Löpning

Liniment

Det finns ju flera olika sorter/tillverkare av liniment.
Jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av de ni använder.
Vad har det för verkan, effekt, osv. ex, lukt, värmande, kylande.

Tycker ni att det ger resultat efter användning - alltså - bli du bättre om du har muskelvärk eller en skada.

De jag känner till är följande:
Ormsalva
Tigerbalsam
Zon
Linnex

Just nu kombinerar jag Ormsalva med Linnex. Ormsalva på dagarna, mest för att det inte lunktar och Linnex på kvällar/nätter.
Linnex luktar ganska starkt och har en mycket värmande effekt som sitter i väldigt länge - över sex timmar.

2007-08-02 12:07
linex är ett hästliniment från början. som dock såldes så flitigt till kropsbyggare att det började säljas på valiga marknaden. jättestark och verkar i mer än sex timmar faktiskt.
skulle nog inte kombinera det med något annat.

i min värld så ökar liniment cirkulationen,vilket kan vara trevligt. men inget jag skulle sätta för mycket hopp till. kan dessutom vara ganska elakt mot huden

varför använder du liniment?

2007-08-02 15:05
Línnex använder jag också, men då med syftet att erhålla muskeluppvärmning före träning för att på så sätt minimera skaderisken.

Bara tanken på att använda det när jag ska sova ger mig rysningar!

2007-08-02 15:44
Jessica

Tack för upplysningen om Linnex - från början hästliniment.
Det var något jag inte kände till.

Varför jag använder liniment.
Ja - vad gör man. Jag är i grunden ganska tveksam allt sånt,
men nu på äldre dar (jag är 56) får jag känningar i benen, vaderna,
efter löpträning på ett sätt som jag inte tidigare fått.

Annars kan man väl säga att ökad blodcirkulation snabbar upp läkning.
Det är i alla fall något som jag fått för mig.
Det skulle väl i så fall vara den största anledningen till att man använder liniment.
En annan anledning kan vara den som Per nämner - att värma upp musklerna före träning för att minska skaderisken.

Senast i onsdags brast något i höger vad i en lite "knixbacke" efter ca
2,5 km intervallträning. Förmodligen ett muskelfäste.
Hade ändå förståndet att sluta springa och promenerade tillbaka, så jag tror
inte det är sä allvarligt.
På kvällen var det riktigt ont, men redan dagen efter kändes det bättre.

Har du något bättre förslag än liniment? Tacksam för allt som är vettigt.
Det var delvis därför jag skriver denna tråd. Jag är tveksam om liniment
har någon egentlig verkan.
Jag vill även höra med övriga vad man har för erfarenheter.

Kan själv tänka mig att massage kan vara bra. Rätt eller fel?

2007-08-03 09:47
Inte bara Linnes är en produkt, från början avsedd för hästar. Även den högt aktade Eight Hour Cream som förpackas i små svindyra tuber var från början avsedda för att smörja hästars hovar Smiley men visade sig vara fantastisk även på människors kroppar!  

2007-08-03 09:53
Stina

Har aldrig hört talas om Eight Hour Cream, men gjorde en slagning på Google
och fann bl a följande:

Eight Hour Cream från Elizabeth Arden är den klassiska krämen som reparerar mindre hudirritationer. Eight Hour Cream lugnar ner huden vid solbränna. 8hr Cream är även bra för spruckna läppar och torra händer.

Har lite svårt att se detta som liniment. Kan du förklara dig eller utveckla i vilket sammanhang du använder detta.

2007-08-03 10:14
Jag drog inte paralllellen liniment utan parallellen "produkter ursprungligen utvecklade för hästar" Smiley  

2007-08-03 10:34
Gunnar.

Har du provat såna där blå värmeskydd för vaderna? Jag har ett Rehband som är kanonbra. Det täcker vaden från foten upp till strax under knät, och ger både stöd och värme. Det går utmärkt att springa med det på. Får jag ont efter en träning brukar jag ha det på när jag sover. Blir varmt och behagligt utan att kladda med lininment som luktar. Eventuell ömhet brukar försvinna på nån dag.

