Bra mat

Många dåliga kosttillskott?

Kanske ytterligare en bra anledning att undvika kosttillskott och fokusera på bra råvaror?

http://www.expressen.se/kvp/forskare-fann-farliga-steroider-i-kosttillskott/
 

2013-08-14 09:38
Det beror ju faktiskt på var man beställer ifrån, beställer man från något skumt ställe i Kazakstan eller kanske ifrån Kina så finns det en del gånger väldigt skumma saker (förutom de vanliga skummisarna) i pulver och annat elände.
Beställer man från seriösa svenska siter så är risken i stort sett obefintlig. Är man osäker och man vill stoppa hela huvudet fullt så kan man alltid slänga iväg ett mail till "valfri pulversite" och ställa fråga om det finns någon risk att misstagsdopa sig med deras produkter.
Väldigt många SL-are och OL-are ställer just den frågan och kan de inte garantera något sånt får de inget sålt.

Sen är man som idrottsman/kvinna själv ansvarig för vad man stoppar i sig oavsett vad dessa pulversiter svarar. Smiley
 

2013-08-14 18:53
Klarar sig Lisa Norden på vanlig mat gör nog de flesta av oss det också ...

http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg
 

2014-01-08 23:13
Absolut
 

2014-01-08 23:57
Med tanke på att vi inte har några direkta kontroller av de faktiska innehållet på kosttillskott så kan man visst få i sig otillåtna medel utan att man vet om det.

Det är inte alltid innehållsförtecknignen mtachar innehållet, och det gäller även seriösa svenska försäljningsställen.

Rekomenderar att se ovanstående länk. Bra video!
 

2014-01-09 10:26
Vill bara påpeka att kosttillskotten köptes från länder där de ämnena som tidningarna reagerar på är fullt lagliga, och ofta stod med i innehållsförteckningen. Forskaren har allstå köpt grejer, fullt medveten om vad de innehåller och klagar sen på att de innehåller substanser som är olagliga i landet HAN bor i.
Det skrivs inte heller i artikeln vilken sorts kosttillskott det rör sig om, det skulle lika gärna kunna vara vitamintabletter som proteinpulver.
Hela världen har inte samma lagar och regler. Forskningen hade varit använbar om det faktiskt rörde sig om produker som säljs inom landet.

Sen är det just kostTILLSKOTT det rör sig om, det är inte menat att ersätta vanlig mat utan att fylla på med sådant man kan ha brist på annars. Väldigt få människor skulle få för sig att leva enbart på pulver och piller
 

2014-01-09 18:54
Ida - Det är det ingen som säger heller, men de flesta människor behöver inte alla dessa kosttillskott om det är en allsidig kost med riktigt mat.

Men det är väldigt många på gymmet som stoppar i sig många olika drycker/piller/kapslar/pulver som de egentligen inte behöver, där är det lätt att få i sig otillåtna preparat/hälsoskadliga preparat.
 

2014-01-10 08:32
Katarina: Det är ju just det, man tar korttillskott för att man inte får i sig tillräckligt av de ämnena annars. D-vitamin är just en sån sak som många har brist på. Solen ger inte tillräckligt för många, och man kan inte korrigera hur mycket som helst med kosten. Vad tycker du att man ska göra då? Jag har väldigt svårt att få i mig tillräckligt med protein i kosten iom begränsad mängd kalorier, trots att jag äter mycket proteinrika råvaror. Är det inte rimligt att ta proteinpulver då?

Självklar kommer det alltid finnas folk som tar de enkla vägen ut och hellre tar kosttillskott än att äta ordentligt, men det är ju långt ifrån alla. De allra flesta som är seriösa med träning har bra koll på kosten och väljer självklart i första hand bättre mat, men kan fortfarande behöva lite mer.
 

2014-01-11 20:24
Nyansera mera

http://traningslara.se/kosttillskott-farliga-amnen-och-doping/
 

2014-01-11 20:26
En annan nyans: http://www.youtube.com/watch?v=aR9iz8d_Dj4&list=WLF3E78BA443235A25  

2014-01-12 08:58
Tillhör ju de få som fortfarande finns kvar.
Så gott som hela mitt liv så slapp jag läsa, testa en hel del drömprodukter.
Har småtestat, men tack och lov slutat illa kvickt.

