Bra mat

Havregrynsgröt till frukost

Hej

Jag undrar om jag är den enda som blir jätte hungrig 1-2 h efter att ha ätit havregrynsgröt till frukost. Jag äter utan mjölk eftersom jag är lite känslig mot mjölken. Men har testat med mjölk, testat med frön i gröten. Med mera men blir ändå hungrig. Några förslag på bättre frukost eller recept?

Haj
 

2013-09-02 07:56
Du är inte ensam om det fenomenet. Smiley

Jag gjorde att tappert försök med grötfrukost i våras med samma resultat och gav upp. Nu äter jag fet yoghurt med frukt/bär och fröer istället. På det håller jag mig lagom mätt ända fram till lunch.

Jag skulle tippa på att det är fettet och proteinet som mättar så bra.
 

2013-09-02 08:01
Nej, du är inte den enda! Jag äter dock fortfarande gärna gröt till frukost, men har lagt om kosten lite vid sidan av det. Jag studerar fortfarande så jag vet inte hur bra det fungerar för dig (beroende på arbete) men jag äter gröt till frukost någonstans mellan 7 och 9 på morgonen, beroende på när jag går upp. Sen när jag blir hungrig vid 10 - 11 så äter jag helt enkelt en banan/ett äpple, så att jag står mig fram till lunch. Har fungerat utmärkt för mig Smiley  

2013-09-02 08:33
Samma för mig, fungerar ett tag men efter någon vecka eller två håller det inte måttet.
Jag kör med yoghurt och musli, det fungerar för mig.
Men till dig kan jag rekommendera att ha i mer nötter, kärnor, frön och frukter, annars kan du äta ägg vid sidan av, det mättade när jag testade.
 

2013-09-02 08:37
Det är likadant för mig. Tyvärr, ska jag säga, för vintertid tycker jag det är toppen att börja dagen med gröt.
Jag har börjat strö några msk med pumpafrön, valnötter och kokosrasp ovanpå och då blir det bättre. Detta höjer även lyxfaktorn!
 

2013-09-02 09:34
Om du vill äta gröten, prova att hälla i olja (t ex raps), ganska mycket. Gröten blir godare och mättar bättre  

2013-09-02 09:52
Beror på hur stor portionen är Smiley
Jag klarar mig mkt bättre på gröt än på fil o müsli även om jag äter en större mängd av det...
 

2013-09-02 10:10
Jag gör en blandning med havregryn, fiberhavregryn, rågflingor, solroskärnor mm och gör jag större portion när jag vet att jag måste stå mig längre men håller med många om att yoghurt och flingor mättar längre.

Skulle kanske prova med en smörgås till...
 

2013-09-02 13:51
Jag gör också ofta gröten på en grynblandning: vanligast är hälften fiberhavregryn och hälften rågflingor. Vet dock inte om det bidrar till mättnaden. Placebo, kanske? Vilket i och för sig inte är att förakta. Smiley  

2013-09-02 15:42
Som något redan nämnt är det väl självklart att portionens storlek avgör hur mätt man blir?!!
Som att vad man äter avgör om man blir mätt eller inte?!

Märklig diskussion tycker jag, men jag har kanske missförstått något?

Sedan kan man ju av andra skäl inte tycka om gröt.
 

2013-09-02 19:41
Att BLI mätt handlar väldigt lite om att HÅLLA sig mätt. Är min erfarenhet.

Så ja, Du har nog missförstått frågan Markku.
 

2013-09-02 19:56
Jag äter också havregrynsgröt till frukost i princip varje dag, dock så skivar jag en banan över gröten(ibland även hallon och blåbär). Detta äter jag ca 06,30 och nästa mål intas på jobbet vid ca 09,15 och det funkar bra för mig.  

2013-09-02 20:22
Havrefrynsgröt är ju inte särskilt energitätt, så för den som tränar/jobbar hårt är det väl ett mindre bra alternativ om man inte toppar med rejält med fett och annat?  

