[X]

Cykel

Ska köpa en racer...

Har nu bestämt mig för att byta från min hybrid till en racer, eftersom jag nästan uteslutande håller mig till landsvägskörning när jag cyklar och har bestämt mig för att satsa lite på triathlon. Dessvärre är jag i stort sett helt okunnig på cyklar, så håll i er i risk för dumma frågor....

Är det något märke jag borde hålla mig ifrån eller titta mer på?

Vad mer är bra att tänka på när man köper en racer?

Har förstått att det inte är någon idé att titta under 10 000 kr klassen (beror ju såklart på min nivå förstår jag. Kort beskrivet:tränar ca4-5 ggr/v (mest löpning visserligen). Vad är er åsikt gällande prisklass?

Jag har tittat lite på en bianchi impulso 105 lady 10 speed och undrar; är inte risken stor att jag kommer sakna växlar (10 låter lite snålt..!) är det bättre att satsa på fler växlar?

Vore så tacksam för svar och kommentarer.....! Smiley

2013-01-26 10:50
mina tips:

Handla hos en lokal seriös cykelhandlare, undvik uddamärken och postorder då du är ny bland cyklar. För drygt 10 000 får du en utmärkt förstacykel.

10 delat bak, som den cykeln du tittat på, är vanligt för landsvägscykel. Några dyrare varianter har 11 delat bak och några av de billigaste har färre.
Fram är vanligast med 2 klingor, vilket då ger 20 utväxlingsmöjligheter. Men det är att betrakta som i typ hög och lågväxel med vardera 10 steg.

För motionsåka i Sverige är utväxlingen 50/34 fram och 10 delat 12/25 bak inte så dumt.

Absolut viktigast är att du får en lagom stor cykel, oavsett alla måttabeller etc så är det störst chans att du får till det hos en kunnig handlare.
Du får oftast gratis eller väldigt billig service när du köper cykeln lokalt. Med en postorderhoj är det annat, du kan ju tänka vilka kunder cykelhandlaren prioriterar när det är dags för vårservice.

2013-01-26 11:16
För 10.000 kan man få nästan 2 cyklar som är utmärkta för nybörjare, butiker har antagligen en hel del hojar från 2012 kvar.  

2013-01-26 11:19
Provcykla! Det är sååå stor skillnad mellan cyklar. Både hur cykeln känns att sitta på vad gäller vibrationer, styvhet mm, men framför allt hur den känns i kurvor, backar mm.

Vissa gillar "knyckiga" modeller och andra vill ha trygga. Som att jämföra en Volvo och en Ferrari.

Mitt tips är att satsa på en bra ram men med lite billigare komponenter. Dessa kan man byta ut så småningom.

Kolfiber hellre än aluminium. Framför allt för komfortens skull.
För cirka 10 000 kr får du en helt ok cykel. När du blir inbiten kommer du att vilja lägga mer pengar, men då har du innan dess köpt nya hjul till cykeln vilket kan höja känslan med 50-100%. Dessa tar du sedan med till nästa cykel så det är en bra investering.

-------
http://hampus.biz

2013-01-26 12:34
Tack så jätte mycket för era goda råd. Fick svar på mycket jag funderat över Smiley

Ska kolla runt lite mer och gå tillbaka affären jag varit i, nu när jag är lite klokare.

Så tacksam för tipsen! Det kan man aldrig få för mycket av!

2013-01-26 22:06
Man kan läsa några gamla nummer av Kadens där de testar billiga racers, och lära sig ett o annat  

2013-01-26 22:09
Peter Hampus skrev:
> Kolfiber hellre än aluminium. Framför allt för komfortens skull.

Många bra råd av Peter, och flera andra, men citatet ovan är fel.
Den upplevda komforten hos en cykel beror på summan av alla cykelns delar.
Ramen är självklart en viktig del, men det finns fler delar som är viktiga.
Av delarna hos cykeln så finns det oberoende tester, med maskerade ramar, som visar att vare sig ramens (vrid-)styvhet eller rammaterialet spelar ngn större roll för komforten.
Det som spelar allra störst roll är däcken,
de skall vara bra och breda, dvs minst 25mm och allra helst ännu lite bredare.
Ju sämre underlag desto bredare däck 'behövs' för att de skall bli riktigt komforthöjande.

Men allra viktigaste är förstås att cykeln passar för cyklisten.

