Vasaloppet på FunBeat

Upplagd av

2013-03-02 08:24

Kortvasan (2014)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2014-02-21
Plats: Sverige - Dalarna
Sträcka: Annan
Typ av träning: Längdskidor - Klassiskt

30 km

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

84 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Anmäld!! Smiley  

2013-03-17 08:39
Dito. Nu är det bara att träna.  

2013-03-17 08:46
Jodå, är anmäld.
Har dock blivit ruskigt lite rullskidor än så länge. Har mest blivit cykling under den snöfria perioden än så länge.

2013-09-04 08:01
Bli starkare till Vasaloppet:

Max/explosiv styrka på gym: Få repetitioner (4-6) på hög belastning. Här lär sig de snabba muskelfibrerna att arbeta mer effektivt.

Bål/mage, ryggpartiet, bröst, triceps och axlar är de musklerna du ska fokusera på. Exempelövningar; chins, sittande rodd, dips, brutalbänk och raka benlyft.

Impulsstyrka: Du lägger in stakintervaller under dina distanspass.
Exempelvis 20s ryck med aktiv vila mellan gångerna. Här förbättras staktekniken och snabbheten.

Hemmastyrka(Bålstyrka): Tidseffektiv träning för alla!!
Här är fokus på mage/bål och rygg, muskler som stärker och förbättrar hållningen. Exempel på övningar är sit-ups, armhävningar (breda och smala), rygglyft, plankan (ta tid), ”kissande hunden” och höftlyft. Här använder du enbart din egna kroppstyngd och kan därför utföras var du än befinner dig.

Mer information: http://vasacoachen.tumblr.com/

2013-09-05 17:47
Anmäld!
Och jag som knappt stått på skidor senaste åren, men det är mycket annat träning så enligt min skidtävlande kompis klarar jag det ändå Smiley

Hårdträning på teknik så fort snön faller bara, nu jäklar Smiley

2013-09-22 01:12
Hej här kommer en riktig nybörjare Smiley

Det är här är första gången som jag kommer åka kortvasan och jag har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på. Den första är när man kan hämta ut sin nummerlapp och den andra om det är något praktiskt som man kan tänka på när man åker för första gången? Skulle vara jätte snällt att få svar på mina frågor Smiley

Ha det gött

2013-10-11 14:10
och här rasar svaren in. Har för mig att nummerlapparna kan hämtas ut från onsdag eftermiddag i mässtältet i Mora. Det brukar komma tips i Vasalöparen. Stanna och drick och ät vid kontrollerna. Gör loppet i din egen takt. Disponera krafterna så du orkar hela vägen. Det är en öken att släpa sig i mål med stumma ben och armar. Ha kul och njut av naturen och folkfesten. Jag har aldrig behövt byta handskar eller mössa för att de blivit för blöta. Det finns extra kontroller längs vägen så jag har skippat att ha med egen vattenflaska och chokladbitar.  

2013-10-13 19:46
Matilda: Jag vill egentligen inte vara sån, och har inte heller kört Vasaloppet, men jag misstänker att Vasaloppets egen sida svara på i princip alla nybörjarfrågor som du och andra kan tänkas ha.

Ett alternativ kan vara att gå igenom gamla inlägg i denna grupp, skulle tro att alla frågor har varit uppe minst en gång, de flesta säkert flera.

2013-10-14 10:52
Hej igen Smiley

Tack för svaren, var till stor hjälp

Raymond: Äsch det är ingen fara, det var mer för min skull så att jag vet att jag inte missförstått något och att få lite tips och trix på vad man kan tänka på. Men jag ska definitivt kolla upp gamla inlägg Smiley.

2013-10-14 19:48
Det var värsta gången som jag åkt. Då har jag åkt Kortvasan sedan 2005.  

2014-02-24 00:38