Min utmaning

Varför får jag ont i nacken när jag cyklar?

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Cykling är generellt mycket skonsamt för hela kroppen. Undantaget är rygg och nacke som ibland kan få problem. Anledningen är dels att positionen på en cykel inte är särskilt naturlig och att arbetet med överkroppen gärna blir statiskt vilket försämrar cirkulationen och lättare leder till domningar.

Först och främst behöver du ta reda på om din position på cykeln är korrekt. Det kan de flesta duktiga cykelbutiker hjälpa dig med. Därefter är det viktigt att du varierar arbetet mellan att stå och sitta på cykeln under träning och tävling. Särskilda styrkeövningar för bål och överkropp är också viktiga för att orka hålla rätt position under längre pass.

Försök till exempel att när du cyklar i lugnt tempo, hålla händerna uppe på styret, antingen med händerna nära styrstammen eller där styret börjar svänga. Vill du få ut mesta möjliga kraft bör du hålla händerna i bocken eller uppe på bromshandtaget. Hävarmen blir likvärdig mellan de greppen.

Skillnaden är att du kommer längre ner i styret när du håller i bocken, vilket brukar vara att föredra under en spurt. När man cyklar uppför kan positionen i bocken göra att du kommer för långt ner varför man oftast väljer att hålla händerna ovanpå bromshandtagen.