Kan varmt rekommenderas. Smiley

2007-08-03 11:40
gunnar

låter som en ruptur i stora vad muskeln. du bekriver faktiskt det klassiska förloppet av en sådan.
tryckförband direkt i 20 minuter. alla som tränar borde ha en dauerbinda. fins i sportaffärer och på apoteket, men på apoteket heter de tryckförband.
sen halvhårt bandagerat i 48h efter skadan.
rör dig så mycket som möjligt men inte, och jag menar inte, in i smärta.
kläm över vaden och dra fingrarna tvärs över så kommer du nog att hitta vad vi kallar "hak", en glipa där det helt plötsligt känns som om muskeln förvandlas till sylt.
massage där efter 48h är mycket bra

2007-08-03 12:29
Man kanske bara kan gå ut till förrådet då o hämta den där flaskan med Radital Hästliniment man har kvar efter hästen då ? Smiley  

2007-08-03 16:47
Zon är inte ett liniment i betydelsen ökar blodgenomströmningen, utan ett inregistrerat smärtstillande läkemedel.
Nu är jag inte så bra på den aktiva substansen ketoprofen, men smärtstillande medel brukar om de verkar perifert (= ej i hkjärnan eller ryggraden) vara antinflammatoriska, dvs de brukar bland annat minska blodgenomströmningen men också hindra kroppens bildning av molekyler som ger smärta. I och med att inflammationen dämpas så minskar också ärrbildnad och sånt som blir kvarstående effekter av skadan. Zon ges lokalt vilket gör att man kan minska den totala dosen som hela kroppen blir utsatt för och därmed också minska negativa bieffekter. Vad jag däremot tvivlar över är; huruvida den aktiva substansen kan transporteras så långt in i vävnaden att även djupare musker nås. Frågan blir då om man ska ta sitt antiinflammatoriska via munnen eller smörja in det i huden!

2007-08-03 17:02
har masserat en av mina hockeyspelare med redintal. han tyckte det va skitbra.
han är inte riktigt som alla andra iochförsig

2007-08-03 17:16
Jag säger som du Evelyn angående Zon, det är ju ett läkemedel och andra sådana smärtstillande och antiinflammatoriska salvor är tex Voltaren, Orudis och Eeze (olika verksamma substanser). Vidare håller jag även med om att man ska ta det läkemedlet (om man behöver det) oralt eller kutant, tror inte heller att det når ner i djupare muskler via sin lokala verkan utan då genom dess systemiska effekt.

Jessica : Ha ha, ja det är ju ett väldigt potent liniment - man ser stor skillnad på hästarna...... dock skulle jag nog vara väldigt försiktig med att använda det på mig själv då jag sett vad det kan göra med hästarnas mindre känsliga hud! Smiley

2007-08-03 19:10
@josefin
masserade honom med plasthandskar. tror att han har elefanthud.
liten klen kille på 180cmoch 110kg Smiley

2007-08-03 19:58
RADITAL-häst linement. Funkar kalas för mig!  

2007-08-03 21:40
Jag var på ett hoppläger (ridning alltså) en sommar. Andra dagen råkade jag komma efter i språnget över ett hinder i nedförsbacke och det knäppte till i ljumsken. En jättesträckning i ljumskmuskeln som gjorde grymt ont Smiley Trodde lägret skulle vara förstört, men som tur var var det en sjukgymnast med på lägret och hon gav mej behandling med massage och kletade in ljumsken med Radital. Tog inte länge innan ljumsken var fit for fight igen. Smiley

Fast man fick vara försiktig med Raditalet så att det inte kom på de delar av kroppen som ligger nära ljumsken och som med all sannolikhet inte hade uppskattat det Smiley

2007-08-04 08:18
Jag får böja mig för Raditalets underverkan på MÄNNISKOR Smiley Smiley Har ju en hel massa andra hästliniment kvar också, starkare och svagare än just Radital, man kanske ska testa även dem ? Smiley  

2007-08-04 09:01
använder linimentet hot&cold med aloevera på benen innan hockeymatch.
killarna säger att det känns lättare i benen.
masserarin det mellan uppvärming och is

2007-08-04 13:25
>>"hon gav mej behandling med massage och kletade in ljumsken med Radital"
Jag måste börja rida tror jag.

2007-08-04 17:39
Smiley Smiley  

2007-08-04 19:01
Testade att springa igen efter två dagar utan smärta.
Det höll ungefär en km. Sen brände det till igen.
Dock inte lika häftigt som förra gången.
Jag kunde fortsätta i mycket långsamt tempo varvat med lite gång i uppförsbackarna. Det vart barra fem km sammantaget.

Blir till att fortsätta behandlingen.
Får väl försöka få tag på en sån där dauerbinda och prova.
Måste ju försöka bli kvitt detta om det ska bli något Lidingölopp.

