Barfotalöpning

Sandaler och mockasiner (första intrycken från en nybörjare)

Tänkte dela med mig lite erfarenheter från en nybörjare som tvingats byta till minimalistiskt pga av skador (stressfraktur) troligtvis orsakad av att det inte säljs "vanliga" skor som passar mina fötter (korta, breda framtill) och min egna idioti (liniment+kompressionsstrumpor döljer bara problemen, duh).

Observera att detta är initiala intryck efter endast ett par veckor med korta rundor på under 30 min.

Bakgrund: I princip ingen bakgrund som ung inom idrott. Börjat med löpning som vuxen (del av multisport). Höll på i drygt 1,5 år innan jag gick sönder. Bästa halvmaratid 1:47 (i samband med stressfraktur, 5 veckor på kryckor efteråt).

Testade skodon:

(Går inte in på minimalistiskt vs. "vanliga" skor, då endast det ena alternativet går att använda för mina fötter. Samtliga testade alternativ är "custom".)

Sandaler från Tanner Sandals: En tunn med lädertop och en tjockare "naken" (beta version). Tanner är ett betydligt billigare alternativ till Luna, verkar (utifrån bilder) vara i princip samma sandaler (kopior?), dock utan lite av den "finnish" och smådetaljer som Luna har. Litet företag med bra kundkontakt direkt med ägarna.

Sandaler från Unshoes: Oacceptabelt lång leveranstid. Beställda 15 April, ännu ej ens tillverkade. Beställ ej om du vill ha sandalerna till denna sommaren.

RunAmocs Original (mockasiner) från SoftStar: Den enda modellen som de gör som "custom". Dock är dessa inte helt "custom", utan mer av en kombination av olika mönster som de redan har. Riktig kvaliteprodukt, imponerad av hantverket. Tyvärr är de trots "custom" alldeles för breda i hälen, ca 1,25 cm "glapp". Dyraste alternativet.

Jämförelser:

Tunn sandal med läder vs. tjockare naken: Lädersandalen är betydligt hårdare och väger ca 20g mer i min storlek. Som nybörjare känns den nakna versionen betydligt mer behaglig att springa i. Bättre grepp fot/sandal och mer följsam. Misstänker dock att lädersandalen kan komma att bli mitt förstaalternativ när lädret blivit lite mer insprunget.

Sandaler vs Mockasiner: Sandalerna väger ungefär hälften av mockasinerna vilket i kombination med mockasinernas överdrivna bredd, och större grad av instängdhet för fötterna, leder till att mockasinerna känns mycket klumpigare. Får också hot spots och blåsor av mockasinerna som jag inte får av sandalerna. Sandalerna har dock problem med att smågrus fastnar mellan fot och sandal (irriterande för mina bäbisfötter). De är riktigt dåliga vid blöt lerig terräng, då leran lägger sig mellan fot och sandal och foten glider runt på sandalen. Klumpigheten hos mockasinerna resulterar dock i att jag helt klart föredrar sandalerna för väg/stig och lättare terräng. Dock kommer mockasinerna definitivt ta över till hösten/vintern.

Preliminär slutsats:
Samtliga testade alternativ har helt klart sin plats i skohyllan och min rekommendation blir att skaffa flera par. Många minimalistiska alternativ är betydligt billigare än "vanliga" skor.
Sandaler är helt underbart att springa i, speciellt de lite tjockare. Mockasiner har dock potentialen att fungera om man endast skall ha ett alternativ.

Försöker återkomma med updatering till hösten då jag förhoppningsvis har något vettigare att säga (samt kan inkludera Pah Tempe).

2013-05-22 13:26
Tack för din recc, några tänkvärda reflektioner där

har du testat/funderat på aquasocks, det är ju lite som mockasiner men i neopren

funderar själv på att skaffa sandaler men vet inte om jag ska ha fäste mellan tår eller runtom

2013-05-22 14:57
Hmm, har googlat lite på Aquasocks, men de ser på tok för smala ut och verkar gå sönder ganska lätt (bra skor blir bättre med ålder så det blir ju en stor negativ punkt om man måste köpa nya hela tiden). Lädret i RunAmocs känns skönt mot huden när man springer utan strumpor och "andas" ganska ok (har ej prövat vid varmt väder ännu).

Vande mig ganska fort vid "tå-stringen", men väntar fortfarande på mina Pah Tempe med band runt foten så har inte kunnat jämföra ännu. Borde ju som andra sagt vara bättre i terräng och backar med banden runt foten. Funderar om det öht finns fördel med tå-stringen? Mitt val blev dock alltså att beställa båda Smiley. Priserna är ju, med undantag av Luna sandals, som sagt inte så jättefarliga. Om man vill ha Luna och inte har bråttom verkar de ha rea lite då och då.