======================================================
Jag ser inte allas inlägg eftersom jag använder Funbeat-filtret till Google Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/search/funbeat
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1236739#p1283232

2013-01-27 11:32
Det finns så många olika smaker, teorier, rätt och fel. Själv lägger jag hellre relativt mer pengar på bra komponenter än på ramen.

Med en budget runt 10.000 är det mesta ganska bra, men olika.

Helt ärligt, kolla runt, prova, känn efter. Köp den som passar dig och som du känner att du vill ha. Känns det fel kommer det sannolikt att fortsätta att göra det. Så mycket mer rationellt än så tror jag inte att det blir, hur många ord man än lindar in det i.

Därför skulle jag också avråda ifrån att chansa och köpa på postorder, i synnerhet första gången.

2013-01-27 13:13
"Den berömda testen" utfördes av av några motionärer med ganska måttlig cykelvana och frågan är vad den är värd då.

Sedan så väger inte alla 90-130 kg och pendlar på dåliga cykelbanor.

2013-01-27 14:11
En annan - lite löjlig aspekt kanske - är också att man ska gilla cykeln rent visuellt.

Ett köpa en lite billigare variant trots att man inte gillar färgen eller något annat på cykeln bara för att spara pengar kan göra att man inte njuter lika mycket av att använda den. Att det är en lite besviken tanke som infinner sig när man plockar fram cykeln ur förrådet i stället för att hjärtat hoppar till och man bara fylls av kärlek och lust att sticka ut på en runda.

Jag väljer kolfiber eller stål hundra gånger av hundra i stället för aluminium. Däck i all ära, men ramen och framför allt fälgarna gör mest för komforten enligt mig.

2013-01-27 15:33
Peter:
Visst skall man gilla även utseendet på den cykel man köper.
Självklart.

Men eftersom vi alla är såpass lättpåverkade, inte enbart av reklam utan även av utseendet, så kan man inte göra en komfortjämförelse mellan olika ramar om cyklarna som skall testas inte har:
-Samma utrustning; hjul, däck, sadel, stolpe, tapp, styre och grupp
-Är såpass maskerade att de inte går att identifiera.

Det är när man har testat på sådana cyklar som man har funnit att vare sig ramens (vrid-)styvhet eller rammaterialet spelar ngn större roll för komforten.
Att tro att rammaterial, eller fälgar, skulle spela en större roll för komforten än tex den skillnad det är mellan 23 och 25mm däck (med anpassat tryck), visar bara på oerfarenhet.

OBS
Vare sig jag eller ngn annan (hoppas jag) påstår att det INTE skulle vara komfortskillnad mellan olika cyklar, eller ens hjul, även om rammaterialet är det samma.
Tvärt om faktiskt.
Tex så cyklade jag under ett par veckor våren 2012 på tre olika racercyklar,
alla tre med kolfiberram och kolfibergaffel och alla i en lämplig storlek för mig.
Men trots det var skillnaden i komfort mellan dem enormt stor!
En skillnad som alltså inte hade något som helst med rammaterial att göra.

2013-01-27 18:17
Avseende kolfiber vs aluminium, så (tycker jag då) får man väldigt mycket "mer" cykel för pengerna i det prisläget (10-12.000) om man väljer alu famför kol. En kolfibercykel i det prisläget ger oftast (inte alltid) en dyr ram och billiga komponenter.

Detta är givetvis inte hugget i sten (måste påpeka detta för nån annan kommer med aggro-citat om att det minsann är en blåst inställning). Det går säkert att hitta något bra erbjudande om man leter länge nog. Och beroende på när du tänker dra ut hojen, så kan det ju vara värt att titta runt. Som nån tidigare sa, det kan nog gå at hitta en 2012 på rea.

2013-01-28 08:18
Jag har fått tips från andra att jag bör kolla på blocket, då de säger att man där kan hitta dyra (bra) cyklar billigt och att det bara är dumt att köpa en ny cykel. Men om jag tolkar denna tråden rätt är det bättre för mig att ända kika i "riktiga" butiker, då det är viktigare att cykeln passar mig bra än att den är dyrare (bättre)?
Det låter rimligt i mina öron att det är bättre att den passar mig (plus såklart säkerheten med att handla i butik). Och förmodligen känner jag kanske inte någon avsevärd skillnad på en cykel i en annan prisklass tänker jag.. I den mån att det är värt det i alla fall..?

