|
Fick för mig idag att kolla hur länge sen mina skor tillverkades. De tillverkades i juli 2010. Känns gammalt... eller?
Springer 30-50 km/v, med mål att snitta på 50. Ska springa Berlin maraton om en månad.
Ska jag byta nu? Borde jag bytt tidigare? När byter ni skor?
|
|
|
|

2012-09-02 00:20
|
|
|
Om skorna känns bra så fortsätt använd dem!!
Inget problem med den åldern. Det är skotillverkarna som försöker pränta in att skors åldring skulle vara ett problem.
Mycket större problem är att skorna slits, typ dämpning och sulorna. Det är bara du själv som kan avgöra om dina skor passerat denna kritiska gräns.
Ett förslag är att du har två par skor du använder växelvis istället för att vänta med nyskoköpet till skorna är helt utslitna. Det ökar inte skokostnaden eftersom tanken fortfarande är att du ska använda skorna tills de är utslitna. Fördelarna är att växlingen till ett nytt par skor blir mer gradvis istället för 'brutalt' plötsligt, du får en referensram för när skorna börjar kännas utslitna, och om det är två olika skomodeller så minskar du risken för alltför ensidigt slitage.
Med bara en månad kvar till Berlin så känns det för sent att köpa nya skor. Att springa långt i ett inte helt insprunget par skor innebär alltid en risk.
|
|
|
|

2012-09-02 01:01
|
|
|
Jag skulle inte byta skor så nära inpå en mara.
Det allmänna som sägs är väl att löparskor ska räcka ca 100-150mil, men det borde ju bero på vilken sko det handlar om, hur tung man är och hur man springer (om man sliter jämt eller inte). Jag tycker att man märker ganska tydligt när det är dags att byta, mina gamla blev slitna i sulan så att minsta sten kändes och jag blev öm under fötterna. Dom borde jag nog ha bytt lite tidigare.
|
|
|
|

2012-09-02 09:43
|
|
|
Känns dom okej är det säkert inga problem att använda dom. Om det är för nära inpå att köpa nya kan bara du svara på.
Jag har personligen inga problem utan gillar till och med att springa maraton i skor som är nästan sprillans nya. Senast köpte jag nya skor sex dagar innan maran och det var helt enligt plan. Hann springa två mil i dom innan tävling. En månad innan känns i min värld som eoner av tid för att springa in ett par skor.
|
|
|
|

2012-09-02 11:11
|
|
|
Mina skor är sedan 2009 och jag funderar på att köpa nya. Jag har bara sprungit på sommarhalvåret och kanske 0,5-3mil/vecka
Om man inte kan springa in ett par skor på en månad känns det som ett felköp.
|
|
|
|

2012-09-02 11:24
|
|
|
Köper man rätt skor tror jag inte heller det är problem, så jag kanske ska omformulera hur jag tänker - jag skulle inte testa en ny modell så nära inpå en mara, däremot skulle jag kunna köpa nya om jag har trivts med den modellen tidigare.
|
|
|
|

2012-09-02 11:33
|
|
|
Jag har hört om ett byt-intervall på 75-100 mil för ett par skor! Jag ligger nog där någonstans, vilket innebär 1 byte/år! Om inte annat brukar mina benhinnor påminna mig när det är dags!
|
|
|
|

2012-09-02 12:51
|
|
|
Nya skor är allrid ett lite gissel. Jag tog med min gamla in till Löplabbet för att kunna testa känslan i den nya skon i jämförlse med den gamla eftersom jag var så pass nöjd med befintliga. Man märkte direkt att dämpningen hade försvagats så det var dax efter si så dör 90-100 mil
|
|
|
|

2012-09-02 13:01
|
|
|
Är ju själv ingen marathonlöpare men har de senaste åren kört ett par tre Lidingölopp och halvmaror på asfalt. Har alltid minst 2 par skor jag alternerar mellan, ett par smidiga terräng (3 e paret av samma modell från Puma), ett par Kayano för asfalt och just nu ett par rena odämpade orienteringsskor utan skoilägg till pass i obanad terräng eller helt regnsjuka elljusspår.. Skorna håller längre, jag får färre krämpor och håller ett hyfsat skokonto (köper gärna skor på rea online, speciellt när jag vill ha samma modell igen)..
|
|
|
|

