|
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1260623#p1261089 Apropå.
För några år sedan hade Icas tidning "Buffé" en chili con carne-tävling. Reglerna var i mina ögon lite märkliga: Det som krävdes av recepten var att de innehöll chili, i någon form och _bönor_, i övrigt fick man lägga i vad man behagade.
Det fanns en klass för vegetariska recept och en för resten. Någon mer än jag som ser ngt lustigt i det?
|
|
|
|

2012-09-15 12:41
|
|
|
Buffé är en ganska tråkig inspirationskälla.
|
|
|
|

2012-09-15 12:55
|
|
|
Det låter som en tävling för chili_SIN_CARNE.
|
|
|
|

2012-09-15 14:14
|
|
|
Hakar ni även upp er på vegetarisk hamburgare och vegetariska köttbullar?
|
|
|
|

2012-09-15 17:09
|
|
|
Nope, men de ingår inte i min kostcirkel.
|
|
|
|

2012-09-15 17:11
|
|
|
Jo jag skrattar. Men det som var extra roligt i sammanhanget är att min man brukar citera en "expert" på chili som då bestämt hävdade att man _absolut_ inte fick ha i bönor. "Expertens" recept på chili var iaf gott.
I mina ögon är det festligt att chili con carne på svenska blivit synonymt med böngryta, och inte en rejäl mustig gryta på nötkött. Ungefär som om Mexikaner skulle börja laga "kalops" och alltid framför allt ha i, ja rödbetor och morötter, men valfritt kött eller bönor.
|
|
|
|

2012-09-15 19:29
|
|
|
Man ska ha i svarta bönor och inte vita.
|
|
|
|

2012-09-15 19:32
|
|
|
Riktig Chili innehåller INTE bönor, ej heller tex köttfärs. Den skall göras på på hela köttbitar och rätt lagad ska den vara just vad namnet chili con carne antyder: Chili (röd peppar) med en viss tillsats av kött. Om man nu absolut vill ha bönor så servera dem i en skål bredvid så kan de ta som vill
|
|
|
|

2012-09-15 19:45
|
|
|
Eftersom jag vill ha svarta bönor så har jag dom i röran. Det är betydligt lättare att värma en rejäl sats i en burk än att ha flera "delrätter" som ändå blandas i magen.
|
|
|
|

2012-09-15 19:49
|
|
|
Där ser man vådan av att inte översätta saker till svenska. Det bästa hade så klart varit att ge ett svenskt namn åt rätten med köttfärs och vita bönor, i brist på det får man leva med att chili con carne har olika betydelse för gemene man och för matelitisten.
En annan sak jag funderat på är chilisås. Den innehåller bara en liten bråkdel chili och är inte ett dugg stark. Det är mer som en sorts ketchup.
|
|
|
|

2012-09-15 21:53
|
|
|
"Riktig" eller "svensk" Chili con carne...oavsett så är det iallafall en väldigt god mat rätt, som man ju kan variera en hel del, med olika sorters bönor & grönsaker. Mycket chili & tabasco i också, så blir det riktigt gott...
Gott att man har ett par matlådor med detta, kvar i frysen.. =)
|
|
|
|

2012-09-15 22:16
|
|
|
Svensk chili rockar (den tillagas allt som oftast här hemma) men vi kanske borde döpa om den -dynamitgryta är mitt förslag (som för övrigt gillar "dynamitsoppa" som innehåller köttfärs, potatis, morötter lite annat och köttbuljong. Dessutom rätt mycket "chilisås" aka ketchup med en twist.. Men att det skulle finnas en vegetarisk con carne är nästan för roligt:)
|
|
|
|

2012-09-15 22:36
|
|
|
Salsa-sås är också ett kul uttryck. "Sås-sås" ...
|
|
|
|

2012-09-15 22:59
|
|
|
Jo det är också kul, men de kanske tänker på dans? Dans-sås? Men Seinfeld kom ju fram till att folk helt enkelt tycker om att säga "salsa".
Fajitas är en annan kul grej, där det hänt något i översättningen, när det serveras kycklig-fajitas undrar jag vad det är ... kycklingslaksida? Här i huset brukar vi helt enkelt steka eller grilla fajitas, slaksida, och servera med vad oss lyster, kryddsmör, salsa eller vad maken kommer på. Men på svenska har det tydligen blivit ett sätt att servera kött med en viss uppsättning tillbehör som jag inte riktigt vet vilka de är.
|
|
|
|

