Min utmaning

Team Reebok når sina mål tillsammans

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Att ingå i ett team innebär delad träningsglädje och tävlingspepp. Crossfit-coachen Ellinor Rehnström ingår i, och tävlar för Team Reebok. Här berättar Ellinor och lagkamraterna Jenny Jacobsen och Louise Åkesson om varför teamträning ger så mycket.

Louise Åkesson, Jenny Jacobsen och Ellinor Rehnström tränar sedan ett par år tillbaka tillsammans och ingår i Team Reebok – ett relativt nystartat lag bestående av elva tjejer och killar som alla lever för crossfit.
– Träningsglädjen har verkligen ökat sedan vi började träna ihop i teamet, säger Louise.
De tre tjejerna har valt crossfit av olika anledningar, men de har alla dragits till att tävla. I dag finns också, till skillnad mot när de började, många tävlingar att välja mellan. "Det har exploderat", som Ellinor säger.

Crossfit Games i USA är toppen av berget, det ultimata målet, och för att komma dit tränar tjejerna under hela året, utan paus. Att göra det tillsammans har lyft alla tre till högre nivåer.
– Jag har tidigare tränat mycket själv men det är så kul att göra det tillsammans. Man blir så taggad och har så mycket roligare, säger Jenny.
Ellinor är inne på samma linje:
– Ja, det är nästan som att man blir hög efter ett pass, så härligt är det att träna tillsammans, känner jag.

Positiva värden
För två år sedan stod det klart att crossfit.com, organisationen bakom exempelvis certifiering av crossfit-tränare, hade ingått ett tioårigt avtal med Reebok, en av världens största tillverkare av träningskläder och -skor.
Mads Jacobsen, den förste i Sverige som började instruera i crossfit, arbetar idag med Reeboks crossfitsatsning och har sedan länge certifierat coacher runt om i världen.
– Vissa tyckte att det var början på slutet för den självständighet som finns hos crossfit.com när Reebok kom in i bilden, men samarbetet är formulerat så att båda organisationerna ska behålla sin frihet att arbeta som de önskar, säger han.

Reebok har kallat crossfit för "The sport of fitness« och tillsammans med olika crossfitgym håller de events, tävlingar och introduktioner till träningsformen. Företaget sponsrar också VM-tävlingen i Los Angeles med både kläder och prispengar. Vinnarna får 250 000 dollar och så mycket Reebok-produkter de orkar bära, vilket bör bli en hel del med tanke på muskelkapaciteten.
– Men det här handlar inte så mycket om pengar som ett ömsesidigt samarbete. Reebok får positiva värden om träning och crossfit.com och dess gym får tillgång till mycket resurser och dessutom möjlighet att påverka de skor och kläder som vi designar, säger Mads.

Tufft att tävla
För att företaget Reebok och de som tränar crossfit skulle få bättre kontakt samlade Mads för ett par år sedan ihop ett antal atleter med olika bakgrund. Där lärde Jenny, Louise och Ellinor känna varandra och Team Reebok bildades. Sedan dess har mycket hänt – teamet reser runt i Europa på olika tävlingar, de har fått göra reklamkampanjer och varit med i tv och tidningar. De har blivit hårt satsande atleter samtidigt som de sköter sina ordinarie jobb hemma.

För att underlätta vardagen och bli ännu bättre har alla tre skaffat varsin coach som sköter träningsupplägget. De har fått erfarenhet av stora crossfittävlingar – Jenny har deltagit två gånger i Crossfit Games och Ellinor och Louise kom femma respektive sexa i crossfit-EM i Danmark 2012. Bara de enormt starka isländskorna placerade sig före.

Även om tävlandet är roligt så är det påfrestande för kropp och knopp.
– Av tre dagars tävlande blir man helt körd i kroppen, men framför allt mentalt. Efter tredje dagen bara kokar hjärnan av olika känslor, det är verkligen tufft, säger Louise.
Efteråt behöver de en till två veckors vila innan träningen kommer igång igen.

Crossfit till vardags
Crossfit genomsyrar vardagen för Ellinor, Jenny och Louise, träningssuget kan dyka upp när som helst och var som helst.
– Under sommaren går jag ut och tränar där jag bor, där finns en lekpark, säger Louise. Det behövs inte alltid ett stort gym, får man med sig en kettlebell kan man köra ett bra pass var som helst.
Ellinor låter inte en liten sak som fel klädsel hindra träningslusten.
– Jag var på ett bröllop nyligen och gjorde plötsligt en muscle-up i en balk i taket, i klänning och allt. Det är därför jag håller på med crossfit, man blir modigare och vill testa nya saker och övningar hela tiden, säger hon.
Jenny har en liten träningspartner som är med på det mesta.
– Jag tränar ibland med min son. Med honom kan jag göra knäböj, viktade armhävningar eller Turkish get-ups. "Hoppa upp på mammas rygg", brukar jag bara säga och så kör jag. Det är ju kul för oss båda.

Dra nytta av ditt team!

• Sporra varandra att kämpa hårdare genom att göra samma pass.
  • Gör varje pass tillsammans till en liten tävling.
  • Rätta till varandras teknik, som annars är svårt att se själv.
  • Variera träningen genom att alla får komma på en egen övning till passet.

Ellinor Rehnström
Ålder: 29
Gör: Personlig tränare på Sturebadet.
Tränar: Fem till sju pass i veckan.
Mest omtyckta övning: "Jag är en allätare och älskar variationen! Det handlar om kombinationen av övningar".

Minst omtyckta övning: Allt i räcket, hollow rock och fällknivar.

Jenny Jacobsen
Ålder: 38
Gör: Tränare på Crossfit Nordic och Sturebadet Haga.
Tränar: Fem till sex pass i veckan.
Mest omtyckta övning: Snatch, handstand push-ups. 

Minst omtyckta övning: Rodd

Louise Åkesson
Ålder: 33
Gör: Marketing Communication Officer på Philips.
Tränar: Fem till sex pass i veckan.
Mest omtyckta övning: Frivändning, ryck, toes to bar, marklyft, bänkpress och muscle-ups.
 Minst omtyckta övning: Repklättring

I årets regionals tävlar också dessa atleter för Team Reebok, under namnet Team Reebok Crossfit Nordic:
Elín Jónsdóttir
Numi Katrinarsson
Erik Eliasson
Andreas Sjöstrand
John Erikson

Läs mer om regionals-teamet här!

Följ Team Reeboks blogg här!

Det här är en artikel från Runners World´s systertidning Fitness Lifestyle, för fler träningstips, kika in här!

Artikel ur Träningsguiden nr 2 2012. Text: Robert Stasinski. Foto: Anna-Lena Mattsson