[X]

Prat

Blockera sajter?

Jag sitter och letar i explorer efter att sätt att blockera HÖGST irriterande pop-up-reklam som ploppar upp med ojämna mellanrum i mina flikar/fönster (nertill till vänster).
Jag har full block på popupfönster - de slinker igenom ändå, vad det verkar antingen f a det ligger något i min dator - som jag jagat efter och "ska" ha fått bort, eller för att de är "aktiva" (och ja de studsar och hoppar och j-as, förutom att de är i vägen) Konstiga är att jag inte hittar något ställe i där jag kan gå in och lista sajter som helt saknar rättigheter? som bara blir blanka. Jag kan väl sätta in barnspärr? men det är ju inte vad jag är ute efter heller.
Att jag lägger dem på listan över "otilförlitliga sajter" verkar ju inte ha någon effekt, går det inte att spärra allt på den listan?

2012-09-12 09:29
Det låter som om du fått en kontamination av browsern. Prova att installera om.  

2012-09-12 11:40
Byt till Firefox!  

2012-09-12 13:56
Cheerio ...  

2012-09-12 14:14
http://malwarebytes.org
Use it!

2012-09-12 23:31
Det kan orsakas av många saker. Identifiera först vad det är så kommer vi nog på en lösning.
Dyker det bara upp på vissa webbsidor? I så fall lägg gärna upp länkar till de sidorna.
Ta en screenshot på det och lägg upp på t.ex. http://tinypic.com så vi kan se vad det är.

2012-09-13 07:11
Kul det ploppade just upp när jag öppnade en ny flik för att kolla på länken jag fick, :/
Inte kunnat se ngt mönster i vilka sidor, arla, funbeat ... inte varje gång, tror att om det finns ett PU uppe i en flik så slipper jag det i de övriga.
Mina blockeringar verkar fungera delvis, för ibland blir det bara en vit kvadrat.

adressen som syns till pu-fönstret är "http: dubbelt snedstreck ad dott yieldmanager punkt com" - hoppas jag inte ställer till ngt genom att ens skriva länken, jag hackar sönder den ... jag håller på att bli paranoid ...

2012-09-13 10:52
Instämmer helt! Det tar ju timmar att läsa igenom all uppoppande reklam för grejor och erbjudanden, som man känner att man "bara måste ha". I säng kommer man först långt frampå småtimmarna. Ruinerad blir man också.
Samtidigt känner man att man ogärna vill gå miste om alla reklambudskap, som aktualiserar starka och spännande behov, som man tidigare inte hade en susning om att man hyste.
Således - igår hade jag inte en aning om att jag måste ha platådojor i joggingmodell med fartränder i fräcka neonfärger med monogram i sulan. Idag är de redan beställda. Tack vare popupreklamen.Smiley

2012-09-13 11:06
Och Malwarebytes hittade ingeting?  

2012-09-13 11:41
Har inte haft möjlighet att testa än. Lite diskussion med min medanvändare om vad som fungerar bäst.
Intressant, nu verkar annonserna ha gått över till välgörenhet, och finansrådgivning, när jag svartlistat flirt, knullkontakt och e-darling ... :/.

2012-09-13 13:30
NoScript plugin till FireFox.
Sen slipper du allt skit och alla sidor laddar så mycket snabbare.

2012-09-19 12:54
Har exakt samma problem. Små pop-up fönster som rullar upp i webbläsarens nedre vänstra hörn (flirtfair.se, green card lottery etc). Har provat att uppgradera från IE8 till IE9 men det hjälpte inte. Har även testat att ladda ner Malwarebytes (enl. tips ovan). och kört en full scan men den hittade inget. Inte heller andra anti-virusprogram (ad-aware, AVG) hittade något.

Man kan ju bli tokig av mindre. Har du hittat någon lösning??

Någon annan som har några ytterligare tips?

2012-09-19 21:26
Byt browser. Chrome är bra, gamla fina Firefox också.  

