Min utmaning

Crossfit-Henrietta gör framsteg varje pass

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Crossfit-utmanaren Henrietta har siktet inställt på tävlingen MK Open i mitten av juni. Nu har hon tränat efter coachen Ellinor Rehnströms upplägg i snart en månad och programmeringen har redan gett riktigt bra resultat!

Hur går det med träningen?
– Det går jättebra – jag är grymt motiverad och sätter nya personbästa i princip varje träningspass! Just nu deltar jag dessutom i CrossFit Open tillsammans med de andra på min box. Det är så jäkla roligt och bra för tävlingsnerverna. Jag lär mig att prestera under press och att ladda om mentalt. Och så får man en grym hejaklack när man tränar ihop med andra!

Vilket är det största framsteget du gjort sedan du fick Ellinor som coach?
– Det måste vara frontsquats. När jag gjorde de inledande testerna klarade jag en repetition på 60 kilo. Och den var inte snygg... Tre veckor senare klarade jag 4x3 repetitioner på den vikten!

Hur ser Ellinors träningsupplägg ut?
– Jag får programmering för tre veckor i stöten. Då får jag upplägg för tre pass per vecka, mina övriga pass får jag styra som jag vill. Vi stämmer av varje vecka och gör små justeringar om det behövs. Jag har aldrig riktigt följt en strikt programmering tidigare, men jag litar fullt på Ellinor och det känns bra varje gång ett nytt upplägg dimper ner i mailen. Innan anpassade jag mig ofta efter vad mina träningskompisar gjorde eller vad som var roligt, vilket inte var optimalt för mina resultat. Ellinors programmering fokuserar istället på att stärka mina svagheter.

Som är...?
– Thrusters är något jag verkligen avskyr! Men Ellinor bryter ner övningen så att jag blir tvingad att träna på de jobbiga delarna. Det är därför jag har kört så mycket frontsquats... Det är likadant med muscle ups – jag är så irriterad på att jag inte kan göra dem! Men med Ellinors upplägg tränar jag på dem ändå, genom att nöta om och om igen på de svåra övergångarna med hjälp av gummiband. Jag hade aldrig själv lagt upp det på samma sätt och kunde verkligen inte tro att det skulle vara så roligt att varje pass träna på saker som jag hatar och är dålig på! Men det är ju så – när man uppfyller sina mål skapar man bara mer motivation!


Om tre veckor är det dags för Henrietta att göra nya tester, då fortsätter vi följa vägen mot målet.

Det här är en artikel från Runner's World systertidning Fitness Lifestyle, du hittar fler träningstips på deras hemsida.