Har kommit en hel del uppgifter om liniment och användning i denna tråd.
Kan ju vara bra att känna till.
Smiley

Gjorde en snabbkoll på Stadium och frågade efter en dauerbinda.
Det visade sig vara samma sak som vi "gamlingar" kallar elastisk binda.
Såna finns väl i varje hem eller borde i varje fall göra det.
Dom fick altså inte sälja nån till mig.

Smiley

2007-08-06 12:06
Gjorde en lustig upptäckt.
Mätte omkretsen på vaderna på höger resp vänster ben.
Höger vad är en cm tjockare.
Beror det på skadan eller är det normalt att man har en vad (höger) tjockare?

Hur kom jag på det - Tyckte det var lite konstigt att byxbenen inte gled av högra benet när jag tog av mig byxorna på kvällen. Började fundera och på den vägen kom jag på att jag skulle mäta och kolla.
Smiley

2007-08-08 10:49
det är vanligt att ena vaden är tjockare. de benet du står och hänger på när du står still förslagsvis. och så är det ju gasen och bromsen också.....  

2007-08-08 16:24
Jag får ont i vaderna ibland när jag springer, är det en idé and ha liniment på vaderna imorgon innan varvet eller skall jag använda det efter jag har sprungit i fall det behövs?  

2010-05-21 14:38
Linnex innehåller som väldigt många andra liniment salicylsyra, dvs ett smärtstillande o inflammationsdämpande läkemedel som är verksamma ingrediensen i t ex magnecyl o Treo. Tror Aloe Vera Hot&Cold innehåller samma. Effekten av salicylsyra är väldigt lik ketoprofen (Ipren, m fl) och alla andra NSAID-preparat (Voltaren, Nurofen, Eeze, Zon, Orudis m fl)

Linnex är f ö min favorit, grymt bra.

2010-05-21 15:05
Linnex är också min favorit, som stift, så att man slipper brännkladd på fingrarna (och därmed i ögon och på andra känsliga ställen)  

2010-05-21 16:10
Jag har testat något som heter Back On Track, som alternativ till Rehband. Fungerade jättebra på min handled.  

2010-05-21 16:37
Vill man ha en hästspark i baken ska man testa Percutane. Ta gärna en löptur eller en dusch efter och det känns som 3:e gradens brännskador.

Percutane: Capsaicin, Aloe Vera och Arnica. Värme, antiinflammatoriskt och antiseptiskt.

2010-05-21 17:39
Men om ni har Linnex liniment stift, gör inte som kollegans man, som misstog det för deostift en trött morgon - det blev en jättejobbig förmiddag innan han fick möjlighet att tvätta bort det! Smiley  

2010-05-21 17:46
*asg* Smiley  

2010-05-21 17:47
Linnex under armarna... urk  

2010-05-21 22:27
Det finns ju en kille på div. forum som kallas Linnex för att han smorde in rumpan med Linnex då han skulle ut o cykla om jag kommer ihåg rätt.

Nån som vet mer?

2010-05-21 22:31
Vissa gör konstiga saker för att få fart.  

2010-05-21 22:32
Percutan gillar jag inte. Tycker det svider för mycket på huden. O får man det på nåt känsligt ställe blir det ett helvete. Lite som att använda s Tabasco som liniment. Linnex är lättare att hantera  

2010-05-22 20:50
Det är ju nästan tabasco - samma aktiva ingrediens!  

2010-05-22 20:51
Radital använder jag!

Det var förresten det ända som höll mig smärtfri när jag i tonåren hade som mest ont i mina knän (broskuppmjukning i knäskålarna).

Hade fått massor med olika (starka) värktabletter av läkaren, men dom hjälpte inte mycket, lindrade endast lite. Men med radital så kunde jag iaf gå som vanligt, hade dock en period då jag hade så ont och var så svag i knäna så jag var tvungen att använda kryckor. Smiley

Min dotter sommarjobbade på en gård med att mjölka kor för ett par år sedan. Efter första dagen hade hon så ont i sina vader av allt sittande på huk vid korna så hon kunde inte stå alls, radital på benen och benen blev som "nya" igen.

Så hos oss är radital räddningen många gånger....

2010-05-22 22:24
Linnex ajaaj aldrig mer inte skönt brände som fan men inte så najs som mitt thai linement  

2010-05-22 22:41
Anders: är du allergisk mot något?  

2010-05-23 00:07
Jonas: Bara gräs- o trädpollen. Du menar att andra inte upplever Percutan som svidsalvan från helvetet? Min sambo känner som jag - räcker med att man råkar få lite Percutan på t ex kläder o sen råkar få kläderna mot tunn hud t ex i ansiktet så är det totalt kört  

2010-05-23 13:41
Christer skrev; "Det finns ju en kille på div. forum som kallas Linnex för att han smorde in rumpan med Linnex då han skulle ut o cykla om jag kommer ihåg rätt.