2013-09-02 20:25
Om man nu ska tro på många av teorierna som går där ute (jag är inte läkare och därmed inte sakkunnig) så spelar insulinet antagligen en viktig roll i hungerkänslan efter en måltid. Om det du äter påtagligt påverkar insulinutsläppet t.ex när du får i dig mycket kolhydrater, upplevs hungern extra påtagligt när insulinkurvan vänder "neråt".

Jag har sedan många år tillbaka slutat äta gröt eller dricka juice till frukost. När jag gjorde det var jag hungrig igen redan vid tio. Idag kör jag i stället med en liten omelett, ett glas mjölk och lite keso eller ost, så klarar jag mig problemfritt utan hunger till och med en bit efter 12. Prova med mer protein och mindre kolhydrater och känn efter om det hjälper dig med att inte bli hungrig så tidigt. Funkar det så är det ju bara att köra på den stilen i stället. Smiley

Lycka till!
 

2013-09-02 21:14
Jag tar hälften havregryn och hälften av blandningen linfrö-solrosfrö-pumpafrö-psylliumfrö. Kokas tillsammans som vanligt och blandas sedan med bär ur frysen minuten innan grytan tas av spisen. Toppa med banan och annan frukt jag råkar ha hemma, nötter, kokos.
Håller mig mätt över träning och fram till lunch.
 

2013-09-03 14:18
2 timmar innan träning funkar havregrynsgröt om man vill har lite tryck... Brukar bli 2 portioner med mjölk.  

2013-09-03 19:48
Jag står mig inte bättre på gröt än på fil och flingor.

Visst har mängden med saken att göra. Men jag kan ofta inte äta hur mycket som helst på morgonen utan skarvar hellre på en 10-mellis.

Sedan kan man också se det som mättnad per kalori, och då är ofta inte havregrynsgröt att föredra. Jag står mig ofta lika bra på ett äpple, lättyoghurt, müsli och en knäckemacka på morgonen.
 

2013-09-03 20:48
Om jag vill stå mig länge på gröten knäcker jag i ett ägg alldeles när gröten är klar (och rör runt snabbt så att det inte ska bli gröt med omelett). Gröten får en lite annan smak men jag gillar det och det håller mig mätt länge.

Just detta med ägg i gröt har vi diskuterat i en annan tråd på FB för kanske 2-3 år sen (och det var då jag provade det) så den som är intresserad kan göra en sökning.

Ibland tar jag i stället mycket tillbehör som mjölk, hackad mandel och bär/sylt.
 

2013-09-03 20:51
Ja det kanske är mängden som är avgörande. Men jag har fått för mig att man blir mätt av fett/ proteinet i maten. Då har ju havregrynsgröt inte mycket att komma med om man inte lägger till ägg, nötter, frön m.m. Får leta vidare efter super frullen. Tack för svaren.  

2013-09-03 21:50
Det varierar beroende på maträtt, men det jag har sett är protein mer mättande per kalori, medan fett och kolhydrater är ungefär lika.  

2013-09-03 22:36
Henrik, testa mandelmjölk till gröten istället för vanlig mjölk om du är känslig. Mandelmjölk smakar lite sött och är mättande. Det finns i mejerihyllan på både COOP och ICA.
 

2013-09-04 09:37
Den nya hasselnötsmjölken är också fantastiskt god :)  

2013-09-04 13:21
Du bör satsa på att käka mat med högt mättnadsidex. Då håller du dig mätt längre.

Ägg, det innehåller mycket proteiner och ägg tycker jag är bra frukost och kanske en banan.

Vänligen

P.
 

2013-09-04 15:58
Mättnadsindex, SI (Satiety Index),

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/mättnadsindex_si_satiety_index

http://energibalans.halsa.se/Energibalans/Matt-pa-fa-kalorier.php

Vänligen

P.
 

2013-09-04 16:06
Jag skipar grötprocessen och äter endast en stor mugg ekologisk havregryn med nötblandning (ekologisk mandel, paranötter, valnötter, hasselnötter, cashewnötter) till. Dels för att tillföra naturlig sötma dels för att få in mer fett och proteiner. Havregrynen blir ännu nyttigare om man inte processer den ett steg till genom att göra gröt på den, dessutom groteskt smidigt.  

2013-09-04 19:06
Jag tycker det är både spännande och intressant att se allas uppfinningsrikedom för att göra havregrynsgröten mer mättande, nyttig och energität.