2012-09-19 21:32
Hmm.. provade med Google Chrome och får samma resultat där. Popup-rutor med reklam nere i vänstra hörnet. Smiley  

2012-09-20 01:27
Inte hittat ngn lösning än. Iblande verkar det försvinna, men så är de där igen ... Några blir bara blanka vita rutor, så en del av mitt försök att blockera har funkat, men den vita filten skymmer iaf det jag VILL se. Spelar ingen roll att det är reklam för diverse behjärtansvärda saker som "Rädda Barnen" just nu är jag färdig att bojkotta varenda insamling, det mesta är dessutom amerikansk välgörenhet och hälsoupplysning ... eller finansplacering.
Maken ska plocka ner Firefox, men det är inte gjort än.
Verkade fungera när jag la total block på cookies etc - men då slutade Funbeat och andra sidor att fungera ... :(
Nästa steg är att radera samtliga cookiesfiler och börja om.
Nu är det så jag vill inte gå in på banken och fixa räkningar, så ihop med när datorn inte fungerade pga det här "skräpet" och mina försvunna musikfiler och bilder så kostar det här mig.
Att inte explorer m fl själva har kod för att blockera sånt här oavsett typen av popup tycker jag är SKRÄP. Att inte kunna få upp en lista på alla cookies-filer med ursprung etc för att radera dem är inte heller ngt vidare. Fick upp ngn variant med "bilder" av filerna, men den var helt klart inte fullständig.

2012-09-20 09:06
Hej Lingling!

Jag hittade till slut lösningen på problemet (för mitt fall i alla fall) !

Det var hosts-filen som blivit hackad och innehöll följande rader:

72.29.93.243 www.google-analytics.com.
72.29.93.243 ad-emea.doubleclick.net.
72.29.93.243 www.statcounter.com.
64.27.10.42 www.google-analytics.com.
64.27.10.42 ad-emea.doubleclick.net.
64.27.10.42 www.statcounter.com.

Dvs att alla hemsidor som anropar google-analytics, doubleclick eller statcounter (vilket är ganska vanligt) istället anropar de elakartade annonssajterna med adressen 72.29.93.243 eller 64.27.10.42. När jag tagit bort dessa rader så försvann annonserna. Puh!

2012-09-26 14:52
Aha, var hittar jag hosts-filen? Jag är rätt dålig på att leta i windowskataloger, de är inte precis genomskinliga ...  

2012-09-26 14:53
På min dator ligger den på följande adress:

C:\Windows\System32\drivers\etc

Dock så såg jag först inte hosts filen, utan jag var tvungen att köra följande kommandon:

CACLS.EXE C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts /G BUILTIN\Users:R

CACLS.EXE C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts /E /G "BUILTIN\Power Users:R"

CACLS.EXE C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts /E /G BUILTIN\Administrators:F

CACLS.EXE C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts /E /G "NT AUTHORITY\SYSTEM:F"

ATTRIB.EXE -S -H +A -R C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

Ovanstående kommandon körde jag i ett DOS-fönster (Start -> All programs -> Accessories -> Command prompt) (Fråga mig inte vad dessa kommadon betyder men det var enligt instruktioner hittade på Google. Smiley)

2012-09-26 16:57
Har någon möjligen råkat ut för ett fanstyg, som heter "babylon" och ger sig ut för att vara ett översättningsprogram och en webbläsare. Förfärligt svårt att bli kvitt sedan det installerat sig och segat ned datorn.
Således - varning och bu för besvärliga Babylon!Smiley

2012-09-26 19:13
Av okänd anledning dubblerades mitt inlägg nyss. Varför vet jag inte. Skyller slentrianmässigt på Babylon.  

2012-09-26 19:13
Min dator pratar inte engelska, så det där verkar inte fungera.
Finns det några risker med att byta språk i inställningarna som jag inte kommer på på rak arm?

F ö haft jättekul, fick någon sorts strömspik igår som knockade datorn och modemet ett tag ... Smiley

2012-09-27 09:39
Datorknocken låter förstås klart okul. Kvicknade makapären till efter ett tag?  

2012-09-27 10:55
Jo, jag tog till standardknepet, slog av allt och bröt strömmen och slog på den igen, och då vaknade modemet. Datorn hade klarat sig den här gången iaf.
(Tips, spara alla bilder och nedladdad musik dokument m m ... mina kataloger är fn renrakade efter attack, brukat vara ordentlig)

2012-09-27 11:52
Flytta ut på vischan så blir nätspikarna mindre.  

2012-09-27 11:58
Beror nog på vilken vischa ... Maken berättade om en sommarstuga där det brukade slå gnistor ur eluttagen, när det åskade.  

2012-09-27 13:20