2012-09-02 13:09
|
|
|
För att svara på rubriken så är mina fivefingers från hösten 2009 och mina Adidas Adizero Pro är snart ett år, så rena ungdomarna i mina ögon. Men nu springer ju inte jag 10-tals mil i veckan heller. Jag byter dem när de blir slitna, dvs när det går hål på dem. Direkt ålder spelar ingen roll.
|
|
|
|

2012-09-02 15:52
|
|
|
För att helgardera sig lite: Köp ett par nya skor nu och alternera din träning mellan de gamla och de nya. Då vet du troligen vilka du vill ha när maran närmar sig. Min erfarenhet är att man snabbt tröttnar på de gamla när man fått ett par nya på fötterna.
|
|
|
|

2012-09-02 20:06
|
|
|
jag har många olika par skor.Bruckar variera dem.Men har sprungit mest mina gamla Eco skor över 300 mil.
|
|
|
|

2012-09-02 21:31
|
|
|
Jag brukar ha mina mella 120 och 140 mil d v s ca 10 månader. Försöker ha ett par olika skor igång samtidigt för även skorna skall få vila lite. Jag väger inte så mycket och dessutom har jag lågt steg så de slits ganska lite.
|
|
|
|

2012-09-03 21:43
|
|
|
Jag har skorna tills dom går sönder. Hur svårt kan det va.
|
|
|
|

2012-09-03 21:50
|
|
|
Tusen tack alla! Många bra synpunkter och tips. Alla har ju både olika erfarenheter, smak och behov.
Det lutar åt att jag testar lite nya skor och köper. Är ju intressant att se hur stor skillnad det är på ett par nya och mina befintliga.
Skorna känns fortfarande bra, men vill byta innan jag får problem. Att köra med två par parallellt var bra förslag :)
|
|
|
|

2012-09-04 09:45
|
|
|
Några av mina skor:

De allra flesta av dem är betydligt äldre än 2010 och fullt tävlingsmässiga.
I likhet med några av föregående debattörer så springer jag också med förkärlek tävlingar i nya skor. Jag har t.ex. startat och fullföljt flera 24-timmars i helt nyuppackade dojjor, men då handlar det förstås om modell och storlek som jag har full koll på.
|
|
|
|

2012-09-04 09:52
|
|
|
Huruvida man hinner springa in ett par skor till en tävling handlar inte bara om hur lång tid det är kvar, utan även hur mycket man tränar. Att Mackan inte behöver en månad för att vänja fötterna vid ett par nya skor beror väl åtminstone delvis på att han tränar ofta och mycket.
För min del skulle jag vilja hinna med åtminstone ett riktigt långpass och totalt kanske fem pass i ett par nya skor före en mara (om det inte är en känd modell och stl), så då handlar det ju om att hinna med de passen före den tänkta maran. Men på en månad skulle jag väl hinna det, tänker jag. Däremot tycker jag inte det finns någon anledning att byta bara för att skorna blivit två år. Känns de bra så kör med dem!
Mina skor är från i våras respektive augusti 2011, och jag försöker ha två par igång samtidigt att varva mellan.
Lycka till! Vi ses i Berlin!
|
|
|
|

2012-09-04 10:23
|
|
|
Spring tills de inte är sköna längre, är de inte sköna från början så kan det varit smart att köpa dem på Inter sport eller var det nu var där man kan lämna tillbaka inom 30 dagar ifall de inte passade (provsprugna).
Mina äldsta är från ca 2009 som jag fortfarande använder då och då, varvande med några från 2011, 2012 och ännu ett par som bara är en vecka gamla, kör lite på någras koncept att varva skor. Köpte mina Saucony någon vecka innan GV i våras, funkade finfint för mig men brukar dock aldrig få skavsår eller liknande problem.
Kan varmt rekommendera mitt senaste köp Skechers Go Bionic, grymt sköna :) (http://www.runblogger.com/2012/03/skechers-go-bionic-review-lightweight.html)
|
|
|
|

2012-09-04 10:58
|
|
|
Jag hade köpt nya, hinner du inte springa in dem är det bara att köra de gamla. Fortsätter du med de gamla kanske du hinner köra slut på dem och måste ändå köpa nya. Känns de gamla bra hade jag dock inte bytt.
Hur lång tid det tar att köra in ett par skor tror jag inte har med volym att göra, utan mer att olika personer/fötter/knän/mm är olika känsliga. Förra året hade jag helt nya skor till TEC, jag hade bara testat dem på en kort runda före loppet. Inga problem. Detta var dock en modell som liknade min gamla. Ett nytt märke skulle jag aldrig chansa på. En månad skulle jag tycka är precis perfekt läge att byta skor.
|
|
|
|

