Min utmaning

Linnéa och Magnus redan klara med Vättern

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

På fredag är det dags för Vätternrundan men redan nu har två av våra utmanare klarat av den här delen av En Svensk Klassiker. Linnéa Estvik körde Tjejvättern medan Magnus Sundmark klarade av Halvvättern redan förra helgen. Hur gick det då? Kolla in deras race report här.

Hur har förberedelserna gått inför din Vättern-cykling?
Jag köpte min racercykel i april och efter det har jag försökt cykla så mycket som möjligt. Jag har hängt med på längre cykeldagar där jag fått lära mig att köra i klunga och jag har även varit på cykelläger under 4 dagar. Tyvärr har jag inte fått någon hjälp från coachen men har många i min närhet som sysslar med cykling så jag har fått bra hjälp ändå.

Hur gick loppet – som planerat eller bjöd dagen på några överraskningar?
Jag kände mig inte så laddad inför Tjejvättern, mest för att jag tyckte det var lite tråkigt att köra loppet själv. Men väl på plats när starten gått såg jag en annan med racercykel bland alla fikakorgar så henne passade jag på att hänga efter.

Vi turades om att växeldra hela loppet och hade riktigt skoj! Vi var ett kanonteam och jag kände mig över för väntan stark, trotts att jag hade för mycket närliggande lopp i benen...

Min måltid innan loppet var fyra timmar men blev 3:15 så jag känner mig väldigt nöjd med det! Ser fram emot Vätternrundan nästa år, den hade jag kunnat hade jag kört redan i år!

Hur tänker du nu ställa om fokus mot Vansbro?
Jag fick kontakt med coachen Mikael Rosén redan i mars som såg till att jag kom igång med crawlsimningen. Jag har aldrig simmat crawl tidigare så såg det som en bra chans att lära mig!

Jag har simmat cirka tre gånger i veckan sen dess och förra helgen var jag i Stockholm för en simanalys hos Mikael. Sen några veckor tillbaka har jag även börjat simma i öppet vatten, vilket jag tycker är otroligt härligt ....men också lite läskigt!

Vansbro närmar ju sig med storm och jag ska simma både Tjejsimmet och Vansbrosimmet som blir min första del i en Svensk klassiker. Tills dess ska jag försöka simma så mycket som möjligt och jag ska även göra aquathlonloppet Kustjagaren innan så där kommer jag få mycket simträning!

Kolla in Linneás sida och följ hennes blogg här

Hur har förberedelserna gått inför din Vättern-cykling?
Förberedelserna var minst sagt bristfälliga, i alla fall i fråga om träning. På de två månaderna från maxtestet hos Aktivitus genomförde jag endast sju cykelpass. Delvis beroende på sjukdom och delvis beroende på skadeproblemen, men en mental träningsdipp gjorde också sitt till.

Fick under den här perioden släppa tanken på årets stora mål, AXA fjällmaraton. Utan att kunna springa ordentligt på sju månader och inte heller med någon lösning på problemen i sikte avanmälde jag mig. Surt.

Men cyklingen alltså... av de där sju passen var tre på racern, som längst 4 mil, och således fyra MTB pass. Sammanlagt 18,5 mil och knappt 10 h på cykelsadeln. Endast ett pass på racern kördes ihop med andra, så jag fick prova att ligga tillsammans/efter någon.

Dessutom gick växeln på min inlånade racer sönder torsdagen före loppet så jag fick helt sonika köra på en annan. Bytte emellertid till MTB-sadeln. Så bristfälliga förberedelser, ja, det kan man nog säga.

När det gäller införskaffande av cykel och planering för loppet, med kläder, utrustning, energi, taktik osv, gjorde jag emellertid en bra plan, som jag tycker höll fint. Bäst var nog beslutet att köra med löparryggan inklusive camelbacken. Ett kanon val, för min del!

Hur gick loppet – som planerat eller bjöd dagen på några överraskningar?
Loppet gick helt klart över förväntan med en sluttid på precis över fem timmar! Har skrivit en "racereport" på bloggen

Det mest överraskande var väl just att det gick så bra (...med tanke på förberedelserna). Var mentalt inställd på en betydligt tuffare dag.

Hur tänker du nu ställa om fokus mot Vansbro?
Vansbro ja, jo nu blir det ju till att simma en del. Ett par pass i veckan är planen. Nu när höften inte riktigt vill bli bra så tänker jag mig att simning kommer funka fint.

Men ikväll ska jag ut på MTB:n igen, så lite mer cykel alltså...

Kolla in Magnus sida och följ hans blogg här