[X]

Styrketräning

Träna när man är sjuk?

jag har inte tränat på flera veckor nu.. å håller på att bli galen. jag har ont i halsen å är förkyld och det verkar inte vilja ge med sej.. är det farligt å träna när man är sjuk? många som säger att ja ska vila så mycke som möjligt  

2007-08-06 20:14
Myokardit (hjärtmuskelinflammation) är inget att leka med. Tänk långsiktigt och vänta med träning tills du är frisk. Du tjänar inget på att slita ut kroppen med träning när den ändå har så mycket att göra nu när du är sjuk.

2007-08-06 20:56
är det inte skillnad på träning där man får upp pulsen och långsammare träning när man är sjuk. Långsamma promenader och så funkar, men inget antsträngande?.. Eller är det jag som har fått det om bakfoten?  

2007-08-06 21:01
okej.... jag orkar inte träna men känner ändå att jag vill och att jag måste hehe konstigt men så äre. har tvättat idag å jag blev helt slut av det i kroppen. får abstinens av å inte träna
åsså känns det dumt att inte utnyttja mitt gymkort. får väl iväg å bara sola på gymmet eller nå då så ja använder kortet på nå vis.

2007-08-06 21:25
Hej!

Vet precis hur du känner.. och jag kan säga att jag är precis lika desperat som du när jag är sjuk!

Jag vet att det inte kommer vara en positiv träning, jag vet att det är farligt och att det i värsta fall kan leda till hjärtmuskelinflammation (även om det inte är vanligt).... men ändå händer det att jag går o tränar med halsont, hosta och/eller lättare snuva. Varför? bra fråga! Jag känner mig trots allt bra efteråt, även om jag innerst inne vet att jag mest troligt förlängt tillfrisknandetiden med x antal dagar och att jag risker kronisk ohälsa.

Är jag besatt av träning eller är jag besatt av resultaten? Snarare det förstnämnda, det är känslan och välmåendet träningen ger och den 'kicken' erhålls även om man tränar under ej optimala förhållanden! Det känns kort o gott bra att man tränat!

Men hur ofta hör man inte människor som hostar och snorar på gymmet... är nog vanligare än vad man tror att folk tränat lätt förkylda. Ingen går nog och tränar med feber eller kraftig hosta.

2007-08-06 21:33
ja det är en kick att träna å man mår sååå bra efteråt Smiley å mitt gymkort går ut nu i slutet av augusti... men jag får väl ner å sola istället då så jag utnyttjar mitt kort på något vis i allafall Smiley men vill verkligen träna nu men orkar ju inte ens tvätta en eftermidda.  

2007-08-06 21:37
Jag tränar vid snuva och annat...
Om symptomen känns tveksamma lyfter jag med väldigt få reps för att hålla nere pulsen.
Infektioner accelereras i de kroppsdelar som ämnesomsättningen höjs i. Höjd hjärtaktivitet = höjd ämnesomsättning där.

Är jag dösjuk så går jag såklart inte och tränar. Det kan jag lätt unna mig vila ifrån eftersom jag är sjuk väldigt sällan.

Har läst ett antal artiklar och skrifter nu senaste 20 minuterna och det nämns överallt att plötslig död är väldigt sällsynt så du har nog god chans att klara dig :).

Här är en lättläst och informativ:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/infe.html

"Hos personer med snuva utan halsont, hosta eller allmänsymtom rekommenderas försiktighet under de första en till tre dagarna, varefter träning gradvis kan återupptas, om symtomen ej förvärras (Obs! Differentialdiagnos: allergi)."

2007-08-06 21:52
jag har ju hosta och ont i halsen Smiley så blir ingen träning för mej dom närmaste dagarna då :( men men så äre,, kanske i slutet av veckan
om ja inte råkat ut för halsfluss men det tror ja inte.. ser inga vita prickar

2007-08-06 21:56
varit sjuk i två veckor nu å är sååå less på de... vill vara frisk nu ju  

2007-08-06 22:05
Låter som för mig ... jag var sjuk i 14 dagar!  

