Skador och besvär

Ont på ovansidan av foten efter löpning

Fick ont under ett långpass förra helgen (efter ca 20 km), så jag fick bryta och gå tillbaka de sista kilometrarna. Det är ingen intensiv smärta, men är lite smått störande. Kändes som om det gått över helt framåt slutet av veckan så jag sprang drygt 7 km i fredags, och då kom smärtan tillbaka. Så nu blir det vila.

Det gör alltså ont på ovansidan av foten, tämligen diffust. Känns inget när man trycker med fingrarna på ovansidan av foten, däremot känns det vid fotisättning. Smärtan är en bit framför mitten och någonstans mellan ring- och långtån (eller vad de nu kan heta).

Någon som känner igen symptomen och har en aning om vad det kan vara?

Promenader känns helt OK, gick 5 km idag utan problem, men det känns inte bra springa för tillfället.

2013-04-08 00:13
Det låter som om det skulle kunna vara Mortons Neurom:

http://ifk-kliniken.orthocenter.se/sv/behandlingsinformation/fotledens-anatom...

Jag hade det för typ tre år sen i samband med en plantar fasciit i samma fot (jag belastade foten fel för att jag också hade smärta från hålfoten). Min lösning blev att få foten knäckt hos en kiropraktor, för att få loss nerven som satt i kläm, och disciplinerad fotgympa för att stärka främre fotvalvet. Smärtan försvann efter tre behandlingar.

2013-04-08 07:59
Tack för tips, Sylvia.
Tycker dock inte riktigt symptomen stämmer. Själv var jag inne på "extensor tendonitis". http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/foot-heel-pain/extensor-tend...
Halt underlag, mycket träning m m

2013-04-08 08:20
OK, jag läste bara Ditt symtom 'ont mellan ringtån och långtån', vilket är där denna nervinklämning oftast sker, och kom att tänka på Mortons.

Ett litet tips bara. Smiley

2013-04-08 08:31
Bra tips! Jag har ju ingen aning själv... Får väl gå till doktorn, helt enkelt.  

2013-04-08 08:41
intressant läsning när man sitter med likartat problem.

Dock uppfattar jag det som att i mitt fall är smärtan är tydligare. Jag kunde inte ta många löpsteg när det högg till så att säga. Fick halta hem. Kan inte heller gå 5 km utan att gå på annat sätt med foten än normalt.

Jag kan inte heller direkt framkalla smärta, som inte också finns i andra foten så att säga, med mindre än att jag belastar. och då framför allt i frånskjut. utifrån vad du skriver tycker jag mitt problem sitter närmare benet än tårna.

Så knepigt med alla beskrivningar man hittar på diverse klinik- och idrottsmedicin-siter. Tittar man bara på dessa så skulle bådas våra skador kunna vara samma sak.

Med risk för trådkapning blir jag intresserad av det sylvia skriver. Jag skulle ibland vilja beskriva känslan i foten som om något ben där inne har hamnat lite på tvärs. Det känns som man skulle kunna knäcka till det :) Tänker dock inte testa själv. När jag frammanar det onda så kan det ibland uppfattas som det även gör ont i hålfoten samt delvis under inre fotknölen. Men det är inte där epicentrum av smärtan sitter så att säga.

Äh fan får väl gå till doktorn då :)

2013-04-08 23:30
David, helt Ok att du skriver här. Ingen risk för trådkapning. Smiley
Är klart intressant för mig också, eftersom du har liknande problem - om än längre bak på foten.

2013-04-08 23:41
Har fått detta problem efter att ha bytt skor. Körde sen långpass i mina gamla men efter det förstod jag att jag var skadad. Foten blev lite svullen och har blåmärke och det gör ont att lyfta tårna då det stramar i ovansidan på foten. Låter precis som extensortendenit. Ni som haft samma problem, är det farligt att försöka fortsätta springa? Har vilat o tre dagar nu och vill gärna prova imorgon. Men skadan förvärras kanske? Är det bara vila som gäller tills man inte känner nån smärta alls? Är det nån mening att ta ibumetin t ex?  

2016-10-22 16:44