Så fungerar FunBeat

Kalendrar i sync

När kommer vi att få en kalender som man kan få i sync med t.ex. Google's kalender? Just nu har jag stora dubbelbokningsproblem p.g.a. att jag missar att skriva samma saker i båda kalendrarna...

Helst skulle jag vilja att min Google Kalender innehåller allt, men funbeat kalendern bara innehåller träning, men jag bara behöver ändra/uppdatera en kalender i taget, d.v.s. att när jag lägger till/ändrar i FB-kalendern uppdateras Google's och vice-versa.

:)

2012-10-02 11:40
Det är väl upp till Olle att svara, men detta kändes (i mina ögon naturligtvis) som ett väldigt speciellt önskemål. Det borde finnas mer angelägna saker att utveckla.

Och varför skulle man kunna synka med bara Googles kalender då, tänk på oss alla som använder Outlook (och Lotus Notes och övriga - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mail_servers). Utvecklingsinsatsen för att göra det, och underhålla det, skulle bli enorm gissar jag.

Nu har du väl säkert hittat ett sätt som (nästan) funkar för dig, men varför skriver du in framtida pass i Funbeat om du ändå använder Googles kalender? Det känns som om de olika kalendrarna borde ha olika syften - Funbeats kalender är ju "bara" ett sätt att hänga upp träningspassen datummässigt medan jag kan förstå att man bokar tid i Googles kalender för att komma ihåg saker. Räcker det inte att ha "kalendertiden" bokad i Google, du måste ju ändå peta in passen i Funbeat efter att de är gjorda?

2012-10-02 12:46
Håller med Ola.

2012-10-02 12:53
Om Funbeat utvecklar iCal-stöd för sin kalender så skulle man kunna synka med alla andra nämnda kalendrar utan någon mer utvecklingsinsats.  

2012-10-02 13:05
"Det är väl upp till Olle att svara, men detta kändes (i mina ögon naturligtvis) som ett väldigt speciellt önskemål. Det borde finnas mer angelägna saker att utveckla."

Du menar typ som "Likes"-knappar och sån't? Det där med att synca kalendrar är lika gammalt request som att analysera data. Gör en google-sökning på Funbeat om du undrar.

"Och varför skulle man kunna synka med bara Googles kalender då, tänk på oss alla som använder Outlook (och Lotus Notes och övriga - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mail_servers). Utvecklingsinsatsen för att göra det, och underhålla det, skulle bli enorm gissar jag."

Jag skrev: [...] man kan få i sync med t.ex. Google's kalender [...]

"t.ex." är en förkortning för "till exempel".

"Nu har du väl säkert hittat ett sätt som (nästan) funkar för dig, men varför skriver du in framtida pass i Funbeat om du ändå använder Googles kalender?"

Jo, det kan jag förklara för dig. För att jag skriver in information som jag vill komma ihåg inför passet, som t.ex. (<- titta, där kom den igen) vilket tempo jag hade räknat ut att jag ska hålla på intervaller. Sen när jag har genomfört passet så matchar jag vad jag gjorde på passet med det jag skrev att jag skulle göra. På det sättet kan jag stämma av hur det gick på ett bättre sätt. Dessutom är jag ofta trött efter mina pass och är glad om jag har skrivit saker i förväg, då tar det mindre tid att registrera efteråt.

"Det känns som om de olika kalendrarna borde ha olika syften - Funbeats kalender är ju "bara" ett sätt att hänga upp träningspassen datummässigt medan jag kan förstå att man bokar tid i Googles kalender för att komma ihåg saker."

Se det jag skrev ovan.

"Räcker det inte att ha "kalendertiden" bokad i Google, du måste ju ändå peta in passen i Funbeat efter att de är gjorda?"

Nej, uppenbarligen gör det inte det, annars hade jag väl gjort så, eller?

Edit: lite småfix

2012-10-02 13:12
Har du kontaktat Google och påpekat att de inte är i synk med funbeat?  

2012-10-02 13:18
Bra idé David! Jag mailar omedelbums!  

2012-10-02 13:20
Nej, jag menade inte Like-knappar. Om du råkar läst några av mina senaste kommentarer (kanske inte så sannolikt med tanke på hur mycket som fladdrar förbi här på Funbeat), så har jag varit skeptisk till denna utveckling att Funbeat ska kunna allt (och det kanske var lite därför jag också tyckte som jag tyckte denna gången också).

Och jag försökte faktiskt förstå ditt behov, varav mina frågor där på slutet. Jag ber om ursäkt för att jag glömde bort det första "t.ex.", jag koncentrerade väl mig på "Helst skulle jag vilja att min Google Kalender innehåller allt". Ska försöka att vara noggrannare i fortsättningen. Smiley

Jag försökte söka här på Funbeat (efter ditt senaste inlägg) kring "synka kalendrar", men hittar mest vänner som vill träna tillsammans. Kanske är sökfunktionaliteten någonting man kan utveckla.

Jag vill gärna få lov att ha min åsikt (jag också), men jag är inte sämre än att jag med goda argument kan byta den och det var därför jag frågade efter dina skäl/argument till din begäran. Mikael lärde mig t.ex. (!) att man inte behövde utveckla stöd för alla mail-format (iCal löser tydligen detta).

Nu är det ju inte jag (som jag påpekade) som bestämmer vad som ska förbättras/nyutvecklas, men ju bättre man kan argumentera för sin önskade funktionalitet desto högre misstänker jag att Olle prioriterar den.

