Styrketräning

Långa muskler

Hej!

Eftersom det blev lite missförstånd på min andra diskussion så ställer jag frågan:

Vilka är de bästa träningsövningarna för långa muskler?

Jag vill alltså inte ha stora muskler, utan långa uthålliga muskler och vill då veta vilka övningar ni föredrar mest.
 

2013-03-11 10:46
Styrketräning med kroppsvikten. Ett set på varje övning med många repetitioner. T.ex: enbens squats, lunges, good-mornings, sit-ups, helkroppslyft, armhävningar. Typ 30 repetitioner på varje övning, en gång.  

2013-03-11 11:08
Muskeln går från fäste till fäste så långa resp. korta muskler finns inte. Jag tror inte det finns några speciella övningar som ger bättre resultat än andra men kör på ~15 reps/set.  

2013-03-11 11:29
Det är ju ett talesätt att man har långa muskler.
Jag har hört många säga "långa muskler", exempelvis dansare och simmare.
Det man menar med långa muskler är att de är starka, men inte bulkiga.
 

2013-03-11 12:17
Musklerna har den form de har, och längden kan du inte påverka genom träning. En gammal och populär nyt att tyngre träning ger kortare muskler, men det är faktiskt genetiskt och inte påverkbart.

Vill du bli starkare utan muskeltillväxt ska du fokusera på väldigt korta och snabba set som ökar samspelet mellan nerv och muskel, utan att stimulera tillväxt särskilt mycket.

Vill du bli uthålligare utan att bry dig om att öka själva styrkan är styrketräning fel metod. Då är det uthållighet dud ska träna.

Allmänt är det otroligt sällan nån får större muskler än han/hon ivll, oavsett hur mycket styrka man tränar. Det tar massor av tid och lång träning. Dessutom, kör man uthållighetsträning samtidig, och/eller håller nere på maten, blir tillväxten blygsam.
 

2013-03-11 12:18
Många blandar ihop snabba (typ2) respektive långsamma muskelfibrer (typ1) med bulliga respektive långa muskler.

Kroppens muskler delas in i skelettmuskulatur, glatt muskulatur och hjärtmuskulatur. Det vi talar om här är skelettmuskulatur.

Långsamma muskelfibrer har hög halt av myoglobin och kapillärer och utvecklas främst genom konditionsträning. Dessa muskelfibrer växer inte speciellt mycket vid träning.

Snabba muskelfibrer utvecklas främst genom explosivt och tungt arbete. De har precis som de långsamma sina givna muskelfästen, vilket skiljer en del mellan olika individer. De snabba muskelfibrerna har dock förmågan att öka sin tvärsnittsyta då de stimuleras och försöker anpassa sig till den belastning de utsätts för.

En muskel kan således bara bli större, eller mindre. Formen den får kan inte styras på annat sätt än av genetik.

Däremot kan du välja att bygga på specifika muskelgrupper om du skulle önska det. Min rekommendation är att försöka utveckla kroppen så jämnt som möjligt för att uppnå en balanserad och funktionell styrka.
 

2013-03-11 20:11
Till trådskaparen,på allvar:
Omduskippar att träna biceps och bröstmusklerna nåt vidare så ser du mindre bullig ut.Samtidigt är det muskler som inte är så centrala i vanlig idrott eller normalt kroppsarbete så du missar inte så mycket. För allmän funktion ärsträckmuskler viktigare än böjmuskler, och lårframsida/utsida, rygg, mage och triceps är det du verkligen behöver vara stark i.
 

2013-03-11 23:21
Till trådskaparen: det blev mycket snack i den här tråden om att det inte finns långa muskler och vart muskler har sina ursprung och fästa, osv. Jag ger dig därför ett direkt svar på din önskning "Jag vill alltså inte ha stora muskler, utan (långa) uthålliga muskler och vill då veta vilka övningar ni föredrar mest."
(1) Enbens knäböj 1 x 30+ rep (alternerande)
(2) Lunges 1 x 60+ rep (alternerande)
(3) Good-mornings 1 x 30+ rep
(4) Sit-ups 1 x 20+ rep
(5) Helkroppslyft 1 x 20+ rep
(6) Armhävningar 1 x 20+ rep
(7) Sneda sit-ups 1 x 20+ rep (alternerande)
Och för att förekomma kommentarer från övriga i tråden så, nej, det är inget i programmet som skall ändras, detta ger vad du vill ha.
 

