen känna efter hur kroppen mådde och i så fall ta ett vilopass om det behövdes även om det egentligen var två dagar kvar till vila på schemat.
De kanske har förändrat träningen och därigenom minskat skadefrekvensen, vad vet jag?
Hur som helst är det intressant att lyssna på proffs även om de ibland motsäger mina egna tankar om träning men så är jag ju inte elit heller Smiley

2013-09-06 19:13
Ja, väldigt intressant. Följer våra juniorer på nära håll och de periodiserar träningen både veckovis men även längre cykler över året. Så detta var ett annat tänk. Tycker även att de inte toppar för tävling.  

2013-09-06 21:49