Löpning

Janne Holmens träningsschema - marathon på 2:45

Finns det någon som har Janne Holmens schema 2:45 på marathon. Det publicerades i Runner´s World 2010 (nr 10). Det intressanta var att man skulle kunna nå tiden på 3 pass i veckan. Två kvalitetspass och ett långpass.

Om du har schemat som fil eller om du kan skanna det till mig vore jag hemskt tacksam!

Min email:

patrik.cedving@live.se
 

2013-01-19 11:00
Googlade och hittade denna, är det samma?
http://www.juoksija-lehti.fi/LinkClick.aspx?fileticket=Rj4PbapoBak%3d&tab...
 

2013-01-19 11:18
Jag bumpar upp den här tråden. Någon som vet om programmet finns att hämta på nätet, alternativt kan bekräfta att det är samma som länkas ovan? Kan för övrigt förtydliga att jag inte är ute efter 2.45-versionen utan 3.30, om det finns någon sådan... Smiley  

2013-03-18 19:58
Om du läser igenom programmet ovan ser du att det är samma distanser - fast i olika fart - som löps under träning för de olika tidsmålen. 3.30 ligger mitt emellan 3.15 och 3.45 så det är inget problem att anpassa med hjälp av lite huvudräkning.

t.ex
2.45 16km 66'
3.15 16km 78'
3.45 16km 90'

då blir
3.30 16km 84'
och vill man springa i mål på
3.25 16km 82'
o.s.v

Skall tilläggas att det även i den länkade pdf-en ibland inte stämmer helt perfekt med sambandet, men skillnaderna är så små att de knapps räknas.
 

2013-03-18 21:17
Här är en annan tråd i ämnet:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=950302
 

2013-03-18 21:21
Om du/ni är prenumeranter så tror jag att alla tidigare nummer finns att läsa digitalt på runnerworld.se.  

2013-03-18 21:23
japp, vissa månader 3pass i veckan i 2.45programmet. men de är tuffa pass bara du vet!

som tex ett pass 20km i fullfart. 3.50tempo/km
långpass 30km 20km sista i 3.53tempo/km

det är tufft mentalt att köra sånt program. när det är endast så få pass i veckan + att du måste ha kommit ganska långt i din löpning.

så varje pass i detta program kommer att va viktiga och mentalt jobbiga och man kör i de angivna fart för att nå slut målet.
 

2013-03-19 12:30
Jag kör liknande upplägg enligt Runners World - Run less, run faster, en bok som nämts tidigare i forumen här. 3 pass i veckan där alla är riktigt jobbiga (dock en bit kvar från max). För mig tycker jag att det har funkat, men i ärlighetens namn så är man inte riktigt lika sugen på att komma ut på passen längre när man vet att det blir jobbigt, så jag kan hålla med på den punkten, man får betala lite för genvägen så att säga.  

2013-03-20 12:12
2013 sprang jag mina två första och enda lopp, efter att ha vunnit en startplats i Göteborgsvarvet. Efter cirka 5 veckors träning inför loppet så sprang jag på 1.35. Samma år gick Lidingöloppet på 2h 23 min. Därefter tränade jag inför Vasaloppet och löpningen blev bara sporadisk.

Någon veckas vila efter Vasaloppet gick jag ut stenhårt för att komma under 1.30 på Göteborgsvarvet i våras, och följde programmet på jogg.se, och sprang merparten av de fem passen i veckan på löpband. Efter några veckor kände jag att kroppen sade ifrån, men jag lyssnade inte, utan fick löparknä. Efter rehab och stretchövningar ledsnade jag och lade ner det helt. I mitten av juli kom jag tillbaka och har endast sprungit sporadiskt sedan dess, i lugna tempon, cirka tre mil i veckan fördelat på tre pass.

Jag känner att löpningen har gått i stå och behöver sätta upp ett mål. Jag siktar in mig på ett maraton i vår, möjligtvis Paris.

Jag tänkte därför prova Holméns upplägg, som kan ses här:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1307679

http://www.scribd.com/doc/48575708/Runner-s-World-2-2011

http://www.juoksija-lehti.fi/Portals/47/JannenOhjelmatKuntoilijoille.pdf


Vad tror ni om detta? Är det värt att prova för mig? Är det någon som kan förklara lite hur upplägget blir för varje distans/pass om man anpassar det till 3.30? Är det bara att ta det som ligger mitt emellan 3.15 och 3.45?
Programmet i Runners world stämmer ju inte med det finska pdf-dokumentet?
Andra synpunkter eller kommentarer?