Tror att många yngre är väl godtrogna och lättmanipulerade. Ifrågasätt.

Kommer nog aldrig ( gillar ej ord som aldrig ) att förstå vad som var/är fel på gammaldags mat.

Är tävlingsledare sedan länge och magarna blir bara sämre och sämre. Plus humöret.
 

2014-01-12 13:07
Vem har påstått att det skulle vara fel på "gammaldags mat"?

 

2014-01-12 15:17
Ida - vi säger ju samma sak egentligen. Om man behöver tillskott ska man sjävlklart ta det, men DE FLESTA behöver inte det. Att man sedan tar det ändå det är upp till dem, man får bara hoppas att de är medvetna om de eventuella hälsorisker som finns med vissa preparat.

Jag äter själv järntillskott eftersom jag inte lyckas få i mig tillräckligt genom min kost, men det är också efter läkare ordination, så jag förstår dig helt när det gäller D-vitaminen.
 

2014-01-13 08:22
Anders. Du har nästan helt rätt.
Finns ju dock de, som påstår att det behövs tillskott då "normal" gammaldags mat ej ger tillräckligt av allt som behövs.

Katarina. På 80-talet undersöktes en hel del konditionsidrottare. Den enda eventuella brist de då fann var just järn som du nämner. Även för män. Jag liksom många andra började då öka järnintaget. Efter några år så hade nog de flesta slutat. För oss som slutade märktes ingen skillnad.
Undrar om någon av de som då fortsatte med järntillskott fortfarande gör så?

 

2014-01-13 12:20
K-G: Intressant, trodde faktiskt det nästan var en "tjejgrej". Själv känner jag en stor skillnad i att jag känner mig betydligt piggare sen jag började lägga till järn. Om det är placebo eller järnet kan jag inte svara på.  

2014-01-13 15:29
K-G då kan de inte kollat Vitamin D status Smiley  

2014-03-30 13:24
Jag tror vi har lyckats konstatera att tillskott är bra vid brist, vad än bristen på vara av för slag. Med det sagt så får man vara generös och omsorgsfull med definitionen av begreppet 'brist'.

Har man diverse mål med sin träning och finner att en diet är absolut nödvändig att följa, så medför dieten restriktioner på den "vanliga maten" som kan innebära att tillskott kan bli nödvändiga för antingen dietens syfte eller för god allmänhälsa.

Därmed vill jag bara påpeka att om man är intresserad av nutrition och väljer att mixtra näringsintaget så är det alltid tryggt att veta att det finns tillskott av vitaminer och mineraler där ute.

Givetvis kommer man väldigt, väldigt långt på vanlig mat och kan oftast jobba utan tillskott. Men det kan finnas situationer även för folk utan bristsjukdomar att ta tillskott.

Personligen är de enda tillskott jag tar D-vitamin (Skandinavens förbannelse) och protein vid behov (efter sena och långa klätterpass passar en smoothie med bär och lite brunrisbaserat proteintillskott utmärkt för att inte kasta bort ett långt träningspass). Men så är jag långdistanslöpare och klättrare också. Mer än så behöver inte en sådan som jag utan bristsjukdomar.
 

2014-04-05 22:44
Ytterligare frågetecken om kosttillskott:

http://www.expressen.se/nyheter/terapeuten-erkanner-det-ar-hokus-pokus/
 

2014-04-06 09:05
Fast handlar det inte mer om att terapeuten hittat på massa diagnoser och sålt på hen preparat utan grund för det?  

2014-04-06 22:04
Självklart säljs det extrema mängder men kosttillskott utan effekt för köparen. Men nog finns det en del vettiga, evidensbaserade grejer.

