Min utmaning

Susan och Peter inför äventyret runt Vättern

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Snart är det dags att cykla 30 mil runt Vättern. Våra två utmanare Susan Persson och Peter Hampus kommer laddade till tänderna trots lite problem med förberedelserna...

Hur har dina förberedelser gått inför Vätternrundan?
Vätternrundan är det lopp jag tränat mest inför. Tyvärr råkade jag ut för ett bakslag i våras då jag lyckades försämra mina resultat vecka för vecka. Privatlivet och träningen gick inte riktigt ihop.

Men jag kom i fas igen och kände mig riktigt pigg och stark. Var i Frankrike och cyklade förra veckan och det kändes bra. Gick bara upp 1,5 kg trots allt vin och all ost jag fick i mig.

Allt kändes bra tills i söndags då jag kraschade på Lida Loop. Har förmodligen fått en spricka på ett revben och har rejält ont i axeln. Jag fullföljde loppet men hade en hel del tankar på att bryta.

Vad har du för mål inför loppet?
Vår grupp vill komma i mål på 7:14. Det innebär en snitthastighet på cirka 42 km/h.

Hur planerar du för stopp, energi och utrustning?
Vi kommer att göra enbart ett stopp. Några minuter i Fagerhult för att snabbt kissa, fylla flaskorna och trycka i oss en bulle eller två.

Två liter sportdryck på cykeln. Kanske sammanlagt en halvliter gel, en hel del energybars och mandelmassa.

En slang, däckavtagare och multiverktyg tar jag med. Gruppen kör ifrån mig om jag får punka men om jag är snabb kan jag hänga på en annan snabbgrupp efter att ha lagat däcket om oturen skulle vara framme.

Vädret ser varmt ut så det blir kortbyxor, ett merinolinne och kortärmad tröja. Kanske en väst i bakfickan.Jag svettas ganska ymnigt så ett frottépannband ala Björn Borg under hjälmen lär behövas. Och Mörka glas i bågarna skulle jag tro.

Min cykeldator ställs in på vald hastighet så att jag hela tiden kan ha koll på hur vi ligger till jämfört med målet. Några minuter efter schemat fram till Jönköping är okej eftersom vi kommer att ha vinden lite mot oss dit. Det hämtar vi in på vägen upp.

Eftersom det verkar bli kantvind under hela loppet kan jag inte riktigt bestämma mig för vilka hjul jag ska använda. Mina högprofilhjul kommer kanske att vara jobbiga att styra med en kantvind på 9 m/s. Följer väderprognosen med spänning.

Läs Peters egen blogg här på Funbeat

Hur har dina förberedelser gått inför Vätternrundan?
Mina förberedelser har tyvärr inte varit som jag planerat pga mycket sjukdom. Därför är mitt mål lite lägre satt till sub10. Kommer cykla tillsammans med SubXX i en klunga med cirka 30 snabba tjejer!

Hur planerar du för stopp, energi och utrustning?
Vi har planerat två stopp under loppet, vid 14 respektive 26 mil. Energiintaget görs på cykeln i form av liquids, bars och nötter. Kommer ha med mig två extra slangar och hoppas på soligt väder så man slipper släpa extra kläder!

Läs Susans egen blogg här på Funbeat