Själv har jag, som sagt, gett upp, trots att jag gillar havregrynsgröt, och äter annat till frukost som mättar längre OCH är gott.

Smiley
 

2013-09-04 19:23
Ja, längtan efter spannmål är tydligen stark, och inget ont i det,gillar man gröt, eller bröd, så ska man ju äta det.
Själv tar jag hellre en omelett, kanske med skinka, tomater och ost, eller äggröra med lite rökt lax och kanske lite ruccola.

Om jag någonsin äter gröt, vilket händer, särskilt på vintern, så är det rågmjölsgröt, med rårörda lingon och gammeldags mjölk.
 

2013-09-04 19:57
Nån som brukar koka gröten i mjölk i stället för vatten? Det har jag aldrig gjort men jag var i Skottland i helgen och gröten jag fick där var gjord på mjölk i stället för vatten. Klart mer mättande (även om jag alltid har mjölk till gröten kändes det här ändå som om jag stod mig bättre på den).  

2013-09-04 20:38
Jag har kokat havregrynsgröten i mjölk med en smörklick i (som min mamma gjorde gröten) och det är gott ihop med några dl mjölk. Smiley

Håller mig tyvärr ändå inte mätt till lunch...
 

2013-09-04 20:47
Absolut mjölk i gröten! Och en mosad banan!  

2013-09-05 07:04
Jag förvånas över att ingen, trots den stora mängden inlägg, verkar prata om hur mycket gröt man kokar. Det har ju en viss betydelse för hur länge man håller sig mätt om man kokar på 1 dl, eller drygt 3 dl som jag brukar göra, eller 4-5 dl som jag nog hade roat mig med om jag skulle hålla mig mätt fram till kl. 11-12. Nu börjar jag bli lite hungrig vid 10-tiden och äter då ett större mellanmål. Frukostgröten äts med 1 dl frysta bär, idag blev det ett äpple ovanpå också, och mjölk förstås, samt även jag brukar komplettera med något mer energirikt för att förlänga mättnaden, en mindre näve mandlar + russin brukar det bli, idag blev det två.

Varannan dag äter jag gröt, varannan fil med hemmagjord musli beståendes av en hel del energirika nötter & frön. Efter att jag genom att föra kostdagbok här om året upptäckte den väldigt stora skillnaden mellan fil-frukosten (1100 kcal) och grötfrukosten (600 kcal) har jag minskat ner på musliportionen och ökat grötmängden från 2 dl till drygt 3 dl samt börjat komplettera med en näve mandlar + russin som sagt. Nu ligger båda frukostarna kring 900 kcal.
 

2013-09-05 07:25
Mosad banan, kanel, massa havregryn, chiafrön, pumpakärnor och solrosfrön. Häll havremjölk över. Låt vila ett slag. Har testat både i kylskåpet över natten och 10-15 minuter på morgonen. Håller mig utan problem fram till lunch och då cyklar jag 13 backiga km till jobbet.  

2013-09-08 22:25
Det finns värre. En linsgryta t. ex..
Är imponerad av att ni kan få i er havregrynsgröt.

Slutade äta denna horribla rätt för 40 år sedan ca. Då var jag 35.
Vem av er som skriver här har ätit havregrynsgröt flest år? Smiley

PS. Förstår att ni lägger till både det ena och andra för ren havregrynsgröt verkar vara lite svårare att få i sig. Smiley
 

2013-09-09 07:39
Har ätit havregrynsgröt varje morgon, med några få undantag, sen jag var ca 15 år - är nu 41.
Jag har med åren gjort gröten fastare o fastare. Jag vill ha den så att man utan problem kan köra ner skeden och den står kvar i gröten:)
 

2013-09-09 08:07
För ett tag sedan gjorde jag en monstergrötportion.

Drygt 1 dl havregryn
Under tillagning tillsatte jag

Mosad avokado + banan
Tre äggvitor
Rejält med jordnötssmör

Toppade med
Valnötter
Linfrön
Honung
Mjölk

Blev dödsmätt Smiley Sen blev det träning, men behövde smälta rejält
 

2013-09-18 14:01
Geeez!!! Nå, blev det gott? Banan, avocad och jordnötssmör låter som en liten okonventionell kombo. Smiley  

2013-10-13 18:45
Jo, men avokadon (en halv) gav inte så mycket smak, bara lite banan. Det var gott!  

