Cykel

Upplagd av


2013-09-02 08:49

Halvvättern (2014)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2014-06-08
Plats: Sverige - Östergötland
Sträcka: Annan
Typ av träning: Cykling

150 km

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

188 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Hej!

Finns det någon här från Sundsvall eller nära Sundsvall som har lust att cykla halvan med mig? Jag vill väl först och främst har sällskap till och från loppet och efter loppet. Men även träning tillsammans innan loppet och kanske att genomföra det tillsammans är intressant om vi ligger på ungefär samma nivå. Jag har aldrig cyklat tidigare så det blir första gången för mig.

Hör gärna av Er om det är någon som är intresserad :)
'
Fanny
 

2014-01-01 19:13
Hej på dej!

detta kanske kan vara något--kolla länken http://www.barncancerfonden.se/ride-of-hope/ride-of-hope-pa-andra-lopp/halvva...

rekommenderar väl främst 6-hrs-gruppen då....hmpfr

mvh / Åke N
 

2014-01-12 14:32
Hej,
Är anmäld till mitt första cykellopp, Halvvättern. Behöver nu lite tops och tricks inför loppet. Hyfsat väktrönad, löper mkt och försöker mig på lite skidor under vi tern. Sprungit marathon och en del halvmaror. Tror att flåset kommer finnas där men hur tycker ni man skulle kunna lägga upp de specifika cykelpassen inför loppet? Har köpt en racer nu i vintern som skall ut till våren, tjuvstartade träningen på cykel en del under fjolåret då det så ofta som möjligt blev tor jobbet och en del 2-3 mils rundor på min hybrid.
Hur många mil i benen tycker ni är rimligt inför Halvvättern för att komma över "tröskeln" och anpassa kroppen mer? Långpass har jag bra koll på i löpningen men hur skall man lägga upp de långa passen på cykeln? Är det bra med någon rejäl genomkörare, mindre tävlibg, lite kortare sträcjja, 1-2 veckor innan loppet?
All inspiration, alla tips och inte minst alla tricks är välkomna!
 

2014-02-08 10:06
Springa och cykla är ganska olika. Iofs är löpningen en väldigt bra träning för hjärtat men cykelmusklerna ska tränas med cykling. Mycket backlöpning är det närmaste man kommer tror jag. Ut på cykeln så fort underlaget medger är nog det bästa tipset!  

2014-02-08 13:01
Det bästa är väl att samla så mkt cykelmil som möjligt så snart man kan komma ut och köra.
Sedan är det väl ungefär som med all konditionsträning att blanda väldigt lugna långpass med kortare mer intensiva pass.

Spinning funkar som komma-igång-träning, men man måste ut på sin riktiga cykel så snart det går.
Om inte annat för att rumpan och ryggen ska vänja sig vid att sitta på en cykel i flera timmar i sträck.

Lycka till - halvvättern är en fantastiskt trevlig runda med fina små vägar!
 

2014-02-08 18:57
Jag bor i Sundsvall om 1 månad, och är väl lite i samma situation. Förutom att jag var dum nog att gå på hela Vätternrundan Smiley Så är även jag ute efter någon att träna med, alt. tips på bra rundor vid Sundsvall.  

2014-02-08 20:20
Jag skulle satsa på 150 mil i benen innan loppet mycket långa distanspass på ett par timmar (4-5) sedan back eller intervall träning spinning.

Jag kör halvvättern som uppvärmning till Vätternrundan kommer att åka mycket skidor nu samt ett spinning pass i veckan fram till våren, sedan bara ut och jaga mil:)
 

2014-02-09 10:32
Tack för tipsen.
Tror också långrundor runt 4-5h behövs en hel del av varvat med kortare / snabbare.
Skall bli väldigt kul och inspirerande och träna ytterligare en "gren" under våren. Min lite långsiktiga plan är Klassikern 2015 om allt går bra.
 

2014-02-09 13:15