2013-05-22 17:55
Skorna och ditt tycke kommer (kanske) att ändras över tiden, men första intryck är alltid intressanta.
Jag tror du kommer att gilla dina sandaler med lädertopp mer&mer vartefter att dom formar sig efter din fot, som jag har gjort med mina Lunas.
Angående tåsnöre så avskyr jag det på vanliga flippflopps, men har inget problem med det på löparsandaler som också fixerar sulan mot hälen. Fördelen med tå-stringen är att sulans fäste mot foten är mer fixerad mot fotens centrum även om banden blir lösa under loppet. Annars börjar dom halka runt ovanpå sulan med fästena runtom. Det kan spela roll om man jagar PB och inte vill stanna och justera mitt i ett lopp, men antagligen inte annars....
Aquasocks tycker jag är ok på vintern, men lite för täta på sommaren när man vill ha vinden fläktande över foten.
Jag ser fram emot vad du tycker om Pah Tempe, synd att du hamnade i kö (fast samtidigt kul att Fox faktiskt har mycket att göra...)

2013-05-22 22:33
Borde ju vara ganska lätt för tillverkarna att lösa problemet med band som blir lösa.

Har inte haft större problem med det på mina korta rundor men märkt att det verkar finnas en tendens att de blir lite lösare allteftersom man springer. Även bandet som går runt hälen har en tendens att glida ner lite.

2013-05-23 13:44
Jag har också bred och korta fötter, och för mig funkar Vibram Fivefingers bra. Sedan måste du testa att springa lite barfota också. Jätteskönt!
MEN - var försiktig i början. Att springa barfota eller i tunna sandaler ger en annorlunda belastning på kroppen, och eftersom det är så roligt är det lätt att man ökar sträcka och fart för snabbt och drar på sig skador. Känner du av något så ta en extra vilodag.

2013-05-25 07:45
För mig är fivefingers på tok för smala, dessutom inte samma fotform, så de går helt klart bort. Löpning helt barfota föredrar jag på gräsplan eller klippor, så jäkla mycket grus och skit som gör ont på vägarna där jag bor (bäbisfötter).

På grund av rehab från stressfraktur ligger jag på max 2x30 + 1x15 min löpning per vecka. Så det passar ju bra att ta det lugnt i början :)

2013-05-26 10:34
När de har sopat vägar och cykelbanor så är det helt ok att springa barfota. Jag brukar ha med VFF så jag kan ta på mig om jag kommer till något ställe med grus eller liknande.

Testa gärna korta sträckor - kanske 100m - barfota - fötterna blir snabbt tåligare.

2013-05-26 10:53
Pah Tempe kom nu fram efter drygt 1,5 månader. Dock visade de sig vara på tok för stora (oanvändbara). Bara att skicka tillbaka...Blir kanske en bra julklapp till mig själv! Smiley  

2013-06-01 07:57
Kom precis in efter en kort, lugn runda - 4,3km på 28 min - barfota. Det mesta är asfalt, bara ca 100m grus. Hur skönt som helst.

Innan du fått mockasinerna i rätt storlek så har du nog vant fötterna vid att jogga barfota...

Smiley

2013-06-01 12:09
Mockasinerna har jag sedan någon månad tillbaka, samt två par hauraches med "tåstring". Det är just modellen Pah Tempe från Unshoes som jag väntar på...

I morgon blir det Olympisk triathlon med sandaler på löpdelen, 10km rejält kuperad grusstig.

2013-06-01 12:59
Sådär, nytt längdrekord med sander - 10km kuperad bana. Sista hälften var dock lite overkill för vaderna och lederna kring vristen, fick gå nedför i de värsta backarna. Fick dessutom lite småblåsor under båda fötterna. Känns dock ganska OK i dag, dagen efter. Blir nog lite löpning redan i morgon.  

2013-06-03 11:51
Updatering:

RunAmocs - Har blivit kontors & fritidsskor, används pga av dålig passform ej till löpning.

Sandaler - I princip den enda typ av skodon jag använder för löpning. Båda testade paren Hauraches är dock i nästintill oanvändbara i nordisk terräng, klarar inte väta och lera i samband med ojämnt underlag. Hoppas att Pah Tempe är bättre, men har diverse anledningar ännu inte skickat tillbaka det par som var felaktigt.

2013-07-12 19:14
Sådär, första halvmaran, första längre asfaltslöpningen och första löprundan över 11km sedan stressfraktur för 28 månader sedan.Smart? Nej.

Första 10km gick riktigt bra och sprang fortare än planerat. Betydligt fortare än jag sprungit på träningsrundor. Fick dock rejält med blåsor under fötterna som jag började känna av efter runt 9km. Dålig löpteknik vid ökat tempo antar jag? Sista 10km gjorde riktigt ont och fick dessutom kramp i båda benen. Runt 20-30sek/km långsammare sista halvan.

Skoval: Nakna huaraches från Tanner sandals.
Tid: 1:32:xx.

2014-10-13 08:10
Learning by doing -som en riktig scout Smiley Och stressfrakturen verkar vara läkt.
Grattis till en bra tid!

2014-10-17 09:42
Jodå, nu efter 28 månader med rehab och unvikande av traditionella löpskor verkar det ha läkt. Blir benet kallt när jag tex sover så börjar det dock lätt värka.

Medelträningsmängden löpning per vecka det här året ligger lite under 1h. Absolut inga intervaller och max några procent av tiden på asfallt är det som gäller. Skall försöka hålla mig över 1,5h i medel resten av året. Fast nu får det bli löpning med mockasiner i höst-/vinterkylan.

Helt klart bättre tid än väntat. Första halvan på känsla och anda halvan på envishet Smiley. Tog fyra dagar innan det gick att gå ner för trappor normalt.

2014-10-17 14:41