2013-10-13 20:14
Grunden är dock - havregrynsgröt är kasst som "ensamrätt". Det är ungefär som att äta en tallrik med bara potatis, pasta eller ris utan någonting till. Det mättar för stunden. Och sen då?

För att hålla sig mätt på så kolhydratstinna måltider som t ex havregrynsgröt behövs en himla massa pimpande innan man känner att - jo, jag är ff inte hungrig efter 3 timmar.
 

2013-10-13 20:14
Ja, blir oftast någon typ av ägg till!  

2013-10-13 20:17
Jag tipsade min partner om monstergröten, som hon åt innan hon gick och klättrade. Det blev lite väl tungt sade hon! Smiley  

2013-10-14 09:40
Havregrynsgröt eller min kalla blandning är en utmärkt ensamrätt. Iaf om man får blanda i frukt, äppelmos och lite andra frön och sånt. Häll på rejält med havremjölk eller annan kofri mjölk så står man sig hur bra som helst. Sätter fart på magen gör det också. Blir man hungrig tar man bara mer havregryn nästa gång.  

2013-10-14 11:46
Jag kan äta dubbla portioner av havregrynsgröt med frön och annat i, men blir ändå inte tillräckligt mätt. Först blir jag ju så klar jättemätt, men efter ett par timmar är jag jättehungrig. Äter istället turkisk yogurt 10 % fett med frön och ex blåbär. Då kan jag äta en ganska liten portion och är lagom hungrig vid lunch. :)  

2013-10-14 12:41
En portion gröt är ca 120 kcal. Det är ungefär lika mycket kalorier som en dl turkisk youghurt, Hur mycket yoghurt äter du?  

2013-10-14 12:55
Jag äter kanske 2.5 dl så det blir väl ca 300 kcal plus lite till pga fröna och bären. Frukosten passar mig väldigt bra då jag inte kan äta så stora kvantiteter för då blir det just att jag blir proppmätt, men sen blir jättehungrig snabbt igen. Jag är också en person som mest blir hungrig på förmiddagen så lägger ofta till en frukt senare och äter lunch ganska tidigt typ 11:30.  

2013-10-14 13:20
Havregrynsgröt är en riktig kolhydratbomb som lägger sig som en kletig massa i magsäcken. Insulinpåslaget gör att du blir hungrig snart igen.

Turkisk yoghurt (10%) och nötter, mandlar eller skivat äpple/hallon o.dyl. samt ett par ägg så lär du stå dig fram till lunch, utan problem.
 

2013-10-20 18:58
Det beror ju på hur mycket du äter. Det du rabblar upp motsvarar ungefär 3 portioner havrerynsgröt. Det står jag mig på rätt så länge,  

2013-10-20 19:18
Hur kan havregryn lägga sig som en kletig massa någonstans i kroppen? Har du hört talas om fibrer? Är det något som förstoppar och kletar i tarmar så är det väl mejeriprodukter.  

2013-10-20 20:31
Tur! Jag behöver kolhydraterna för att träna mycket och hårt! Med kakao, chokladproteinpulver, ev. ett ägg i samt skivad banan blir det nästan som dessert!  

2013-10-20 21:30
Jag fick ett tips för några år sedan när det senast var samma diskussion här på Funbeat. Sedan dess har jag gjort en havrepannkaka genom att blanda 1 dl havregryn, linfrö, kli, 1 ägg, lite salt och lagom med mjölk. Jag gör blandningen på morgonen och steker direkt därför hinner inte grynen svälla och jag använder kanske bara drygt en halv dl mjölk.
Till den mättande och goda pannkakan brukar jag äta lättsockrad hallonsylt och keso.

När det inte serveras hotellfrukost äter jag samma pannkaka men utan extra fibrer innan maratonstarter för jag vet att jag mår bra och får energi.
 

2013-10-21 12:55
äsch  

2013-10-21 18:04