2012-09-16 08:57
|
|
|
Dynamitsoppa låter riktigt gott, men måste säga att den påminner mig väldigt mycket om gulasch soppa, som förövrigt även det, är en "kryddig" favorit rätt.
När det gäller min chili, så serveras den med svart & rött ris / rå ris.
|
|
|
|

2012-09-16 10:12
|
|
|
Vilket onekligen för oss in på att det vi i Sverige ofta kallar gulash egentligen är pörkölt ...
|
|
|
|

2012-09-16 11:08
|
|
|
Precis! Hört om folk som försökt beställa gulasch i Ungern med besynnerliga resultat. Fast det är inte vi som hittat på det namnet, utan österrikarna?
|
|
|
|

2012-09-16 11:15
|
|
|
Beställde av misstag pörkölt på inälvor ... ungerska är ett knepigt språk ...
|
|
|
|

2012-09-16 12:11
|
|
|
Ett hett tips (som jag fick från Scott Jureks bok Eat & Run) är att ha bulgur i chilin. Börja med att steka upp alla grönsaker du vill ha i, fyll sedan på med krossade tomater och kanske lite vatten. Häll i bulgur och låt puttra i ca. 20 minuter. Krydda som du vill och ha i bönorna i slutet. Det blir riktigt bra!
|
|
|
|

2012-09-26 21:14
|
|
|
"Det låter som en tävling för chili_SIN_CARNE."
Precis
Vänligen.
P.
|
|
|
|

2012-09-27 06:58
|
|
|
Lingling: inte bara på svenska... Wiki says:" fajita is a term found in both traditional Mexican cuisine and in Tex-Mex cuisine, commonly referring to any grilled meat served as a taco on a flour or corn tortilla. The term originally referred to the cut of beef used in the dish which is known as skirt steak. Popular meats today also include chicken, pork, shrimp, and all cuts of beef. In restaurants, the meat is often cooked with onions and bell peppers. Popular condiments are shredded lettuce, sour cream, guacamole, salsa, pico de gallo, cheese, and tomato."
|
|
|
|

2012-10-01 18:47
|
|
|
Jo att även amerikaner ändrat på betydelsen har jag anat, där blev tydligen slaksidan ett tag så efterfrågad att den blev extradyr, fast det snarare brukat serveras som gott och billigt ...
|
|
|
|

2012-10-01 18:59
|
|
|
Vilken sorts kött ska man använda till fajitas? Vad står det på etiketten i affären?
|
|
|
|

2012-10-06 08:20
|
|
|
På svernska heter köttet slaksida. styckdel i buken på kon, magmuskler ungefär.
|
|
|
|

2012-10-06 09:50
|
|
|
Tack! Ska se om det har det på ICA.
|
|
|
|

2012-10-06 09:53
|
|
|
här är "sanningen" om chili.
http://www.hornfeldt.se/chili
har gjort det här receptet ett gäng gånger, alltid lite feg med kryddorna men gott blir det.
|
|
|
|

2012-10-09 11:15
|
|
|
Jo min man har också spanat in den där beskrivningen. Sedan har vi det goda Charlie Parker-receptet med öl i också ...
|
|
|
|

2012-10-09 12:27
|
|
|
Birdland Charlie?
|
|
|
|

2012-10-09 15:15
|
|
|
Troligen. Finns det flera?
|
|
|
|

2012-10-09 15:29
|
|
|
Det finns en kock i USA med namnet Charlie Parker. San Francisco ++
För musiknördar så anses en namne vara kanske störst. På saxofon. Hans normala spelplats var "Birdland" i New York.
2 helt olika personer. Båda duktiga på var sitt sätt.
|
|
|
|

2012-10-09 16:44
|
|
|
Som jag minns det var receptet ngt som var tillägnat Charlie Parker när han brukade äta där, och som han brukade äta. Dvs inte kocken Charlie Parker. Notera, det är inte bara Hank Williams och Co som äter Chili. Apropå rätt musik till.
|
|
|
|

2012-10-10 08:54
|
|
|
Helt OK Lingling Ling. Har ätit chili con riktig CARNE. Vegetarisk? Bevare mig väl.
Förstår dock att en del föredrar detta. Bönor? I så fall minimalt. På sidan - kanon.
Fast nu finns det ju också "barfotaskor". Vem kan man lita på?
|
|
|
|

2012-10-10 09:04
|
|
|
Lingling, vilken av Hank Williamsarna menar du, I, II eller III?
|
|
|
|

2012-10-10 09:35
|
|
|
Bra fråga, alla eller ingen, den som receptskribenten åsyftade.
|
|
|
|