Koffein (centralstimulant, prestationshöjande, höjer lipolys m.m)
Beta-alanine (ökar molekylärt karnosin, intressant för högreps & laktatträning)
Kreatin (fosfatinlagring, sprint - styrka)
Vitamin D (intressant för det mest, vinter-vår, fler än spädbarn kanske borde ta)
Folsyra (graviditet)
Järn (hårt idrottande menstruerande kvinnor, veganer)

Sen är ju en del aminosyror som inte minst leucin intressant, även om det inte är några mirakelmedel. En del antioxidanter, t.ex. gamma-tokoferol (vit E.) vid höghöjdsträning, liponsyra m.m. är också intressant.


 

2014-04-06 22:11
Hur stora doser skall man ta för att märka skillnad?
Överdosering varnas det ju för.

Varit elitsprinter för länge sedan.
Resultatnivån var bra trots underlaget ( kolstybb ) som vi hade.
Några tillskott användes ej.

Också. Säger ej emot ny vetenskap ( alltid ) men man ser ju sällan ( aldrig ) några resultat av det nya som kommer fram som - nu äntligen.

Förutom allvädersbanor + bättre skor.
 

2014-04-10 08:14
Dos av vad?  

2014-04-10 16:44
Dos av de ämnen du nämner.
För att det skall bli positiv effekt.
 

2014-04-10 17:36
Ja.. Koffein beror ju på tolerans (med frekvent koffeinintag skapar man också nya receptorer för adenosin [som koffein blockerar, minskar trötthet]). Har inte exakta doserna i huvudet, de beror på kroppsvikt och tolerans som sagt. 100-400mg är dock vettiga doser, jag tror att gränsen för ergogen effekt går någonstans vid 400-500mg.

Beta-alanine ska tas över längre tid med en uppladdningsfas där man tar omkring 6g om dagen under ett par veckor för att uppnå maximala nivåer. För att bibehålla dessa kan man gå ner till 3-4gram om dagen.

Kreatin är klassisk rekommendation 5 gram om dagen. Ev. med uppladningsfas där man tar 5gx4. 4-5g om dagen räcker för att bibehålla nivåerna.

Optimal nivå av Vitamin D i blodet är inte helt klarlagt, men förmodligen behövs bra mycket större intag än dagens RDI som utgår ifrån bristsymptom. När solen är tillräckligt stark och man vistas i den är det dock inte ett problem, men däremot större delen av året. 10 000 IE har använts i studier utan problem men man kanske kan nöja sig kring 2000-5000/dag. Detta är ett tillskott man inte direkt känner en WOW-effekt av utan bidrar till allmänt bättre hälsostatus och prestation.
 

2014-04-10 17:51
Koffein/kaffe blir det mycket av när jag deltager på ultra.

Ett bra kosttillskott är då en blandning av fetaste grädde + starkaste kaffe/restretto + så mycket socker man orkar med. Snabb energipåfyllnad. För en del.
Inget man dricker vanliga dagar.

På ultra trycker man nog i sig så mycket man kan.
De flesta av oss undviker dock pulver och piller av alla slag.
 

2014-04-10 18:46
Även kolhydratspulver? Låter dumt. Smiley Fett bör man också hålla sig ifrån under tävling.  

2014-04-10 21:38
Ja, även kolhydratspulver.

När jag arrangerade första 24H i Sverige ( 2002 ) så var ju Rune Larsson - Sveriges bäste ultralöpare där sett bakåt i tiden där. ( I dag har vi Jonas Buud i världseliten. )

Redan då fanns ju nya "bättre" rön så jag undvek att servera vissa saker.
Pratade med löpare + Rune och sedan blev det
cheeseburger,
ägg
bl. a.

Om man vill ha ork länge borde man ha energi som ej sprintar genom kroppen. Så dumma var vi förr. Smiley

Så Johan, vet du några kosttillskott som ger en jämn tillförsel av energi under längre tider.

I dagens onödigt stressade samhälle borde väl detta vara något att sträva efter. Eller?
 