Nån som vet mer?"

Var det inte t.om så illa så att det var _efter_ Vätternrundan, och att han skulle smörja in för att lindra det skav som uppkommit? Är inte hundra dock!

2010-05-23 18:36
Jag talade med tillverkaren på Hälsomåssan i höstas om en patient som reagerat på linimentet. Han har sedan -82 aldrig fått in en allergisk reaktion (som jag tolkar som om han menar allvarlig allergisk reaktion) men menade att de som är allergiska mot något öht är mer känsliga än andra överlag. Huden i ansiktet (förmodar jag) är mer känslig än hud på ben och rygg, och reagerar därför kraftigare på stimuli från capsaicin.

Jag använder ofta Percutane. Vissa reagerar inte, vissa reagerar lite, vissa reagerar kraftigt. Slälv upplever jag Percuante (med fläkt som blåser på benen, det ger extra krydda) som 3:e gradens brännskada.

2010-05-23 19:22
Jag köpte Linnex igår efter att ha fått det inmasserat av naprapat tidigare och noterade att det inte kändes speciellt mycket så länge man masserade in det på själva muskeln men då jag lyckades få det även på huddelar som ligger rätt över ben (runt knäskålen tex) så hettade det rejält, blev ordentligt irriterat av jeansens gnidning och sved nåt infernaliskt vid varm dusch flera timmar senare.
Jag inser att man inte skall applicera liniment vid sidan av musklerna men att det skulle bli sån skillnad! Är det andra kroppsdelar man skall undvika till varje pris (förutom ögon, hela ansiktet och kronjuvelerna)?

2010-06-02 08:38
Tvätta händerna noga innan toalettbesök !

(även efter förstås)

2010-06-02 08:41
Smörjar man in sig på kvällen bör man fundera över om man riskerar gnugga in liniment i kudden (från nacken t ex). Det kan bli jobbigt senare på natten  

2010-06-02 09:11
Jag har nu köpt och testat Percutane (99 kr på XXL sports för en stor tub) och det brände en kort stund bara. Då jag använder Linnex kan jag känna sveda i över 12 timmar.
Glömmer aldrig då jag gned in båda benen (lår + vader) och vaknade med fruktansvärd sveda som var helt outhärdlig och som satt i halva natten. Det gör jag inte om.

Verkar som om jag är överkänslig mot just Linnex.

2011-07-03 19:38
Linnex är brutalstarkt. 2, absolut max 3 drag på en vad har jag fått som instruktion av den jag köpte det av (när jag pep för att mina vader höll på att brinna upp)  

2011-07-03 19:41
Det är lite märkligt hur man reagerar mot linnex. För egen del bränner det som ett smidesvarmt järn, andra som jag lånat ut det till har inte känt nå't.  

2011-07-03 22:05
Linnex är som en mjuk och skön hudlotion på mig! Men däremot Percutane känns en bra stund efteråt!  

2011-07-03 22:34
På mig blir Linnex som när man bränner sönder sig på semestern. HUGA! Har provat nåt som hette Aloe Heat som var betydligt snällare. Det var inte supereffektivt, men skönt.  

2011-07-03 22:57
Jag har bara bra erfarenheter av Linnex som förövrigt är min favvo. Jag är massageterapeut och använder den kanske inte på mina kunder dagligdags men endel vill ha den efter en ordentlig massage så genomströmningen av blod till muskeln håller i sig. En liten "rolig" sak hände min man för något år sedan.....Han spelar basket och det var i mellan säsong och en liten löptur hade avverkats. Han sträckte sig i ljumsken och ville att jag skulle kolla till skadan. Jag knådade upp och TP behandlade samt att jag töjde. Han undrade om jag hade ngt liniment? Ja, men bara jätte starkt, säger jag och rekommenderade ej det till hans ljumske. Resten kanske ni kan tänka er. Han fixade dit lite och kladdade lite bredvid, reser sig upp och fick det på ädlare delar. Hahahha....pungen blev liten och lila röd. Han vill duscha av det och jag skrek NEJJJJJJJ! Då börjar det "brinna" på huden. Så jag fick den lysande ideén att vi doppar den i yogurt. Man har ju mango lassi till stark mat så....... Pungen i en skål mellan benen och skön sval yogurt. Jag har aldrig skrattat så mkt Smiley  

2011-07-04 23:46