Min utmaning

Dags för Henrietta att tävla!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Henrietta Bolander sökte till Min utmaning för att få Ellinor Rehnströms hjälp att utvecklas inom crossfit. Framförallt siktade hon på tävlingen MK Open i Falun – och lördagen den 1 juni är det dags! Hur har Ellinor coaching hjälpt henne?

Nu är det alltså dags – hur känns det inför tävlingen?
– Jo, det börjar komma lite tävlingsnerver, något annat kan jag nog inte säga.... Vi är 95 stycken anmälda i damklassen, men jag vet inte så mycket om motståndet, så det är svårt att säga hur det kommer att gå. Men träningen för Ellinor har stärkt mitt självförtroende inför tävlingen väldigt mycket.

Hur har Ellinors coaching utvecklat din fysik då?
– Det har varit enormt bra att träna med Ellinor. Jag har blivit mycket starkare i överkroppen och fått massor av bra tekniktips, framförallt på tyngre lyft där jag känner mig mycket tryggare nu. De största framstegen har jag nog gjort på pistols, frontsquats och chins.

Jag har gjort nya personbästa nästan varje vecka de senaste månaderna. Nu kan jag exempelvis göra chins med 12,5 kilos extravikt, i början tyckte jag det var tungt med 2,5 kilo. Men när tävlingsmomenten offentliggjordes så visade det sig tyvärr att många av de övningar som som jag bett om hjälp med och vi jobbat hårdast med, inte kommer att vara med på tävlingen. Men det kunde vi ju omöjligt ha vetat.

Hur har det gått med din hatövning thrusters då?
– Det är fortfarande världens hemskaste övning! Men jag har fått mycket bättre teknik och blir inte lika trött. Fast som tur är så slipper jag dem på tävlingen!

Har det varit jobbigt att träna efter ett så strukturerat schema?
– Nej, det har bara varit jätteroligt! Men nu har jag kört hårt sedan januari, så det känns att kroppen börjar bli lite trött.

Du träffade Ellinor och tränade med henne för några veckor sedan?
– Ja, då sågs vi och körde ett tvåtimmars-pass där vi bland annat fokuserade på teknik i muscle-ups, pull-ups och snatch. Det gav jättemycket.

Du var orolig över att det inte var så mycket flåsträning i schemat. Hur har det gått?
– Jo, men flåset har faktiskt behållts genom de metcons vi gjort! Och nu de senaste veckorna har jag kört en hel del löpintervaller, burpees och rodd. Det har känts riktigt bra!

Hur laddar du nu sista dagarna inför tävlingen?
– Idag, tisdag, ska jag köra igenom en av WOD:arna som kommer på tävlingen och på onsdag blir det ett flåsigt pass med övningar från tävlingen. Torsdag och fredag blir det vila och bra mat, och sen på lördag smäller det!

Här kan du läsa om de olika momenten i MK Open

Lycka till på lördag Henrietta!