2012-10-10 09:41
|
|
|
Inte II (Jr) hoppas jag! Matchstraff och livstids avstängning i så fall..
Verkar som det är I (Sr) som åsyftas. Fast jag föredrar nog III. http://youtu.be/wgI4Gl2fS9c
|
|
|
|

2012-10-10 09:51
|
|
|
Givetvis orginalet.  Chili CON riktig carne är väl numera en myt.
Andra legendariska inom hästjazzområdet. Waylon är min specielle favorit. http://www.youtube.com/watch?v=Tac20aVyfHY
|
|
|
|

2012-10-10 10:25
|
|
|
Chili Con Carne är en latino-amerikansk variant på mexikansk mat. Lite som hawaii-pizza. Chili heter egentligen chile på spanska. I Mexico har man ofta bönor i för att komplettera eller ersätta det dyrare köttet i sådana grytor så det är inte fel att ha bönor om man nu vill. Det brukar ju vara ett hett (sorry) diskussionsämne.
|
|
|
|

2012-10-10 10:25
|
|
|
Jag uppfattar det delvis som att just Con Carne betydde "Fin fest-chili med kött" vanlig chili med bönor - stapelföda, men att då sedan göra chili med _bara_ bönor och kalla det "con carne" ja då blir det humor av det. I Mexico använder man också fläskkött i "texmex" i mycket större utsträckning än i USA, även om de föder upp en hel del biff i Mexico också.
|
|
|
|

2012-10-10 12:45
|
|
|
Nja, då borde det snarare bli "chili de carne" som t.ex. "tacos de carne", just "con" indikerar att det ingår kött men eventuellt annat också. Helt fel blir det så klart om det inte ingår kött. Strunt samma, vet inte varför chili con carne drar igång vad som är rätt eller fel. Pytt i panna har man ju bred tolerans för ingredienser.
|
|
|
|

2012-10-10 14:21
|
|
|
Ja, och oftast blir det skit av det i slutändan.
|
|
|
|

2012-10-10 14:23
|
|
|
Rätt mycket mat blir just skit i slutändan, David...
|
|
|
|

2012-10-10 14:41
|
|
|
Pyttipanna är ju en känd resträtt, även känd som spyttikastrull, häntiveckan skåpstädning eller haveri, finns säkert fler roliga namn, min favorit är "diskvatten från Farmek".
|
|
|
|

2012-10-10 15:30
|
|
|
Har fått lära mig (av en amerikansk vän) att amerikanarna inte heller är eniga om det ska finnas bönor i chili. Inte heller enas de om det ska finnas tomat i, eller vilket kött som ska användas... Kort sagt, det verkar som att den enda ingrediens som inte är omtvistad är chilin. Sedan kan det förstås finnas geografiska områden som har enats (som t.ex. Texas som verkar bestämt sig för att köra bönlöst).
Så det är sannerligen ingen "svensk" idé att använda bönor.
Och angående bönfärgen: det finns något som kallas "green chili" (chili verde) som använder vita bönor (om du befinner dig på den sidan av slagfältet att du lägger i bönor).
ps. http://en.wikipedia.org/wiki/Chili_con_carne#Controversy_over_ingredients
|
|
|
|

2012-10-22 13:09
|
|
|
Jag föredrar den mexikanska varianten med bönor.
|
|
|
|

2012-10-22 14:07
|
|
|
Som sagt det är inte chili med bönor i sig jag vänder mig emot, det är att kalla chili utan kött chili con carne, när det finns mex-varianter på bönor, med eller utanfläsk, kylckling eller nötkött, men de kallar man knappast chili con carne .. jag har hört om kalkonchili och en massa kul versioner, jag har inget i sig emot veggo heller. Jag gillar kött i chilisås utan bönor. Jag gillar varianter med bönor också. Men jag får för mig att just ccc är festvariant, med mycket kött, helst utan bönor, annars är det bara chili, eller ngt annat. Enligt somliga ...
|
|
|
|

2012-10-23 12:06
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=R6dm9rN6oTs
|
|
|
|

2012-10-23 12:11
|
|
|
Lingling Ling skrev: "Pyttipanna är ju en känd resträtt, även känd som spyttikastrull, häntiveckan skåpstädning eller haveri, finns säkert fler roliga namn, min favorit är "diskvatten från Farmek"."
|
|
|
|

2012-10-23 12:25
|
|
|
|
|
|
|

2012-10-24 13:03
|
|
|
jag gör en vegansk raw chili sin carne och den innehåller varken kött eller bönor med däremot massa chili och grönsaker
|
|
|
|

2012-10-30 10:41
|
|