2013-01-28 11:26
Morten B skrev:
> Avseende kolfiber vs aluminium, så (tycker jag då) får man väldigt
> mycket "mer" cykel för pengerna i det prisläget (10-12.000) om man
> väljer alu famför kol. En kolfibercykel i det prisläget ger oftast (inte alltid)
> en dyr ram och billiga komponenter.

+ massor på det.
De bästa cyklarna med alu-ramar är dessutom både lättare, stabilare OCH (mätmässigt) bekvämare än tom många dyrar kolfiberramar från kända märken.
Exempel på sådana cyklar är Cannondale CAAD10
http://www.cykloteket.se/cannondale-caad10-105-racer/20305/produkt.html
och Canyon Ultimate AL
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/series/ultimate-al.html
(det finns säkert många fler modeller som inte jag känner till)

Men ingen cykel, oavsett ram eller märke, är bra om den inte passar.

Anna Kindberg skrev:
> det är viktigare att cykeln passar mig bra än att den är dyrare

Helt rätt.
Dessutom bör du välja en cykel som du tycker är snygg!

2013-01-28 11:55
Ja helt rätt tänkt!

Jag skulle inte köpa en cykel på Blocket som nybörjare. Efter en tid lär man sig vad som är viktigt på en cykel, vad som enkelt kan bytas ut mm.

En seriös cykelaffär som erbjuder någon form av bikefit (inställning av cykeln) är vad du ska välja. Som ledare ser jag alltför många som kommer med cyklar som inte alls är anpassade efter deras storlek/armlängd/benlängd.

Min första racer, en Nishiki, kostade 8 000 kr. Vi hade ett ganska aggressivt förhållande. Hon var stötig och oregerlig tyckte jag. Gick sönder ganska ofta också.
Cykelaffären konstaterade att vevlager och växlar inte var dimensionerade för den typ av cykling jag ville göra.

Så jag bytte till en Scott för 16 000 kr ca. Vilken dröm! Kunde till och med behålla den sadel som följde med. Det var som att byta från en veteranbil till en modern bil i känsla. Tänkte att jag skulle kunna ha den cykeln resten av livet.

Så fick jag möjlighet att köpa en Bianchi till kraftigt reducerat pris. Snyggare cykel, men hur stor skillnad kan det egentligen vara?
Det var som att kliva från en lite "svampig" Volvo till en Ferrari. Allt var bättre. Piggare, rappare men samtidigt trygg och förutsägbar i rörelserna. Cykel och hjul kostar kanske 45 000 kr. Pengar som verkligen gör skillnad.

Så, vid riktigt uselt väder och kladdigt väglag satte jag på ett par billiga aluminiumhjul i stället för kolfiberhjulen som brukar rulla. Finracern var tillbaka i Volvostandard igen vad gäller komforten. (Samma däck på Håkan ...) Kurvtagning mm bestod, men en stor del av komforten satt i hjulen.

Därför rekommenderar jag en bra grundcykel som du trivs med till att börja med. Sedan kan du antingen uppgradera denna, och kanske också låta vissa delar som sadel, hjul mm följa med till nästa cykel om du väljer att byta.

2013-01-28 12:24
Den bästa lösningen är förstås att få hjälp av cykelkunnig bekantatt köpa en bra begagnad på Blocket, Happymtb, eller av nån i lokala cykelklubben. Cykel är i högsta grad en prylsport, alltså finns det massor med bra begagnat att hitta.  

2013-01-28 13:49
Min första tävlingscykel kostade 450:- och var alldeles lagom eftersom den kördes till Lerdiket dagen efter.
Numera kostar cyklarna betydligt mer. Inte ens ett vettigt tubdäck går att få för 450:-.

2013-01-28 14:43
Jag ser att du bor i Trollhättan, stick ut till Cykelcenter, där brukar man få bra hjälp!  

2013-01-28 15:42
Peter på Cykelcenter är mycket bra och jag kan även starkt rekommendera Janne (och Sofie) på Racerdepån i Falköping om man kan ta sig dit. Där har jag köpt mina 3 senaste cyklar.  

2013-01-28 21:43
Ang cykel och vad man får för pengarna.