2012-09-04 12:46
|
|
|
Jag kan ge lite tilläggsinfo om livstid på skor. Jag har flera årsmodeller av Nike Air Pegasus, en klassiker som länge var en favorit bland långdistansare. Mitt äldsta par, som säkert är bortåt tio år, har fortfarande bättre dämpning än det nyaste. Det beror i huvudsak på att Nike gjort en cost-down på dem, alltså valt sämre (billigare) material och tillverkningsmetoder för att öka vinstmarginalen.
Andra skor som jag har flera generationer, och god erfarenhet, av är NB 106x och Saucony Echelon. De senare slutade importeras till Sverige för några år sedan och då köpte jag tre par rakt av och la i en mörk garderob för framtida behov. Att skor skulle vara färskvara är en myt som tillverkarna gärna vill sprida.
Däremot bör man se upp med skor som skadats eller som man gjort åverkan på. För några år sedan sprang Rune Larsson sönder en Air Pegasus-sko under Skövde 6-timmars. Punka på Air-dämpningen som kan förklaras av att han brukar vinkelslipa bort "onödig" plast från skorna. Turligt nog hade han ett reservpar i bilen.
|
|
|
|

2012-09-04 14:17
|
|
|
Usch vad du beskriver Mikael. Det är programmerat åldrande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande)
|
|
|
|

2012-09-04 14:40
|
|
|
Mina skor brukar inte hålla speciellt länge men det är inte sulan som slits utan nätet på ovansidan. Jag är en förhållandevis rätt tung kille (87) och här är mina 1,5 års erfarenhet av löparskor: Har två par i garderoben som jag inte använder längre
Asics 2160: 70 mil (trasigt nät, tårna tittar fram) Asics 2160: 85 mil ( nätet har släppt mot sulan)
Mina nuvarande Saucony progrid Hurricane som jag tycker så mycket om har nätet gått sönder på båda skorna vid lilltån efter 43 mil. Jag använder dom fortfarande men dom kommer snart också pensioneras för det går fort när det börjar gå sönder.
Jag har gått upp en halv skostorlek på mina nya asics 2160, få se om det hjälper mot mitt slitage på ovansidan
|
|
|
|

2012-09-04 22:08
|
|
|
Stefan, testa att sätta en liten bit silvertejp på insidan just där du sliter dina skor, så klarar de sig mycket bättre.
|
|
|
|

2012-09-05 18:00
|
|
|
Stefan, prova också att klippa tånaglarna :p
|
|
|
|

2012-09-05 18:08
|
|
|
Delvis inspirerad av denna tråd så tittade jag på mina Lunaracer 2 och såg att dom kanske ser lite trötta ut. Dock bara 70 mil. Hittade nya Lunaracer hyfsat billigt och slog till.
Dom nya heter bara Lunaracer och ska vara lite mindra "svampiga" än Lunaracer 2.
Men när jag satte på mig dom nya skorna så upplevde jag dom som en hästens-säng jämfört med dom gamla. Tvärt om, alltså. Så förmodligen har mina gamla trampats ner riktigt riktigt mycket på 70 mil.
Lunaracer klassas nog som lättviktsskor. Jag lärde mig att olika typer av skor kan slitas olika fort. Normalen för mig är annars 100 mil (det jag ställer in i SportTracks).
|
|
|
|

2012-09-05 20:37
|
|
|
Jag upptäckte till min fasa att de Lunaracers som jag köpte i april 2009 har börjat falla isär. Tur att jag har några par till hemma i förrådet.
|
|
|
|

2012-09-05 20:42
|
|
|
 Du har ettan, har jag för mig. Berätta gärna om du också märker grym skillnad på dina nersprungna och nya...
(Inget negativt om de nya. Mer förvånad....)
|
|
|
|

2012-09-05 20:49
|
|
|
Jag sliter ut skorna, så de blir inte gamla.
|
|
|
|

2012-09-05 22:30
|
|
|
Efter att ha gått runt på Gärdet i lördags med mina finlöpskor börjar jag fundera på ett par nya  http://www.funbeat.se/equipment/show.aspx?EquipmentID=24451
|
|
|
|

2012-09-06 08:58
|
|
|
Välj då ett par tvättbara.
|
|
|