2014-04-11 07:29
Vad är det för dumt med kolhydratpulver? Jag har använt det några gånger inför Lidingöloppet, och har resonerat såhär:

För att vara säker på att magen inte ska krångla under loppet så slutar jag med fast föda ganska många timmar innan starten. Jag tänker att det inte är nån vits att börja tanka dom supersnabba kolhydraterna från sportdrycken redan då, blandningen med kolhydratpulvret känns långsammare.

Nån timme innan loppet tar jag lite sportdryck.

Nån som håller med eller säger emot?
 

2014-04-11 10:01
Smiley där Åke.
Och antar samtidigt att när vi prata "kolhydratpulver" = Carboloader, eller pratar vi kolhydratpulver = oblandad sportdryck?
 

2014-04-11 10:11
S.k. carboloader och sportdryckspulver är samma sak, det är det jag åsyftar.

Det är extremt vedertaget och evidensbaserat att det är kolhydrater som gäller och inget annat för att förbättra prestation under konditionslopp. Under långa lopp ev. lite protein eller aminosyror. Att inta fett och mer hårdsmälta saker är bara dumt. Studier har gjorts på korta och medellånga fettsyror utan resultat. Det man kan säga är dock att på ett 24H Race eller mer kommer dock den absolut största delen av energin komma från lagrat fett, så på ett sätt är kolhydratsintaget inte lika kritiskt.

Under ett längre lopp är det däremot också viktigt att vätskan är lämpligt blandad, gällande kolhydrater men även salt.

Fruktos är en lite långsammare sockerart som har en annan transportväg än glukos, den går alltid via levern och portioneras sedan ut i blodbanan. Med fruktos i sportdrycken kan man också öka kolhydratsintaget totalt sett mha. multipla transportvägar.

Vid låg intensitet (ultralopp) har ju däremot magen kapacitet för lite mer bulkigt intag, och självklart man tycker det man äter under loppet smakar någorlunda. Jag skulle dock inte rekommendera ostburgare och ägg till någon någonsin även om Rune Larsson åt det och vann. Däremot kan man ju servera frukt, gelegodis o dyl.
 

2014-04-11 10:47
OK, intressant. Men en lite följdfråga från en som inte har lika full koll:
Sportdrycken är ju rejält söt vilket inte Carboloadern är. Handlar det bara om olika smakämnen som gör att jag tror att Carboloadern har långsammare kolhydrater?
 

2014-04-11 11:43
Är det så? Inte som jag upplevt. Det beror nog på fabrikat.

Olika sockerarter är olika söta. Maltos ger i princip ingen sötma, den carboloader du druckit kanske innehållit just det.

Vitargo t.ex. innehåller ju just Vitargo (artificiell kolhydrat). Skillnaden på carboloader och sportdrycken är att de tillsatt lite lite elektrolyter i den de marknadsför att man ska använda "under".
 

2014-04-11 12:50
Ska titta därhemma och läsa på burken, men du har nog rätt.

Nån som har tips på nåt att dricka, som har ganska långsamma kolhydrater?

(Misstänker att lättsmält och långsamma kolhydrater är till stor del en motsägelse)
 

2014-04-11 13:04
Någon slags havredryck kanske, hemma gjord eller köpt! Sen finns det ett antal olika produkter som säljs som "slow carbs", olika stärkelser.  

2014-04-11 13:59
Johan. Du skrev på ultra skall det smaka någorlunda. Ännu bättre är att det smakar gott och då går pulver och piller bort.

Åke. På 80-talet kom sportdryckspulver. Isostar var en fabrikant. De hade en som smakade grapefrukt = beskt.
Den drack även jag.
( Aldrig på träning, aldrig före, aldrig 1:a timmen på ett marathonlopp, men sen. )
Den försvann då konsumenterna ej gillade smaken.

Nu deltager jag i längre lopp och då smakar det så mycket bättre med gammaldags mat.

1984 PÅ 1:a 100K i Sverige - Lund, så var Rune och jag sist ut till start. Vi började frukosten ca. 30 min, före start. Tryckte i oss vad vi kunde. 10 min. före start gick vi dit - ca. 5 min. gång. Vi hade 3 smörgåsar med oss. Vitt bröd + smör + marmelad. När starten gick åt vi fortfarande. Rune vann, det gjorde inte jag.