2013-03-12 10:53
Jag håller med om det som har sagts tidigare, många repetitioner på dina övningar och muskeln ska jobba från ändläge till ändläge.

Och mycket stretching så du ökar muskelns rörelseomfång.

Tex. pilates är en bra träningsform om man vill ha långa slanka muskler.
Tai chi är en annan bra asiatisk träning.
 

2013-03-12 12:40
Ni talar om liten muskelmassa helt enkelt.
Inte hur man bygger långa muskler, för det går inte.
 

2013-03-12 17:45
What Ante said.

Men som tillägg tycker jag lite att du svarar på din egen fråga, vill du ha uthålliga muskler så träna uthållighet.

 

2013-03-12 18:14
Anders sa:
"En gammal och populär nyt att tyngre träning ger kortare muskler, men det är faktiskt genetiskt och inte påverkbart."

Dom upptäcker nya saker om muskeln lite då och då såsom funktion, energi, formbarhet och mycket annat, så är det inte lite förhastat att säga så?

Kolla tex förra årets nobelpristagare i kemi och medicin.
 

2013-03-13 01:26
Om man vill vara petig så ska man givetvis säga "enligt vad vi idag vet om musklernas funktion så..." men om man ständigt ska hålla öppet för potentiella förändringar av vetenskapen i framtiden så blir det en aningen snårigt att föra en praktiskt hållen diskussion idag.  

2013-03-13 10:05
Det har upprepats flera gånger och jag kan bara ställa mig i ledet som propagerar för uthållighetsträning. Sedan är din anatomi precis vad den är, muskelfästet sitter där det sitter, muskeln är just så lång som den är från fästet, det kan inte någon träningsform "råda bot" på.  

2013-03-13 10:08
Stretching kanske? Eller hur var det nu?  

2013-03-13 18:32
En muskels styrka är i stort beroende av dess tvärsnittsarea, så ju smalare ju mindre styrka punkt slut. Längden påverkar inte styrkan. Uthålligheten däremot är inte alls kopplad till tvärsnittsarean eller totalvolymen.

Sen finns det ju detaljer som snabba o långsamma muskler och hur vältränat samspelet nerv-muskel är, men i stort gäller ovan.
 

2013-03-13 20:06
Signe, träna raka motsatsen till hur jag tränar. Jag har inte en "slank" muskel i kroppen Smiley  

2013-03-13 21:11
Jag satt här och lekte med tanken att det faktiskt skulle gå att träna fram långa muskler.

Vad händer om man tränar långa muskler väldigt mycket/under en lång tid? Skulle man då få en för lång muskel?
Och hur skulle det då se ut?

Jag får bilder i huvudet av teckande figurer i typ gummi som ramlar runt... Smiley
 

2013-03-14 12:10
Ja, själva vitsen med en muskel är ju att den ska orka bli kortare när man vill använda den ...  

2013-03-14 13:15
http://jonisen.wordpress.com/2013/03/11/jag-vill-ha-langa-muskler/  

2013-03-15 06:48
Jag tänker så här...

Om man vill bli stark - lyfter man tung.

Om man vill springa marathon - tränar man löpning.

Om man vill bli bra på att simma - så tränar man på det.

För mig handlar träning om att prestera och att förbättra sin prestation.
Bonuseffekten är att man har roligt och får en finare kropp. Personligen kommer jag nog aldrig känna mig snygg oavsett hur jag ser ut Smiley

Mitt råd - sätt mål som du kan mäta istället för subjektiva mål. Du blir nöjdare när du faktiskt når målet. På vägen dit får du en kropp som du kan vara stolt över för att den presterar och ser bra ut och ett trevligt självförtroende på det.

Det var nog inte svar på din fråga, men kanske något att tänka på ändå Smiley

Lycka till!
 

2013-03-15 10:06
Signe, om du fortfarande vågar skriva i tråden, så skulle jag föreslå att du letar upp lite bilder på kvinnor som har den kroppsform och det utseende på musklerna som du vill ha, så kanske svaren blir lite mer konkreta.
 

2013-03-15 15:16