Min utmaning

Annie är världens mest vältränade kvinna

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Crossfit Games närmar sig, och flera år i rad har damsidan dominerats av isländska Annie Thorisdottir. 23 år gammal har hon nått toppen av crossfitberget – mycket tack vare en stenhård träningsdisciplin. Kommer hon att vinna i år igen? Möt henne här.

Annie Thorisdottir kallas världens mest vältränade kvinna på den egna webbsajten, epitetet har myntats av Crossfit Games arrangörer. Att bedöma något sådant är förstås egentligen helt omöjligt, men hon kommer ändå närmare titeln än de allra flesta. Drottningen av crossfit är hon tveklöst, med sina två guldmedaljer i världsmästerskapen Crossfit Games.

Annies framgångskurva ser lite ut som uppskjutet av en rymdraket. 2009 anmälde hon sig på skoj till en lokal crossfittävling på Island och vann, då hade hon ingen tidigare erfaranhet av att träna crossfit. Vinsten ledde till att hon ställde upp i Crossfit Games och slutade på en sensationell 11:e plats. Annie var 19 år och hade då bara tränat crossfit i två månader, dessutom helt på egen hand. Hon hade inte ens testat alla rörelser som ingick i tävlingen. Om det inte vore för den tekniskt mycket avancerade övningen muscle-ups hade hon placerat sig som tvåa i tävlingen redan då. På tre år har Annie nått den absoluta toppen inom crossfit – och träningen har förändrat henne till det bättre, menar hon.
– Jag har fått mycket bättre självförtroende sedan jag började med crossfit. Jag har också lärt mig mycket om mig själv, om både svagheter och styrkor, säger hon.

Vunnit stora summor
I och med de explosionsartade framgångarna har karriären gått spikrakt uppåt. Annie har idag värdefulla sponsorkontrakt och ett prestigefullt jobb som crossfit level 1-tränare. Hemma på Island har hon blivit en fitnesskändis – faktum är att just den lilla ön i norr har flest crossfitgym i världen, om man ser till befolkningens storlek. Många menar att Annies framgångar är en bidragande orsak till detta.

Också bankkontot har fyllts på med varje vinst – över 500 000 dollar i rena prispengar ger förstås möjligheter att leva det liv man vill leva. Några stora extravaganser har det dock inte blivit för Annies del. Förutom att hon reser mer och deltar i olika event lever hon och tränar i stort sett som tidigare – vilket innebär upp till fyra timmar per dag, sju dagar i veckan. Låter det galet mycket? Annie själv är inte rädd att bränna ljuset i båda ändarna.
– Jag tränar varje dag eftersom jag älskar det så mycket, men känner jag att vilopulsen är för hög så tar jag det lugnare. Att träna så mycket som jag gör är kanske inte det bästa för kroppen i längden, det vet jag, men jag har också lärt mig att lyssna på min kropp.

Balett och stavhopp
Annie Thorisdottir har alltid tränat varierat. Hon började med rytmisk gymnastik, fortsatte med balett och gjorde sedan ett kort försök att bli stavhoppare. Bootcamp-träning ledde till crossfit och idag har hon två coacher som lägger upp träningsprogram samt hjälper till med teknik och strategi under tävlingar.

Hon dras till långa pass med armhävningar eller pull-ups, inom crossfit kallade chippers, där man utför samtliga repetitioner av en viss övning innan man går över till nästa.
– Jag älskar de olympiska lyften, och självklart klassiska wod:ar som Grace, Isabel eller dt. Men jag testar också nya saker hela tiden, vilket man måste för att kunna tävla på toppnivå, säger hon.

Älskar isländsk yoghurt
Att träna flera timmar per dag kräver en kost som håller måttet. Annie passar sig för att välja bort kolhydrater, och trendiga dieter är inget hon ägnar sig åt.
– Jag har prövat zondieten och stenålders-kost men de funkar inte för mig. Jag vet att jag kan förbättra min diet, men än så länge är det skönt att få äta det jag tycker om och ha tillräckligt med energi, säger hon.

Isländsk yoghurt är en av favoriterna, och hon missar inte gärna ett tillfälle att få njuta av delikatessen.
– Jag brukar äta yoghurt som mellanmål, med frukt och nötter. Här på Island är yoghurten mer som kvarg, väldigt proteinrik och utan fett. Många inom crossfit undviker annars mjölkprodukter, men för mig funkar det bra. I övrigt försöker jag alltid äta så naturlig och färsk mat som möjligt, säger hon.

Annies tips till nybörjare:
"Försök att ha kul och njuta. I crossfit måste man komma utanför sin vanliga bekvämlighetszon och testa nya saker. Om du inte ger upp, utan fortsätter ett antal veckor, kommer du känna att du klarar mer och mer.

Visste du att ...
... Annie fått smeknamnet Iceland-Annie för att hennes efternamn är så svårt för många amerikaner att uttala.

... det finns nio crossfitgym på Island, vilket gör det till väldens mest crossfittäta land i förhållande till befolkningen. Skulle det vara lika tätt med gym i Sverige skulle vi ha 270 stycken jämfört med nuvarande 40.

... den speciella isländska yoghurten Skyr egentligen är en sorts surmjölksost och har tre gånger så hög proteinhalt som vanlig yoghurt.

Annie Thorisdottir
Ålder: 23
Äter: Ingen strikt diet men försöker att äta färska råvaror och undviker processad mat. "Jag äter mycket".
Tränar: Cirka 20–25 timmar per vecka.
Meriter: 11:e plats i Crossfit Games  2009, 2:a plats 2010, 1:a plats 2011 och 2012.
Favoritövning: Pull-ups, armhävningar och nu för tiden även muscle-ups.

Se hur det går för Annie i Crossfit Games 22-28 juli!

Det här är en artikel från Runners World´s systertidning Fitness Lifestyle, För fler träningstips, kika in här!

Artikel ur Träningsguiden nr 2 2012. Text: Robert Stasinski.