Min utmaning

Ellinors crossfit-utmaning till Henrietta

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Förutom träning för En Svensk Klassiker finns det hos Min Utmaning i år också tips och råd för hur du blir bättre på crossfit. Och som lite extra inspiration kan du nu kolla in vår crossfit-utmanare Henriettas första tester från coachen Ellinor Rehnström.

Vår crossfit-utmanare Henrietta Bolander har som slutmål att lyckas i tävlingen MK Open senare i år. På vägen dit kommer hon bland annat testa hur träningen går i Crossfit Open 2013.

Fokus kommer inledningsvis enligt vår crossfit-coach Ellinor Rehnström att ligga på att stärka upp Henriettas svagheter. Hon behöver enligt en första analys bli starkare i Ringdips, bli bättre på Thrusters, klara av att göra chest to bar pull ups och pistoler på båda fötterna.

För att göra den första träningsplanen har Ellinor dessutom bett Henrietta att genomföra följande tester:

Styrketester

  • 1RM Frontsquat
  • 1RM overhead squat
  • Max antal strika pull-ups
  • Max antal ringdips eller vanliga dips

Tester i färdigheter och kondition

  • Fran RX (21-15-9 av Thrusters 30 kg och pull-ups)
  • Cindy RX (Så många som möjligt på 20 min: 5 pull-ups, 10 armhävningar och 15 benböj.)
  • Mary RX (Så många som möjligt på 20 min: 5 handstående armhävningar, 10 pistoler och 15 pull-ups.)

RX = Rekommenderade vikter

Ellinor beskriver själv testerna på följande sätt:

"Jag har valt att testa Henrietta i dessa pass för att det är vanliga crossfitövningar som med stor sannolikhet kan komma på MK Open. Sen innehåller de övningar som hon behöver bli bättre på och vad vi ska jobba på."

Vi återkommer snart med Henriettas resultat av testerna, hennes kommande träningsupplägg och hur du själv kan testa din crossfit-form med de här rörelserna.