Min utmaning

10 snabba tips inför årets Vätternrundan

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Ska du cykla 30 mil kan det vara bra med lite goda råd att ha med sig längs vägen. Därför har vi samlat 10 bra tips som kommer hjälpa dig både i med- och motvind runt Sveriges näst största sjö. Cykla lugnt!

Kör fler lopp innan Vätternrundan
Ger massor av värdefull erfarenhet. Dessutom kan du få goda råd från andra cyklister både genom att umgås och genom att iaktta. 

Öva klungkörning
Att behärska klungteknik är guld värt under Vätternrundan. Att förstå klungans teckenspråk (sidan 22), hur man arbetar tillsammans och hur det känns att ligga i olika delar av klungan ger ovärderlig erfarenhet. 

Dela upp loppet
Att mentalt dela upp rundan i etapper är ett väl beprövat hjälpmedel. Koncentrera dig  på att cykla fram till nästa depå. Och tänk hellre på att du har cyklat fyra mil än att du har tjugosex kvar.

Träna platt
Vätternrundan är ett förhållandevis platt lopp och av alla de timmar du sitter i sadeln kommer endast några minuter att tillbringas i uppförsbackar.

Klä upp dig
Ta med cykelplagg för alla typer av väder. Ha regnjacka och varmare plagg för nattenoch droppa dem i depåerna när solen tittar fram. Knävärmare eller längre byxor skyddar känsliga leder i den kyliga natten.

Inkört och klart
Ny cykel, ny sittställning, nya byxor eller handskar kan ställa till med stora bekymmer efter några timmar i sadeln. Så se till att allt du använder är väl testat och inkört.

Träna i regn
Kör du några pass i regn får du en uppfattning om hur kall du kan bli, hur väl kläderna funkar och hur du ska manövrera cykeln på blött underlag. Under loppet: Stopp i depåerna gör dig  bara kall. De vitmålade strecken i asfalten kan också bli väldigt hala. 

Mörkerkör
Fokusera längre bort än på framhjulet när du tränar mörkerkörning. Försöka dessutom vara lite extra vaksam runt gryningstimman. Då upplever många att reaktionsförmågan är lite sämre.

Ät rätt
Det finns särskilda kolhydratuppladdningar i pulverform men innan du ger dig på det bör du vara säker på att din mage klarar av det. Näringsriktig och bra mat i ordentliga portioner räcker minst lika långt.

Ha rätt inställning
Loppet är en bedrift för alla, oavsett vad klockan stannar på när du går i mål. Var inte för sträng i din egen målsättning. Var stolt över din bedrift efteråt. Långtifrån alla har kört en Vätternrunda!