Bra mat

Havregrynsgröt till frukost

Hej

Jag undrar om jag är den enda som blir jätte hungrig 1-2 h efter att ha ätit havregrynsgröt till frukost. Jag äter utan mjölk eftersom jag är lite känslig mot mjölken. Men har testat med mjölk, testat med frön i gröten. Med mera men blir ändå hungrig. Några förslag på bättre frukost eller recept?

Haj

2013-09-02 07:56
Du är inte ensam om det fenomenet. Smiley

Jag gjorde att tappert försök med grötfrukost i våras med samma resultat och gav upp. Nu äter jag fet yoghurt med frukt/bär och fröer istället. På det håller jag mig lagom mätt ända fram till lunch.

Jag skulle tippa på att det är fettet och proteinet som mättar så bra.

2013-09-02 08:01
Nej, du är inte den enda! Jag äter dock fortfarande gärna gröt till frukost, men har lagt om kosten lite vid sidan av det. Jag studerar fortfarande så jag vet inte hur bra det fungerar för dig (beroende på arbete) men jag äter gröt till frukost någonstans mellan 7 och 9 på morgonen, beroende på när jag går upp. Sen när jag blir hungrig vid 10 - 11 så äter jag helt enkelt en banan/ett äpple, så att jag står mig fram till lunch. Har fungerat utmärkt för mig Smiley  

2013-09-02 08:33
Samma för mig, fungerar ett tag men efter någon vecka eller två håller det inte måttet.
Jag kör med yoghurt och musli, det fungerar för mig.
Men till dig kan jag rekommendera att ha i mer nötter, kärnor, frön och frukter, annars kan du äta ägg vid sidan av, det mättade när jag testade.

2013-09-02 08:37
Det är likadant för mig. Tyvärr, ska jag säga, för vintertid tycker jag det är toppen att börja dagen med gröt.
Jag har börjat strö några msk med pumpafrön, valnötter och kokosrasp ovanpå och då blir det bättre. Detta höjer även lyxfaktorn!

2013-09-02 09:34
Om du vill äta gröten, prova att hälla i olja (t ex raps), ganska mycket. Gröten blir godare och mättar bättre  

2013-09-02 09:52
Beror på hur stor portionen är Smiley