Min utmaning

Vättern-reglerna som du måste känna till

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Det finn ett gäng regler som du måste hålla koll på inför Vätternrundan. De viktigaste handlar faktiskt om vila men deyt finns också andra saker som du måste följa – här hittar du hela listan.

Regler för vila under Vätternrundan
Vila minst sex timmar innan du kör bil efter din målgång. Bakgrunden till denna, kanske den viktigaste regeln, är att det genom åren inträffat flera allvarliga olyckor. Bilförare som cyklat loppet har somnat bakom ratten efter att ha kört iväg utan att vila.

Så ta det lugnt efter loppet istället för att stressa hemåt. Krama din familj, ät gott och vila! Poliskontroller genomförs dessutom utanför Motala för att kontrollera bilförare så att ingen bryter mot denna regel. För det är dessutom ett lagbrott att köra bil utan sex timmars vila i kroppen.

Regler för Vätternrundan, Halvvättern och Tjejvättern

• Startbevis får ej överlåtas men däremot bytas (i mån av plats) på Torget i Motala innan start mot en avgift på 200 kr.
  • Fungerande fram- och baklyse och godkända reflexer måste finnas på cyklar som startar från skymning till klockan 03.00. Denna regel gäller både natten till lördag och söndag.
  • Inga följebilar eller egna depåer är tillåtna, vare sig privata eller från företag. Vätternrundan sköter all sådan organisation. Över 4 000 funktionärer finns till hands och ger en enorm service runt hela banan.
  • Godkänd cykelhjälm ska användas under hela loppet.
  • Chip fästs på vänster vrist, stor nummerlapp på bröstet och liten nummerlapp på cykelns styre.
  • Inga liggcyklar får användas men dispens kan ges. Tala med kansliet innan du anmäler dig till loppet!
  • Inga tempostyren, triathlon- eller extrabågar får användas. Barends är tillåtet. Heltäckta hjul är heller inte tillåtet.
  • HPV, trehjuling, roller eller motordriven cykel är inte tillåtna.
  • Tandemcykel för två är ok men båda måste vara anmälda till loppet.
  • I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas. 

Fullständiga regelföreskrifter hittar du på www.vatternrundan.se

Måste man ha ringklocka?  

2013-06-03 18:53
OBS!! Ni har fel information på den här sidan om var man ska sätta chippet!!
här hittar ni rätt info!

http://www.vatternrundan.se/Default.aspx?module=4&content=37&fwsite=1...

2013-06-03 19:30
Lagen säger att cykeln ska ha ringklocka och fungerande broms.
Vid mörker gäller även reflexer och lysen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler-...

2013-06-03 19:47
Så här kan det se ut när allt är korrekt: External image

P.S. Den stora lampan funkar också, jag bara kände inte för att köra med dynamo de första sju timmarna... Smiley

2013-06-03 20:52
Inte många som har ringklocka på racer, mig inkluderad  

2013-06-04 16:17
Jag hade ju ingen reflex framåt, men löste det med den söta björnen på bilden. Lite får man väl offra? Smiley  

2013-06-04 18:32
Ringklocka är bland det bästa man kan sätta på en racer, möjligen efter en AirZound.  

2013-06-04 20:57
Numera efter en krash plingar jag även på mötande framförallt om de är telefon zombies.  

2013-06-05 12:45
Det är framför allt på en racer det är helt nödvändigt med ringklocka. Om man inte kör helt själv på öde vägar.  

2013-06-05 19:06
Ringklockan monteras idag, men vadå man har ju munnen med sig. Pling, pling  

2013-06-10 14:49