Jag brukar säga till icke cyklister som undrar hur man kan lägga XXXXX kr på en cykel att ta cykelpriset, lägg på en nolla och jämföra med nya bilar.

Det går att köpa ny bil för en 75.000-80.000 kr.
Men det är stor skillnad i Kvalite, teknik, komfort och framförallt körglädje att istället välja en bil för 150.000-250.000 kr. Går man sedan upp till prisklass 500.000-750.000 och kanske lite till... ja då får man något som verkligen är godis att äga, skåda och köra. Men för det flesta så duger mellannivån gott. Det är i den lägre till medelnivån som skillnad per krona märks mest.

Dock innan men vet vad man vill ha så är det inte fel att titta på en begagnad i mellannivån. Gäller både bilköp och cykel ;-).

2013-01-29 12:07
Kan tillägga att undertecknad har precis som Peter Hamus gjort en tripp trapp trull utveckling på cyklar.
Jag tycker inte att dyrare cyklar har gjort mig snabbare men det är en stor skillnad på känsla att cykla ett fullblod Smiley

2013-01-29 12:31
Skillnaden heter cykelglädje! Det är så mycket roligare att cykla på en styv kvick kolfibercykel med bra hjul, än en svampig alu med slappa hjul. Och är det roligare, cyklar jag mer och därmed cyklar snyggare, fortare och bättre.  

2013-01-29 12:43
Och inte att glömma växlarna... Jag upplever stor skillnad på 105:an (fulcykeln) resp Dyra-as (fincykeln).  

2013-01-29 12:47
Jag anser att en seriös motionär inte ska gå lägre än 105 på någon komponent. Ser massa "bra" cyklar med 105 på bakväxeln, sen är det Tekrobromsar och sämre komponenter på framväxel osv. Inget fel i tektrobromsar, har jag på ena singelspeeden, men inte på en räcer för en seriös motionär.

På min cx jag kör året runt, har jag medvetet valt Tiagra, för att det slits mycket på vintern, och vill då ha billiga komponenter att ha råd att byta ofta. Brukar dra av kedjan framåt vårkanten. Också ett sätt att veta att det är dags att byta. ;~)

2013-01-29 12:56
Med risk för att bli totalsågad:
Eeeh.. alltså, ni ger så dåliga råd..

Jag har cyklat omkring på en "instegsracer" för 8500 kr i 2 år... med typ tiagra/sora-komponenter.. det ni alla antagligen skulle kalla skräp. Och inte f´n har jag haft några problem för det ;-)

.. men SÅKLART att dura ace och kolfiber och dyra dyra högprofilhjul ger en annan feeling.. MEN! Hur många cyklar tror ni står mer eller mindre oanvända? Varför betala 20-30-40 tkr för en pryl som du inte ens vet hur mycket du kommer använda? Det är ju totalt onödigt..

Början man med skräp, så kommer man inte veta vad man går miste om! Däremot går det ALLTID att byta upp sig om man kommer på att "det här med att cykla var ju väldans roligt" ... där är jag ungefär nu och 2 år senare tycker jag 45 tkr är värt att lägga på ett Italienskt kolfiberfullblod med snajdiga hjul... skulle jag någonsin rekommendera någon som "ska köpa en racer" att börja med det, NEJ!

Köp något under 10 tkr och uppgradera efter något år... kapitalförlusten är inte så stor, jag köpte min hoj för 8500 kr och har förlorat 2500-3000 på den på 2 år..

2013-01-29 13:19
Karro, du är nu totalsågad! ;~) För du är ett mycket dåligt exempel på att köra på billig cykel och iallafall bli en jävligt stark och snabb cyklist. Du förstör för oss andra besserwissers.

Och om du inte är snäll, vet du vad för bild jag lägger ut. Puss på dig.

2013-01-29 13:25
Som första cykel skylle jag satsa på en Alu-racer.
Hellre än bra Alu än en dålig carbon.

Att säga att Aluminium ramar har dålig komfor visar bara att man inte vet vad man talar om... Smiley

Jag har både aluminium (Pinarello)och "fin"carbonram (Cervelo)
Alu-ramen har klart bättre komfort Smiley

Alla cyklar håller ca 2000 mil oavsett komponentgrupp, sedan märker man skillnaden ....

2013-01-29 13:25
Karolina - Jag står för vad jag skrev och tycker inte jag gav ett dåligt råd.