2007-08-06 22:56
ok.. ja det kan sitta i alldeles för länge tycker jag.. man blir så less. längtar sååå mycke tills jag kan iväg å träna igen  

2007-08-07 12:01
Vet ju inte riktigt vad din situation är nu just. Men ibland när jag har en långdragen förkylning som inte riktigt vill bryta ut men inte heller går över, då brukar jag träna extra hårt så att det ska bryta ut och gå över. Jag pressar mig alltså så att kroppen bli svagare och det bryter ut, så ligger man sjuk ordentligt och sen är det över och man kan träna igen. Jobbigt med förkylningar som inte vill bryta ut eller ge med sig! Vet inte direkt om detta är nån metod att rekomendera, man måste väl känna efter själv hur det känns. Men så brukar jag åtminstone göra.

Men ännu bättre. Med bra mat och mycket träning och ordentligt med sömn har jag inte varit sjuk på ca 2-3 år nu. Inte ens lite förkyld!

2007-08-07 12:15
okej tur du har som aldrig är sjuk... jag har ont i halsen så jag knappt kan svälja. och jag har hemsk hosta. och jag har ingen ork att träna nu men är väldigt sugen på att träna ändå. hehe  

2007-08-07 12:31
Anna-Karin - jag skulle våga påstå att det INTE är en metod att rekommendera.  

2007-08-07 13:15
Evelina: Om du har så ont i halsen så att du knappt kan svälja och har inte har kunnat träna på flera veckor som du skriver så tycker jag nästan att det börjar bli dags att gå till farbror doktorn. Du kanske behöver antibiotika?  

2007-08-07 13:28
det är på bättringsvägen nu. men ska till en sköterska idag å kolla... så får väl se vad hon säger.... har haft såhär ont i halsen förr och då fick jag inget mot det.

2007-08-07 13:40
Mest troligt virus ---> bara att vänta med andra ord Smiley  

2007-08-07 14:55
var till en sköterska nyss. har nog troligen halsfluss :( ska till doktorn å få pencillin i morrn om det inte är nå bättre i morrn. har lite feber, och ska dricka mycket vätska  

2007-08-07 15:38
Krya på dig Evelina! Inget kul o vara sjuk i det här fina sommar vädret, och dessutom inte får träna. Känner igen mig i det du skriver! har på senare tid tagit det mer försiktigt om jag känner att håller på att bli sjuk! Och det hjälper! Smiley
Så stå ut, du får snart ta och svettas på gymmet igen Smiley

2007-08-07 15:40
Vad bra att du kom iväg så att du får någon ände på eländet!  

2007-08-07 15:51
tack Smiley det som är synd är att min gymkort går ut i slutet av augusti... :( så kommer väl inte hinna träna så mycke :(  

2007-08-07 16:08
men du kan väl förnya gymkortet!! Smiley o träna på ännu mer sen.. :)  

2007-08-07 16:11
har inte råd å förnya det när det gått ut Smiley får förnya det när ja fått jobb....

jag hade inte halsfluss, fick medicin mot hostan åsså kåvepenin mot bihålorna. är nog bihålsinflamation

2007-08-08 12:21
Du kan inte frysa kortet då? (fast det är en så kort period du vill spara?)  

2007-08-08 14:42
det är ett sommarkort.... vet inte om jag kan frysa de.... hehe eller va du kallade det  

2007-08-08 15:22
jag vill verkligen träna nu.. har värsta abstinensen Smiley

infektioner är generellt mycket vanliga. Antalsmässigt dominerar övre luftvägsinfektioner kraftigt över de flesta andra infektionstillstånd, i synnerhet bland yngre. Flertalet övre luftvägsinfektioner orsakas av virus och är komplikationsfria och självläkande. Viktiga undantag är halsfluss orsakad av betahemolytiska streptokocker, liksom öron- och bihåleinflammation där bakterier oftast spelar en roll. Dessa infektioner skall som regel behandlas med antibiotika.

Fysisk ansträngning kan nedsätta infektionsförsvaret och därmed försvåra infektionsförloppet och gynna uppkomsten av komplikationer.

varit sjuk alldeles för länge nu. så jag borde kunna börja träna lite, mår ju mycke bättre idag än vad ja gjort på flera veckor, men men kanske kan ta det lugnt nån dag till, men sen måste jag iväg å träna

2007-08-08 15:48
Nej då går det nog inte, trist - men det kan ju vara bussigt folk ...  

2007-08-08 19:35
jag var ner på gymmet och sola nu.. å kunde inte låta bli å träna 10 min :P hehe åsså cyklade jag ju dit å hem... så har nog ansträngt mej alldeles för mycke idag känns de som.. men skönt äre  

2007-08-08 20:37