Min utmaning

Hur blir jag cykelvän med vinden?

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Förutom bergen är vinden cyklisternas tuffaste motståndare. Genom att utnyttja klungkörning under Vätternrundan kan du spara mycket tid och kraft.

Det stor skillnad på att cykla ensam eller i grupp mot vinden. Att ”ligga på hjul” bakom en ensam cyklist i hög fart kan minska luftmotståndet med 20-30 procent. Och skillnaden blir ännu högre om du jämför vad en ensam cyklist måste utstå tillskillnad från en cyklist som befinner sig mitt i en stor klunga. Dessutom ökar skillnaden ju högre hastigheten är. 

Bäst vindträning får du tillsammans med andra kompisar i en träningsgrupp. Pröva olika platser i klungan när ni tränar ihop. En fördel med att ständigt byta plats i träningsgruppen är att du också utvecklar din förmåga att ligga nära andra cyklister, oavsett om det är på sidan, framför eller bakom.

Här bör du även passa på att använda dina känselspröt för att lära dig hitta det bästa vindskyddet, så klart utan utsätta dina medtränande för fara. När du ligger på sista hjul kan du passa på att ta ut svängarna lite extra och tillexempel testa hur långt du kan släppa framförvarande cyklist innan vindskyddet försvinner samt förflytta dig i sidled om det blåser kantvind för att hitta ”the sweet spot”.

När man ligger tätt placerad bakom andra cyklister gäller det att vara beredd på alltifrån att någon plötsligt reser sig och skjuter tillbaka cykeln, att det kommer en backe, en tvär sväng eller kanske en krasch. Att hålla blicken i backen är ingen bra idé. Grundtipset är att istället titta på framförvarande cyklists sadel och med jämna mellanrum göra större svep över hela klungan och vad väger bjuder på en bit fram.