Crossfit

Ny på Crossfit!

Hej!

Jag testade Crossfit en gång för ett par år sen och tyckte det var väldigt roligt (aldrig haft så mycket träningsvärk!). Förra året kämpade jag med min löpning men hade mycket problem som hindrade mig från att träna, så nu är jag rätt otränad och skulle behöva en nystart i träningen. Då kom jag att tänka på crossfit igen!

Jag skulle vilja köra crossfit-övningar på mitt vanliga gym, eftersom det är aaalldeles för dyrt för mig att gå på ett "riktigt" crossfit-gym. Många övningar känns däremot rätt svåra när man är lite otränad, så... Var börjar man? Vad är ett bra upplägg att köra igång med som nybörjare, vilka övningar, gärna varvat med löpning etc?

Lite allmänna tips är vad jag är ute efter, helt enkelt! :)
 

2013-02-12 20:11
Hej Sofie,

du skulle kunna börja med att titta på kroppsvikts-övningarna som finns i den här forumtråden:
http://board.crossfit.com/showthread.php?t=50739

Jag vill nog ändå avråda dig från att börja köra crossfit helt själv, om du inte har råd att gå på ett riktigt CF-gym så kan du iaf försöka träna med en eller ett par vänner så att ni kan hjälpa varandra att hålla formen.

Även en helt vanlig benböj utan vikt kan sabba dina knän om du gör den flera hundra gånger i högt tempo, så var noga med formen och öka tempot när du kan göra övningarna rätt och säkert varje gång.
 

2013-02-13 09:21
Hej, tack för tipsen! Ja, jag hade inte tänkt hoppa på några svåra övningar direkt, utan mer kanske lite burpees, medicinboll, kettlebell och så just nu i alla fall. Tänkte även lägga upp ett träningsprogram med gyminstruktör, kanske har han/hon lite kunskaper om crossfit.

Varför är det så dyrt på riktigt crossfit-gym förresten? Som student är det lite väl saftigt pris, även om de faktiskt har studentpriser! Väldigt synd, för jag har velat börja med crossfit sen jag testade det, men då låg det för långt bort!
 

2013-02-13 21:17
Det låter som en bra plan, en gym-instruktör kan säkert hjälpa dig med de grundläggande momenten. Om du vill få mer träning i olympiska lyft med skivstänger etc finns det säkert någon tyngdlyftar-klubb du kan gå till, det brukar inte vara så förfärligt dyrt att bli medlem där.

Vad gäller tränings-upplägg skulle jag rekommendera att köra "klassisk" CF (högintensiva 'Workout of the Day' på 5-25 minuter) max 2 gånger i veckan. Komplettera med lågintensiv aerob träning (t.ex. löpning), korta högintensiva intervaller (20-60s jobb, 3-5 min vila) och renodlad styrketräning (benböj, marklyft, press, pullup etc).
Beroende på din nuvarande nivå är totalt 3-5 pass i veckan förmodligen lagom.

Renodlade CF-gym kostar ofta en hel del men det kan vara lite orättvist att jämföra med t.ex. Friskis&Svettis eller något "klassiskt" gym där service-nivån är helt annorlunda.

På F&S t.ex. är man ju ofta mer än 40 personer på ett grupp-pass och instruktörerna arbetar ideellt. På klassiska gym är ofta instruktionen begränsad till en timme eller två per termin.
Jämför man detta med de flesta CF-gym så ser man kanske att man får mer för pengarna.

Sen kan självklart tillgång och efterfrågan spela in, många CF-gym har en rätt lång väntelista trots väldigt höga medlemsavgifter.
 

2013-02-13 22:57
Det är väl dyrt för de flest crossfit instruktörerna fungerar i princip som personliga tränare fast för en större grupp? Jag måste då säga att dom på mitt ställe är grymma och duktiga på att lära ut teknik, kolla så att man gör rätt för att minimera skador.  

2013-12-09 20:06
Gör det så enkelt som möjligt för dig själv!

t.ex
1. 10 KB swings (vikten avgör du)
2. 10 Hantel thrusters (vikten på hantlar avgör du själv)
3. 10 Burpees
4. 400m löpning på bandet (100 hopp hopprep om bandet är upptaget)

3 varv på tid eller 5 varv på tid osv t.ex 7 varv upp till 10 varv på tid
eller så många varv som möjligt på 15min eller 20min osv...

Varför KB & hantlar lättare att ha framme vid löpbandet än att man skulle bära fram en stång. Ta bort löpningen sätt in roddmaskin istället 250-500m rodd. Dom 3 övningarna kan du bolla fritt med byta ut mot andra övningar.

OBS! Detta var bara ett exempel...

Just go for it =)
 

2013-12-12 16:37