Rädslan för att det skall gå snett är i dag ganska så överdriven. Men coacher, personliga tränare, naprapater, sjukgymnaster, homeopater, kotknackare m.m. tjänar pengar.
OBS! För att ej tala om företagen som säljer sina produkter svindyrt.
PS. Glömde kostexperter.
 

2014-04-11 19:33
Jag skrev någorlunda, och menade att det är fördelaktigt om man inte avskyr smaken av det man ska förtära. Det är ganska osmart att äta så mycket på start. Vitt bröd + marmelad är i princip som sportdryck bara lite jobbigare för magen att processa :)  

2014-04-11 19:43
Nu var det 100K. Rune vann på 7:0X. Man behöver energi hela vägen. Att trycka i sig mat innan start gör att man ej går ut för hårt för då får man troligen håll.
100K på 7 timmar betyder 10 x 10K på runt 42 minuter.

Rune har även startat efter smörgåstårta. Plus massa annat "dumt", men gott.
Jag har själv testat en hel del "mindre" bra men då det smakat gott så har jag gjort ett bra resultat.

Jag har blivit intervjuad av experter på olika områden inom idrott och förr så sa de bra. Nu säger de nya att jag gör allt fel.

PS. På Luciadagen startar jag på ett 10D i Sydafrika. Barfota och hoppas klara 60 mil. Jag är då 76 år.
Barfota på riktigt.
 

2014-04-11 19:58
😀😀 👍👍 K.G. Nyström  

2014-04-12 18:54
Senaste varning om kosttillskott:

http://www.expressen.se/sport/kosttillskott---nya-gisslet-for-idrotten/
 

2014-07-23 13:45
Jag som jobbar med att hjälpa människor att handla och inta kosttillskott m.m tycker att det är jätte bra att frågan kommer upp. Men att dra allt över en kam är kanske inte riktigt rätt. Kvällstidningarna har inte alltid rätt information och vill gärna sälja så mågna Nr av deras tidningar som möjligt.
Men alla vet vilken Miljard industri detta är med kosttillskott och har alltid varit. Jag reagerar starkt på när kända Sport profiler går ut i media och säger att vi äter inte kosttillskott. LJUG hur får man i sig Omega 3 via kosten ??? Vår svenska fisk är oftast full av tungmetaller och annat skräp så den är inte nyttig att äta. Tar vi den fina fjord laxen så är den oftast odlad och med det syntetisk mat. med jätte mycket bra näringsvärden för fisken ELLER?.. Ja detta är bara Omega3 Omega6. Att vi helst skall äta bra råvaror tror jag alla vill men är dom så bra .......? Jorden vi idag brukar på har under flera år besprutats och vattnats av medel som hämmar det ena och det andra . detta leder till att vår mark i dag är utarmad "finns ingen näring i jorden" Men jag äter Ekologiskt säger många av er . Jättebra jag är verkligen för Organiska produkter. Men är det ingen som reagerar på hur fort allt har blivit Ekologiskt.... Hemma i staden där jag bor där finns det en del gårdar som kör ekologiskt. Men att bo/odla vid Motorvägen och stridsflygets inflygnings väg är för mig inte ekologi. Vad vattnar man med ?? Jo det kommunala vattnet som är fullt av medicinrester klorföroreningar m.m ... Nä tacka vet jag Kosttillskott som är odlad på mark som inte har besprutats med något på över 50år. Kosttillskott som är gjort av Naturens tillgångar hjälper kroppen med mycket den har lättare att ta upp Mineraler och vitaminer sen så får den Fytonäringsämnen på köpet då naturen ger oss samma skydd som dom har. Använd rätt kosttillskott för att förbättra dit näringsintag och välbefinnande Smiley
 

2015-06-05 09:21
[ Spam, borttaget av admin ]  

2015-07-27 14:13
Smygreklam... Men visst, säkert bra ändå.  

2015-07-27 18:10