Min utmaning

Henrietta nöjd med resultatet i MK Open

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Hela vintern och våren har Min utmanings crossfit-adept Henrietta tränat inför tävlingen MK Open i Falun. I helgen, den 1-2 juni, var det så äntligen dags att få svart på vitt vad coach Ellinor Rehnströms upplägg har gett för resultat. Mycket bra visade det sig – Henrietta tog sig till semifinal i tävlingen.

Är du nöjd med dig insats?
– Ja, men det är jag! Visst var en del pendlande mellan hopp och förtvivlan under helgen, men det var väldigt roligt att tävla och det var ett grymt bra arrangemang.

Hur var konkurrensen?
– Den var väldigt varierad. Björk Odinsdottir som vann är ju en av Sveriges absolut bästa tjejer, och hon och de andra två i toppen drog iväg ganska markant från resterande tävlande.

Du hade koll på de flesta momenten i tävlingen, men det var några överraskningar också?
– Ja, vi sprang en hinderbana, med däckhav, häckar, bearcrawl och balansmoment. Vi hade fyra minuter på oss att springa hinderbanan och sedan gör så många pull-ups som möjligt. Jag hann göra 26 pull-ups, så det är jag nöjd dem. Repklättringen visste jag skulle komma, men det blev en överraskning att känna på hur det var att klättra när man var trött, jag har inte direkt klättrat tidigare.

Vad är du mest nöjd med?
– Det tredje eventet, där skulle man hade sju minuter på sig att ta sig så långt man hann i en serie med bestämt antal marklyft, burpees, djupa frivändningar, toes to bar, ryck, muscle ups och armhävningar. Jag kom till rycken och det tog mig till semifinal.

Med facit i hand, hur stor skillnad tror du att Ellinors coaching har gjort?
– Jag var både starkare och tryggare. Utan Ellinor hade jag aldrig haft så strukturerad träning i ryggen.

Vad blir nästa fokus i träningen?
– Först ska jag ta en lite lugnare vecka, vila mig och lekträna lite. Jag känner mig ganska sliten, framförallt i överkroppen. Sedan är det nog dags att lägga lite fokus på ryck – att snabbt dyka djupt under stången. Toes to bar och pull-ups vill jag också bli bättre på. Och muscle ups – nu jäklar ska jag lära mig! Dessutom ska jag gå Level 1-utbildningen till crossfit-coach om några veckor. Det kommer gör mig till en bättre altet själv, och då kan jag ju lägga upp mina egna programmeringar. Men jag ska också prata mycket med andra coacher, alla har ju oilka sätt att se på träning och att förklara övningar på.

Vad tar du med dig från Ellinors sätt att coacha?
–  Att uppmuntra mycket och ofta och få mina adepter att känna sig trygga. Ellinor peppade väldigt bra efter tävlingen också, och uppmuntrade mig att vara nöjd med allt jag gjort bra och inte ta det på så stort allvar, utan bara ta med mig det jag lärt mig av det här. Ellinor har också lärt mig att bryta ner svåra övningar och träna runt momentet för att bygga upp styrka och teknik.

Har du några nya tävlingar i sikte?
– Ja, jag kommer nog att ställa upp i SM-kvalet senare i sommar, och i augusti är det dags för en ny tävling i svenska crossfit-touren – Solid Open.

Vi önskar Henrietta ett stort lycka till med crossfit-träningen framöver!