En annan fråga: Jag har ett presentkort på Löplabbet som behöver utnyttjas, och jag behöver nya löparskor. Vilka rekommenderas för att genomföra ett maraton i vår, och träning fram tills dess? Jag brukar köra med broddar på skorna, så de behöver inte vara vinteranpassade känner jag.

Mycket tacksam för alla hjälpande svar!
 

2014-11-13 00:16
Vad gäller skor tycker jag du ska titta på Salming Distance - http://www.salmingrunning.com/shoes/distance.aspx

En lätt och trevlig sko med tillräcklig dämpning även för längre distanser!

(Det finns förstås många andra alternativ...)
 

2014-11-13 10:55
Löplabbet verkar inte sälja Salming enligt hemsidan, vilket är ett krav.  

2014-11-13 20:23
Ajdå, missade det...  

2014-11-13 21:04
Inga andra tips eller tankar om träningsupplägget? VAd tror ni, är det ens möjligt? Kanske inte har postat inlägget rätt...?  

2014-11-13 21:52
Hannes,
Givet vad du skriver tror jag inte det är en särskilt bra ide. Den första grunsdregeln vid all sorts träning är: Undvik skador! Programmet bygger på få pass med relativt hög intensitet. För den som inte har en ordentlig löparbakgrund eller är naturligt tålig är det att be om skador. Om du ändå vill köra det, välj en långsammare måltid än vad tror du klarar av. Om du svarar bra och kroppen känns bra, skruva upp farten efter hand. Programet är ju väldigt lätt att räkna om till olika måltider.
Satsa på en mara, men välj ett mer volymbaserat program med lägre intensitet.

Kom ihåg att detta är ett gratis tips, det är värt exakt vad du betalt för det Smiley
 

2014-11-14 11:16
Hej! Okej, tack för tipset. Du har inget volymbaserat program som du rekommenderar som du ligger inne med? Jag tycker ändå att programmet börjar relativt lätt, Jag springer ju 8 km på 5 min/km redan, så jag vet inte om jag ska försöka ändå, men som du säger kanske ta det lite lugnare med lägre måltid. Ingen som har andra tankar om program eller skoförslag?  

2014-11-14 18:30
Pronerar du kan jag varmt rekommendera Asics Kayano.  

2014-11-14 21:07
Hannes, jag kör inte efter något program. När jag har ett lopp i fokus siktar jag på 5-6 dagar med löpning. Ett kvalitetspass, ett långpass och resten lätt distans. Om du vill ha ett program, titta på något åt detta håll:
http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=10285
5 dagar i veckan är inte nödvändigt varje vecka för 3:30 kanske, men börja planera så.
 

2014-11-17 15:32
Hannes: jag har prövat lite olika program och det som funkat bäst för
mig är Pfitzingers "volymprogram". Ska köra Paris i vår och ska träna enligt 18 veckors 70 Miles per vecka: http://www.runnersworld.com/race-training/marathon-advantage?page=1
I hans bok "Advanced Marathoning" finns fler varianter med högre och lägre volym samt kortare och längre träningsperiod.
 

2014-11-18 07:43
Okej, tack för alla tips. Förstår någon vad de gula och gröna markeringarna i länken betyder?

http://www.juoksija-lehti.fi/Portals/47/JannenOhjelmatKuntoilijoille.pdf

Enligt Google translate betyder grön markering: "att återställa/återupprätta övningen".

Vad innebär det? Dagar utan träning, exempelvis perioden 29.1-31.1 är ju grönmarkerade?

Någon som vet?
 

2014-11-23 12:32
Skulle tippa på att de grönmarkerade perioderna är återhämtningsveckor. "Kevyt" som det står ibland betyder "lätt".  

2014-11-24 20:20
Följde Holmén under vintern, till maraton på 3,5h. Lyckades springa Stockholm marathon på 3,14, 57! Grymt nöjd.  

2015-06-07 22:14
Grattis Hannes, vilken fantastisk tid!
Kram,
Jenny
 

2015-06-08 07:45
Tack, Jenny!  

2015-06-11 20:29
Har någon en pdf-version av den här boken - Advanced Marathoning av Pete Pfitzinger och Scott Douglas? Jag behöver dela det med mina elever, men jag kan inte hitta den i mina arkiv. Vi har en träning i månaden - Hur man kör en maraton-fri marathon träning planer för varje typ av löpare
https://www.runnersworld.com/uk/training/marathon/a776459/marathon-training-p... http://buyessays.cheap/ https://www.active.com/running
 

2019-06-07 07:27
https://epdf.pub/advanced-marathoning-2nd-edition.html

verkar funka
 

2019-06-10 15:44