2012-10-02 13:52
"Nej, jag menade inte Like-knappar. Om du råkar läst några av mina senaste kommentarer (kanske inte så sannolikt med tanke på hur mycket som fladdrar förbi här på Funbeat), så har jag varit skeptisk till denna utveckling att Funbeat ska kunna allt (och det kanske var lite därför jag också tyckte som jag tyckte denna gången också)."

Hmm. Jag är ledsen, men jag har nog missat dig och dina inlägg, men nu lade jag åtminstone ditt namn på minnet! Smiley Jag menar inte heller att Funbeat ska kunna allt. Jag föredrar faktiskt att sajten innehåller få men välfungerande funktioner än många halvbuggiga funktioner som kanske inte är 100% relevanta för ändamålet. En bättre kalender ansåg (?) jag vara en sådan bra, basfunktion. Kalendern har ju funnits med från början. :)

"Och jag försökte faktiskt förstå ditt behov, varav mina frågor där på slutet."

Och jag försökte svara på dem så sakligt jag kunde, även om jag erkänner att en dos sarkasm kom med. *rodnar*

"Jag ber om ursäkt för att jag glömde bort det första "t.ex.", jag koncentrerade väl mig på "Helst skulle jag vilja att min Google Kalender innehåller allt". Ska försöka att vara noggrannare i fortsättningen."

Ok. Du missuppfattade mig och jag missuppfattade dig. Låter som att vi är kvitt! Peace? :) Men det ligger lite i en kalenders natur att innehålla allt. Eller? :)

"Jag försökte söka här på Funbeat (efter ditt senaste inlägg) kring "synka kalendrar", men hittar mest vänner som vill träna tillsammans. Kanske är sökfunktionaliteten någonting man kan utveckla."

Ok, just "synka kalendrar" kanske inte gav rätt träffar... Jag testade att söka på "iCal" och hittade några trådar som borde vara relaterade ämnet i alla fall:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=746461
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=586471
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=994987
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1193852
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1150798

"Jag vill gärna få lov att ha min åsikt (jag också), "

Självklart, Ola!

"... men jag är inte sämre än att jag med goda argument kan byta den och det var därför jag frågade efter dina skäl/argument till din begäran. Mikael lärde mig t.ex. (!) att man inte behövde utveckla stöd för alla mail-format (iCal löser tydligen detta)."

Precis. Som konsult vet jag av erfarenhet att det är bättre att uttrycka något man vill kunna göra än en teknisk lösning och låta de tekniska expertna (i detta fallet Olle o co) arbeta fram en bra lösning. De vet trots allt bäst hur sajten är byggd och vad som går/inte går att göra eller om det finns en annan lösning som kanske kan göra detta och något mer. Därför föreslog jag inte en teknisk lösning, utan försökte formulera problemet/önskemålet.

"Nu är det ju inte jag (som jag påpekade) som bestämmer vad som ska förbättras/nyutvecklas, men ju bättre man kan argumentera för sin önskade funktionalitet desto högre misstänker jag att Olle prioriterar den."

Exakt. Och jag är lite nyfiken på vad som står i pipe-linen. Olle o co kanske inte alls har tänkt att lägga ner krut på detta men i så fall vill jag gärna vet det! :)

Tack Ola för att du hjälpte mig att förtydliga frågan med bra motfrågor!

2012-10-02 14:45
Glad att jag kunde vara till nytta Smiley

Det kanske dock är idé för Olle & Co att ha något ärendesystem - det skrivs väldigt mycket i forumet om önskemål och saker som folk vill ha, och som du säger hör man (i princip) ingenting av om det kommer att hända något eller inte förrän det faktiskt kommer något nytt.

Det ärendesystem vi använder på mitt företag är JIRA, en produkt från Atlassian. Det som är fräckt med det systemet är att Atlassian använder sig självt av sin egen produkt för att registrera allt från rena fel till önskemål om nyutveckling. Dessutom kan JIRA användare runt om i världen rösta på vilka utvecklingspunkter de tycker borde prioriteras inför nästa version, vilket är en parameter för Atlassian att ta hänsyn till (finns naturligtvis fler).

Antagligen behöver man inte något så avancerat, men en sammanställd lista på önskemål som publiceras här på Funbeat kanske med kommentarer från Olle om någon grov prioritet vore definitivt trevligt.

2012-10-02 15:05
Jag hoppas att det inte styrs av vilka det är som skriker mest på forumet utan av funktionalitet på ett träningsforum.  

2012-10-02 15:10
Naturligtvis, David! Jag hoppas verkligen att det är så utvecklingen av sajten sker just nu, även om senaste nyhet (like-knappen) var lite av en besvikelse... Och samtidigt var det en kul grej. Fast lite seriösa funktioner som underlättar träning och allt runtomkring vore smutt.

Fast... Har ni tänkt på en sak? Olle kanske har en helt annan bild än vad vi användare har på sajtens syfte? :O

2012-10-02 15:20
Ska han köpa upp fjasbok och bantningssiter?  

2012-10-02 15:23
Med våra premium-pengar? Hahaha! Smiley  

2012-10-02 15:24
hm, han kanske har ett räkneverk på vad vi använder?  

2012-10-02 15:24
Fast kan inte det vara missvisande i så fall? Om en funktion är kass och man inte använder den så mkt som man skulle vilja betyder det inte att den är mindre behövd eller viktig för det?  

2012-10-02 15:27
Givetvis, det måste vara väldigt svårt att veta vad vi egentligen vill.  

2012-10-02 15:35
hur synkar man funbeat mot google kalender?  

2016-09-13 20:14