Inför 2012 så köpte jag en cykel till min pojk . Istället för en ny cykel valde jag att köpa en begagnad Bianchi 928. Samma ram som gick på touren. Utrustad med Ultegra SL och Ksyrium Elite
Den var 3 år gammal och hade kostat 35.000 kr. Jag gav 8.000 kr.

Det behöver inte kosta en förmögenhet om man köper begagnat.

Det kan vara bättre att köpa en begagnad Volvo V70 än en ny Toyota Aygo.

En bascykel fungerar... inget snack om det och som jag skrev innan så känner jag mig inte snabbare på en dyrare cykel... men det är roligare... t o m mycket roligare.

Edit:
Glömde historian om min cykel.
Den köpte jag av Sara Danielsson för några år sedan. Hon hade fått den som sponsring innan jul och ställt undan den till våren. Under vintern bytte hon sponsor och cykel. Sålde då denna till mig. Jag gav ganska exakt halva nypriset... Helt oanvänd. Växlarna var inte ens injusterade.

2013-01-29 14:12
Är man seriös så köper man Campagnolo.  

2013-01-29 14:13
Jag är inte seriös. Jag är en glad motionär och "fiskrullar" duger åt mig Smiley  

2013-01-29 14:17
Du och Lance!  

2013-01-29 14:30
Japp... hade jag dopat mig så jä...  

2013-01-29 14:50
Det är det många motionärer som gör.  

2013-01-29 14:53
Kaffe är inte dopingklassat längre. Vakna upp ur koman David.  

2013-01-29 15:01
Jag dricker inget kaffe så där klarade jag mig oxå...  

2013-01-29 15:07
För att glädja David så kan jag meddela att jag cyklar LOOK. Fast det kanske är helgerån i hans ögon. Fiskrullar på LOOK Smiley  

2013-01-29 15:11
Nisse Mandus skrev:
> Hellre än bra Alu än en dålig carbon.
>
> Att säga att Aluminium ramar har dålig komfor visar bara att man inte vet
> vad man talar om..

+ massor

2013-01-29 16:13
Tyvärr så visar du bara liten kunskap om vad som finns på listan.  

2013-01-29 17:19
Vilken lista ?  

2013-01-30 08:00
Forumtrollets egen hjärnlista.  

2013-01-30 09:10
Antar att Fp. menar dopinglistan. Men vad jag kan se innehåller kaffe inget som är förbjudet efter 1/1 2013.

Kanske jag har fel?

2013-01-30 12:34
Nej då, koffein är borttaget sedan några år.  

2013-01-30 13:16
Cannondale caad10 var ifl riktigt snygg i mina ögon. Det är som många skriver, att köpa en "billigare" cykel nu, som har en bra ram och passar till dig. Ta te x cannondale caad10, börja med det och efter något år byt till bättre hjul, sedan året efter växelsystem osv. Så jag tror att det viktigaste är ramen, det är grunden för cykeln. Har man en bra ram så kan man byta allt övrigt. Eller är mina tankar helt ute och cyklar..

Edit, menar: http://www.cykloteket.se/cannondale-caad10-105-racer/20305/produkt.html
Men även den versionen med ultegra var fin.

2013-01-31 06:08
Kanske inte det självklara valet för en nybörjare, men för den som vet vad hen vill ha och nöjer sig med en cykel av årsmodell 2012 kan man spara en hel del genom att köpa den från Tyskland. Tex här:
http://www.bunnyhop.de/Cannondale-Caad10-5-105-Compact-schwarz-Rennraeder-201...
Men CAAD10 är en såpass bra ram att jag rekommenderar alla som köper cykeln att DIREKT byta däcken och allra helst även hjulen.
Men det är jag det.

2013-01-31 08:59
Begagnat:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=89756

2013-01-31 14:21
Hej igen på er alla!

Vill tacka er så jätte mycket för alla era tips och råd! Det har varit till stor hjälp i hur jag ska tänka. Nu har jag äntligen slagit till och köpt en Bianchi i butik. Och riktigt snygg var den också! Smiley

2013-02-04 09:36
Grattis Anna, Bianchi brukar vara snygga och det är ju halva grejen. Hoppas du får tillfälle att köra på den snart.  

2013-02-04 10:20
Bianchi har en förmåga att göra snygga cyklar. Lycka till!  

2013-02-04 10:46